BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans.F op 13 November 2006, 20:37:56
-
Na diverse tips heb ook ik het nummer van een roco loc (1602) verwijderd met terpetine en wattenstaafjes.
Het nummer is inderdaad verdwenen, terwijl de gele lak er nog op zit. Helaas valt het, bij een bepaalde lichtinval, op dat de gele lak op de plek waar eerst het nummer zat erg glimt.
Omdat ik geen airbrush heb, ben ik op zoek naar andere oplossingen die dit kunnen verhelpen of kunnen maskeren.
Derhalve heb ik de volgende vragen:
1. Wie heeft hier ook "last" van gehad en hoe is dit opgelost?
2. Kan je de plek ook plaatselijk bijwerken met blanke lak, of wordt het
dan alleen maar erger?
Wie heeft er tips, trucs, aanwijzigen of de ultieme, doch simpele oplossing?
-
Nieuwsgierig geworden na de terpentine tip heb ik heb eerst op modellen geprobeert die hun onderdelen hebben afgestaan voor andere projecten ;D
En ik kwam tot dezelfde conclusie als Hans. De nummers er mooi en makkelijk af maar er blijft wel degelijk een "deuk" over in de lak... Gelukkig heb ik het geprobeerd op kappen die ik toch niet meer ging gebruiken maar moet er niet aan denken dat ik dit gelijk met mijn goede modellen had gedaan. :-X
Krassen gaf bij mij overigens hetzelfde euvel. Wat doe ik hier dan verkeerd?
Marc
-
Marc,
De nummers er mooi af: Ja
Gemakkelijk: Nee, ik was toch wel even zoet met die wattenstaafjes.
Ik denk niet dat "wij" iets verkeerd hebben gedaan. Heb ergens anders al gelezen dat dit een normale uitwerking is van terpetine op lak.
De vraag is echter hoe deze glans is weg te moffelen Bijkwasten met blanke lak, met iets anders dof maken of .......
Wie help mij/ons verder.
Hans
-
Een mogelijkheid is inderdaad overspuiten met blanke lak. Zijdeglans-spuitbuslak van Histor werkt daarvoor wel aardig, spuit vanaf een afstandje en VOORAL NIET DIK. Vanaf een heel dun laagje wordt de glans al recht getrokken, meer lak verknaakt alleen je loc. Kwasten ook zeker niet doen. Haal de ruitjes uit je loc voor je m spuit of plak ze af, vooral zijdeglans of matte lak op ruitjes maakt matglas, das een tikkie lastig voor de machinist.
grtz
Floris
-
Hallo Floris,
Ik heb inderdaad zitten denken aan een spuitbus met blanke lak. Heb dit in het verleden ook uitgeprobeerd. Echter betrof het hier 2 laven die in de tuin thuishoren en waarbij een zakker of een druiper (bij de neus) niet zo erg is.
Het is echter het overwegen waard; kan natuurlijk ook eerst een oude wagon onderspuiten om te kijken hoe het gaat.
gr,
Hans
-
Ik heb ooit begrepen dat wasbenzine dit soort problemen voorkomt, maar dit is dus alleen handig voor een volgende keer.
Groeten, Alexander
-
is het niet zo dat je dan eerst een nieuw nummer erop moet plaatsen en dan de blanke lak erover?
-
Nogal. :D
-
Vooralsnog lijkt het erop dat ik de tip van Floris op ga volgen.
Zal in de loop van de week een spuitbus blanke lak kopen en dit op een nog proefmodel uit proberen. Moet dan eerst op dit proefmodel ook een nummer of logo verwijderen.
Voor de goede orde: de loc ziet er niet beschadidgd uit. Alleen van dichtbij valt het op, maar als het mooier kan, dan graag.
-
Ik heb het eerst met wasbenzine geprobeert en daarna met terpetine.
Maakt geen fluit uit ::) Van dichtbij valt het gewoon teveel op....
@Hans; Ben wel benieuwd hoe de tip van Floris uitpakt :D
-
Ik vind het allemaal wel meevallen..
Als je heel zachtjes erover wrijft.. en NIET stevig drukt dan gaat het netjes weg.
Daarnaast komen er toch weer nieuwe transfers overheen?
Dus zijn de gele plekken nog minder zichtbaar of niet?
En tot slot... wel is een echte 1600/1700/1800 E Loc gezien? Zien er ook niet allemaal even vlekkeloos uit ;D
-
@ Jumboy; Voor een 16/17/1800 maakt het inderdaad niet uit, want dat zijn gewoon lelijke loks dus bij die modellen zou ik het hebben laten zitten ;D
Ware het niet dat ik mijn 1211 wil vernummeren en tevens heb ik nog meer loks die een ander nummertje moeten krijgen. En als je de kap in het licht bekijkt kun je gewoon niet anders dan zeggen dat het nogal opvalt. Met de kap zelf gebeurd niets maar die lak....
Ik zal eens proberen of het met de transfers en lak al er beter uitziet. Ander moet ik een liefhebber zoeken in het zuidwesten die modellen wil spuiten 8)
-
We gaan de 1600 locs toch niet afkatten? Het gaat echter niet om de loc maar om de lak, verwijderde transfers en weggepoetste blanke lak.
Ik overweeg om eerst als proef een container van Walthers of een rode eanos (fl.mann) te gaan bewerken. Het smetteloze rood wordt momenteel ontsierd door het witte logo van de DB. Dat mag er wat mij betreft wel af, bij een mislukking kan deze alsnog geweaterd worden. Hierna zal de spuitbus ter hand genomen worden.
Wordt aldus vervolgd.
(het zuidwesten is .........??)
-
Gisteren mijn tot 1772 omgenummerde loc een laag blanke lak gegeven, maar hij ziet er nu uit alsof hij drijfnat is door regen. Als verf heb ik Humbrol 135 gebruikt, deze zou niet glimmen, zo werd tegen mij gezegd, maar goed, wat moet ik nu, welke blanke lak is het beste om te gebruiken? En wat moet ik er mee doen? Kan een 1600/1700/1800 van Roco tegen terpetine (dus niet dat de verf beschadigd, anders ben ik nog verder van huis).
-
Humbrol 135 wel heel erg goed roeren, tot al het matteringsmiddel [de klonten] zijn opgelost, dan ziet het er echt niet uit alsof het net geregend heeft. Of heb je per ongeluk 35 genomen ?
-
Er zitten ook wat klontjes in de lak, maar ja, dat viel me ook pas op toen alles er goed en wel opzat. Had ik eerder moeten weten >:( Daardoor lijkt het nog meer alsof hij net in een flinke regenbui heeft gestaan.
-
Mark,
Geen ramp. Gewoon het restant van de lak goed doorroeren, verdunnen en nog een keer spuiten.
Grtz,
Ton
-
Ga ik meteen doen.
EDIT: Verzet naar morgen.