BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: UtopiaSpoor op 27 July 2009, 22:11:31
-
Sta je dan, mooi setje, een multimuis, mooi H vormig baanvakje, twee evenwijdige sporen en daartussen twee wissels om de sporen aan elkaar te verbinden. De wissels zijn al elektrisch en ook digitaal aan te sturen, net als het treintje. Seintjes komen nog.
Zo wordt mijn eerste stukje baan wat qua vormgeving al grotendeels is gerealiseerd.
Het doel: een automatisch pendeldienstje. van a naar b, of van a naar d, of van c naar d. wat dan ook.
Ik wil dit graag zonder pc realiseren. weet alleen niet of mijn multimuis dat kan, ben eigenlijk bang van niet, want het staat niet in de handleiding.
Het probleem begint op het moment dat mijn trein tegen een stootblokje rijdt. eigenlijk wil ik dan de trein langzaam laten stoppen, rijrichting omkeren, en na (indien mogelijk??) enkele minuten weer wegrijden in tegengestelde richting. desnoods met een gewisseld wisselstraatje, dat mag at random wisselen, of aan de hand van een interval, maakt me nog niet uit.
Hoe laat ik mijn systeem weten dat het locje tegen een stootblok rijdt (ja met baandetectie, maar ik heb geen terugmeldingen met de multimuis) ik wil dit toch graag zonder pc realiseren. kan iemand mij helpen? zijn er soort van modules voor om de baan die het digitale signaal kunnen oppikken en modificeren naar wat ik wil?
Roel
-
Het klopt dat een MultiMaus niet zelfstandig als pendelautomaat kan functioneren.
In eerste instantie zou je denken dat een PC met bijvoorbeeld het programma Koploper een ideale oplossing is. Het hoeft niet eens een dikke PC te zijn, een minimale notebook volstaat al. Maar dat sluit je heel expliciet uit. Waarom wil je die meest beproefde, en waarschijnlijk goedkoopste, opolssing niet gebruiken ?
Sander
-
Ik zit de hele dag al achter de pc, daarom liever zonder. Ik heb al meerdere dingen zonder pc weten te realiseren en de genoegdoening is daar vele malen hoger dan mét. Persoonlijk denk ik.
Kijk, als ik mijn geautomatiseerde rijschema zou kunnen programmeren met de pc, en m daarna weer uit kan zetten ben ik ook een tevreden mens. Evt programmeren in een spartaanse interface maakt me ook niet uit.
Als trein bij stootblok maar omdraait :D en dat is met het zo flexibele digitaal toch behoorlijk lastig! :D zonder pc blijft er met een multimuis zelfs geen wisselstraatje meer over.
-
Als je met Koploper gaat werken, kun je de PC inderdaad niet uitzetten. Maar je hoeft er ook niet achter te blijven zitten. Koploper opstarten en daarna de klep van je laptop (bijna helemaal) dichtklappen en onder de baan schuiven ....... (en de MultiMaus kun je naast de laptop leggen, die doet z'n werk toch wel zonder dat je er aan komt !)
Sander
-
Ik heb hiervoor een pendelsturing liggen die exact doet hetgeen jij zoekt.
Deze is echter ontworpen voor analoog gebruikt dus ben niet 100% zeker of deze ook op Digitale banen kan gebruikt worden.
Bij interesse kan ik je de duitstalige handleidong inscannen en doormailen
Heb het systeem zelf nog nooit gebruikt omdat ik 7 kopsporen analoog wil gaan aansturen en mijn setje inderdaad enkel het door jou beschreven : gevraagde aankan
Groetjes
Peter
-
Zou het een optie met de pc worden dan kost dat of 20m netwerkkabel naar de baan, of er moet een nieuwe pc a la klein laptopje bij.
Qua standalone optie lijkt zo na een avondje google zoeken een Ecos ook wel interessant, die kan pendelen en terugmelden. Dat is meteen wel een dure optie (en ik wil er niet straks achter komen dat ik alsnog met KL zou willen werken dan)
Zolang ik het niet weet, doe ik het lekker met de MM.
