BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Edsko Hekman op 03 August 2009, 13:07:28

Titel: Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 03 August 2009, 13:07:28
Hallo allemaal,

ik heb hier een DC Liliput 3505 liggen en daar wil ik graag een AC versie van maken.
Ik heb nog nooit zo'n verbouwing gedaan, dus ga hier helemaal blanco in. Ik heb wat zaken opgezocht en begrijp dat ik een sleper nodig heb, een aantal draden moet "omhangen" en dat voor de motor een gelijkrichter nodig is en wat elektronica. Waarschijnlijk kan ik de laatste twee ook vervangen door een locpilot (welke?).
De wielen zullen ook nog wel een probleem zijn...
Het hele zwikkie wordt op een analoge baan ingezet. Er zijn geen plannen om de boel digitaal te maken. (De baan is van m'n vader...)

Is dit een haalbare zaak of ga ik nu heel moeilijk lopen doen? Zie ik nog iets over het hoofd? Waar kan ik vinden welke draden ik om moet hangen, aangezien ik dat op het forum niet kon vinden (niet goed gezocht/verkeerde trefwoorden???).

Ik lees graag de reacties.

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 05 August 2009, 10:04:16
Heeft niemand tips, adviezen, een "how-to" of een link?  :'(

Ik heb echt geen idee... Misschien dat iemand me kan/wil helpen in de buurt van Utrecht?

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Wim Ros op 05 August 2009, 10:10:02
http://treinennieuws.net/cms/content/view/87/71/

In dit artikel staat dat hij er ook in een wisselstroom uitvoering is, en dat hij digital is voorbereid.

Nu dat is het niet zo moeilijk denk ik de plaats voor de ski zal voorbereid zijn aan de omderkant, zal een kwestie zijn van er onder schroeven, een lokpilot multi-protocol erin prikken, en de bedrading even aanpassen.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: JSRail op 15 August 2009, 23:02:19
Hallo,

 Ik heb zelf de kant en klare (zwitserse) AC-uitvoering van deze lok (L131985) en deze zelf  omgespoten in de groene NS 3502. Helaas is er van de NS-versie van deze lok nooit een kant en klare AC-uitvoering geleverd door Liliput.

 Volgens de bijgevoegde onderdelenlijst is het onderdeelnummer van de sleper (L38991) en de sleperhouder (L38998). Wellicht kan je deze gewoon bestellen bij je lokale treinenboer.  
 Bij gelijkstroomloks zijn de wielen geïsoleerd. Dus voor een AC-ombouw moet dit ongedaan gemaakt worden door de stroomafnemers op de wielen van de tender door te verbinden.
 Bij AC-materiaal is ook de afstand tussen de wielflenzen kleiner (13,8 mm), dus dit moet ook aangepast worden. Hier heb ik zelf geen ervaring mee bij deze lok...

MvG,
Jeroen
  
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 12 November 2009, 18:35:48
Hmmm, als ik het goed begrijp, moet ik dus de wielen ook nog vervangen. En over welke wielen hebben we het dan? Alleen de wielen van de tender of alleen van de loc of beide? Ik hoop alleen de tender, da's makkelijker.... Ik heb al wel gezien dat er een aantal opties is voor de wielen vwb AC wielen.

Welke draden moet ik aanpassen? Ikke nie weet nie...  :-[

Ik heb inmiddels wel een multiprotocol decoder aangeschaft, de Lopi 52610. Die prik ik er in.

Ik heb de artikelnrs van de sleper en sleperhouder gevonden.
Sleper: L38991
Sleperhouder: L38998

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat ik met de wielen moet doen, dan kan ik de bestelling plaatsen.

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Paul VT 11.5 op 12 November 2009, 18:47:50
Op voorhand zou ik de wielen niet vervangen. Eerst zo proberen en kijken
of de lok goed rijdt na ombouw. Je kunt natuurlijk ook een afspraak maken
met die ka** hier van de overkant ;D  ;)
Schroef jij het erin en geef ik wel commentaar.  (y)

Greetz, Paul
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 12 November 2009, 18:52:58
Hoi Paul,

dank voor je aanbod. Altijd leuk! Maar weet jij dan zo welke draden ik moet omdraaien? Ik heb echt geen flauw idee. Zijn de draden volgens een standaard schema gemonteerd?
Niet dat ik het nu kan proberen, want mijn vrouw is er vanavond niet. En zij zal toch echt moeten zeggen welke kleur welke is.  ;D
Al maakt het NU zelf doen het wel erg spannend natuurlijk. Doet 'ie 'et of doet 'ie 'et niet?  8)

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Paul VT 11.5 op 12 November 2009, 19:01:37
Heb je hier  al gekeken? (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=320&Itemid=154 [/url)
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Paul VT 11.5 op 12 November 2009, 19:03:49
Sorry Edsko. Ik herinner mij net dat je het niet kunt zien.  :-[
Zal je toch iemand in de buurt moeten hebben voor de kleuren en dan even bellen of zo?

