BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ivo tB op 29 July 2009, 12:34:44
-
Rond NS 150 reed de NS 7742 Bello van de SHM regelmatig met een stam zwitserse rijtuigen. Meestal 4 2e klas rijtuigen en een restauratierijtuig en soms een zwart gespoten ketelwagen voor voldoende tenderwater. De 2e klas rijtuigen met balkon heb ik al in model van Roco, maar ik ben op zoek naar het rode restauratie rijtuig.
Mijn vraag: wie weet welk type restauratierijtuig van de Zwitserse Spoorwegen de SHM in gebruik heeft/had en is dit in model gemaakt, door wie en met welk nummer?
mvg,
Ivo
-
Zomaar even uit mijn hoofd: Volgens mij heeft Liliput dit rijtuig of een soortgelijk exemplaar in het programma (gehad).
Meer details heb ik nu niet bij de hand, helaas. Bestaat er een compleet historisch programma-overzicht van Liliput (Wien en Bachmann) op internet?
Groet,
Basilicum
-
Hallo,
Op deze site staan twee afbeeldingen van het restauratierijtuig.
http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-8-16.php
Even naar beneden scrollen. Bij de SHM is de elektrische installatie en de pantograaf van het dak verwijderd. Vervolgens is er een plaat op het dak gelast. Het dak is nu helemaal vlak. Op dit moment ziet het rijtuig er een beetje verweerd uit. Op dit rijtuig is als enige het opschrift SBB CFF gehandhaafd. Het rijtuig past eigenlijk niet in de collectie van de Stoomtram, maar wordt gebruikt voor gezelschappen en z.g. Candlelight ritten, waarbij je onderweg kunt dineren. (Leuk, aanrader !)
Groeten,
Jos
-
Het betreft de WR65:
http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1146&lan=nl
Het is een zgn Leichtstahlwagen, bij Liliput tot voor kort nog in de catalogus onder nummer L387514:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L_387514_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L_387514_3.jpg)
Even Google'n leert dat er diverse exemplaren op veilingsites en internetwinkels worden aangeboden.
-
Jos en Basilicum,
Bedankt, inmiddels het rijtuig gevonden onder Liliput L387514. Het staat niet in de online catalogus, maar verschillende winkels bieden het rijtuig nog aan. Pantograaf eraf lijkt me geen punt. Moet ik alleen nog het juiste nummer erop zien te krijgen. Ik heb 50 84 88 33 108 als rijtuignummer gevonden.
mvg,
Ivo
-
Ha, Simon,
Je was me net voor (y)
mvg,
Ivo
-
Ivo,
Het nummer weet ik zo niet, maar ik kijk straks wel even. Kom dagelijks op het station Hoorn, en zie hem elke dag !
Groeten,
Jos
-
Ik heb 50 84 88 33 108 als rijtuignummer gevonden.
Bijna goed, het is 50 85 88-33 108-4
Martijn
-
Martijn,
Dan staat het fout op de NLMD site. Ik vermoedde al zoiets, want de 4 andere SBB rijtuignummers van de SHM rijtuigen beginnen allemaal met 50 85 ipv 50 84. Het controlecijfer kende ik niet, maar dat kun je uitrekenen. Ik weet alleen de formule even niet uit het hoofd.
mvg,
Ivo
-
Bijna goed, het is 50 85 88-33 108-4
Martijn
waarom tikt een shm medewerker dan 50 84 88-33 108 in op het nmld
-
Een typ fout is zo gemaakt...
Gr,
Bart
-
Hallo,
Ik heb net even in Hoorn gekeken, en het nummer wat Martijn opgeeft klopt.
Groeten,
Jos
-
waarom tikt een shm medewerker dan 50 84 88-33 108 in op het nmld
Omdat 84 het Nederlandse herkenningsnummer is/was en dan misschien logischer lijkt dan het Zwitserse 85, het rijtuig is tenslotte nu toch ook in Nederland?
-
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/th_2008_0672.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2008_0672.jpg)
Hier nog een foto van het rijtuig met een vergroting van de opschriften. Die wijken af van de opschriften op het model van Liliput:
33-t 33-t
52 Pl REM O-R ?? (- 22.70 m -) -> 16.50 m <- REV C HLM 16-4-90
Op de plaats van de ?? staat iets wat ik niet goed kan lezen. Waarschijnlijk iets van 42??P 33??
Martijn
-
Deze opschriften zijn niet de originele opschriften van de SBB, in Tilburg heeft dit rijtuig eens een schilderbeurt gehad. Omdat daardoor de beschrifting ook weg was, besloot men in Tilburg zelf weer ff de beschifting aan te brengen. Het lettertype hadden ze niet, dus zijn het SBB beschrifting in NS-type door Werkplaats Tilburg.