Peter,
Volgens mij is het bij analoge pendelsturing zo dat je aan de hand van een sensor de polariteit van het spoor omdraait. Bij digitaal gaat dat niet, omdat het stuursignaal digitaal is. Daarom moet je dus op een of andere manier het stuursignaal naar de locmotor zien te veranderen. Aangezien dat via de centrale gaat, moet die eerst een berichtje krijgen wat er gebeurt, en aan de hand daarvan zijn stuursignaal aanpassen. Hoe de centrale dan precies weet welke loc hij moet aanpassen in een meertreinensysteem ben ik wel benieuwd naar. Kan een terugmelder ook locadressen uitlezen?
-
Inderdaad, na 'n avondje Google kom je de ECoS tegen. Nog 'n tweede avondje Google, dan kom je ook de beperkingen en teleurstellingen met de ECoS tegen. Niet iedereen is onverdeeld enthousiast.
Wat kost 20m (serieele !) kabel overigens t.o.v. een ECoS ?
TIP : Lees eens wat over een S88XPressNetLI.
BTW : Op de ECoS sluit je terugmelders aan, de ECoS zelf kan niet terugmelden.
Sander
-
Oeps, ja ik bedoelde dat Ecos terugmeldingen kan verwerken. Ook die moet je dus uitbreiden met eea.
Stel ik ga op weg met s88xpressnetli, dan hou ik weer wat budget over voor andere leuke dingen, daar valt ook wat voor te zeggen.
Voor mijn wissels gebruik ik de ESU switchpilot, die verstuurt RailCom (terug)meldingen over de stand van zaken over de rails. Kan ik daar nog iets mee, of is dat in combinatie met KL overbodige luxe? Ik weet niet eens of MM + 10764 combo iets met RailCom-meldingen kan.
Mvg, Roel
-
Hoi Roel.
Als je toch geld gaat uitgeven en je echt niet met een PC wilt werken, zou je ook eens naar Raptor kunnen kijken.
Het is maar een optie hoor!, heb het zelf niet maar wel naar gekeken om dezelfde reden als jij. (zit overdag ook al achter een PC ) :)
http://www.raptor-digital.eu/rh-nl.html
Vr. groet
Cor
-
Thanks, die kende ik nog niet. Inmiddels vele pag over gelezen. Klinkt goed. Maar met 299 excl booster excl stroomvoorziening excl pendel (laatste kun je er als optie bij kopen?) wordt ook dat een dure grap.
-
Roel,
In tegenstelling tot Santerdam (die, vermoed ik, geen ervaring heeft met de Ecos) ben ik wel overgegaan op een Ecos, en ik ben wel tevreden. OK, hij is niet goedkoop, en er zijn software problemen (geweest), maar daar tegenover staat dat ik:
- heel eenvoudig CV's kan programmeren,
- eenvoudig een of meerdere(!) pendeldienst(en) kan opstarten,
- de wissels kan laten besturen door de loks zelf
- ik ook handmatig wisselstraten kan instellen.
- Er regelmatig software-updates zijn om de bugs er uit te halen,
- er een goed gebruikersforum is via ESU (Duits, eventueel ook Engels)
En het enige dat ik daar voor nodig had was een bezetmelder, wat soldeerkennis en een S88 kabel.
En.., ik kan de baan ook nog via Koploper besturen.
Nu zijn er inmiddels meerdere centrales die de pendeldienst-functie hebben, dus misschien zou ik nu een andere keuze maken. Maar tot dusver bevalt de Ecos uitstekend!
Succes, Bert
-
Als het gaat om een simpel pendeldienstje, dan kan dit met de s88XPressNetLI setje. Een goedkope (oude) PC eraan Windows 98 is voldoende. En gaan met de baan. Een alternatief is dit misschien (http://www.lenz.com/products/modules/bm3.htm) maar of dat goedkoper is weet ik niet, het heeft sowieso lokdecoders nodig die het kunnen begrijpen en verwerken. Niet alle decoders kunnen dit.
Mvg
Wim.
-
Hoi roel,
Ik wilde in het begin ook geen pc bij mijn baan omdat ik zelf wilde rijden.
Ich ben toch overstag gegaan omdat het goedkoop is en je kunt de pc of laptop
gewoon verstoppen (y)
Zo blijft hij onzichtbaar 8) terwijl hij toch alles regelt icm koploper.
Ik heb geen spijt dat ik de keuze heb gemaakt ik gebruik een oude laptop van 50 euro.
