BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 29 July 2009, 21:21:49
-
Prorail hangt hekken aan spoorbomen
Spoorbeheerder ProRail gaat op de stations van Goes, Kapelle en Kruiningen hekwerken aanbrengen onder de spoorbomen. De hekken moeten voorkomen dat mensen nog langer de spoorbomen passeren als ze snel hun trein willen halen.
Landelijk komen op die manier per jaar 18 mensen om het leven. ProRail wil de oversteekplaatsen nog voor einde van dit jaar aanpakken. In Kruiningen en Kapelle moeten de oversteekplaatsen waarschijnlijk eerst nog worden aangepast.
Ik kan mij herinneren dat ik dat in mijn jonge jaren al eens eerder gezien heb! Maar ja, toen kwamen er een hoop nieuwe managertjes die het allemaal beter wisten dan het gewone klootjes volk en moest alles zo nodig veranderen ???
SK
-
Ik hoorde het ook op de radio. Het werd gebracht als een nieuwe ontdekking, terwijl ze eigenlijk het wiel weer opnieuw hebben uitgevonden...
-
Ook op L1 zag ik dit staan
Spoorbeheerder ProRail wil op 19 stations in Limburg hekwerken aanbrengen onder spoorbomen. Zo wordt voorkomen dat voetgangers en fietsers er onderdoor kruipen om het spoor toch over te steken. Uit proeven in Brabant blijkt dat de hekken werken.
Ook komt ProRail met een campagne om het gedrag van reizigers te veranderen. Op die manier moet het aantal ongelukken verder worden teruggebracht.
Bron: http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4031560/_rp_links4_hasclickpage/1_1013 (http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4031560/_rp_links4_hasclickpage/1_1013)
-
(http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00645/hekwerkb_645634d.jpg)
En het volledige verhaal in De Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/4502795/__Hekwerken_onder_spoorbomen__.html?p=31,1)
Sander
-
Je moet wel heel erg weinig van jezelf houden...
-
En dat ook dit geen oplossing is, voor de grootste idioten op deze aardkloot, is al gebleken in Diemen, waar een 17 jarige meid maar over de spoorboom heen geklommen is om haar trein alsnog te halen... ik denk dat ik eigenlijk niet hoef te vermelden dat ze het niet heeft overleeft.
-
Ik kan mij herinneren dat ik dat in mijn jonge jaren al eens eerder gezien heb!
Sobat, wat jij bedoelt zie ik vaak op oude foto's bij spoorweg-overgangen.
@Menno: Dat is niet de enige meid die dat doet ,Helaas
-
Als je er eenmaal overheen bent geklommen en de trein is heel dichtbij, dan is ook de weg terug dicht! :(
Het is misschien beter de mens op te voeden, dan m te beschermen tegen zichzelf.
-
Eigenlijk moeten ze gewoon voor de slagbomen blijven staan ook al missen ze daardoor hun trein legt dat maar aan de mensen uit dat een trein niet zomaar "eventjes" kan stoppen.
Mvg
Erik-Jan
-
Ze moeten gewoon eerder van huis vertrekken. Dan komen ze meestal niet te laat.
Of eerder vertrekken, of andere trein nemen.
-
Daarvoor zijn ze tegewoordig te lui voor :-\
-
En dat ook dit geen oplossing is, voor de grootste idioten op deze aardkloot, is al gebleken in Diemen, waar een 17 jarige meid maar over de spoorboom heen geklommen is om haar trein alsnog te halen... ik denk dat ik eigenlijk niet hoef te vermelden dat ze het niet heeft overleeft.
Als je het over dit (http://www.parool.nl/parool/nl/224/Binnenland/article/detail/217745/2009/03/17/In-twee-uur-22-boetes-bij-NS-station-Diemen.dhtml) incident hebt, dan wil ik niet lullig zijn, maar ze is 1) zwaargewond en niet dood, 2) 19 en niet 17 en 3) is er onderdoor gegaan en niet er over heen. :-\
-
Als je er eenmaal overheen bent geklommen en de trein is heel dichtbij, dan is ook de weg terug dicht! :(
Het is misschien beter de mens op te voeden, dan m te beschermen tegen zichzelf.
