BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Tjeerd op 14 November 2006, 11:11:43

Titel: BR95
Bericht door: Tjeerd op 14 November 2006, 11:11:43
Gegroet allen!

Ben van plan een Piko baureihe 95 DR (ep.III, kohle, 50031) aan te schaffen. Nu is mijn vraag: Wie heeft er ervaring met de nieuwe stoomlocs van Piko? Wat voor een kwaliteit? Rijeigenschappen? Detailering? etc.

Ben benieuwd!

mvg, Tjeerd Walda
Titel: Re:BR95
Bericht door: Davy op 14 November 2006, 12:25:37
Ik kan iemand met 2 AC modellen Piko tenderlocs. Zien er heel mooi uit en rijden analoog goed. Wel kregen ze in de AC versie last van vuile wielen.

Titel: Re:BR95
Bericht door: rjr op 14 November 2006, 14:34:34
heb twee lokjes van Piko, 95 en 82. Loks rijden analoog goed, digitaal heb ik wat meer problemen. Heb al andere decoder geprobeerd maar die lost het probleem maar deels op.

Probleem lijkt te zitten in het antislipbandje wat preceis op de middelste as zit. Hierdoor lijkt het een soort wipwap punt te zijn. De piko loks staan erg regelmatig stil met name op mijn fleismann wissels. vaak beginnen ze dan wel weer vanzelf, maar wel weer volgens decoder instellingen, dus langzaam optrekken.

En nee dit ligt volgens mij niet aan de decoder, gebruik lenz, en die doen het wel goed in de roco, fleismann en andere merken loks, ook tenderlocs, met 3, 4 of 5 asses.
Titel: Re:BR95
Bericht door: Floris Dilz op 14 November 2006, 15:44:07
Wat je in elk geval moet weten is dat het drijfwerk van kunstof is. Daardoor is het iets kwetsbaarder dan een metalen drijfwerk, maar omdat het flexibel kunstof is is dat niet echt een probleem. Een beetje voorzichtigheid kan natuurlijk nooit kwaad, maar dat geldt natuurlijk voor elke modelloc.
grtz
Floris
Titel: Re:BR95
Bericht door: rjr op 14 November 2006, 16:00:35
Inderdaad, vooral met het schoonmaken van de wielen moet je voorzichtig zijn ben ik achtergekomen :(
Maar z'n breukje is wel makkelijk te herstellen gelukkig:)
Titel: Re:BR95
Bericht door: Eric "den Belg" op 14 November 2006, 18:21:15
@ rjr
Heb je dat probleem al kunnen oplossen.
Ik heb ook een nieuwe BR 95 van Piko en verkoopt ook kuren op wissels.
Op rechte stukken rijd hij perfect.
Titel: Re:BR95
Bericht door: Tjeerd op 15 November 2006, 10:02:16
Bedankt voor jullie recties!

Als het probleem met wissels een stroomafnameprobleem is, zou het dan mogelijk op te lossen zijn door extra stroomafname (via bijv. de loopassen) te plaatsen?

mvg, Tjeerd
Titel: Re:BR95
Bericht door: Tjeerd op 04 December 2006, 13:03:35
Een kennis heeft vorige week een oude 95'er van Piko binnengekregen en is er zeer ontevreden over (vooral rijeigenschappen, of het gebrek daaraan).

Nu heeft Liliput ook een mooie 1'E'1 stoomlok, de baureihe 84, ook DR ep. III kolengestookt. Heeft iemand hier ervaring mee?

mvg, Tjeerd
Titel: Re:BR95
Bericht door: rjr op 04 December 2006, 14:15:20
@ rjr
Heb je dat probleem al kunnen oplossen.
Ik heb ook een nieuwe BR 95 van Piko en verkoopt ook kuren op wissels.
Op rechte stukken rijd hij perfect.

Nee helaas nog niet, type decoder geeft iets verschillend gedrag.
Denk dat het zou kunnen helpen om extra stroomafname te hebben. Hoe meer punten hoe groter de kans dat er toch nog wel ergens een verbinding is. Maar hier nog niet naar gekeken.
Titel: Re:BR95
Bericht door: Albert de Heer op 04 December 2006, 16:06:14
Wat weegt die lok? Als het gewicht voldoende is zou je kunnen overwegen die antislipbandjes gewoon te verwijderen. 't Is in ieder geval een poging waard.

