BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: MarijnSanders op 05 August 2009, 11:01:31
-
Hallo,
Nou heb ik op marktplaats wissels gekocht, stuk of 10, maar het bleken later ook nog eens electrische wissels te zijn. Dikke winst dus, maar daar gaat het nu niet om. Nou heb ik dus één wisselsschakelaar, maar wou ik hetvolgende doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/electronica.gif)
Kan dit? Of ontstaat er dan kortsluiting? Ik heb er niet veel verstand van.
Dat ding in het midden is de on-on schakelaar, kan dus naar links en rechts een schakeling maken.
Rechts is de rails.
Dat kastje boven is de wisselschakelaar.
De vierkantjes onder zijn de aansluitpunten van de wissel en gelijk-stroom (eigenlijk wisselspanning ja)
Mvg,
Marijn
-
Geen idee wat je nu probeert te laten werken. En wat je nu allemaal aanelkaar aan het knopen bent.
Vertel eerst eens wat je nu precies gekocht hebt, dus merk en type van het wissel en wat voor wisselaandrijving erbij zit, maak er desnoods een foto van.
Mvg
Wim.
-
Wisselschakelaar:
Lima
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0190.jpg)
Wissel+wisselaandrijving:
Lima
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0192_1.jpg)
-
Kan dit? Of ontstaat er dan kortsluiting? Ik heb er niet veel verstand van.
Je bent nu de wisselspanningsuitgang met de regelbare gelijkspanning van je trafo aan het doorknopen.
Probeert ze gelijktijdig via 1 schakelaar in of uit te schakelen naar de wissels en rails.
Volslagen onduidelijk wat je nu wilt en inderdaad je hebtr er geen verstand van. ;D
De vierkantjes onder zijn de aansluitpunten van de wissel en gelijk-stroom (eigenlijk wisselspanning ja)
Waarom is de gelijkspanning eigenklijk wisselspanning.
heb je eigenlijk wel enig idee wat de verschillen zijn.
De aansluitingen naar je rails staan volledig los van de aansluitingen naar de wissels. Daar is die wisselschakelaar helemaal niet bij nodig. Alleen het bedieningskastje voor de wissels.
Het wordt dus:
Draad van wisselspanning van de trafo naar het wisselschakelkastje, daarvandaan de twee draden naar de wissel en vanaf de wissel de gemeenschappelijke draad terug naar de andere aansluitng van de wisselspanning op de trafo.
Als je even kijkt wat je precies gekocht hebt kun je bij de betreffende leverancier terug vinden wat en hoe je ermee kutn werken.
Gr.
Eric
-
Ja, maar dat weet ik we, alleen heb ik niet genoeg schakelaars.
Nou had ik wel gewone van die on-on schakelaars en die heb ik normaal verbonden met de rails om 'blokken' te creeren om meerdere treinen te laten rijden. Dus als ik een trein in een andere tak zou willen laten rijden dan moet ik door die tak stroom laten gaan, maar zou er ook een wissel moeten omgaan en dat zou dan met 1 schakelaar kunnen.... dacht ik, maar volgens mij kan dat dus totaal niet.
Ik zoek wel gewoon of ik nog ergens wisselschakelaars kan vinden.
Marijn
-
Het kan wel maar dan moet je dubbelpolige wisselschakelaars gebruiken. Zie het maar als twee schakelaars naast elkaar in een behuizing. Eentje voor de spanning naar de rails en de tweede om de wissel om te zetten. Er zitten dan zes aansluitingen aan de schakelaar. 2 x 3 op een rij.
Maar om fouten te voorkomen lijkt het me verstandiger dat je er gewoon een paar schakelaars bijkoopt en alles apart schakelt.
Gr.
Eric
-
yep... Maar kun je wissels ook met zon on-on schakelaar bedienen, of heb je daar echt drukknoppen voor nodig?
-
Waarom moet de stroom voor dat wissel ook nog via de schakelaar lopen? Je hebt toch dat drukknoppenkastje om je wissels te bedienen?
Ik zou het lekker gescheiden houden. De schakelaars om je spoorsecties te schakelen, en de drukknoppen om de wissels te bedienen.