Greetz, Paul
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 12 November 2009, 19:08:59
Ik had idd al op de site van Chris gekeken. Alleen Chris bouwt hem niet om naar wisselstroom...  :(

Wordt nog leuk met die kleuren... Nou ja, ik wacht wel even.

Tenks!

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: wvdm op 14 November 2009, 11:46:41
Het grootste probleem van tweerail DC modellen ombouwen naar drierail AC is het plaatsen van de sleper.
Bij de wissels wordt de sleper omhoog over de rails gedrukt door de puntcontacten en die ruimte is er veelal niet onder gelijkstroom modellen. Dus je zal materiaal weg moeten halen om die ruimte wel te maken.
Onder de locomotief past de sleper niet. Onder de tender wordt het ook nog een probleem.

Maar, achter een stoomlocomotief reed vaak een bagage wagen.
Dus plaats een ompool relais van Uhlenbrock, Lauer of een Marklin geval in een wagon en maak daaronder ook de sleper.
Bevestig aan de tender een stroomvoerende koppeling twee polig en aan de wagon ook.
Nu hoef je alleen nog in de loc van de motor twee draadjes naar de stroom voerende koppeling te leiden. Het voordeel is. Je hoeft niet elke gelijkstroom locomotief om te bouwen naar wisselstroom en de locomotieven worden niet beschadigt en je kan er wel mee rijden.

Voor de meelezers. Je zou dit ook met een digitale decoder kunnen doen. Voordeel, je hoeft niet elke locomotief van een decoder te voorzien.

Kan dat? Ja, Plan-V van Fleischmann heeft de sleper en het ompool relais in de volg wagon. Als je de wagon met motor alleen op de rails zet ( Ik heb het over de wisselstroom uitvoering) rijdt hij niet. Pas als het treinstel gekoppeld is, krijgt de motor stroom.

Zoek bij Conrad met ompool relais of rijrichting schakelaar.
Die electronisch geregelde ompool relais werken betrouwbaar en zoemen niet zo als de oude schakelwalsen van Marklin. Een heel zacht klikje hoor je bij het veranderen van de rijrichting.

Maar pas op. De gelijkstroom modellen rijden op 12 volt de  maximum snelheid.
Oeps, de gelijk gerichte wisselstroom is 16 volt. Dus vier volt teveel, oftewel, de loc gaat als een HSL trein over de baan.

Plaats 12 diodes. 6 in serie voor de ene rijrichting en 6 in serie voor de andere rijrichting in serie en doe die in een van de aansluitdraden naar de motor.

Zoek even met diodes en je vind een schemaatje.


Groetjes
Wil
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Wim Ros op 14 November 2009, 12:05:55
Ombouwen van DC naar AC in het algemeen.

Bij DC wordt de spanning per kant van de lok naar de motor aangesloten, bij AC wordt de spanning van beide kanten van de lok naar de motor aangesloten en de andere aansluiting van de motor komt van de sleper.

Wat je dus moet doe in deze DC lok is de draden die nu van de wielen komen te samen verbinden, en een nieuwe draad aan de sleper monteren.

Rood aan de sleper
Zwart aan de wielcontacten
Grijs aan de motor
Oranje aan de motor
Geel aan de verlichting aan de achterzijde van de lok
Wit aan de verlichting aan de voorzijde van de lok.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 24 November 2009, 21:20:44
Hoi wim,

dank voor je bericht. Als ik deze draden zo aansluit als je beschrijft, kan ik dan dus "in een keer" op AC rijden? De decoder zit er al in. :) Ik hoef verder niets meer te doen?

Ik ga het in ieder geval zo proberen.  (y)

Mbt de sleper, volgens mij is de tender daarop voorbereid.

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: JSRail op 24 November 2009, 23:27:46
Hallo,

 Fabrieksaf is de sleper onder de lok gemonteerd. Hier een plaatje van m'n omgespoten Zwitser in NS-groen.

(http://img.photobucket.com/albums/v332/jerryv8/S6300662.jpg?t=1241949301)


MvG,
Jeroen
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 26 November 2009, 09:34:44
Hoi Jeroen,

dank voor de foto! Gelukkig ben ik nog niet begonnen. Ik ben blij met de foto, want nu zie ik waar ik moet zijn mbt de sleper. :-)
Ga ik daar eens kijken.  :)
Ik laat het wel zien middels foto's.

Mijn dank allemaal!

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 26 November 2009, 14:21:46
euhm, in het bericht van Wim staat dat de rode draad aan de sleper gemaakt moet worden. Op zich prima, hoe krijg ik die rode draad bij de sleper? Moet ik een gat door de bodem van de loc boren, langs de buitenkant, zit er een verborgen luikje oid? Hoe werkt dit?