Albert
Titel: Re:BR95
Bericht door: Floris Dilz op 07 December 2006, 15:28:40
die DDR-productie Piko 95'er is dacht ik toch zo beroerd nog niet qua rijeigenschappen, heeft dezelfde motor als hun sachsische rollwagen uit de DDR-tijd en die rijdt heel netjes (maar ruist nogal). Zal ook wel een kwestie zijn van schoonmaken. Ik heb hier zelf een liliput br 77 staan, das zo'n beetje dezelfde machine, die loopt heel netjes en trekt als een beest ondanks dat ie geen antislipbandjes heeft (kap is van metaal). Helaas heeft ie een voor oudere liliputs bekend probleem: de wielen zitten nogal los op de assen, zeker nadat ie een keer 's zomers vol in de zon stond is het een beetje een drama, de kwartering verloopt nogal eens. Het grappige is alleen dat de zaak zichzelf weer goed afstelt als ie eventjes rijdt, die liliput-drijfwerkconstructeurs hebben echt iets wonderlijks op het spoor gezet met dat model.
grtz
Floris
Titel: Re:BR95
Bericht door: ave op 17 November 2010, 08:20:47
Hallo,

Ik ben in het bezit van een BR95 van het merk Liliput, dit is een schitterend gedetailleerd model maar heeft helaas slechte rijeigenschappen. En zo te lezen op diverse treinforums ben ik niet de enige mit dit probleem.
Omdat ik het een mooie lok vindt wil ik graag nog een aanschaffen maar dan van Fleischmann of Piko.
Mijn vraag is nu wat zijn jullie ervaringen met de rijeigenschappen van een Fleischmann BR95 of een Piko BR95
Ik heb het over spoor H0
Titel: Re:BR95
Bericht door: Bob R. op 17 November 2010, 08:25:55
Met de Fleischmann heb ik geen ervaring maar de Piko heeft uitstekende rijeigenschappen.
Nadeel van de Piko t.a.v. de Fleischmann zijn de plastic drijfstangen.
Die van Fleischmann zijn van metaal, dat is vooral mooier.
Titel: Re:BR95
Bericht door: rjr op 17 November 2010, 09:52:15
Ik heb de piko versie, maar ben nu niet echt blij met de lok. Is een mooie lok, maar de rijeigenschappen vind ik niet echt om over naar huis te schrijven. Blijft wel erg vaak staan op wissels.

Vind het op zich een mooie lok, maar voor mij geen tweede van piko.

Groet,
Roelco
Titel: Re:BR95
Bericht door: Bob R. op 17 November 2010, 10:30:07
Is dat een oudere Piko?
Titel: Re:BR95
Bericht door: Ruud K op 17 November 2010, 10:33:48
De Fleischmannversie heeft prima rijeigenschappen. Mijn exemplaar is niet fluisterstil, maar van anderen lees ik dat dit meestal wel het geval is. Fleischmann vraagt wel een fikse prijs voor de loc.

Groet,
Ruud
Titel: Re:BR95
Bericht door: rjr op 17 November 2010, 10:34:53
wat is oud?
Hij is denk ik al wel een jaar of 10 oud.
Titel: Re:BR95
Bericht door: Bob R. op 17 November 2010, 10:37:15
De Piko's uit de DDR tijd hebben niet zulke goede rijeigenschappen als de Piko's van nu.
Die van mij is vrij nieuw en rijd probleemloos, zelfs op mijn moeilijkste baan met tal van krappe bogen.
Titel: Re:BR95
Bericht door: Ruud K op 17 November 2010, 10:52:46
Eén van de factoren die de rijeigenschappen bij locs beïnvloeden is de mate waarin de wielen verticaal (op en neer) kunnen bewegen. Als dat kan, blijven de wielen altijd contact houden met de rails en is goede stroomafname gewaarborgd. Bij Piko is dat niet altijd het geval, ook bij recentere modellen. Ik heb een vrij recente BR 82 van Piko gehad waarin de wielen star in het frame zaten. Gevolg: hopeloze rijeigenschappen bij wissels en stijgingen. Dus bij aankoop van een model controleer ik of er verticale speling is. Het gebrek daaraan is zeker niet een Piko-probleem. Oude Roco en Fleischmann-locs hebben daar ook last van.

Groet,
Ruud
Titel: Re:BR95
Bericht door: rjr op 17 November 2010, 11:08:00
Deze beweging heeft mijn piko lok wel, maar of die helemaal optimaal is betwijvel ik. Hij lijkt de wippen op zijn middelste wiel, en daar zit een antislipbandje op :(
Heb intussen ook extra stroomafname gemaakt op de loopwielen voor ( achter kan ik nog proberen ) Geeft iets verbetering, maar ben nog niet tevreden. Heb ook met verschillende decoders geprobeerd, maar nog niet 1 gevonden die goed rijgedrag geeft.

Als je dus overweegt een piko versie te nemen, let er dan op dat je wel een nieuwe hebt. Hoe oud de mijne precies is weet ik zo niet, maar was al wel digitaal voorbereid, dus echt oud is dat ook weer niet.

