BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: mcdesign op 01 August 2009, 18:04:51
-
Hallo,
Mijn excuses als dit topic in de verkeerde categorie zit, ik ben namelijk niet helemaal zeker onder wat voor onderwerp dit valt.
Ik heb een aantal modeltreinen, allemaal origineel Märklin, van verschillende leeftijden (de oudste is zeker 35 jaar oud) op H0 grootte.
Nu doe ik al een aantal jaren niets meer met mijn baan, en ben ik van plan alles netjes op te ruimen, zodat de komende generatie er weer gebruik van kan maken.
Ik heb ooit eens begrepen dat je, wil je modeltreinen voor lange tijd opbergen, enig onderhoud moet plegen (smeerolie weghalen o.i.d.). Verder heb ik er eigelijk weinig verstand van.
Zouden jullie mij kunnen vertellen wat ik het beste allemaal kan doen, om er voor te zorgen dat ze over 20 jaar nogsteeds goed rijden?
Groeten,
Martin
-
Je hebt 2 keuzes.
Keus 1 je maakt hem nu helemaal vetvrij (kans dat het gaat roesten is niet ondenkbaar)
Keus 2 je doet niets en laat alles zoals het is.
Na 20 jaar maak je de lok dan schoon en smeer je die met verse olie, en je kunt weer rijden.
Mvg
Wim.
-
Hallo,
Kleine toevoeging : De loc's wel rechtop wegzetten.
mvg,
Bernhard
-
De olie was toch al afgetapt ??
-
Moet je de lok's altijd rechtop wegzetten, ik heb nogal wat materiaal gewoon weggelegd, dus niet rechtop
-
Nee hoor dat hoeft niet, in iedere willekeurige stand is goed.
Mvg
Wim
-
Okay, bedankt Wim, heb wel ergens gelezen dat ze kunnen verkleuren door direct licht, heb ze daarom afgedekt
-
Dat klopt
Naja als de zon er uren lang opstaat.
-
Moet je de lok's altijd rechtop wegzetten?
In de handleiding van de Trix (soort van Maerklin) NS 1200 staat inderdaad dat je 'm bij voorkeur rechtop moet bewaren.
Freek.
-
Dat zal dan vast alleen bij Trix het geval zijn... mijn Piko's en Lima's lopen nog prima als ze een poosje op hun zij hebben mogen liggen.
-
Dat is inderdaad alleen bij Marklin en Trix modellen het geval. Dat komt door de constructie van de motor. Bij locs met een welbekende Marklinmotor, moeten de glijlagerpunten gesmeerd worden. Let op, met heel weinig olie!!!!! Als je een Marklin/Trix loc op z'n zij legt, loopt de olie vanuit het glijlager het motorhuis in en komt het op het motoranker terecht. Ga je vervolgens met de loc rijden, dan komt de olie ook bij de koolborstels, die vervolgens week worden. Ze verliezen dan koolgruis wat tussen de lamellen van het motoranker gaat zitten. En aangezien kool(gruis) stroom geleid, kun je kortsluiting krijgen tussen je lamellen en is een verbrandde motor realiteit geworden.
Dus: zet Markllin / Trix locs altijd rechtop!!!!!
Jeroen
-
Wat je ook zou kunnen doen tegen corrosievorming is de metalen delen een weinig inspuiten met WD-40 en met een pluisvrije doek uitwrijven. Gewoon te koop bij een doe het zelf winkel. Deze vloeistof conserveert heel goed. Verder in een niet vochtige ruimte donker wegzetten. Bij hernieuwd gebruik even schoonmaken met wasbenzine o.i.d. en opnieuw de smeerpunten met olie behandelen zoals in de gebruiksaanwijzingen staat vermeld.
-
Dat is inderdaad alleen bij Marklin en Trix modellen het geval. Dat komt door de constructie van de motor.
Bij Fleischmann met de oude rondmotor speelt dat ook.
-
Bij Fleischmann met de oude rondmotor speelt dat ook.
ja daar ben ik pas geleden achter gekomen.
Heb toen alles in de baan nagekeken waar kortsluiting kon zitten.
En heb met lok waar de kortsluiting inzat geprobeerd of ik weer kon rijden. ???
Toen ik met een andere lok ging testen kwam ik erachter dat het probleem in de lok zat.
groeten wesley
-
Dus: zet Markllin / Trix locs altijd rechtop!!!!!
Gunst,zouden de winkeliers dat ook weten? ::)
-
In de dozen van tegenwoordig wit/grijs staan ze bij winkeliers vrijwel altijd rechtop volgens mij.
De oude Märklin dozen (die blauwe met allerlei treinen erop) waren juist handiger om op de zijkant te leggen...