In mijn station kan ik nog steeds handmatig rijden en ik kan treinen vanuit mijn station invoegen in het bloksysteem.
Groetjes marco
-
Ik heb hiervoor een pendelsturing liggen die exact doet hetgeen jij zoekt.
Deze is echter ontworpen voor analoog gebruikt dus ben niet 100% zeker of deze ook op Digitale banen kan gebruikt worden.
Bij interesse kan ik je de duitstalige handleidong inscannen en doormailen
Groetjes
Peter
Off-topic: Peter, zou je dat voor mij kunnen doen? Alvast bedankt. Ik zoek namelijk een analoge variant.
En weer on-topic!
-
Dank voor alle reacties! ik ben inmiddels een tussenweg aan het zoeken en aan het proberen het wel/geen pc dilemma op te lossen.
Ik twijfel nog een beetje. Een pendeldienstje wordt maar 1 spoortje. Misschien kan ik dat wel met bovenleiding analoog doen. Kost allicht wat minder dan een Ecos oid. Ik weet het nog niet. dan kan ik verder wisselstraten óf handmatig óf met MM + s88xpressnetli + KL doen.
Als er nieuws is laat ik het natuurlijk weten!
(edit: wat een gedoe, alleen om een trein om te laten draaien bij een stootblok)
-
Beste Roel,
Raptor kan alles wat je tot nu toe opgenoemd hebt, je hebt 4 opties nodig daarvoor, die kosten iets van 8 Euro per stuk.
Het apparaat levert dus geen "vermogen" alleen een digitaal signaal, wellicht kan de mulitmuis als booster dienen, er zijn vast wel deskundigen op dit forum die je kunnen vertellen of de multimuis een DCC Signaal ingang heeft.
Als je het wilt zien ga dan eind augustus naar Houten, de demobaan heeft een aantal pendeltrajecten, bij Raptor heet dat gewoon kopstations omdat er ook nog verschillende doorrij stations tussen twee kopstations kunnen liggen.
Groet, Anne W
-
De multimaus aansluiten op de Raptor... het moet niet gekker worden...
Goed, de Multimaus is net als de Raptor een centrale die het digitale DCC-signaal aanmaakt. Bij de Multimaus wordt ook een losse booster geleverd, deze levert het vermogen voor het rijden net als bij de Raptor. Of de booster van de Maus aangesloten kan worden op de raptor kan ik niet vertellen... Om kort te zijn: Je gaat geen twee centrales op elkaar aansluiten... dat is een beetje overbodig...
De eerste combi van Multimaus (met booster zo'n 100 euro los op de beurs), S88XpressNetLI (hoeft ook niet duur te zijn 50 tot 100 euro ligt aan de uitvoering) + Koploper (kan al op een oude laptop) blijft een goedkopere manier van automatiseren dan een Ecos of Raptor (Daar moet je altijd een losse booster bij kopen)
@Roel, Succes met je keuze, ik zou het wel weten... de MM-oplossing... maar ik heb daar goede ervaringen mee..
gr Ronald.
-
Ha Anne, ik had je testverslag van 4 lange pagina's gelezen op 3-rail. Ik heb het met interesse gelezen. Op termiin een mogelijkheid. Nu op dit moment eerst maar handmatig aan het werk. Moet het banenplan eerst maar eens zienuit te voeren ;D
Eerst mm+handmatig maar ns aan het werk.
-
Hi Roel
Ik begrijp niet waarom je een pendeltje helemaal wilt digitaliseren !
Heb je alleen een pendelbaan met wisselstraat ?
Als dat het geval is, dan kun je een pendel-module verkrijgen bij .........
Stuur mij een e-mail en ik geef je het adres door alwaar je op de site kan zien wat deze module allemaal kan.
Ik heb ook lopen klooien met ( digitale- en analoge ) pendels en kwam er op een gegeven moment ook niet meer uit.
Heb gekozen om de pendeldiensten analoog te laten verlopen en .... tot grote tevredenheid,
Treinen lopen het kopstation binnen tussen allerlei ander digitaal geweld en niemand die 't ziet ;)
Greetz Pieter
-
Beste Ronald,
Je interpreteert mijn opmerking verkeerd, niet aansluiten op de multimuis zelf, maar op het versterker deel van de multimuis.