-
ik wil het nog door een schakelaar laten lopen, omdat ik maar 1 wisselschakelaar heb waarmee ik 2 (van de 9 wissels) kan bedienen en ik wil ze allemaal bedienen liever.
Maar ik doe wel alles gewoon apart.
-
Met een wisselschakelaar (dus het blauwe kastje) kan je geen 9 wissels schakelen. Dan zou je tussen het kastje en de wissels extra schakelaars moeten toevoegen om de juiste wissels te kiezen maar ik denk dat we dat maar niet moeten gaan doen. het kan wel maar dan moet je weten waar je mee bezig bent en uit je antwoorden blijkt dat dat (nog) niet het geval is.
Je kunt er beter extra schakelaars bij kopen en alles afzonderlijk bedienen. Anders is het vragen om moeilijkheden.
Gr.
Eric
-
Als ik het goed begrijp kun je twee wissel schakelen met het kastje.
De overige 8 wissels wil je laten schakelen indien je het bij behorende blok stroom loos maakt. Daar kun je de schakelaars voor gebruiken zoals Eric (remunj) aangeeft. Echter moet je dan wel wissels met eindafschakeling gebruiken.
Groet, Erik
-
yep ik weet genoeg
-
Marijn, het moet toch echt met drukknop-schakelaars, die je nu hebt. Voor de andere 8 wissels moet je 4 van die drukknop-schakelaars bij hebben.
Ga anders eerst aan de slag om er 2 goed te krijgen, totdat je het schakelen door hebt. En koop er dan later de 4 extra bij.
Het is toch al een meevaller dat ze electrisch zijn.
Het zou jammer zijn als er een paar gingen doorbranden, doordat je er te lang stroom op zet met een verkeerde schakelaar.
Ik snap wel wat je wilt met die extra omschakelaar, maar dan moet je twee dingen doen om één wissel om te krijgen. 1 de omschakelaar omschakelen. 2 op het drukknopje drukken. Dat is te omslachtig, je moet er dan alsnog 4 bij hebben voor de overige 8 wissels.
-
Je weet genoeg, ik heb het ook nog even uitgelegd..., ik was al bezig toen de bovenstaande posts verschenen.
Nu kun je niet zeggen dat je het niet wist, als het verkeerd gaat...
Succes ermee!
-
haha, ja is goed.
-
Heb overigens het plaatje even aangepast aan de schakelaaroptie van Remunj en de wens zo als ik hem gelezen heb. Ik heb de schakelaar twee keer getekend, maar eigenlijk is het dezelfde schakelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/electronica1.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbelpoligeschakelaar.gif)
Schakelaar van onderen gezien, de linker drie aansluitingen worden gebruikt door voor de wissel (linker schakelaar in bovenste tekening), de rechter gaan naar het blok (rechter schakelaar in bovenste tekening).
Erik
-
Ik kan de tekening van Eric helemaal onderstrepen, want zo heb ik mn wissels ook geschakeld.
En dat werkt perfekt.
Gewoon een hoop minituimelschakelaartjes kopen bij de electronica zaak, deze kosten gemiddeld tussen de 80 en 90 cent per stuk.
Een goedkopere oplossing is er niet.
Maar ik weet alleen niet of dat toepasbaar is op jou Lima wissels?
Zijn deze voorzien van een eindafschakeling?
De Fleischmann wisselaandrijvingen wat ik gebruikt kunnen in ieder geval hierdoor gewoon bediend worden.
Jos.
-
Erik,
ik denk dat jouw plannetje niet gaat werken, want die wissels hebben geen eindafschakeling.
-
dat bedoel ik. :-\
Jos.
-
Ben niet echt bekend met een eindsafschakeling, wat is dat precies? :-[ :-[
-
Jos bedoelt toch wat anders, en je kunt wel aannemen dat deze wissels geen eindafschakeling hebben.
Dus geen tuimelaars, maar drukknopjes. Gebruik je wel tuimelaars, dan moet er alsnog een drukknop tussen.
