BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BDS2006 op 13 November 2006, 18:51:54
-
ik heb een 6 baans lijn gemaakt met allen een ruimte ertussen.
maar ik krijg de bochten niet voor me kaar wie kan daar mee helpen
zijn 6 apparte lijnen die niet naast elkaar komt te liggen
misschien dat iemand het voor me kan oplossen met stuknummers erbij
(http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/bochtenmaken.jpg)
http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/bochtenmaken.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/bochtenmaken.jpg)
-
Hangt er natuurlijk een beetje van af hoeveel ruimte je hebt om die bogen te maken hé, aan de ingang van mijn kopstation komen 10 bogen en dat is goed gelukt hoor, werk zoveel mogelijk(indien mogelijk) met flex-rails(nr.6106).
Heb ik ook gedaan, ik heb op mijn gehele baan bijna geen enkele standaard boog liggen, allemaal flex-rails.
-
Voor 2 sporen kun je standaardrails gebruiken. Voor de overige 4 ben je aangewezen op flexrails. Zijn 2 soorten van 6106 en 6108. 6108 is flexrails met betonbielzen.
-
Maar je kan natuurlijk ook je flex-rails zelf er laten uitzien als rails met betonnen dwarsliggers, vindt ik persoonlijk veel beter, die je kan kopen zien er zo proper uit ???
-
Als je met standaard bochten gaat werken neem dan de bochten vanaf 6125
6120 is erg krap 356,5 Graden ( te krap voor 1:87 treinstel vouwbalgen gapen helemaal uit )
6125 420 graden ( kan een 1:87 treinstel overheen )
vanaf 6125 gewoon omhoog tellen dan zul je zien dat ze gelijk lopen.
Zijn je bochten nog wel goed ? ( die schoentjes die willen nog welleens scheef erin gaan waardoor er een gleuf ontstaat )
-
Ik zou inderdaad voor de kleinste boog de 6125 railstukken nemen, voor de volgende 6131 en de derde kan dan met 6133. Vanaf boog 4 zul je dan met flexrail aan de slag moeten. Kijk eens in een Fleischmann catalogus voor de exacte diameter en railafstand.
groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
6120 is erg krap 356,5 Graden ( te krap voor 1:87 treinstel vouwbalgen gapen helemaal uit )
6125 420 graden ( kan een 1:87 treinstel overheen )
offtopic
Misschien hoek en straal/radius gescheiden houden voor de duidelijkheid.
Ontopic
-
6122 > radius 356,5 mm
6127 > radius 420 mm
6131 > radius 483,5 mm
5133 > radius 547 mm
6138 > radius 647 mm
-
Ik heb ooit voor mezelf een "legale" (lees: binnen de FL* Profi geometrie passende) hack gemaakt voor R5 en R6.
Ik gebruik uberhaupt geen R1 of R2 (alleen voor proefbanen en uitzonderlijke situaties)
Het zijn wel prijzige hack's, en je kan beter met flex aan de gang gaan ;)
Klikkerdeklik (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Profirailhack.gif)
Misschien heb je er wat aan, verder dan R6 kom ik niet.
-
maar als je flex rails gebruikt, hoe moet je die dingen buigen? had er een liggen en die van elende uitelkaar. De 6109 zou wel mooi zijn, al vanwege dat HSL volledig beton rails zijn.
heb ook met d-rail geprobeerd, lukt niet.
de ruimte kan aan de bogen aangepast worden, de HSL is op mijn baan een essentiële lijn.
Heb ook een voorbeeldboekje 9922, de grote baanplan word ook bijna alleen flexrails gebruikt.
-
BDs,
Neem met je linker hand de linker kant van de flexrails en met je rechterhand
de rechterkant van de flexrails en buig je twee handen naar elkaar toe,
dan zie je als je het goed doet de flexrails buigen en als je handig bent kan je nog verschillende kanten opbuigen ook.
IPIO'er
-
Op zich gaat het best goed, ik ben er nu zelf ook mee bezig en toevallig ook met 6 sporen naast elkaar. Alleen de overgangen zijn moeilijk en een mooie boog maken ook. Maar dat kun je alsvolgt oplossen.
1. bij de overgang van een rechte rail naar flexrail moet de flexrail niet direct de bocht in gaan. Je krijgt dan de overgang niet mooi. Beter is het om de flexrail eerst nog een paar cm recht te laten en daarna pas de boog te beginnen.
2. om een mooie strakke boog te krijgen kun je het beste een kwart cirkel tekenen waar de flexrail langs moet komen te liggen. Ik heb een spijkertje geslagen op het virtuele middelpunt van de cirkel en dan met een touwtje en een potlood de lijn getrokken waarlangs de flexrail moet komen te liggen.
Succes!
-
Als je de rails perfect parallel wilt hebben, een latje maken met zaagsnedes op de plaats waar de railstaven behoren te zitten.
Ik sluit me aan bij punt 1 van V200
Harry
-
Wil je zoveel mogelijk "standaard" railstukken, dan zou je RocoLine rails kunnen overwegen: dan kun je in elk geval met Roco's R2 t/m R6 direkt uit de voeten. Alleen voor de zesde boog heb je dan flexrails nodig, want RocoLine heeft geen R7.
Of RocoLine makkelijk aan te sluiten is op Fleischmann Profi weet ik niet, misschien heeft iemand anders daar ervaring mee.
Freek.