Nu lees ik bij jou (ik ben al een jaar of 30 een 3-railder) dat de multimuis ook een losse versterker nodig heeft, dus als Roel een kompleet multimuis systeem heeft dan heeft hij ook een losse versterker, dus is er maar één vraag te beantwoorden: kan het DCC signaal van de raptor deze versterker in? (de multimuis zelf gaat dan "buiten dienst")
Beste Roel,
Er zijn twee testverslagen op 3-rail, één van de opties (die heb jij gelezen denk ik), maar er is ook een test van de basis uitvoering, veel langer als 4 pagina's (ik ben een "lange" schrijver)
Ik ben altijd blij als ik bij kan dragen aan de denkprocessen van mijn collega modelspoorders, ik ben er van overtuigd dat de andere systemen ook zeer goed zijn, maar dat Raptor wat biedt voor de mensen die niet aan de computer willen bij hun hobby.
Groet, Anne W
P.S. Pieter kom ook eens naar Houten om te kijken naar het zeer rustige en geweldloze digitale gebeuren
-
hallo,
misschien is dit nog iets voor je.
http://www.umelec.ch/hompa04.htm
henk
-
@ Anne Wordt een beetje moeilijk om even naar Houten te komen .......als je in Malta woont ;D
Nee hoor geintje (y) kan je niet weten, maar wellicht als ik weer eens in NL ben ?
@ Roel Hoop dat je er snel uitkomt, want anders geeft het alleen maar frustratie en dat moet nou eenmaal niet bij deze leuke hobby
Pieter
-
Hoi anne,
waar in Houten, welke hal, kan ik de Raptor aan het werk zien? Is er dan ook iemand aanwezig om vragen te beantwoorden?
Marc
-
Beste Pieter,
Ik was er met mijn schip in 1975 of zo voor een dokbeurt, ik herinner me er niet zo veel meer van, maar het lijkt me een goede plaats voor een reumapatient zoals ik.
Beste Marc,
De grote hal aan de linkerkant en dan achterin, gewoon naar een baan van 2 maal 1 meter kijken waar een trein of 4-5 op rijdt, natuurlijk is er iemand die je vragen kan beantwoorden.
Beste Roel,
Ik had de man van Raptor aan de telefoon vandaag en ik heb gelijk gevraagd of de versterker van de lokmuis ook gebruikt kon worden, hij zei dat dat niet kon, wat betekent dat er in dat kastje wat meer gebeurt als alleen het versterken van het digitale signaal.
Dit had ik ook met mijn Edits booster, die doet wat voor de oude Edits centrale zodat die wat minder hoefde te doen, dus dat gaf een uitdagingkje.
Overigens past elke pure booster, de eerste keer dat de demobaan in Houten was, gebruikte hij een oude Lenz booster (dus een DCC booster die een Motorola signaal versterkt), toen kwam Littfinski Nederland langs en die stelde gratis een LDT Motorola booster ter beschikking en die wordt nu gebruikt.
Groet, Anne W
-
Anne,
Klopt wat je zegt, ik had het ook al uitgezocht, de Roco 10764 booster kan geen railcom of config variabelen van de baan doorspelen aan de controller. mogelijke beperking?
-
Dat is tot daaraan toe.
De Roco versterker is afhankelijk van de maus om bij kortsluiting de boel uit te zetten. Daar valt overigens wel een mouw aan te passen. Karst heeft het functioneren (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13491.0.html) van de Roco versterker wel eens uitgezocht en achterhaald hoe de versterker een kortsluiting aan de maus doorgeeft.
Wordt de Raptor nog steeds niet goedkoop van overigens. Er zijn tegenwoordig vrij veel centrales die kunnen automatiseren zonder computer, maar niet in onder de instapmodellen. Centrales die dat kunnen zijn overigens gewoon computers. ;D
-
Beste Roel,
Ik had de man van Raptor aan de telefoon vandaag en ik heb gelijk gevraagd of de versterker van de lokmuis ook gebruikt kon worden, hij zei dat dat niet kon, wat betekent dat er in dat kastje wat meer gebeurt als alleen het versterken van het digitale signaal.
Dan slaat die man achter dat prehistorische monster de plank volledig mis.
Dit had ik ook met mijn Edits booster, die doet wat voor de oude Edits centrale zodat die wat minder hoefde te doen, dus dat gaf een uitdagingkje.