.Ben niet echt bekend met een eindsafschakeling, wat is dat precies? :-[ :-[
Je kunt uitproberen of je eindschakeling hebt, door met de drukknop de wissel om te zetten. Als je daarna op dezelfde drukknop drukt, moet er niets gebeuren, je hoort ook niets zoemen... als je daarna op de andere drukknop drukt, gaat de wissel weer om
-
Daarom vroeg ik ook of de wissels een eindafschakeling hebben, als dit niet zo is zoals in dit geval van Marijn.
Dan kun je inderdaad het plannetje van Eric vergeten.
Jos.
-
De eindafschakeling zorgt er voor dat de stroom op een gegeven moment afgeschakeld wordt zodat de spoelen niet zullen door branden.
Overigens mocht je wat schakelaars nodig hebben. Ik heb er nog genoeg liggen (Trix).
PM me dan maar.
Groeten,
Patrick
-
volgens mij zit er inderdaad geen eindafschakeling in, heb het net getest en als ik een knopje nog een keer indruk zoemt er wat, dus dat lijkt mij een nee.
@ Patrick... Dat zou heel fijn zijn.
-
.....Echter moet je dan wel wissels met eindafschakeling gebruiken....
Dat had ik inderdaad al een keer als voorwaarde aangegeven. ;) Maar de schakeling is evntueel wel door anderen te gebruiken, die wel wissels met eindafschakeling hebben.
EriK
-
Maar waarom je een tip geeft die hier absoluut niet van toepassing is, begrijp ik dan weer niet. Je weet - als je de vorige bladzijde goed leest - al dat het niet om zulke wissels gaat.
Ik hoop dat het drukknopschakelaars zijn, die Patrick in de aanbieding heeft...
-
Zijn gewoon de standaard wisselschakelaars van Trix
http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-techniek/modelbaan-schakelconsolesystemen/214036.html#
Linkje voor het idee
Groeten,
Patrick
-
Het linkje naar het idee komt uit op een constante schakelaar, deze kan Marijn dus niet gebruiken.
-
Zie nu ook de tekst wat beter. Maar die tekst klopt dus niet.
Dit zijn gewoon de momentschakelaars voor wissels van TRIX
Anders had ik al mijn wissels zwartgeblakerd gehad.
Regelschakelaar (momentcontact) voor armseinen, wissels, ontkoppelrails en relais, met extra contact als rijstroomschakelaar voor de automatische treinbeïnvloeding.
http://www.trix.nl/producten
Artikelnummer 66595
Groeten,
Patrick
-
Ik zou dan voor deze (http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-techniek/modelbaan-schakelconsolesystemen/214037.html#) gaan.
Zit de derde aansluiting niet aan de zijkant van het kastje?Voldoet inderdaad niet aan de probleem stelling :-X
[edit]Maar pas toch wel weer bij de schakelaars die Marijn al heeft.[/edit]
Die uit de link van Patrick doen precies wat Marijn wil, maar prijzig.
Groet,
Erik
-
Ehh Erik,
Wat bedoel je nu?
Groeten,
Patrick
-
Sorry Patrick,
Jiji hebt ze in de aanbieding natuurlijk, dan geld de prijs van Conrad niet :-X Zijn inderdaad de schakelaars zo als Marijn ze bedoelt.
De schakelaars die in mijn link staan zijn vergelijkbaar met de schakelaars die Marijn al heeft.
Zo duidelijker?
Erik
-
Oke duidelijk,
Groeten,
Patrick
-
Ja, ik had eigenlijk nog een vraagje over de wisselaandrijving.
Is het normaal dat de wisselaandrijving gloeiend heet wordt als deze aanstaat?
Hoe is dat te verhelpen?
Marijn
-
Ja het is wel normaal dat ie heet wordt, en nog normaler dat ie doorbrandt - of al doorgebrand is. Als je er continu stroom op zet. Dat moet niet! Zet m maar gauw uit.
De wissel krijgt heel veel stroom om de boel om te zetten, maar de stroom moet er weer af zodra dit gedaan is!
Je moet dus een moment/ een drukknop schakelaar gebruiken, en niet zo
eéén met een kastje (relais) eraan, waarvan er meer contacten continu zijn. Gewoon die drukknopjes van je 1e foto op blz. 1!
-
ja, deze dus?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0190.jpg)
Die gebruik ik ook en dan wordt ik ook heel heet.