-
@Marijn, R5 en R6 Hack:
Ik zie dat je in de R5 boog 2 verschillende delen hebt: Bovenste kwart is om-en-om 6138 en 6133, terwijl de onderste kwart slechts 2 stukken 6133 gebruikt. Klopt dat of heb je je verschreven en moet de onderste kwart ok gewoon om-en-om 6133 en 6138 stukken zijn?
Groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
ik heb het geprobeerd te tekenen in d-rail maar als je na de bocht meteen recht wilt komt ie niet uit, komt dus niet gelijk
-
Heb gister effe weer geprobeerd met flexrail, maar knapte opnieuw, is het niet mogelijk om de gedeelte dat recht moet blijven alvast vast zet aan de tafel? en zijn er hulpstukken voor om netjes te buigen?
-
Heel vreemd allemaal, wat knapt er dan? De bedding? Is het soms oud en verdroogd?
Juist vanwege de bedding blijft bij mij de rail na het buigen in de juiste vorm staan, zelfs zonder vastzetten. Maar je kunt het rechte gedeelte natuurlijk eerst met spijkertjes vastzetten. Hulpdstukken zijn mij niet bekend, niet van Fleischmann in iedergeval.
Ik zal vanavond eens een foto maken hoe het er bij mij uitziet, is nog niet helemaal af, maar dan kun je toch een indruk krijgen.
-
Hoi, zo heb ik mijn bochten gelegd, je kan met de flex-rails van Fleischmann echt wel hele mooie bogen maken hoor, je begint met een punt te zetten waar je bocht moet beginnen en je zet een punt waar hij moet eindigen, dan neem je een touw en een potlood, en je past en meet hoelang dat touw moet zijn, dan maak je er een lusje in en steekt het potlood in dat lusje vervolgens trek je je touw strak en verbind dan beide punten, dan leg je je Flex op de lijn en begint hem te zachtjes te buigen, niet in één keer, maar in meerdere keren totdat hij mooi langs de lijn ligt, vervolgens zaag je het teveel aan rails er af en dan krijg je dit resultaat....
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen241.jpg)
-
@ bds,
ik begrijp het probleem niet zo. Met Drail kun je prima flexrail tekenen. OK, makkelijker is het met vaste railstukken, maar het gaat zonder problemen. Ik heb bij mij in het zichtbare gedeeltje bijna alleen maar flexrail liggen (Fleischmann profirail, weliswaar schaal N, maar dat maakt geen ruk uit). Met tekenen ging het goed, en met het leggen ook. Geduldwerkje, maar wat is dat niet in de modelbouw? Veel tips zijn al gegeven....
-eerst stukkie rechtdoor, en dan de bocht om
-zet dat stuk vast, en buigen maar.
-.....de rest lijkt me vrij duidelijk.
Een tip van mijn kant: buig de rail nooit "in de open lucht", altijd op een vlak stuk ondergrond.
Succes!
ps ik heb nog 2 plaatjes bijgevoegd van hoe het eruit ziet op zowel mijn baanplan van Drail als op mijn huidige baan.
http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/flexplan.jpg
http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/flex.jpg
-
Hierbij dan mijn foto. Rechts liggen de 6 sporen gelegd met normale rechte rails. Daarna gaat het de bocht in met flexrails, maar eerst nog een stukje recht dus. De binnenste 2 moet ik nog doen. Daar zie je ook de getekende lijn waarlangs de rail gelegd moet worden en een stuk wat los ligt en al gebogen is. De afwerking is niet zo netjes, maar dat hoeft hier ook niet omdat het het schaduwstation is waarvan je straks toch niets meer ziet.
Klik op de foto om een ongeveer 4 keer zo grote uitvoering te bekijken.
(http://www.richardkrol.nl/temp/flexrailsk.jpg) (http://www.richardkrol.nl/temp/flexrails.jpg)
-
@Marijn, R5 en R6 Hack:
Ik zie dat je in de R5 boog 2 verschillende delen hebt: Bovenste kwart is om-en-om 6138 en 6133, terwijl de onderste kwart slechts 2 stukken 6133 gebruikt. Klopt dat of heb je je verschreven en moet de onderste kwart ok gewoon om-en-om 6133 en 6138 stukken zijn?
Hallo Gert,
Het lukte me alleen op die manier.
Je zou snel denken dat de boel symetrisch moet zijn, maar dat is niet zo.
Dit komt mogelijk omdat je met verschillende radii speelt en toch uit moet komen (ben ook wel even bezig geweest tot de beste oplossing te komen hoor ) ;)
-
Flexrail dat knapt?
Dat ding kan geen 180 graden gebogen worden, voor de rest is het mij nog nooit gelukt om flexrail te laten knappen. Ik sta persoonlijk een beetje verstelt van dit fenomeen...
mvg,
Sander
-
Inderdaad!? ???
Heeft BDS2006 de rails misschien in verticale richting gebogen in plaats van een horizontale richting?
Kan je misschien uitleggen wat er knapte?
En wat je op dat moment deed waardoor het knapte.
Was het de (aansluiting van de) rails die knapte, of iets geheel anders? ???
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Kan wel..... is bij mij ook gebeurt. Fleischmann flex-rail is wel flexibel maar ook weer niet heel flexibel. Het ballastbed verhindert makkelijk buigen zoals dat bij ballast-loze rails wél gaat. Bij te snel en te sterk buigen schiet de rail los uit de bevestiging en snijdt een stukje van de bocht af, als het ware. Langzaam en voorzichtig buigen is dus noodzakelijk.
Persoonlijk ben ik daarom overgestapt op Roco-flexrails, zonder ballast. Deze laten zich moeiteloos en gelijkmatig buigen in stralen tot zelfs 25cm.