Ook dat is geen uitdaging dat staat gewoon in het EDiTS boek.
-
Anne,
Klopt wat je zegt, ik had het ook al uitgezocht, de Roco 10764 booster kan geen railcom of config variabelen van de baan doorspelen aan de controller. mogelijke beperking?
Railcom wordt nooit doorgespeeld naar de centrale, dat is een opzichzelf staand systeem. Lees de site van Lenz er maar eens op na.
Railcom heb je in dit geheel ook helemaal niet nodig. Gewoon via terug/bezetmelders en een eenvoudige interface tussen de Multi-Maus set en de PC, en dan gaan met de banaan. Je denkt er veels te moeilijk over, het is veel eenvoudiger.
Mvg
Wim.
-
Ik denk ook dat de oplossing met een eenvoudige PC het meest voor de hand ligt.
Maarrrr... En nu ga ik iets minder voor de hand liggends zeggen:
Wanneer je het een uitdaging vind om zelf met elektronica iets te bouwen dan kun je het volgende proberen.
Onderzoek de OpenDCC centrale eens goed (www.opendcc.de). Daarin zit een klein twee-kanaals boostertje (hoofd- en programmeerspoor) met uitleg over de aansturing. Wanneer je die zelfbouw centrale verder helemaal uitkleedt, en de Atmel (eenmalig) programmeert om een aantal vaste opdrachten uit te voeren (de pendeldienst) dan kun je zoiets werkend krijgen voor minder dan 50 piek. Eventueel kun je dan later met dezelfde onderdelen de centrale uitbreiden zodat je hem met de pc kunt aansturen (of gewoon daarna de hele OpenDCC centrale bouwen). Mocht het vermogen te laag zijn dan kost de OpenDCC booster je ongeveer 25 euro (voor 4A).
Ik ben zelf met zo'n soort project bezig en mij is het inmiddels gelukt om een paar vastgecodeerde opdrachten op de baan te krijgen. Het is wel een hele toer, ik waarschuw je maar vast. ;D
***edit
Ik vergeet nog dat je voor jouw voorbeeld natuurlijk ook moet reageren op terugmeldingen. Die moeten dus ook door 'jouw' printje opgepakt en verwerkt worden. Ook dat is uitgelegd in de OpenDCC centrale maar maakt het allemaal nog veel ingewikkelder.
***
Groet,
Jeroen.
-
Maarrrr... En nu ga ik iets minder voor de hand liggends zeggen:
En ik nog iets veeeel minder voor de hand liggends.... :o
...Wanneer je het een uitdaging vind om zelf met elektronica iets te bouwen dan kun je het volgende proberen...
Want... Koop een S88XPressNetLI en herprogrammeer de PIC naar eigen inzicht om een pendel automaat te realiseren 8) :o
De S88XPressNetLI hardware heeft alles aan boord om er een pendel automaat mee te maken in combinatie met b.v. een Roco MultiMaus: 8) 8)
- XPressNet aansluiting om opdrachten aan de MM te sturen.
- S88 Aansluting voor terugmelding om de pendel terugmelders uitleest
- RS232 aansluiting om de automaat te configureren met b.v. locadres, bezetmelder adressen, wachttijd etc. etc.
Grtzz, ;)
Karst
-
Railcom wordt nooit doorgespeeld naar de centrale, dat is een opzichzelf staand systeem. Lees de site van Lenz er maar eens op na.
Railcom heb je in dit geheel ook helemaal niet nodig. Gewoon via terug/bezetmelders en een eenvoudige interface tussen de Multi-Maus set en de PC, en dan gaan met de banaan. Je denkt er veels te moeilijk over, het is veel eenvoudiger.
Mvg
Wim.
ik heb alle verschillende systemen in mijn vraag gestopt ja, zo moeilijk wilde ik het niet maken. kortom baan besturen via kl, kl doet de commando's, mm setje is voor conversie naar signaal voor op de rails, rails in baanvakken opdelen, baanvak info terugmelden via s88, s88 is de ogen en oren van kl. en het cirkeltje is rond.
dus niks te cv en niks te railcom mee te maken.