Titel: Re:BR95
Bericht door: Floris Dilz op 17 November 2010, 11:08:46
of haal de antislipbandjes eraf? ding trekt waarschijnlijk toch al zat...
Titel: Re:BR95
Bericht door: ave op 17 November 2010, 16:03:55
De meningen over de rijeigenschappen zijn verdeeld, de een zegt prima rijeigenschappen de ander zegt slechte rijeigenschappen.
Moeilijk voor mij om een keus te maken.
Zijn er bepaalde productieseries van Piko die slecht zijn of kan ik toch maar beter voor Fleischmann kiezen
Titel: Re:BR95
Bericht door: Bob R. op 17 November 2010, 16:11:02
Als je zekerheid wil moet je de Fleischmann nemen, maar die is nogal duur.
Het is maar wat je er voor over hebt.
Titel: Re:BR95
Bericht door: Simon Stenneberg op 17 November 2010, 16:30:58
In dit draadje had ik recent zelfde soort vragen gesteld over de 95 027, nu van de Harzer Schmalspurbahnen, die Piko één dezer dagen uitbrengt:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28474.0.html

Ben van plan om vrijdag op de Kölner Messe deze nader te bekijken op de stand van Piko (alstie er staat tenminste).
De Piko heeft als voordeel de specifieke opschriften, de Fleischmann voor zover ik lees stevigheid en rijvaardigheden.
Misschien even tot Neurenberg wachten om te kijken of Fleischmann ook met de 95 027 van de HSB gaat uitkomen?
Titel: Re:BR95
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 17 November 2010, 16:56:20
In tegenstelling tot de vorige schrijvers: ik heb de Fleischmann BR 95 sinds een jaar: Rijdt erg goed, alleen wel gevoelig voor onregelmatige rails gelegd, dwz het moet erg strak liggen. De enorme lengte is op wissels kritisch. verder bere sterk. vergelijkbaar met een BR 50/44 oid. Loopt ook mooi langzaam (digitaal).

groet,
Nico
Titel: Re:BR95
Bericht door: Bob R. op 17 November 2010, 19:25:01
Ik heb de Piko weer eens laten rijden...toch niet zulke beste rijeigenschappen :-[
Mijn eindoordeel, ga toch voor de Fleischmann!
Titel: Re:BR95
Bericht door: Floris Dilz op 18 November 2010, 12:41:49
of ros wat loctite tussen de wielen van een liliput. Voor ik m uit elkaar haalde en wat drijfwerkschroefjes kwijtraakte reed dat ding op zich prima, was sterk zat en geen noemenswaardig gezeik met stroomafname. Ja, het is een hoop gepiel, maar je mag er toch wel wat uurtjes in steken als je t prijsverschil met n nieuwe fleischmann bekijkt.
Titel: Re:BR95
Bericht door: alex1212 op 18 November 2010, 13:21:29
of ros wat loctite tussen de wielen van een liliput.

Vraagje,... wat voor loctite gebruik je.( geen seconde lijm denk ik)
Loctite is een merknaam, en heeft heeeeeel veel verschillende producten.


Overgens,
Vind ik de rijeigenschappen prima op mijn Märklin baan , esu v.2.0 erin , rijd prima.
Ik vind alleen het rode drijfstel-gebeuren erg plastic-achtig, dit moet ik nog eens spuiten.


Groet, jan
( die ook zo'n lok heeft staan, met zo',n sleper in het midden )

Titel: Re:BR95
Bericht door: Floris Dilz op 18 November 2010, 13:25:29
ga naar een auto-onderdelenzaak en zeg gewoon om welke materialen t gaat, geven ze je wel de goeie mee. Ik heb hier 243 staan trouwens.
Titel: Re:BR95
Bericht door: alex1212 op 18 November 2010, 14:40:29
 ;)

Dank u, ik snap wat je bedoeld.
Loctite 243 Schroefdraadborging Middel

Loctite 243: Anaërobe, gemiddelde-sterkte, smerend Schroefdraadborgingsproduct.

•Een verwijderbare, universele schroefdraadborgende lijm, bijzonder geschikt voor bevestigingsmiddelen tot M 36.
•Olietolerant en bestand tegen andere verontreinigingen.
•Aanbevolen voor toepassingen waarbij demontage met handgereedschap een vereiste is voor onderhoud en voor 'als ontvangen' onderdelen.
•5ml blister


Is dit wel goed, ik gebruik syntetisch vet ,gaat ook prima.

Met vriendelijke groet
Jan
Titel: Re:BR95
Bericht door: Floris Dilz op 30 October 2011, 20:44:57
ff oud topic een schop geven, maar wellicht dat er lui zijn die er wat aan hebben want het probleem doet zich vaker voor:
heb net op eurospoor weer es een liliput br 95 gekocht voor een habbekrats, een van de wielen op de aangedreven as zat los, loctite vond ik te lang duren dus ik heb de betreffende as even uit de loc gehaald, loszittende wiel eraf en daarna aan de achterkant van het wiel het "buisje" waar de as in gaat (dat steekt uit t.o.v. de spaken) een beetje dichtgeknepen met een tang. Daarna de as op het oog gekwarteerd weer in elkaar gezet (wiel er weer op gedrukt met een bankschroef met rubber bekken, geen garantie dat t recht zit maar erg scheef zit t iig ook niet) en het ding loopt weer prima. Sta je op het punt je liliput weg te pleuren, weet je wat je te doen staat.

Nu nog bedenken wat ik er van ga maken. ;D