BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Dirkske op 15 November 2006, 21:37:33
-
Hoi medehobbyisten,
Ik had volgende vraag: Mogen analoge loc's in dubbeltractie gezet worden ???
Ik kan me voorstellen dat als de twee motoren niet perfekt hetzelfde toerental hebben één van de twee of zelfs allebei de motoren beschadiging kunnen op lopen.
Wie kan mij hier uitsluitsel over geven ???
Al vast bedankt ;)
Groetjes Dirk.
-
Hey,
Ik zou het niet doen, omdat twee motoren nooit hetzelfde toerental draaien zonden elektronische regelingen.
Ook al hebben ze gelijke spanning.
Je laat 1 motor altijd meer kracht leveren als de ander, slijt ie sneller van.
En het mechanische gedeelte, tandwielen, overbrenging en rails zullen sneller slijten denk ik.
Mvg, Marcel
-
Beste Dirk,
Het antwoord is simpel.
Probeer niet multie tractie analoog te rijden met nieuw materieel. Dat is zonde!
Heb je nog wat oude meuk, kan je zeker eens een testje doen om te kijken wat er zoal "mis" gaat. ;)
Ik heb het op 12 jarige leeftijd ook getest met oude meuk, en dat was leuk! Maar niet zo goed voor je spullen. ;D
m.v.g.
Mark
-
Ik zou beide, wel gelijke, locs eerst ongekoppeld tegelijk laten rijden. Kijken hoe groot het snelheidsverschil is en aan de hand daarvan beslissen of het wel of niet kan. Bij een klein verschil wel. Bij een groot niet. Ik laat regelmatig twee R* V215 analoog in dubbeltractie rijden. Nooit problemen gehad. Tenslotte zal het ook digitaal niet gemakkelijk zijn om twee locs exact even snel te laten rijden. Bovendien, wat is er voor een liefhebber mooier om te zien dan een lange goederentrein getrokken door twee of meer dezelfde locs? Jaap
-
Ik he ook nooit problemen gehad met dubbeltractie.
Ik heb een zelfbouw loc die uit twee secties bestaat, dus ik ook twee motoren... Aangezien ik op vrij oud rails rij is het zelfs erg handig, omdat de stroomafname zelfs op oude wissels heel goed is (van 8 assen) (De locs zitten altijd aan elkaar vast en hebben dus dezlfde voeding).
-
Ik heb pas nog een G2000 met een Class 66 in dubbeltractie gereden, maar dat is toch geen succes. Binnen korte tijd waren de antislipringen van de G2000 aan diggelen, met als consequenties: Nieuwe slipbandjes en smerige rails. Dus dubbeltractie analoog is geen goed idee ;)
-
Gunst, hier ook al een discussie over dubbeltractie?
Niet te moeilijk over doen, gewoon gaan met die hap.
Enne, ja, rubber banden, die horen onder auto's. ;D
-
Het was inderdaad geen geslaagd succes.
Van 1 loc een dummy gemaakt, probleem verholpen :)
-
Als je 2 dezelfde locs heb van 1 merk en uit de zelfde tijd( dus met de zelfde aandrijving) mag in dubbeltractie rijden geen probleem zijn.
Kan je wel adviseren er geen rijtuigen tussen te hangen( al hoewel de Br143's van minitrix ook dat prima doen).
en heb je ouwe Lima treinen met trommelmotoren dan kan je die heel goed samen laten rijden. Zelf heeeeeeeel vaak gedaan en was geen probleem.
Ps; 3 Lima locs die een gestrande fleischmannloc weg slepen is super om te zien en te horen ;D.
Groetjes Michiel
-
We hebben op de club wel eens twee H0 Lilliput 6400'en (allebij nieuwe type) samen laten rijden. Eerst allebij los laten rijden en vervolgens dus in multitractie. Ging prima. Het is wel handig om inderdaad de locs eerst los naast elkaar te laten rijden, om het snelheidsverschil te zien. Als deze erg laag is zou het waarschijnlijk moeten kunnen, zeker als de locs van het zelfde merk, type en uitvoering zijn. Enig/eigen risco blijft er wel, naar mijn mening.
Overigens maakt HAG zelfs reclame met het feit dat je hun locs probleemloos in multitractie kan laten rijden, maar ja, HAG heeft natuurlijk ook wel een hele mooie aandrijving (voor een mooie prijs)...
mvg, Tjeerd
-
Nog een voorbeeld: ik heb een BR 189 van Minitrix en een BR 185 van Fle*, deze kunnen zonder probleem samen rijden omdat ze ongeveer even snel rijden. Soms rijden ze zelfs met een BR 151 van 20 jaar oud samen omdat die ook ongeveer even snel rijdt.
Ik heb ook een 1600 en 1700 van Fl*, ze zijn even oud en hebben dezelfde aandrijving maar ik rijd er nooit mee in dubbeltractie omdat ze absoluut niet even snel rijden.
-
Als je 2 dezelfde locs heb van 1 merk en uit de zelfde tijd( dus met de zelfde aandrijving) mag in dubbeltractie rijden geen probleem zijn.
Groetjes Michiel
Zou daar maar niet al te zeker van zijn. ;D Heb diverse Roco loks type Re 6/6 en Re 460/465 die alleen in nummering of kleurstelling van elkaar verschillen maar verder motorisch indentiek zijn. Verschillen in snelheid zijn echter soms frappant .
Wanneer je deze analoog in dubbeltractie zet merk je effectief dat er problemen ontstaan en er gewoonweg een trekduw situatie ontstaat die me zeker niet gezond lijkt. Bij kleine onderlinge verschillen valt dit nog mee en heb ook lang in dubbeltractie zo gereden zonder eigenlijke problemen. Maar indien de verschillen gewoon te groot zijn kan je er geheid van uitgaan dat vroeg of laat je een motor naar zijn mallemoer helpt.