En ik nog iets veeeel minder voor de hand liggends.... :o
Want... Koop een S88XPressNetLI en herprogrammeer de PIC naar eigen inzicht om een pendel automaat te realiseren 8) :o
De S88XPressNetLI hardware heeft alles aan boord om er een pendel automaat mee te maken in combinatie met b.v. een Roco MultiMaus: 8) 8)
- XPressNet aansluiting om opdrachten aan de MM te sturen.
- S88 Aansluting voor terugmelding om de pendel terugmelders uitleest
- RS232 aansluiting om de automaat te configureren met b.v. locadres, bezetmelder adressen, wachttijd etc. etc.
Grtzz, ;)
Karst
Dit antwoord spreekt me nog het meest aan van alle (y)
-
Als je de kennis hebt om een picje te programmeren is dat een oplossing, maar ik denk dat het via koploper minder moeite kost.
Mvg
Wim.
-
Ik was al overtuigd wim 8)
-
Beste Wim, grote deskundige, dus ik kan zo de DCC uitgang van Raptor in de ingang van de versterker van de lokmuis stoppen en krijg geen problemen met het kortsluitsyseem?
P.S. Het woord "Ros" is over 2 generaties net zo onbekend als nu het woord "Raptor", overigens ben je in goed gezelschap, mijn achternaam stond voor het eerst op schrift rond 1100, die schrijfwijze bestaat ook al lang niet meer, behalve in mijn achternaam dan.
Beste Henk, volgens mij bestaan er geen andere centrales met volledige automatisering (= alles wat een "trein" pc-programma kan minus alle monitoring en remote control), voorbeeldje: CS 1 kan pendeltrajecten, maar zonder tussenstation, C2 kan pendeltrajecten met elk één tussen station).
Groet, Anne W
-
als er geen booster in de raptor is ingebouwd zou dat m.i. moeten kunnen.
raptor is een uitkomst voor de pcloze baansturing denk ik
-
@dbenns: Er zit inderdaad geen booster ingebouwd in het apparaat.... Dat maakt de combi een stuk duurder dan een goedkoop setje Multimaus.... maar die discussie is hier al gevoerd.
Of het apparaat de enige PCloze (digitale) oplossing is durf ik niet hardop te zeggen.
-
als er geen booster in de raptor is ingebouwd zou dat m.i. moeten kunnen.
raptor is een uitkomst voor de pcloze baansturing denk ik
De Raptor is zelf een PC, en die moet je gewoon programmeren. Doet helemaal niets uit zijn eigen, is net zo dom als de PC waar je achter zit.
Mvg
Wim.
-
Beste Wim, grote deskundige, dus ik kan zo de DCC uitgang van Raptor in de ingang van de versterker van de lokmuis stoppen en krijg geen problemen met het kortsluitsyseem?
Als de Raptor een CDE booster aansluiting heeft kun je die erop aansluiten. Hoe dat wordt door Karst in de eerder genoemde link uitgelegd.
Mvg
Wim.
-
Beste Wim,
Ik heb het verslag van de arbeid van Karst opgezocht en gelezen, het gaat voor mij te "diep" om conclusies te trekken en dat geldt dus ook voor lezers zonder de benodigde electronische kennis, ik zal dit topic eens doorseinen aan mijn "vriend".
Mijn Edits booster draait nu op de uitgang van een LDT Motorola booster en is dus aangesloten volgens pagina 131/132 van het oudste Edits book, werkt goed.
Ik ben destijds op het 3rail forum op zoek geweest naar "kennis" die de ingang van de Edits booster identiek zou maken aan de ingang van de LDT Motorola booster, maar ik kende jou toen nog niet, wellicht heb je daar een oplossing voor, dat zou de LDT booster vrij maken voor "special duty".
Nu even terug naar de oorspronkelijke vraag, een baan in de vorm van een "H" (is overigens ook interpretabel, is er treinverkeer mogelijk rechtstreeks tussen de beide "onderpoten" of is het een "X" met een echte, of een virtuele, kruiswissel, laat ik even uitgaan van een "X")
Dan zijn er in totaal 8 rijwegen mogelijk voor maximaal 3 treinen, er zijn, met netjes afremmen, maximaal 8 melders nodig.
Inderdaad een computer is een dom ding, doet alleen maar wat hem opgedragen wordt en je moet hem nog het één en ander vertellen ook, hij heeft wel een paar voordelen, hij maakt geen fouten zoals mensen en hij vergeet niets.
