BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: platte bever op 26 July 2009, 21:52:09
-
Net fris met digitaal begonnen en al mijn tweede topic in twee dagen...
Aangezien ik al over een vloot beschik van maar liefst 2 treinen die van een decoder zijn voorzien, kwam bij de vraag of het slim is om een soort van systeem te bedenken hoe je de treinen voorziet van een decodernummer.
Mijn Syntus heeft loknr. 3 en mijn ACTS 6705 loknr. 12.
Is het slim om dan bijvoorbeeld te kiezen voor een onderstaand syteem?
0-99 stoomlocomotieven
100-199 diesellocomotieven
200-299 electriesche locomotieven
ect.
Gebruikt iemand zo'n systeem of is het onodig en omslachtig?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.
groeten Willem,
-
Hoi Willem,
De, mijns inziens, veruit de makkelijkste methode is het gebruik van lange adressen.
En dan gewoon elke lok zijn eigen nummer geven. Dus in het geval van de ACTS 6705, het adres 6705.
Je hoeft geen lijstje te maken want de adressen staan gewoon op de lok ;D
Hiervoor moet je CV29 programeren voor lange adressen, dat kun je bepalen met die link die ik je gister gaf.
Gr. Remco.
-
Denk dat ieder zijn eigen invulling hierbij gebruikt. Veel gebruiken volgens mij ook het serienummer van de loc b.v. NS 1200.
Zelf gebruik ik de laatst 3 cijfers van het artikelnummer(63445 = 445) van de fabrikant. Het meeste materiaal wat ik heb is van Roco en daar heb ik geen dubbele nummers van. Tot nu toe dan wel gesproken want je weet in de toekomst maatr nooit.
-
Hallo,
Ik gebruik om te beginnen lange adressen. Dat moet dan wel door de decoder worden ondersteund.
Zie gebruiksaanwijzing... Als je toevallig ESU Basic gebruikt, die ondersteunt het niet.
Met lange adressen heb je de beschikking over 4 posities (t/m 9999)
Ik rij met bijna uitsluitend Duits materieel
Mijn nummersysteem bestaat uit het nummer van de Baureihe / Type gevolgd door een volgnummer van de lok:
2121 = Baureihe 212, nr 1 (lees: tweetwaalf een)
2122 = Baureihe 212, nr 2 (lees: tweetwaalf twee)
2184 = Baureihe 218, nr 4 (lees: tweeachtien vier)
651 = Baureihe 65, nr 1 (lees: vijenzestig een)
maar ook:
6701 = ACTS lok van Vos
enz, enz,
Groot voordeel is dat je een stuk of 10 loks van hetzelfde type logisch kan nummeren.
Groet, Enrico
-
Ik gebruik gewoon locnummers. Dat is veruit het handigst in mijn ogen. Alleen de PB03 was niet handig want om hem op 3 te laten staan... dus daar heb ik 30 van gemaakt.
-
De decoderadressen gaan bij mij op volgorde van aankoop/inbouw, de namen in de Multimaus zijn de locnummers. Op de MM kan ik dan meteen zien welke loc is selecteer en ik hoef weinig in te voeren.
-
Ook hier worden lange adressen gebruikt met bv 1202, 6701, 2445 enz.
Ik gebruik om te beginnen lange adressen. Dat moet dan wel door de decoder worden ondersteund.
Zie gebruiksaanwijzing... Als je toevallig ESU Basic gebruikt, die ondersteunt het niet.
Met lange adressen heb je de beschikking over 4 posities (t/m 9999)
De LokPilot Basic kan ook met lange adressen werken. Zie hiervoor de manual.
Gr, Ben.
-
Veel centrales onthouden de adressen tegenwoordig voor je.
In mijn geval onthoudt de computer de adressen voor me. Zit verder geen logica in.
-
Ik gebruik gewoon locnummers. Dat is veruit het handigst in mijn ogen. Alleen de PB03 was niet handig want om hem op 3 te laten staan... dus daar heb ik 30 van gemaakt.
Hier sluit ik mij bij aan. Gewoon het locnummer.
Bij de enkel duitse loc die ik heb gebruik ik gewoon de laatste 4 cijfers.
Bij de PB03 heb ik het opgelost om het nummer 6603 te geven. Combinatie van een class 66 en PB03. As simple as that ;D
Gr.