Welnee, elke overweg heeft vluchtruimte: de witte lijnen, in kruisvorm aangebracht op het wegdek, geven aan wat de veilige ruimte is: mocht je tussen de spoorbomen komen, dan heb je altijd nog vluchtruimte: dat neemt niet weg dat mensen gewoon eens na moeten denken, maar dat is voor een zeer beperkt deel van de bevolking heel moeilijk.
Een groot deel van de mensen kan je duidelijk maken wat de gevolgen zijn, en die zullen wel veranderen, maar er zijn een aantal hardnekkige idioten die het nooit zullen snappen: ik heb het in het verleden al zo vaak bijna fout zien gaan bij de overgang bij station Purmerend Overwhere, er blijven altijd mensen die niet willen wachten.
@ Sven: he, dat wist ik niet, ik meende me toch echt te herinneren dat ze omgekomen was, maar uiteraard mijn excuses daarvoor.
-
In Heerenveen (noord) was er tot begin jaren '80 ook nog een overweg met van die vouwbare hekken aan de bomen. Ik heb er heel wat voor staan wachten, onderweg naar / van school. ;).
Maar de overweg werd later automatisch i.p.v. handbediend en ook die hekken verdwenen: welkom in het AHOB-tijdperk...
Altijd jammer gevonden, en nu komen er dus weer hekken; ik vind het wel goed eigenlijk, denk dat het veiliger is.
HenkK
-
Welnee, elke overweg heeft vluchtruimte: de witte lijnen, in kruisvorm aangebracht op het wegdek, geven aan wat de veilige ruimte is: mocht je tussen de spoorbomen komen, dan heb je altijd nog vluchtruimte: dat neemt niet weg dat mensen gewoon eens na moeten denken, maar dat is voor een zeer beperkt deel van de bevolking heel moeilijk.
Lang niet alle overwegen zijn voorzien van kruizen...
Daarnaast zou ik ook zeker niet op de vlakken met kruizen gaan staan, want volgens mij betekend een afgekruisd wegdek nog altijd dat je je daar juist niet mag ophouden, en op een overweg is dat dus meestal het gedeelte waar het spoor daadwerkelijk kruist...
Daarnaast zijn de hekken onder spoorbomen verdwenen omdat die nooit ontworpen waren voor automatische overwegen en dus verdwenen ze bij een ombouw daarnaar toe...
-
@ Thom: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk... erg stom foutje ::)
-
Ik vond het ookal zo gek klinken... ;D
-
En dat ook dit geen oplossing is, voor de grootste idioten op deze aardkloot, is al gebleken in Diemen, waar een 17 jarige meid maar over de spoorboom heen geklommen is om haar trein alsnog te halen... ik denk dat ik eigenlijk niet hoef te vermelden dat ze het niet heeft overleeft.
Het is erg cru om te zeggen, maar zij doet het nooi meer....
-
Hier een link naar de film waar eerder naar werd verwezen:
http://www.zee.nu/voor_ns_knalrood.html (http://www.zee.nu/voor_ns_knalrood.html)
John.
-
Het is erg cru om te zeggen, maar zij doet het nooi meer....
Je hebt zelf zeker geen kinderen, Ruurd? ::)
-
Hier een link naar de film waar eerder naar werd verwezen:
http://www.zee.nu/voor_ns_knalrood.html (http://www.zee.nu/voor_ns_knalrood.html)
John.
Dan vind ik een filmpje zoals deze veel beter: http://www.youtube.com/watch?v=3xiVx3xrctg
Geen verhaaltje eromheen, gewoon keihard de mogelijke gevolgen.
-
Je hebt zelf zeker geen kinderen, Ruurd? ::)
Ja, ik heb 2 zoons, waarvan ik er één voor de hemelpoort heb moeten wegslepen...
