BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: dennie op 29 July 2009, 18:47:25

Titel: railassen
Bericht door: dennie op 29 July 2009, 18:47:25
Ieder merk heeft zijn eigen railassen/wielen.onder zijn wagons zitten.

Na verloop van tijd worden ze vuil en moet je ze reinigen.
Om geen schade aan de wagon te krijgen haal ik de wielen van of uit het draaistel.

Zo ook marklin set 60 de langste reizigerstrein ter wereld.
Omdat ik geen wisselstroom rij maar gelijkstroom,  zitten hier nou gelijkstroom roco wielen nummer 40198 onder.

Wat is er gebeurd tijdens het schoonmaken heb ik per ongeluk de wielen van maat geschoven gevolg maat klopt niet meer en wielflens staat wat scheef.

Nou is mijn vraag is er een handige manier om  de wielen weer op de originele maat weer te krijgen?
Of kan ik beter andere nieuwe wielen eronder zetten?

Titel: Re:railassen
Bericht door: Bart-1967 op 29 July 2009, 20:18:50
Dan zou ik ze er een volgende keer in laten zitten Dennie.
Een optie is natuurlijk om de wielen schoon te maken met een lapje gedept in een beetje wasbenzine.
(in het draaistel schoonmaken bedoel ik dan)
Wielen die scheef op de as staan kun je beter niet hebben, dit veroorzaakt ontsporingen.
Persoonlijk zou ik, als de wielen vervangen moeten worden, kiezen voor Fleischmann wielen.
Titel: Re:railassen
Bericht door: P.Kramer op 29 July 2009, 20:39:09
 Dennie,

 Als je je wielen vaak moet schoonmaken moet je eens kijken naar een Utrasoon reiniger. Hierbij kan je het complete wielstel in de een bakje water zetten waarin het dan Ultra soon wordt gereinigd. Werkt prima.

Meestal zitten de wielen op de as geschoven, soms zit een kant vast op de as en kan de andere verschoven worden. De juiste radafstand moet je even opmeten van een andere wiel. Zit er een slag in het wiel dan is het advies: vervangen.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl

Titel: Re:railassen
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 July 2009, 22:14:44
De juiste radafstand moet je even opmeten van een andere wiel.
Dat is een gevaarlijk advies. Stel dat dat andere wielstel ook de verkeerde afstand heeft?
Beter is om naar de norm te kijken. http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf)

En nog beter is om de wielstellen niet steeds uit het draaistel te halen, daarvan worden de draaistelzijkanten lam.
Gewoon reinigen terwijl ze in het draaistel zitten.
Titel: Re:railassen
Bericht door: dennie op 30 July 2009, 20:03:44
Ik heb in totaal ongeveer 48 personenrijtuigen NS/DB en goederenrijtuigen ben ik de tel al kwijt.merke fleischmann piko,smunk,roco ,marklin,hag,tillig
,Locomotieven heb ik circa 28 stuks
Ik rij gelijkstroom analoog heeft, dat ultrasoon daar dan geen invloed ?
Ik heb er wel eens over gehoord maar niet in verdiept.
Ik haal meestal de wielen liever wel uit het draaistel om zeker van te zijn om geen beschadigingen te krijgen.
Oke de meeste vuiligheid komen van de locomotieven slipbandjes ,dan moeten er eens bandjes uitgevonden worden die niet afgeven ,maar dan zouden de fabrikanten niks meer verdienen.
Dat reinigen met wasbenzine ga ik eens uitproberen,misschien beter dan  met reinigingsblok
Titel: Re:railassen
Bericht door: wvdm op 04 August 2009, 23:31:30
Je kan de wielen in de wagon over een hoek van een railgum wrijven.
Het andere wiel laat je langzaam slippend draaien, terwijl je het wiel tegen houdt met je duim , terwijl je een wiel over de railgum wrijft. Ze glimmen als nooit tevoren.

Om de juiste stand van een wiel terug te krijgen, kan je hem op een los stukje rails zetten en voor je oog houden. Een flens zit tegen de ene rail, op de andere rail, staat het wiel op de rail. Vergelijk met goede wielen.
Zachtjes draaiend kan je het foute wiel weer opschuiven naar de juiste stand.