Eric
-
Ook hier worden lange adressen gebruikt met bv 1202, 6701, 2445 enz.
De LokPilot Basic kan ook met lange adressen werken. Zie hiervoor de manual.
Gr, Ben.
Ben, dat is afhankelijk van je uitvoering van de lopi basic. Ik heb er een paar die het niet kunnen. Het is afhankelijk van de datum van productie.
Voor de eerdere modellen staat het ook niet op het kaartje, en is de garantie tot de hoek. De latere modellen kunnen wel.
Dit is hetzelfde met de Bachman kloonen overigens.
Hans
-
Is het slim om dan bijvoorbeeld te kiezen voor een onderstaand syteem?
0-99 stoomlocomotieven
100-199 diesellocomotieven
200-299 electriesche locomotieven
ect.
Gebruikt iemand zo'n systeem of is het onodig en omslachtig?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.
groeten Willem,
Hey Willem,
Laat me beginnen met een citaat uit de wereld van de standaardisatie: "There's no system like your own system". Doe wat handig is voor jou, wat jij goed kunt onthouden.
Je kunt daarbij kiezen voor locnummers, zoals al aangegeven, dat gaat bijna altijd goed, behalve als je (zoals ik) een tweetal Citypendels hebt, waarvan er nog niet een is omgenummerd... :-\
Jouw aanpak spreekt mijzelf meer aan. Twee tips van mij: (1) ga inderdaad - zoals ook al voorgesteld - werken met lange adressen; (2) laat de eerste reeks starten bij 1000 of 10000, al je adressen zijn dan evenlang; laat je ze beginnen bij 10000, dan kun je vier cijfers na het type (stoom, diesel, elektrisch) gebruiken voor je locnummer.
Een andere aanzet tot standaardisering zou ook kunnen zijn:
ETNNN waarbij:
E - staat voor Epoch - 1, 2, 3, 4, 5 etc?
T - staat voor type - bv 1=Stoom; 2=Diesel; 3=Elektrisch; 4=Nucleair (geintje)
NNN - is een volgnummer
Ik bednk ook maar wat.
Mvg,
Gerard
-
Gerard,
Lange adressen in DCC gaan normaliter maar tot 9999 dus vier cijfers ;)
Gr. Remco.
-
ETNNN waarbij:
E - staat voor Epoch - 1, 2, 3, 4, 5 etc?
T - staat voor type - bv 1=Stoom; 2=Diesel; 3=Elektrisch; 4=Nucleair (geintje)
NNN - is een volgnummer
Ik bednk ook maar wat.
Die cat 4, heeft een bedenkelijke uitwerking op je motoriek, Gerard.... ;D
Groet, Ruurd
-
Gerard,
Lange adressen in DCC gaan normaliter maar tot 9999 dus vier cijfers ;)
Gr. Remco.
Sommige gaan tot 16383. ::)
Mvg
Wim.
-
Daarom ook 'normaliter' ;) De meeste gangbare decoders zoals de Lopi3 doen maar tot 9999 dus om nu een systeem op te zetten
op 5 cijfers lijkt me verre van handig :)
Gr. Remco.
-
Gerard,
Lange adressen in DCC gaan normaliter maar tot 9999 dus vier cijfers ;)
Gr. Remco.
Ach ja,
Da's waar ook... Als ouwe software peuk ben ik gewend aan machten van 2 en ik dacht even onthouden te hebben (FOUT DUS) dat het systeem tot 64K ging...
Foutje...
Nou ja, nu moet uit mijn fraaie bedenksel (mijn motoriek is hersteld na intensieve anti-stralingstherapie) iets wegvallen:
1 - Epoch
OF
2 - Loctype
OF
3 een positie uit het volgnummer...
Groet,
Gerard
-
Waarom is het tijdperk in de naam zo belangrijk voor je, Gerard? Ik zou dat weglaten.
2121 = Baureihe 212, nr 1 (lees: tweetwaalf een)
2122 = Baureihe 212, nr 2 (lees: tweetwaalf twee)
2184 = Baureihe 218, nr 4 (lees: tweeachtien vier)
651 = Baureihe 65, nr 1 (lees: vijenzestig een)
Dit systeem is nog lang zo gek nog niet.