Het bevestigen van de sleper lukt wel. De foto van Jeroen verduidelijkt de bevestiging.  :)

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Ronaldk op 26 November 2009, 14:26:51
Hoi,

Denk wel dat je op een of andere manier even een gaatje moet vinden of maken (lees Boren) om de draad aan de sleper te kunnen solderen. Meestal zitten er geen geheime luikjes in modelspoorloks :)

Gr Ronald K.
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 28 November 2009, 12:12:57
Op deze regenachtige dag ben ik maar eens begonnen met het ombouwen van de loc. Ik heb de boel opgehaald en er brak meteen een nokje van het machinistenhuis af.  :'( Een goed begin is het halve werk dus.

Nu heb ik even Wim's schema erbij gepakt qua draadkleuren, maar ik kan maar twee draden ontdekken: zwart en rood. Op zich scheelt dat wel weer natuurlijk.  ;) Echter, ik heb geen idee wat ik nu verder moet doen. Zie onderstaande foto's. De overige draden lijken allemaal via de printjes te lopen. Uit de tender komt ook nog een aantal draadjes. Die ga ik ook nog even bekijken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_3505_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_3505_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_3505_3.jpg)

Wat ik denk dat ik moet doen, is het volgende. Ik hoop dat iemand het me kan bevestigen of verbeteren.

Ik vermoed dat ik de rode draad moet ontkoppelen van de print die verstopt zit onder het loopgedeelte in het machinstenhuis en deze rechtstreeks moet aansluiten op de sleper. Zwart moet ik vervolgens doorlussen daar waar eerst de rode draad zat.
Klopt dit verhaal een beetje? Nu moet ik nog wel het loopgedeelte zien te verwijderen en dat lukt niet echt. >:( Ik ga nog even verder prutsen.  :)

Pfff, wat een klus.... Maar ja, wel leuk om er eens mee bezig te zijn.

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 28 November 2009, 12:55:14
Net even wat verder geprutst. Ik denk nu dat ik het op de verkeerde plek zocht. blijkbaar is het draadje aan de motor geen rood, maar oranje.  ;)

Even twee nieuwe foto'tjes erbij.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_3505_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_3505_5.jpg)

(Grappig: met mijn telefoon kan ik de close ups maken die met mijn fototoestel niet lukken.  :D )

Bij de "In" op de bovenste foto zittten twee draden. Ik denk dat ik de rode daar moet loshalen en de "R" en de "L" met elkaar moet verbinden dmv de zwarte draad.
Voor de rode draad moet ik, denk ik, een extra draadje naar de loc trekken vanuit de tender en deze verbinden met de sleper. Ik soldeer daarvoor een zwart draadje aan de rode en trek deze door naar de loc. Waarom zwart? Nou, de overige draden zijn ook zwart naar voren getrokken, alleen zijn dit geverfde draden ipv echt zwart. Maar omdat ik geen zwarte verf in huis heb momenteel...

Volgens mij heb ik dan de boel gefixed.  ;D

Iemand een ander idee?

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 28 November 2009, 13:58:56
Effe zitten nadenken nog. Ik moet "R" en "L" helemaal niet met elkaar doorverbinden! Dat gaat niet goed volgens mij. De rode draad van de "L" moet ik bij de "R" opzetten en van de "L" een nieuwe draad naar de sleper in de loc trekken. Dan is het goed.

Net op tijd bedacht.  8)

Groeten,

Edsko
Titel: Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
Bericht door: Edsko Hekman op 28 November 2009, 20:13:24
HIEPERDEPIEP!! Hij rijdt op AC!  8) (y)

Ik heb wel wat moeite om de extra draad weg te werken. Ik heb hem er nu gewoon ondergehangen, wel vrij van alles. Hieronder wat foto's om wat te verduidelijken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_3505_6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_3505_7.jpg)

Ok, het ziet er dan niet zo uit als op de laatste foto, wel iets beter dan dat.

Ik heb het lipje ("L") onder de printplaat in de tender in takt gelaten en het contactpunt afgeplakt met tape. Draadje eraan vast gesoldeerd en doorverbonden met de "R". Even gemeten of het inderdaad losgekoppeld was en jawel! Succes! :D

Vervolgens een draad gesoldeerd aan de "L" en deze aan de sleper verbonden. Wederom gemeten en contact. Dat was ook niet moeilijk.  ;) Vervolgens de schoen van de sleper aan de sleper gelijmd (er was teveel speling om het los te laten zitten), vastgeklikt aan het frame en rijden maar!

Ik heb er lang over gedaan, maar het geeft een lekker gevoel dat het nu klaar is en rijdt. De loc kan nu naar mijn ouders, kerstwagens van Märklin erachter en gas geven maar onder die boom!  (y)

Groeten,

Edsko