BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: sneek op 07 August 2009, 15:12:54
-
Tot aan het einde van de jaren '80 gebruikte de DB (en trouwens ook de DR) olielampen als sluitsein.
In H0 zijn deze lampen o.a. verkrijgbaar bij Weinert, maar Tams Elektronica levert ze in de vorm van een op maat gemaakte LED.
Een setje van 2 lampen, inclusief, 2 SMD-weerstanden, zijn o.a. verkrijgbaar via Conrad; bestelnr. 242122-89 voor € 19,99.
Op diverse rijtuigen en goederenwagens heb ik het setje al ingebouwd, het ziet er natuurgetrouw uit.
Onlangs was een Roco-rongenwagen Rlmms58 (of een Kbs zo u wilt) aan de beurt. Deze wagens hebben een metalen bodem en lopen daardoor geweldig. Daarmee is een goede stroomafname verzekerd. Met behulp van slepers op beide assen, 0,5mm wikkeldraad en wat geduld is het weer gelukt.
Onderstaand een paar plaatjes;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9837.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9838.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9839.jpg)
De printjes met de weerstanden vinden een plekje tussen de remleidingen onder de wagen.
grtz,
Wim
-
Naais! Je zit wel een beetje in de sluitsein/knippelbolmodus he? ;D Maareh, nou ben je toch wel altijd verplicht om deze wagen als laatste in je trein te hangen? Of frot je er nog een functiedecoder in?
Gr,
Erwin
-
Nee, gewoon laatste wagen in een trein. Tenzij ik een Preiser-lampenistje vind, die steeds met die lantaarns wil sjpuwen... ;D
grtz,
Wim
-
Neu, denk ut niet, ze zijn nogal lui daar in Wilhelmshaven :)
-
Hoi,
Onder nummer 5069 vind je deze sluitseinen ook bij de firma Viessmann.
Mocht de stroomafname bij een tweeassige wagen nou niet zo geweldig zijn kun je overwegen om (via een stroomvoerende koppeling) de voorlaatste wagen hierbij te betrekken. Dan heb je gegarandeerd geen knipperbollen (meer)...
Groet,
Sven
-
deze wagen juist gekozen om de exellente diepe ligging van het zwaartepunt, waardoor een goede knippervrije stroomafname gegarandeerd is. Verder was het natuurlijk de kick om een platte wagen te nemen, waarbij geen draadjes en componenten zichtbaar mogen zijn in de bak.
grtz,
Wim
-
Hallo,
Dat deze wagen prima stroomafname heeft geloof ik wanneer je dat schrijft; ik had het over wanneer een (willekeurige) wage een wat mindere stroomafname heeft...
Dat van die goede stroomafname is op zich wel opvallend wanneer je ziet dat je slechts per één wiel per as stroom laat afnemen i.p.v. per beide wielen per as. Bij mijn baan zou de boel toch zeker bij de allereerste wissel gaan knipperen.
Zo ook mijn mijn tweeassige railbus BR798 die zelfs nog problemen had met de stroomafname had hoewel deze een vierpunts-stroomafname heeft. Daarom heb ik de stuurstandwagern BR998 bij de stroomafname van het stel bertrokken. Sindsdien loopt het stel prima.
Overigens werden de sluitlantaarns in deze vorm -ook in de tachtiger jaren al- nog maar zelden gebruikt en al helemaal niet op goederentreinen.
Een sluitsein bestaande uit twee rode lampen was/is alleen nog maar verplicht op personentreinen. Op goederentreinen werden/worden de metalen reflecterende rood/witte vierkante bordjes gebruikt.
Groet,
Sven
-
De lampen zijn zelfs tot 1987 voor de DB geproduceerd, believe it or not. Er bestaan lantaarns (je ziet ze zelfs op vlooienmarkten), voorzien van "DB-Keks" en het jaartal 87.
Wil je weten hoe het werkelijk zit met de historie van Zg2 en Zg3 Zugsignale, lees dan MIBA-Report Signale deel 3, blz. 93.
groet,
Wim
-
Ja Wim, ze bestonden weldegelijk nog.... maar werden niet of nauwelijks nog gebruikt.
Groet Sven
-
Heb zelf zo een lantaarn met het opschrift DB 74.
In OdR heb ik ooit een foto gezien van een ICR met zulke sluitseinen (!) tijdens een transport vanaf Talbot.
Maarten