Groet,
Basilicum
-
Maar Basilicum,
Welke lok is dan 1 en welke 2 ?
Gr. Remco.
-
Remco,
Hoe zou jij het dan oplossen? Ik heb 9 locs van de 218 serie, waarvan 2 met hetzelfde baknummer.
Overigens rij ik met koploper, decoder nummers zijn voor mij eigenlijk niet zo belangrijk.
Ik klik een fotootje aan en klaar is ... Enrico.
Maar buiten dat vond ik het zelf altijd wel een handig en logisch nummer systeem.
Enrico
-
Hoi Enrico,
In ieder geval elk loc zijn eigen nummer ( Dus dat wat op de loc staat ) en mocht je een dubbele hebben ( ik spaar
enkele nummers dus heb ik daar geen last van ) dan zou ik de dubbele afhankelijk van hoe je nummers lopen of het eerst volgende nummer geven of een heel apart nummer.
Kijk het in mijn ogen lastige, ( kan zijn dat jij het totaal niet zo ervaart hoor :) ), is dat je aan de lok zelf niet kan zien welk nummer hij heeft. En met 2 of 3 loks is dat nog wel te onthouden maar zoals jij aangeeft met 9 lijkt mij dat
erg lastig ?
En zolang je op je eigen baan rijdt is dat een minder groot probleem en in automatisch bedrijf helemaal natuurlijk niet relevant. Maar bij handmatig of ergens gast rijden lijkt het me wel minder praktisch ?
Gr. Remco.
-
Daarom ook 'normaliter' ;) De meeste gangbare decoders zoals de Lopi3 doen maar tot 9999 dus om nu een systeem op te zetten
op 5 cijfers lijkt me verre van handig :)
Gr. Remco.
Jammer dat de handleiding er anders over denkt.
You can operate LokPilot decoders also with long addresses (4-
digit addresses). The supported values range from 128 – 10239.
The long address is stored in the CVs 17 and 18. You must
activate the long address by setting bit 5 in CV 29.
Deze gaan dus iets verder dan 9999.
Mvg
Wim.
-
Ik lees een hoop interessante reacties. Op termijn wil ook ik met Koploper gaan werken, misschien moet ik er maar een niet al te ingewikkeld iets van maken.
In ieder geval dus lange adressen en waarschijnlijk met serienummers gaan werken en kijken hoe we de Sik en Hippel gaan inpassen, als ik daar ook decoders voor heb gekocht. Maar dat zal nog wel een maandje gaan duren.
Groeten Willem,
-
Jammer dat de handleiding er anders over denkt.
You can operate LokPilot decoders also with long addresses (4-
digit addresses). The supported values range from 128 10239.
The long address is stored in the CVs 17 and 18. You must
activate the long address by setting bit 5 in CV 29.
Deze gaan dus iets verder dan 9999.
Mvg
Wim.
Ja heel jammer, want mijn papieren handleiding van december 2008 zegt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lopipapier.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lopipapier.jpg)
En de officiele handleiding van Esu van de duitse site van juli 2008 zegt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lopiofficieel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lopiofficieel.jpg)
En de officiele handleiding van Esu op Loksound.be zegt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lopioffls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lopioffls.jpg)
3 x 9999
Dus jij hebt blijkbaar een heel unieke handleiding :)
Gr.Remco.
-
The supported values range from 128 – 10239.
Dat staat er inderdaad, ook in de Duitse versie. Maar in de CV-tabel in diezelfde handleiding staat dat het in te voeren bereik loopt van 128 tot 9999.
Een beetje tegenstrijdig dus. Hoe wou je trouwens een getal als 10239 invoeren als er maar 4 cijfers beschikbaar zijn?
-
Dan moet je op CV 17 een specifieke waarde instellen.
In CV17 findet sich das höherwertige Byte
der Adresse. Dieses Byte bestimmt den Bereich, in dem die erweiterte
Adresse liegen wird. Steht zum Beispiel der Wert 192 in
CV17, so kann die erweiterte Adresse Werte zwischen 0 und
255 annehmen. Steht in CV17 der Wert 193, so kann die erweiterte
Adresse Werte zwischen 256 und 511 annehmen. Dies läßt
sich nun fortsetzen bis zum Wert 231 in CV17, dann kann die
erweiterte Adresse Werte zwischen 9984 und 10239 annehmen.
