BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Focus2 op 03 August 2009, 14:03:49
-
in uitgeest hebben gedurende het weekend een tweetal loc's gestaan t.w. de nr. 6452 en 6498.
toen ik vanmorgen daar langs fietste was het dieselmotor geluid duidelijk waar te nemen, echter
van machinst(en) geen spoor.
vraag: wat is hiervan het nut? en waarom wordt dat gedaan?
(de loc's staan daar, waarschijnlijk in verband met de werkzaamheden aan de velser-spoortunnel(?)
-
Mogelijk was de hulpdiesel aangesprongen om het koelwater te verwarmen,
dit scheelt slijtage van de hoofddiesel motor als deze moet starten tevens is de uitstoot van schadelijke gassen ook een stuk minder.
Je kan ook meteen volgas wegrijden zonder dat eerst de koelwater/olie temperatuur op temp. moet komen net zoals een auto met dieselmotor.
Dit systeem werkt geheel zelfstandig en dus ook als de loc ergens staat geparkeerd en de hoofddiesel uit.
-
bedankt voor je snelle reactie en prima informatie.
groet,
bernard
-
Graag gedaan (y)
Nog even ter aanvulling die hoofddiesel motor is van mercedes (vrachtwagendevisie)
dus lijkt het als deze start net een vrachtwagen dus geluid is makkelijk te onderscheiden van de veel kleinere huldiesel die niet veel groter is dan een kleine compressor.
-
Ik dacht dat de dieselmotor van MTU was? Of is dat een onderdeel van Mercedes?
De hulpdiesel wordt gestart wanneer het koelwatertemperatuur onder de 40 graden is en slaat weer af bij een temperatuur van rond 46 graden. Pin mij niet vast op de laatste temperatuur.
-
nog een vraag in het kader van de 6400-serie:
ik zie tegen de cabine aan een grote afvoerpijp en tevens een klein pijpje uit de motorkap.
is dat kleine pijpje van de hulpmotor en de grote voor de 'echte diesel' of zitten er verschillen in de manier van afvoeren van
uitlaatgassen?
-
De schoorsteen tegen de cabine aan, is van de hoofddiesel. Volgens mij zat de hulpdiesel meer naar voren in de lange huif, dus zou de uitlaat ergens in het midden van de huif moeten zitten.
-
en dat klopt helemaal.
en....bedankt voor de prima info.
-
Ja!
Oude tijden herleven in Uitgeest!
Tijd geleden dat er loc's overnachten in Uitgeest. Echt erg leuk om te zien. Gebeurd er ten minste weer wat in Uitgeest. Vroeger stonden er soms dagelijjks 3 goederentreinen tegelijk in Uitgeest. Tegenwoordig bijna nooit meer.
Zal inderdaad wel wat te maken hebben met de werkzaamheden in de Spoortunnel.
Groet Maikel
-
blijft natuurlijk wel een knooppunt richting Haarlem en Amsterdam.
toch wel dagelijkse goederentreinen naar Corus en het vuiltransport
vanuit Haarlem.
(vanmorgen een complete DB-Schenker trein met een 1600 loc).
-
Ja, daar ben ik me van bewust.
Vroeger echter gingen alle goederentreinen via Uitgeest. Dat had iets te maken met het feit dat er vanuit gegaan werd dat goederentreinen niet rechtstreeks de tunnel in Beverwijk konden gaan i.v.m. het treingewicht en combinaties van wissels geloof ik.
Het is ook een paar keer voorgekomen dat een Corus lok een goederentrein van Railion te hulp moets komen om deze uit de tunnel te trekken. Dit had dan meestal te maken met het feit dat ATB had ingegrepen in de tunnel.
Verder had je vroeger in Uitgeest nog een locwissel ivm het ontbreken van de bovenleiding op het emplacement van de Hoogovens. Dit hoeft tegenwoordig ook niet meer.
Vroeger stond je soms tijden te wachten bij de oude overweg "de Kleis" en dan zag je 3 goederntreinen staan. Ik denk dat er nu misschien 4 goederentreinen op een dag komen (ACTS trein 2x, en 2 treinen van Railion) en dan houdt het wel op.