Bron van deze info: 2 weken geleden door Chef werkplaats verteld. Ik ben aan het kijken of we deze rijtuigen weer terug kunnen halen naar Zwitserland. Het was geen geheim dat ik ermee bezig ben, maar wilde het ook niet aan de grote klok hangen. Inmiddels ben ik al door 2 personen aangesproken of ik dat was in Hoorn ;-) Ja dus....
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Chef Werkplaats van SHM, ene M v. R.? Dan heb je de beste bron te pakken ;)
In het boekje "De Stoomtram Hoorn-Medemblik, een levend museum" uit 1988 staat over de WR 65 o.a. het volgende:
"Tengevolge van de goede ervaringen met de vier Seetalbahnrijtuigen werd in 1985 overgegaan tot aankoop van het duurste SHM-rijtuig, de WR 65, dat voor 30.000 Zwitserse Franken van eigenaar wisselde."
Je mag dus gaan sparen, maar ik wens je veel succes (y)
Op de site die ik kreeg via jouw topic over de Seetalbahn-Triebwagen kon ik niets vinden over een museumorganisatie rondom de Seetalbahn, zijn daar wel plannen voor?
-
Tja de gemeente Enkhuizen deed eerder dit jaar moeilijk over de subsidie om de SHM uit de schulden te helpen.
Deels omdat men zei dat er te weinig NL materieel was.
Ik denk een stok om mee te slaan maar een beetje dom als je ziet hoeveel toeristen daar gebruik van maken dus goeie reclame voor de stad voor weinig.
Ik hoop dat de rijtuigen een goed huis krijgen in Zwitserland, omdat ik ze nog ken uit mijn JWG tijd toen ik daar werkte.
Groeten Arnold
-
@ Simon
Inderdaad, met hem of J.N. doe ik zaken, en nee...het is voor onze vereniging Dampfbahn Bern ( http://www.dbb.ch ) waar we ze voor terug willen halen.
Daar rijd ik af en toe als stoommachinist (hoewel het steeds vaker wordt ;-) ,en we hebben al een paar van die wagens, dus zou mooi passen. Hier een foto van onze net gereviseerde lok Eb 3/5 5810 "Habersack" tijdens een testrit. De collega die je ziet is de stoker, ik sta net aan de andere kant ;-) Het rode rijtuig achter de 2e lok is ook een originele Seetaler
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eb_35_5810.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eb_35_5810.jpg)
Copyright Daniel Ammann
Groeten
Bas
-
Goededag het controlegetal krijg je door alles op te tellen
tot dat je één Cijfer overhoudt!
Bijv. 50 85 88-33 108-4
50+85+88+33+108=364 > 3+6+4=13 > 1+3=4.
Dus Controlegetal Vier!
Groet,
Alexander.
-
Vermenigvuldig de cijfers 1 tot 11 afwisselend met 2 en 1. Tel hierbij alle cijfers op (niet de getallen). Het laatste cijfer van het totaal trek je af van 10. Dit is dan het controlecijfer.
Voorbeeld berekening controlecijfer:
Je kent het nummer van het rijtuig (50 84 21 37 501-?) zonder het controlecijfer. Wat is het controlecijfer?
Stap 1: vermenigvuldig de cijfers afwisselend met 2 en 1:
(5*2) + (0*1) + (8*2) + (4*1) + (2*2) + (1*1) + (3*2) + (7*1) + (5*2) + (0*1) + (1*2)
Stap 2: Tel van de uitkomst alle cijfers op (niet de getallen):
1 + 0 + 0 + 1 + 6 + 4 + 4 + 1 + 6 + 7 + 1 + 0 + 0 + 2 = 33
Stap 3: Trek het laatste cijfer van de uitkomst van het getal 10 af. Dit is het controlecijfer.
10 - 3 = 7
Het volledige rijtuignummer is: 50 84 21 37 501-7
@Alexander: het zit net even iets anders. In het kader hierboven een uitleg van de berekening van het controlecijfer.
Martijn
-
Ik lees hier dat men de rijtuigen terug naar Zwitserland wilt halen.
Nou ben ik een bekende bij de SHM en kan het volgende vertellen:
De zwitsers liggen voor de shm zeker niet in de lijn van behoud voor ons museum. Er zijn goede contacten en afspraken met de Seetalbahn dat als de rijtuigen bij ons vrijkomen het vrijwel zeker is dat ze terug zullen keren naar Zwitserland.
Gehoord van een medewerker.
Groetjes,
Rutger 8)
-
@ Rutger
Dat heb ik toch ook zo al verteld dat ze weer teug komen naar Zwitserland als ze niet meer gebruikt worden? Of mis ik iets in je boodschap?
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Nee ik dacht dat jij los stond van de Seetalbahn.
Groetjes,
Rutger 8)
-
Met de Seetalbahn heb ik niets te maken nee, dus sta er idd helemaal los van. Ik kijk wat er te regelen is voor de Dampfbahn Bern.
Groeten
Bas