In der Abb. 18 sind die möglichen Bereiche aufgelistet. Zur Berechnung
der Werte gehen Sie vor wie folgt:
•Zuerst legen Sie die gewünschte Adresse fest, zum Beispiel 4007.
•Suchen Sie nun in Abb. 19 den betreffenden "Adressbereich"
heraus. In der Spalte rechts neben diesem Adressbereich finden
Sie den Zahlenwert, den Sie in CV17 einschreiben müssen, für
unser Beispiel 207
Zo zegt de duitse handleiding.
Gebruiksvriendelijk is anders en duidelijk is het niet in de handleiding.
Gr. Remco.
-
Maar Basilicum,
Welke lok is dan 1 en welke 2 ?
Gr. Remco.
Bij een verzameling dieselloc's Baureihe 215 zou dat op deze manier kunnen:
215 031-6 wordt 2156
215 083-7 wordt 2157
215 020-9 wordt 2159
215 136-3 wordt 2153
215 033-2 wordt 2152
Dit is een van vele mogelijke oplossingen.
Groet,
Basilicum
-
Ok, zo kan het inderdaad. Nadeel is dat je bij >9 door je nummers heen bent :)
Gr. Remco.
-
Hallo Remco, (-edit- Basilicum dus...)
Bij een verzameling dieselloc's Baureihe 215 zou dat op deze manier kunnen:
215 031-6 wordt 2156
215 083-7 wordt 2157
215 020-9 wordt 2159
215 136-3 wordt 2153
215 033-2 wordt 2152
Inderdaad ook een mogelijkheid. Ik heb even gecheckt in m'n database of het voor mij interessant kan zijn maar bij mijn eerder genoemde verzameling 218 loks komen de -1 en de -8 maar liefst 3 maal voor...
Groet, Enrico
-
Hoi Enrico,
Je reageert op mij maar bedoeld Basilicum :) Ere wie ere toekomt!
Gr. Remco.
-
In ieder geval dus lange adressen en waarschijnlijk met serienummers gaan werken en kijken hoe we de Sik en Hippel gaan inpassen, als ik daar ook decoders voor heb gekocht. Maar dat zal nog wel een maandje gaan duren.
Die geef je gewoon een 3 cijferig nummer wat er op staat.
4 cijferig wil je niet zeggen dat je boven de 1000 moet beginnen. Alle adressen vanaf 128 worden beschouwd als 4 cijferig.
Ik heb zelf een Hippel met nummer 622 en die heeft adres........622 ;D
Geen enkel probleem.
Gr.
Eric
-
Ok, zo kan het inderdaad. Nadeel is dat je bij >9 door je nummers heen bent :)
Gr. Remco.
>10 ;)
-
Als je bij 0 begint te tellen ja ;)
Maar je hebt geen 0 loks, je hebt er 1 of 2 of meer :)
-
Dan kan het nog. Voor de tiende loc vul je dan een 0 in.
-
Ik gebruik nog een ander systeem om loknummers te geven.
Daar ik alleen Italiaanse treinen heb, hebben die maar 6 cijfers op de kop staan als "nummerplaat".
Bvb E656 236 of D141 049 of bvb Gr.741 321 voor stoomloks.
Het loknummer word heel eenvoudig dan. ik neem de laatste 4 cijfers van iedere lok als loknummer.
Dus voor de E656 236 word dat loknr°6236.
Voor D141 049 word dat loknr°1049.
Voor Gr.741 321 word dat Loknr°1321.
Enzovoort...
Veel landen gebruiken op de kop van een locomotief zo een zescijferige "nummerplaat" eventueel met controlegetal achteraan. DB is een mooi voorbeeld. Maar eigenlijk heeft ieder voertuig een UIC nummer, en die laatste 4 cijfers staan er dan ook in, ongeacht welk voertuig het ook is. Zelfs onderstoppers kan je zo een eigen nummer geven. De kans dat je dubbel nummers gaat hebben is enorm klein met dit systeem.
Verder heb ik een digitale pulsmap gemaakt waarin ik alle F Functies van een lok in heb genoteerd, + het loknummer...
Het fijne van dit systeem is dat je het loknummer van je lok kan aflezen, en dus niks moet onthouden.
Goed gezien toch ?