Koen
-
Ze worden al liggend afgeleverd door Marklin dus....tja :D
-
Maar zijn nieuwe loc's geolied ::)?
-
Jij dacht dat ze droog afgeleverd werden ?
(edit : Heeft Joost goed gedacht.....)
Handig een collega die wat weet naast me aan de toonbank....
Een Marklin loc nieuw is droog.
-
Droog? er zit toch wel iets van olie/smering in?!
Anders zou je de loc voor het eerste gebruik moeten smeren en bij mijn weten hoeft dat niet?
Koen
-
Ze worden al liggend afgeleverd door Marklin dus....tja :D
Dat hangt er vanaf hoe je de doos openmaakt ;D ;)
Koen
-
Met een mes. 8)
-
;D
-
Toch wel, RTFM :P
In de meeste boekjes staat dit toch wel aangegeven.
Gr Joost Tot donderdag?
-
om even op dat rechtop bewaren van marklin/trix treinen terug te komen, geld dit ook voor minitrix treinen? (ik heb de Tee Ram set met geluid, hij ligt wel op zn kant in de doos...)
-
Niet vergeten, schudden voor gebruik! ;D
-
... stirred not shaken ! :)
-
Ja, toch wel een aardig onderwerp,
Hoe lang zitten modellen in de doos(niet die van Beneluxtopmodels ;D) vanaf het moment dat je ze koopt en dan zelf ook een tijd niet rijdt.
Denk dat t goed is ze af ent oe op een testbaantje te laten draaien. Blijft toch allemaal fijn prutstechniek(in positieve zin dan).
Heb een winkelier er nooit over gehoord.
Gr NS2400
-
Het is zo ontzettend belangrijk om ze DROOG en DONKER te bewaren.
Overtollige olie is nooit goed dus ook niet als je ze voor lange tijd wil bewaren.
>:( Droog droog en nog eens droog.
WD 40 alleen als er iets gesmeerd moet worden maar niet om te conserveren, je weet niet hoe lak en rubber na jaren op wd40 reageren.
Droog om corrosie te voorkomen en donker om verkleuring te voorkomen, als je de Marklins dan ook nog recht zet is iedereen tevreden.
Groet, Albert (y)
-
Dat is inderdaad alleen bij Marklin en Trix modellen het geval. Dat komt door de constructie van de motor. Bij locs met een welbekende Marklinmotor, moeten de glijlagerpunten gesmeerd worden. Let op, met heel weinig olie!!!!! Als je een Marklin/Trix loc op z'n zij legt, loopt de olie vanuit het glijlager het motorhuis in en komt het op het motoranker terecht. Ga je vervolgens met de loc rijden, dan komt de olie ook bij de koolborstels, die vervolgens week worden. Ze verliezen dan koolgruis wat tussen de lamellen van het motoranker gaat zitten. En aangezien kool(gruis) stroom geleid, kun je kortsluiting krijgen tussen je lamellen en is een verbrandde motor realiteit geworden.
Dus: zet Markllin / Trix locs altijd rechtop!!!!!
Jeroen
Sorry dat ik het zeg...maar dit is gewoon lariekoek.
Je kunt ze rustig neerleggen. Wat ik wel altijd doe is de lok in papier wikkelen van een poetsrol.
Dit om te voorkomen dat het tempex na enige jaren zich in de llak vastvreet, vooral oudere rocoloks hebben hier last van.
Bart
-
Bart,
Als dat lariekoek is, waarom vermeld oa Trix dan wel in de handleiding dat hun loks rechtop moeten staan ? Bij de 1211 stond dat bijvoorbeeld gewoon vermeld.
Gr. Remco.
-
Als de lok rechtop staat hangt het motoranker radiaal in het lager, dat is natuurlijk altijd beter.
Ald de lok licht, zakt het anker naar 1 zijde maar of dat nu een probleem is vraag ik me af.
Olie of vet in de lagers heeft een bepaalde adhesie kracht waardoor de olie netjes in het lager blijft, men noemt dat ook wel de capilaire werking.
Een klein beetje vaseline in het lager en even tornen is denk ik het beste.
Als je echt wil conserveren bij die schijf motoren zou je de koolborstels kunnen verwijderen zodat die geen indruk op de collector achter laten.
Maar uiteindelijk denk ik; niet te veel olie een keukenrol papiertje zoals Lokpaint zegt en vooral droog en donker, dan wordt die lok gegarandeerd ouder dan de koper.
Albert (y)
-
Let dan bij dat keukenrol papiertje op , dat je niet het laatste velletje gebruikt , want dan heb je een probleem (nee , niet dat probleem)
Dat laatste vel bevat 2 stroken lijm , waarmee het was vastgezet op de koker . En deze lijmresten doen hele vervelende dingen met je model , dat weet ik uit ervaring .