-
Hot wired dit draadje:)
Vraagje deze lima drukknopjes. Als je de blauwe indrukt gaat dan de gele omhoog? (en als je de gele indrukt gaat dan de blauwe omhoog?
In dat geval heb je GEEN moment schakleaars maar je maakt een vaste verbinding.
-
ja, ze gaan niet omhoog of omlaag. ik druk ze alleen in en dan gaan ze om. Ze bewegen verder niet.
-
Edit: nu zie ik waar de fout zit! Han maakt even een punt duidelijk...
-
kun je dit lima schakelaartje openmaken om de onderkant te fotograferen?
-
Het zijn gewone moment schakelaars en werken hetzelfde zoals de Marklin drukknopjes die oude blauwe kastjes en de nieuwe witte.
Wat wordt er in dit draadje een hoop onzin uitgekraamd, ongelooflijk gewoon. Verder zeg ik maar niets meer denk dat dat beter is.
Mvg
Wim.
-
Als het gewone moment schakelaars zijn EN Marijn heeft de draden goed aangesloten dan krijgt het wissel maar even spanning en voldoende stroom om om te gaan. Dan kunnen de wisselspoelen dus ook niet te warm worden. Edoch, volgens Marijn worden ze zelfs heet. Dus moet er wat anders aan de hand zijn. We proberen elkaar te helpen door vragen te stellen en logisch na te denken. Niets meer en niets minder.
-
... ... Wat wordt er in dit draadje een hoop onzin uitgekraamd, ongelooflijk gewoon. Verder zeg ik maar niets meer denk dat dat beter is.
Mvg
Wim.
Je hele bericht zegt niets. Er is een mogelijkheid om het plaatsen van nietszeggende berichten niet te plaatsen. Doe je dat wel, dan kom je op mij nog onzinniger over dan goed bedoelde pogingen tot hulp, die misschien niet alle even verstandig zijn. Alsof jij jezelf ontzettend superieur vindt.
Liever wat onzin en prettig met elkaar omgaan, dan zo negatief te moeten lullen uit je nek, daar baal ik zo langzamerhand stevig van, professor wijsneus.
-
Ik weet niet of ik de onderkant open kan maken, ik kan geen schroefjes vinden. Als de wissels te heet worden dan zal het schakelaartje wel niet goed zijn, als het bij alle wissels gebeurd.
-
Marijn, het is wel een goede schakelaar. Wim zegt het dus dan is het zo.
Het kan zijn dat je het toch niet goed aangesloten hebt, teken het nog eens uit als je wilt?
-
nogmaals getekend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakeling.gif)
Aangesloten op wisselspanning van transformator natuurlijk
-
De aansluiting klopt wel. Dan zouden de veertjes die de contacten open houden, lam kunnen zijn. :(
-
Dan zou ik dus nieuwe schakelaartjes moeten kopen.
-
Als je zeker weet dat je niet te lang de knopjes indrukt, of vaak achter elkaar, want daar kan de wisselspoel ook heet van worden. Maar dat kan geen kwaad, komt door de hoge stroom.
Terugkomend op dat de wissels wel omgaan: als je het knopje loslaat, zoemt de wissel dan nog? (stroom er wel weer direct af halen dan) ?
Zo nee, dan is je schakelaar ook niet stuk, en dan is het echt normaal dat de wissels warm worden bij het gebruik zoals hierboven genoemd.
-
Als ik het knopje loslaat, zoemt de wissel niet langer meer. Misschien drukte ik inderdaad wat te veel... ik zal nog eens kijken en als het vaker gebeurd zal ik wel wat nieuwe schakelaars kopen.
-
Maak je geen zorgen. Als je tien keer kort op de knopjes drukt en het gezoem houdt tien keer op, is de schakelaar wel goed, lijkt me. Je loopt vanzelf weer eens tegen een paar schakelaars aan voor de rest van de wissels.
-
Ok, allemaal bedankt voor het helpen ;D ;D (y) (y) ;D ;D
-
Graag gedaan, daar doen we het voor!
Laten we (y) zijn voor elkaar. ;D
Er is al :'( genoeg in de modelspoorwereld... ;)