Bovendien in mijn vriendenkring een relatief groot aantal ouders van een overleden kind.
Voor de nabestaanden is het altijd hetzelfde: Verschrikkelijk.
Groeten, Ruurd
-
niet alleen de ouders,
Wat denk je wat een maschinist meemaakt als hij het voor zijn ogen ziet gebeuren... en er niet aan kan doen...
Dat lijkt me pas vreselijk.
Een kennis van van mij heeft er na 7 jaar nog een trauma van..
Bas
-
Inderdaad, de machinisten ook.
Ik heb het filmpje van NS en ProRail inmiddels een aantal keren gezien en kan mij bij de reactie ervan heel veel voorstellen.
Soms zie ik iets aankomen en slaat me de schrik om het hart.
@ Ronald:
Ik zie nog altijd mijn zoontje van destijds een half jaar voor me in het ziekenhuis; hij is nu 23, gelukkig. Maar die beelden blijf je voor je zien.
Voor de mensen, die zelf ouder zijn van een overleden kind:
Een aantal mensen uit mijn kennissen- en vriendenkring hebben erg veel baat gehad aan de steun van de
Vereniging van Ouders van een Overleden Kind, VOOK
Ook als fotograaf kreeg ik geregeld te maken met het overlijden van kinderen. Aan de klanten gaf ik dan het adres van deze vereniging mee.
Aan allen die dit nodig hebben: Schaam je er niet voor om aan te kloppen. Je bent niet de enige die dit overkomt. Er is erg veel deskundigheid in deze vereniging, maar daar gebruik van. Het zal jullie goed doen.
Groet, Ruurd
-
De tragiek van zulke ongelukken is dat sommige mensen er niks van leren. Twee jaar geleden is in Middelburg een jonge moeder met baby op de fiets vast begonnen met oversteken toen de trein voorbij was. De waarschuwing "Er kan nog een trein komen" was hier volop van toepassing. Er kwam inderdaad nog een trein van de andere kant. De baby werd gecatapulteerde en kwam er wonderwel zonder letsel vanaf. Maar de moeder was op slag dood.
Vreselijk allemaal, maar wat ik nog vreselijker vond, minder dan een week daarna zie ik op dezelfde overweg andere mensen precies dezelfde capriolen uithalen. Dan denk ik bij mezelf: hebben jullie de krant niet gelezen, of denk je: dat overkomt mij niet.
Inmiddels zijn de fietspaden op die overweg gewijzigd, aan beide zijden van de weg ligt nu een tweerichtingsfietspad, dus nu staan er ook aan beide kanten van de overweg slagbomen. En nog een paar dwarshekjes om slalommen tegen te gaan. En nog zie je dat mensen kans zien om er tussendoor te kruipen.
Typisch gevalletje van de drie O's: ongeloof leidt tot ongehoorzaamheid en ongehoorzaamheid leidt tot ongelukken.
-
Zijn die hekken er destijds niet onder weg gehaald, omdat men zich zorgen maakte over de eventuele vluchtweg. Dit omdat er geen toezicht meer bij de overwegen was ten gevolge van de automatisering.
@dbenns
Overigens, opvoeden helpt ook niet........
Groet,
Erik
-
Goede opvoeding is het halve werk,
Je niets aantrekken van de waarschuwings borden en hekken is gewoon dom of een gebrek aan je opvoeding,
Ik heb wel 1000 keer gehoord, als ik met mijn moeder naar school fietsten, dat ik pas mocht gaan fietsen als "de lapjes en het belletje uit zijn" en nog houd ik mij daar aan, simpel zat.
Wat moest mijn moeder zeggen als er geen lampen en bellen waren? idd. de uitspraak: , dan m te beschermen tegen zichzelf.
,klop dus niet helemaal,
Bas
-
Er is ook nog de Shatabdi Express (http://www.youtube.com/watch?v=pRZBRiM188g).