Daarom is het nu weer even leuk!
Groet Maikel
-
Vroeger echter gingen alle goederentreinen via Uitgeest. Dat had iets te maken met het feit dat er vanuit gegaan werd dat goederentreinen niet rechtstreeks de tunnel in Beverwijk konden gaan i.v.m. het treingewicht en combinaties van wissels geloof ik.
Bijna. ;) Vroeger reden sommige goederentreinen uit de tunnel door naar Uitgeest, om van daar weer naar Beverwijk terug te gaan. Dit was nodig omdat de trein met 60 uit de tunnel moest komen ivm gewicht, maar de wissels na de tunnel slechts voor 40 km/u geschikt waren. De trein kon toen niet op het opstelspoor naast station Beverwijk uitkomen en moest dan doorrijden.
-
Daarom is het nu weer even leuk!
Geniet er nu maar van, want het kon straks wel eens helemaal over zijn :-[
Het uitsorteren van de Corus-wagons is onlangs verplaatst van Amersfoort naar Kijfhoek en bij de huidige werkzaamheden aan het emplacement Beverwijk wordt er een extra goederenspoor aangelegd zodat er meer ruimte is om goederentreinen te ontvangen cq. weg te sturen.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat er in Uitgeest op de redelijk korte termijn een perronspoor bij gaat komen. Dit zal ongetwijfeld ten koste gaan van de goederensporen.
Groet,
Jakop
-
Stonden toen ik vandaag langskwam (ongeveer kwart over 4) na het werken bij het GVB/OV Chip 4 6400's: de 6452 stond nog steeds op 6c, de 6498 stond voor een Talns trein en de 6464 en de 6468 stonden achter de 1616 op spoor 7. ;) Die Talnstrein stond er vanochtend om half 6 nog niet geloof ik... Ach wat, was nog vroeg. De spits/metro was belangrijker ;)
-
Vroeger reden sommige goederentreinen uit de tunnel door naar Uitgeest, om van daar weer naar Beverwijk terug te gaan.
Dat gebeurt nog.
En van een extra spoor wordt ik heel erg blij :D.
-
Hi,
Hulpdiesel bewaakt inderdaad de temperatuur van het koelwater, komt deze onder de 40 C dan slaat deze automatich aan.
de hulpdiesel bewaakt ook de batterij spanning word deze te laag zal hij ook aanslaan.
de hulpdiesel bevind zich in het voorste kompartiment van de huifen tezamen met de koelerventilator, hydro instalatie en de compressor.
een klein rond buisje steek ongeveer 15 cm uit en heeft een diameter van ongeveer 8 tot 10 cm deze is te vinden aan de linkerkant van de loc (dus als de lange neus naar linkswijst).
Gr,
Silvester
-
Dat gebeurt nog.
En van een extra spoor wordt ik heel erg blij :D.
Het zou niet meer hoeven. Het extra spoor zou nog even op zich laten wachten dacht ik, daarvoor moest nog een overweg weg dacht ik.
-
Als het goed is ligt er te Bv al een extra spoor waardoor locs ook kunnen omlopen. Probleem vroeger was dat locs zich vastreden op het juk en eerst door een corusloco (of een rangeer 6400 die te Bvhc stond) bevrijdt moest worden. Dat is nu al niet meer aan de orde. ;)
-
Hi,
Hulpdiesel bewaakt inderdaad de temperatuur van het koelwater, komt deze onder de 40 C dan slaat deze automatich aan.
de hulpdiesel bewaakt ook de batterij spanning word deze te laag zal hij ook aanslaan.
de hulpdiesel bevind zich in het voorste kompartiment van de huifen tezamen met de koelerventilator, hydro instalatie en de compressor.
een klein rond buisje steek ongeveer 15 cm uit en heeft een diameter van ongeveer 8 tot 10 cm deze is te vinden aan de linkerkant van de loc (dus als de lange neus naar linkswijst).
Gr,
Silvester
En dat buisje is dan voor ?
-
de uitlaat van de 'hulp-diesel'