BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: UtopiaSpoor op 05 August 2009, 21:50:52
-
Ik ben een H0 baan aan het bedenken voor een oppervlak van ongeveer 3.4 x 0.7 m. Een ovaal lijkt me lastig te realiseren aangezien een diameter van 0.7 nogal krap wordt. Ik denk dus aan een pendeldienst. Twee of drie lagen hoogte is haalbaar.
Heb geen heel groot budget dus rustig aan beginnen.
Op dit moment heb ik met het oog op nog uitbreiding later dit in gedachten:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-K8KHQFXQ.jpg)
Ideeën en kritiek zijn welkom, eind van het jaar ga ik beginnen met de bouw.
-
Met deze ruimte is een fiddle-yard een aardige uitbreiding lijkt mij: laat 1 van de sporen verdwijnen naar de fiddle-yard, en je hebt een aardige variatiemogelijkheid in het mogelijke verkeer.
Een fiddle-yard is niets meer dan een soort schuifbak met een paar sporen erop (je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, als het maar past)
-
Heb je al nagedacht over een thema (stedelijk, landelijk, industrieel, bergen, etc.), tijdperk, welk land .....
3,4 meter is een mooie lengte. Als je een fiddle-yard van ca 70 cm gebruikt, blijft er nog 2m70 over om te detailleren. Dat is qua grootte te overzien en hoeft ook geen kapitalen te kosten.
Wat je zelf hebt getekend is wat Amerikanen een switchback noemen en b.v. erg geschikt voor een baan met hoogteverschillen. Zelf zou ik zo'n scherpe boog zoals je links hebt gemaakt alleen toepassen in een industriële omgeving en pas als het echt niet anders kan.
Grtz, Herman
-
ik denk aan een landschap met hoogteverschillen. qua activiteit wat ouderwetse houtzagerij / handel en misschien een klein beetje industrie erbij. heuvel- of bergachtig nog niet over uit. treinen voorkeur voor goederenspoor.
de boog links is bedacht als een eindstation misschien wat minder scherp maken.
fiddleyard met een paar sporen kan misschien wel onder de oppervlakte verdwijnen.
Ik ga het overigens leggen met Fleischmann profirail
-
hoe krijg ik nou ooit een keerlus in die beperkte ruimte, misschien kan ik aan de rechtse kant net iets meer diepte realiseren, dan kan ik vanuit daar wel weer ergens onderlangs de baan op. weet nog niet of dat een optie is. wel leuker denk ik als trein wat beter kan doorrijden.
-
Als je toch pendelt , kun je ook aan een keer driehoek denken ipv lus
-
Waarom toch opeens een keerlus overwegen? Mijn trambaantje is 70 cm diep en daar kan ik net een tramkeerlus op kwijt; met straal van 25 cm + breedte van het spoor + vrije ruimte ben ik al zo een 60 cm kwijt, en dat zijn dan trams.
Advies; denk goed na over wat je wil uitbeelden op je baan; thema, tijdperk en laat ons dan eventueel meedenken.
-
de kleinste boog van fleischmann heeft een diameter van 75 cm.
Als je op het einde de plaat ietsje breder maakt kun hem daarna achterlangs laten dalen naar een schaduwstation/fiddle yard Op nivo -1.
Dan moet je de boog eigenlijk wel uit het zicht houden want het is niet echt mooi zo'n scherpe boog.
groeten, wesley
-
hoe krijg ik nou ooit een keerlus in die beperkte ruimte, ........
Niet en dat is ook niet nodig. Gebruik een achtergrond en zijpanelen als afscheiding naar de Fiddle Yard. Met bebouwing, heuvels, een hoger gelegen spoor enz. kun je sporen ook op een heel natuurlijke manier uit het zicht en naar een Fiddle Yard laten verdwijnen.
Kijk eens op carendt.us
Veel van de daar gepresenteerde shelf lay-outs kunnen als inspiratie dienen.
http://www.carendt.us/scrapbook/page38a/index.html geeft een aantal ideeën voor Gump Stump switchbacks die ook bruikbare ideeën kunnen opleveren.
Overweeg anders 0n30 (spoor 0 op H0 rails). Dan kun je op 70 cm probleemloos een 180o bocht maken.
Grtz Herman
-
inmiddels weer een stukje verder. Het oppervlak is iets kleiner geworden, maar heb ruimte gecreëerd om later een ovaal te kunnen maken.
Het wordt een pendelbaan dus. K weet alleen niet goed hoe ik de baanvakken moet indelen elektronisch gezien.
Het geheel ziet er nu als volgt uit:(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TOPBIPJT-D.jpg)
-
Baanvakken indelen, elektronisch gezien, voor wat voor systeem ? Uit een ander draadje van je weet ik nog dat je geen PC wilde gebruiken.
Sander
-
Vooralsnog ga ik eerst aan de slag met een analoge pendelmodule (viessman 5214) in combinatie met precies één locje.
Daarvoor moet ik nog even uitzoeken wat mijn remtraject wordt en dat bepaalt al een deel van de baanvakken.
Maar aan een computergestuurd systeem ga straks toch ik niet ontkomen, dus lijkt het me ook wel verstandig om alle baanstukken tussen en na de wissels alvast te scheiden.
Is dat goed bedacht?
Al mijn vragen omdat ik nog niet zo goed weet hoe dat het meest praktisch is, er is ook zoveel om over na te denken bij het opzetten van een nieuwe baan. Ik soldeer liever een paar baanvakken aan elkaar dan dat ik straks de boel uit elkaar moet halen omdat ik nog een stukje extra wil isoleren.
Mvg, Roel
-
Zonder te weten wat je voor systeem gaat gebruiken, zou je de volgende indeling kunnen gebruiken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_TOPBIPJT_E.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_TOPBIPJT_E.jpg)
rood: beide raillassen onderbroken (analoog), een raillas onderbroken (digitaal)
geel: een raillas onderbroken (analoog/digitaal)
Hiermee kun je primitief autmatisch bedrijf beginnnen. Secties zijn de delen tussen rood - geel of geel - geel.
Je kunt hiermee eventueel met wat electronica (relais en passive componenten) zelf je pendelautomaar aansturen en een "levendig" bedrijf creeren.
-
gvandersel, met dank. Ik moet meer secties maken dan ik dacht. Morgen nog maar een setje of 2 van die geisoleerde lasjes halen. Waar ik voorlopig geen losse secties nodig heb soldeer ik wel een draadje extra. Ik heb inmiddels het linkse deel gelegd, tenminste de ondergrond :)