(quote)dan moeten er eens bandjes uitgevonden worden die niet afgeven(unquote)
Probeer een s krimpkous, stukje afknippen, warm maken en het komt er nooit meer af. Het geeft niet af. Maar het heeft niet zo'n antislippende werking als rubber.

Groetjes
Wil
Titel: Re:railassen
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 August 2009, 23:51:25
Om de juiste stand van een wiel terug te krijgen, kan je hem op een los stukje rails zetten en voor je oog houden. Een flens zit tegen de ene rail, op de andere rail, staat het wiel op de rail. Vergelijk met goede wielen.
Zachtjes draaiend kan je het foute wiel weer opschuiven naar de juiste stand.
Nog maar een keer: je moet naar de norm kijken, deze dus:  http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf)
En dan gaat het om de binnenmaat van de wielen, maat B. Met een schuifmaat controleren.
Titel: Re:railassen
Bericht door: wvdm op 05 August 2009, 08:27:15
Nog maar een keer: je moet naar de norm kijken, deze dus:  http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf)
En dan gaat het om de binnenmaat van de wielen, maat B. Met een schuifmaat controleren.

Alsof iedereen een schuifmaat heeft of er mee om weet te gaan!!!
Het is een hobby voor iedereen, ook voor degenen die geen technische opleiding hebben genoten.

Groetjes
Wil
Titel: Re:railassen
Bericht door: Remunj op 05 August 2009, 08:30:47
Alsof iedereen een schuifmaat heeft of er mee om weet te gaan!!!

Het hoeft geen High Tech schuifmaat te zijn.
Kijk eens bij de Gamma, Praxis, Lidl, Aldi, Action, Timco of waar dan ook in de rommelbak. Vindt je vaak voor een paar Euro een schuifmaat, en andere handig gereedschap, die prima geschikt zijn voor onze hooby.  ;D

Gr.
Eric
Titel: Re:railassen
Bericht door: KroKo op 05 August 2009, 08:43:37
.......of er mee om weet te gaan!!!.......
Zie hier (http://www.2college.nl/tech/zodoe/schuifmaatzo.htm). en Wil, zelfs ik kan het 8)

We geven alleen advies hoe je de fout zo klein mogelijk kunt houden.

Groet,

Erik
Titel: Re:railassen
Bericht door: René op 05 August 2009, 08:50:39
Zie hier (http://www.2college.nl/tech/zodoe/schuifmaatzo.htm). en Wil, zelfs ik kan het 8)

We geven alleen advies hoe je de fout zo klein mogelijk kunt houden.

Groet,

Erik

Het is een leuk voorbeeld alleen het toepassen van de nonius wordt niet duidelijk uit de doeken gedaan.
In het voorbeeld wordt gezegd dat de "0" op de nonius gelijk staat met de "25" dus is het 25mm. Dat moet zijn 25,0 mm.
Het getal bij het streepje op de nonius dat gelijk staat met een streepje op het vaste deel van de schuifmaat is het getal dat achter de komma komt.

[edit] er zit nog een blad achter (http://www.2college.nl/tech/zodoe/noniuszo.htm), dat is wel duidelijk
Titel: Re:railassen
Bericht door: KroKo op 05 August 2009, 09:10:18
Renez,

Daarom staat er ongeveer 25mm. Je kunt daaruit niet stellen dat het 25,0mm is. Uit het gebruik van de nonius blijkt zelfs dat het 25,3 is.

Erik
Titel: Re:railassen
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 August 2009, 09:23:45
Alsof iedereen een schuifmaat heeft of er mee om weet te gaan!!!
Het is een hobby voor iedereen, ook voor degenen die geen technische opleiding hebben genoten.
Juist voor degenen die geen technische opleiding hebben genoten, maar ook voor degenen die wel technisch zijn opgeleid, is het belangrijk om te weten waar het om gaat. En dat is de maat B volgens de norm. Die moet je aanhouden. De simpelste manier om te controleren is met een schuifmaat, maar je kunt ook een malletje maken met die maat en daarmee je wielstellen controleren. Of je schaft de NMRA mal aan, daar zit die maat ook op.

Het belangrijkste wat ik er mee wilde zeggen is: meten is weten. En vergelijken met een stukje spoor of met een ander wielstel is broddelwerk, want dan weet je nog niet zeker of het wel goed zit.