BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: rvp op 12 August 2009, 09:52:30
-
In het DGEG tijdschrift "Eisenbahn Geschichte" nr 33 van april/mei 2009, staat een artikel over het grensoverschrijdende spoorvervoer tussen Enschede en Gronau.
Op de situatietekening van Enschede rond 1964, staat nog de 20 meter draaischijf ingetekend.
Zelf had ik het (kennelijk onjuiste idee) dat deze schijf al rond 1960 verdwenen was.
Wie kan me vertellen wanneer deze draaischijf dan werkelijk is verwijderd?
Alvast bedankt voor een antwoord.
mvg, Max
-
Die is verdwenen tijdens de nieuwbouw na de tweede wereld oorlog. Toen het oude station aan de Parkweg weg ging en het nieuwe station dichter bij het Centrum gebouwd werd.
Wanneer de schijf precies weg is gehaald moet ik dan nazoeken in de boeken.
Manuel
-
Hier (http://www.time-tech.eu/TurnTable/turntable_overview_NL.htm) een beknopt historisch overzicht van draaischijven in Nederland.
Maar zelfs deze site weet het niet zeker, er staat "omstreeks 1967".
-
De site geeft wel aan dat de draaischijf in 1950 nog is verplaatst richting Hengelo, mogelijk de locatie van het oude SS station dat in 1950 buiten gebruik is genomen toen het nieuwe station werd gebouwd. In die tijd werd er nog met stoom gereden en zou een keerschijf hier wenselijk zijn.
-
@allen,
Bedankt voor jullie reacties, maar...
...er is daarmee eigenlijk nog niets duidelijk. svp geen speculaties.
In het beknopte overzicht staan idd jaartallen, maar met de nodige vraagtekens.
Het gaat met name om de omloop in de periode 1961 t/m 1964 waar de DB 03 (Bw Rheine, met korte 30cbm tender) van Münster via Gronau naar Enschede kwam, om daarna via Hengelo weer richting Bentheim naar Rheine/Osnabrück te rijden.
De lok werd bij deze gelegenheid ergens gedraaid.
Indien de schijf te Enschede nog aanwezig was in die periode, is het aannemelijk dat daar gedraaid werd.
Tot dusver ben ik op grond van informaties, er steeds vanuit gegaan dat de lok een extra slag Hengelo
- Oldenzaal moest maken om gedraaid te worden. Voor zover mij bekend was er in die periode geen (20 mtr) draaischijf meer in Hengelo, hoewel de site waarnaar wordt verwezen deze nog aangeeft tot 1964.
Wie heeft hierover steekhoudende gegevens?
opnieuw... bedankt alvast.
Max.
-
@Max: in dat geval moet je waarschijnlijk met oud Enschedeers gaan praten, daarvan zitten er niet zoveel op dit forum.
-
@ Max: nog steeds geen definitief antwoord, maar: rond 1963 lijken veel schijven die nog resteerden te zijn verdwenen. Op Sporenplan staan ze in 1965 niet meer in Oldenzaal, Hengelo, Enschede, Venlo (om maar wat plaatsen te noemen). Die in Venlo was er in 1961 echter nog wel. Zie mijn foto in het draadje 19toen (blz. 51).
-
@ spoorzeven,
De draaischijf in Oldenzaal werd in elk geval nog tot aan de zomerdienst 1965 dagelijks gebruikt.
01 (2 cyl, met Neubaukessel en T30 tender) van Bw Rheine reden de D en E treinen tot die datum naar en van Hengelo. Daarna werd de V200 ingezet en was de schijf in Oldenzaal overbodig geworden.
De daarna ingezette DB stoomloks (voor goederen en militaire treinen) werden niet meer gedraaid en moesten dus in één richting met "tender voor" rijden.
Het zoeken naar de gegevens (datum verwijdering) over de 20 meter draaischijven in Enschede en Hengelo blijft me bezighouden.
Mvg, Max
-
Hallo Max,
uit het feit dat een BR 03, die vanuit Gronau in Enschede was binnengekomen, vervolgens met tender voor als losse lok naar Hengelo reed, ga ik ervan uit dat de draaischijf in Enschede toen nog aanwezig was. Een dergelijke omloop wordt voor het laatst vermeld in de OKG (Omloop Krachtvoertuigen Grensbaanvakken) van winter 1963/1964:
ma-vr, zo
877 Es - 98956 (t.v.) Hgl - D 195 Bh (S)
t.v. = tender voor
S = stoomlok
Voor za en 25/12, 29/3 en 17/5 gold:
877 - 878
Omdat hier geen (S) is toegevoegd neem ik aan dat dit niet met een stoomlok werd gereden.
Met groet,
Han
Toevoeging: Kees van de Meene deelde mij mee dat de draaischijf in 1966 werd opgebroken.
-
Max,
Ik trap even een oud onderwerp omhoog ivm met een vraag hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54086.msg3221374668/topicseen.html#msg3221374668). Misschien kun je er relevante info uit halen