:-X
-
Ja, ik heb 2 zoons, waarvan ik er één voor de hemelpoort heb moeten wegslepen...
Bovendien in mijn vriendenkring een relatief groot aantal ouders van een overleden kind.
Voor de nabestaanden is het altijd hetzelfde: Verschrikkelijk.
Groeten, Ruurd
Sorry dan, Ruurd, maar je opmerking deed anders vermoeden......Excuses.
-
Ok, Ronald, zand erover. (y)
Groeten, Ruurd
-
Goeie,
Op de eerste plaats zijn die mensen die meer haast hebben dan gezond verstand natuurlijk komplete uilskuikens. En een ramp voor de direct betrokken mensen.
Je zou er overigens ook op een iets andere mannier naar kunnen kijken. Vanuit mijn offshore achtergrond, ken ik t begrip intrensieke en constructuele veiligheid.
t'Gaat hierbij om systemen en constructie zo te ontwerpen en te bouwen dat als er iets niet gaat zoals gewenst, het risico op schade aan milieu, kapitaal en mensen nul of geminimaliseerd is. De constructie die sinds het piper alpha ongeluk zijn gebouwd door de grotere oliemaatschapijen (Exxon, TFE, Shell, BP) moeten zich aan deze regel houden.
t'Probleem bij de spoorwegen dat ook hier de accountants en risico annalisten in t bestuurlijk orgaan zitten. Als ik nu als leek een sommetje maak (met gegokte waarden), dat ongetwijfeld overal mank gaat, maar iedergeval en mogelijkheid zou kunnen zijn.
- Een complete overweg installatie bij een station, zal 300.000 euro kosten.
- Een tunnel onder t spoor naar de perron(s) kost 800.000 euro.
- De kans dat iemand betrokken raakt bij een ongeluk is zeer klein. Diegene die dan betrokken raken bij een ogeluk zullen dat dan nog eens algemeen t aan zichzelf te wijten hebben (over t hek geklommen, negeren aanwijzingen, etc). Het aantal gevallen dat de spoorwegen dus schade zou moeten betalen is dus zeer beperkt.
- t Uitbetalen van schade aan de machinisten voor geleden schade (trauma, PTD shell shock) zal waarschijnlijk ook binnen zeer redelijke aantallen houden.
Als je dan de wet van de grote aantallen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_de_grote_aantallen) op t aantal stations los laat, zul je zien dat t een veel voordeliger keuze is voor de spoorwegen om een overgang te maken en t risico op ongevallen voor lief aan te nemen, dan de toegang tot de perons altijd via brug of tunnel te laten plaats vinden.
Dit nog afgezien van de extra plan kosten voor gemeentelijke en provinciale vergunningen etc.
Ik geef hierboven misschien wel een te zwart beeld van de spoorwegen, maar ik weet uit ervaring dat geld een belangrijke drijfveer voor commerciele en publieke organisaties.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
-
Vroeger hadden sommige bomen ook al schaarhekken. Deze zijn toendertijd verwijderd omdat de "jeugd" er op ging staan. Ging de boom omhoog kwam er wel eens een ledemaat klem te zitten met alle gevolgen van dien. Omdeze reden zijn die hekken verwijderd.
Marc
-
Zul je straks ook zien dat de spoorbomen van die tanden aan de bovenkant krijgen zoals je bij hekwerk veel ziet, zodat mensen er ook niet meer overheen stappen.
-
Het verhaal van onder- en over de slagbomen doet me denken aan de voorstelling van Freek de Jonge: de Mars.
Voor alle kaderleden maakte de portier de slagboom open.
Het gewone volk moest door een grote poort.
Maar Freek sprong altijd over de slagboom heen.
Dat viel op en Freek werd bevorderd. Toen hoorde hij ook bij het kader.
En toen Freek gewoontegetrouw over de slagboom wilde springen, opende de portier....
Eén van zijn laatste goede shows... (y)
Groeten, Ruurd