En nog een keer inderdaad, Raptor is ook een computer (tje, want hij hoeft veel minder te doen als een PC met één van de bekende treinprogramma's), zo'n "X" baanplannetje met drie treinen en in het ergste geval twee wissels, kost je een kwartiertje "vertellen" wat het baanplan is (met melders en wissels en virtuele seinen), welke treinen er op rijden en hoe hard ze mogen, daarna hebben de treinen nog een kwartiertje nodig om remmen te leren en klaar is kees.
Groet, Anne W
-
Nu even terug naar de oorspronkelijke vraag, een baan in de vorm van een "H" (is overigens ook interpretabel, is er treinverkeer mogelijk rechtstreeks tussen de beide "onderpoten" of is het een "X" met een echte, of een virtuele, kruiswissel, laat ik even uitgaan van een "X")
Dan zijn er in totaal 8 rijwegen mogelijk voor maximaal 3 treinen, er zijn, met netjes afremmen, maximaal 8 melders nodig.
En nog een keer inderdaad, Raptor is ook een computer (tje, want hij hoeft veel minder te doen als een PC met één van de bekende treinprogramma's), zo'n "X" baanplannetje met drie treinen en in het ergste geval twee wissels, kost je een kwartiertje "vertellen" wat het baanplan is (met melders en wissels en virtuele seinen), welke treinen er op rijden en hoe hard ze mogen, daarna hebben de treinen nog een kwartiertje nodig om remmen te leren en klaar is kees.
In koploper is dat minimaal 5 meldpunten en 9 minuten werk.
Mvg
Wim.
-
Beste Henk, volgens mij bestaan er geen andere centrales met volledige automatisering (= alles wat een "trein" pc-programma kan minus alle monitoring en remote control), voorbeeldje: CS 1 kan pendeltrajecten, maar zonder tussenstation, C2 kan pendeltrajecten met elk één tussen station).
Groet, Anne W
Beste Anne, het gaat in dit draadje over eenvoudige pendeltrajecten, weet je nog wel. Er zijn minstens een stuk of 5 verschillende centrales die dat en trouwens nog een heleboel meer kunnen. Maar Raptor, Commander, Ecos, CS2, CS1 reloaded etc. zijn allemaal veel te duur voor het automatiseren van een eenvoudig pendeltrajectje.
-
Beste Henk,
Er zijn meerdere pendeltrajecten die elkaar kruisen en er is sprake van "mooi"afremmen, is iets meer als als "eenvoudige pendeltrajecten" denk ik.
Beste Wim,
Indien je in een "X" geen kruiswissel gebruikt maar twee wissels en je legt tussen de twee wissels een melder, dan is 5 meldpunten voldoende.
Geen antwoord op mijn vraag over de Edits booster?
Groet, Anne W
-
Geen antwoord op mijn vraag over de Edits booster?
Nee, want daar gaat het in dit draadje niet over.
Mvg
Wim.
-
Indien je in een "X" geen kruiswissel gebruikt maar twee wissels en je legt tussen de twee wissels een melder, dan is 5 meldpunten voldoende.
Op dat kruis kun je ook perfect een melder aansluiten hoor, niemand die je daarbij een strobreed in de weglegd.
Mvg
Wim.
-
te zijner tijd, dan ontkom ik niet aan een s88 printje ::)
-
Beste Wim,
Een beetje late reactie, maar zondag regende het, een uitgelezen kans om weer eens wat te doen aan waar het allemaal om te doen is: het landschap met een modelspoorbaan en daarna moest er ook weer eens wat gerapporteerd worden in mijn "bouw" topic.
Je hebt gelijk (natuurlijk), ik zat teveel op mijn automatische "3rail" piloot, met "stroomdetectie" kun je rustig over een kruis meten.
Mijn "vriend" heeft e.e.a gelezen, technisch is het mogelijk Raptor aan te sluiten op de versterker van de Lokmuis, maar het vereist ingrepen die niet echt geschikt zijn voor de modale modelspoorder, dus hij zal er zijn medewerking niet aan verlenen.
Over de Edits booster zal ik een apart topic openen.
Beste Roel,
Elke computer heeft iets van een terugmelding nodig, dus daar ontkom je niet aan.
Groet, Anne W