Ik opteer dan persoonlijk ook om eerder met dummy loks in 2 or triple tractie te rijden
Peter
-
De snelheden hoeven bij gelijke types inderdaad niet gelijk te zijn. Ik heb 3 Roco sikken, de 203, de 230 en de 357, allemaal met dezelfde aandrijving. De 357 is veruit de rapste van het stel. De 230 rijdt met moeite half zo snel. De snelheidsverschillen zijn enorm.
-
Hallo
Kleinbahn uit Oostenrijk maakt al sinds de 70er jaren diesel- en eloks met 2 motoren . Heb er nog nooit klachten over gehoord en gehad dat ze stuk gaan .
Toen ik nog lid was van een modelbaanclub liet ik een Roco 1600 en 2 2200 rijden voor 30 ertswagens . De 1600 en 1 van de 2200én hadden een motor . Ze reden er vaak en lang en ook nooit problemen geconstateerd .
Zou dus niet weten waarom dit niet kan . Zou er in het grootbedrijf dan ook sprake kunnen zijn van schade ?
mvg Jos
-
Och, moeilijk doen is ook een kunst... Als de locs min of meer even snel zijn dan kan het echt geen kwaad. Zeker bij locs met de motor dwars erin, zoals de oude fleischmanns met rondmotor, gaat het prima, omdat bij die locs de snelheid vaak erg afhankelijk is van de belasting. Dat ze wat aan elkaar trekken en duwen, ach, als je er een flinke trein aan hangt gebeurt er hetzelfde. Verder, hoe lichter de locs en hoe minder asb's hoe minder problemen het geeft, een klaas en een G2000 is wel wat anders dan 2 anna's (zeker als bij eentje de motor smerig is schelen die vrij veel in snelheid)
grtz
Floris (zet zn oerbello en ezeltje maar weer es samen voor een indrukwekkende trein van 3 rijtuigjes en het roemruchte baviaan-zandwagentje ;D)
-
Floris (zet zn oerbello en ezeltje maar weer es samen voor een indrukwekkende trein van 3 rijtuigjes en het roemruchte baviaan-zandwagentje )
Vooroorlogse power !!! (toen de schepen nog van hout waren en de mannen van staal 8)
-
Ach laat ik ook maar weer eens een duit in het zakje doen.
Ook in analoog bedrijf kun je inderdaad dubbeltractie rijden zonder problemen, maar er zijn een paar spelregeltjes.
Het snelheids verschil tussen de locs moeten niet te hoog zijn, bij voorkeur zette wij de iets snellere lok voorop, maar dat hoeft eigenlijk niet.
Wat VEEL belangrijker is (en dat heb ik bij nog geen enkele reactie hier gezien), is dat je er voor zorg draagt dat bij het stoppen voor een sein BEIDE lokomotieven stroomloos komen te staan.
Groetjes,
Rik
-
We hebben op de club wel eens twee H0 Lilliput 6400'en (allebij nieuwe type) samen laten rijden.
mvg, Tjeerd
Tjeerd weet je nog ik een paar jaar terug steed met 2 reks 15locs in dubbeltractie met 7 bakken er achter rond reed :P. Hoeveel zekeringen zijn er toen wel nie vervangen omdat die trein ze er steeds uitblies ;D :P.
Het waren Lima locs en ik had deze electrisch aan elkaar gekoppelt en twee lima locs was gezien de hellingen daar geen overbodige luxe in mijn geval.
Groetjes Michiel
Ps; dat was nog in mijn H0/0e tijd ;D
-
oh, ik het 2 3000 achtige samen laten rijden, kolenkarretje ertussen, en ik doe de snelste lok juist achterop, want die trekt dat ook nog trein, dan is het een zwaardere belasting voor hem ;)
-
ja dan voorkom je ook dat de voorste er alleen vandoor gaat, de achterste doet het werk en als die zo zwaar belast word dat de snelheid afneemt tot onder de snelheid van de langzamere voorop lopende loc dan help die vanzelf mee.
groetjes Michiel
-
Even kijken wanneer de snelheden van de locs het dichtst bij elkaar liggen. Vooruit of achteruit kan vaak enorm schelen. Door er één om te draaien krijg je misschien al locs die beter bereid zijn samen te werken.
Vreemde stelregel: achteruit gaan ze 't hardst.
Sven
-
Das wel waar.
Mijn vader heeft een 41er die echt supersloom gaat, en achteruit gaat ie nog snelle dan vooruit.
We hebben ook een br 36tje, die daar ook last van heeft. Bij loks met 2 stuurstanden heb je er weinig tot geen last van. Mijn 6513 heeft daar ook wel wat last van ja :P
Het is trouwens ook zo dat ze in hun "achteruit" meer vracht op dezelfde snelheid kunnen trekken.
Laurent
-
Hoe zou dat komen dat locs achteruit/één kant uit vaak harder lopen?
Bij H0 Lima locs was dat wel duidelijk, met loop draaistel voor op loopt zo'n loc veel makkelijker omdat hij dan z'n kracht goed kwijt kan.
Groetjes Michiel
-
Ik rij met 2200en,2400en en hippels dubbeltractie, al jaren en nog steeds zonder problemen.
Ik probeer dat niet met een 2200 en een 2400 want die snelheden verschillen te veel, duwt de 2400 zo hard dat de draaistellen naast de rails komen.
Dus alleen gelijke lokomotieven vrij aardig te doen.