BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter van der Leek op 25 July 2009, 16:51:51
-
Ik heb 2 weken geleden een gloednieuwe Weller WS81 gekocht. Aangezien ik volop met de railbouw en elektronica bezig ben wordt deze aanzienlijk gebruikt.
Gisteren kon ik opeens niet meer solderen, al het soldeer valt nu in druppels van de soldeerbout af. Typisch voor een soldeerpunt die vertind moet worden.
Is dat niet raar dat een nieuwe soldeerpunt na 2 weken opeens opnieuw vertind moet worden? Doe ik qua gebruik misschien iets verkeerd?
Ik maak netjes voor en na elke verbinding de bout schoon met de vochtige (zeg maar gerust zeiknatte) spons, gebruik verder geen soldeervloeistof oid en al jaren dezelfde tin waar ik nooit problemen mee heb gehad?
Hebben jullie tips voor het gebruik en vertinnen?
-
Wat je met een gewone bout moet doen, is voor elk gebruik opnieuw vertinnen. Er blijft namelijk een korstje vloeimiddel en oxide op de bout achter, na het afkoelen.
Heel simpel warm laten worden, blank schuren, harskern soldeer ertegen en klaar. Maar of bij jouw apparaat andere gebruiksaanwijzing geldt, weet ik niet.
-
Hoi,
Dat de punt geen soldeer meer 'pakt' komt idd doordat er zich rommel op de punt heeft afgezet.
Zoals huub al zei, voor en na ieder gebruik, de punt schoonmaken en vertinnen.
Meestal is het voldoende de punt goed af te vegen op het bijgeleverde sponsje.
Maar... jij hebt zeer waarschijnlijk een z.g. longlife punt op je soldeerstation. Blank schuren is voor deze punten uit den boze !! Je vernielt de punt er voorgoed mee !
Er is speciale pasta in de de handel voor dit doel. Het maakt de punt schoon en vertind tegelijkertijd.
Op deze pagina (http://www.reichelt.de/?;ACTION=2;LA=2;GROUP=D296;GROUPID=4133;START=0;OFFSET=100;SHOW=1) vind je allerlei toebehoren.
Dat het bij jou wat snel gaat komt waarschijnlijk door het gebruik van loodvrij soldeer.
Grtzz en suc6,
Karst
-
Dank je Karst, voor de correctie mbt schuren.
Echter heeft Peter het erover dat hij geen vloeimiddel gebruikt. Dit heb je altijd nodig, anders lukt het solderen niet. Waarschijnlijk heb je altijd harskernsoldeer gebruikt. Misschien heb je nu soldeersel zoals Karst zegt, waar ook nog eens geen harskern in zit. Dan moet je dus wel vloeimiddel gebruiken, anders wordt t nie wat!
-
Ik denk dat Peter loodvrij-harskernsoldeer gebruikt ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi Peter,
Zo als Karst en andere leden zeggen dat je waarschijnlijk loodvrij gebruikt moet je de temperatuur ietsje hoger zetten naar ongeveer 380 /400 graden. Als het tin er nog van af druipt(vloeid) dan is toch de ijzerlaag van je stift verbrand. . Dus met schoon schuren werkt echt niet. Een nieuwe stift is het probleem verholpen. echter zij ze vrij duur.Ik heb het zelfde type soldeerstation en ik gebruik ook loodvrij tin ( multycore ) en dat gaat redelijk goed. alleen je solderingen worden iets doffer
Met vriendelijke groet
Jan van den Berg
N.B. Het is een vrij nieuw type soldeerstation en dat is geschikt voor loodvrij solderen.
-
Ik denk dat Peter loodvrij-harskernsoldeer gebruikt ;)
Grtzz,
Karst
Hoi Karst,
Wat is jou ervaring met loodvrij solderen Ik zelf vind het persoonlijk niks.Geef mij maar het oude
Met vriendelijk groeten,
Jan van den Berg
-
Ik ook niet ;)
Het is fors duurder,
Moet warmer worden,
Punt slijt sneller,
Las ziet er niet zo mooi uit.
Grtzz,
Karst
-
Loodvrij soldeer, gewoon troep. De dampen van het vloeimiddel zijn zeer schadelijk, dus zorg voor een goede ventilatie (afzuiging).
Mvg
Wim.
-
Wat een knus onderonsje. Ik ben blij dat ik nog plenty lood in mijn soldeer heb.
-
Loodvrij soldeer, gewoon troep. De dampen van het vloeimiddel zijn zeer schadelijk, dus zorg voor een goede ventilatie (afzuiging).
Mvg
Wim.
Hoi Wim,
Helemaal met je eens.Maar afzuigen doe ik altijd.Of loodvrij of met lood soldeerd het is allemaal niet best voor je longen.
-
Ik heb nu in rap tempo mijn tip vernield doordat er steeds plastic van dwarsliggers op verbrandde. Hij was al redelijk ingepit. Maar nu echt een koolstaafje... Denk dat ik nu na 10 jaar toch maar eens een setje verschillende tips ga bestellen. ;D
-
Ik koester mijn oude rolletjes harskern-soldeer met lood. Ik heb het in verschillende diktes en moet er niet aan denken m'n printplaatjes te roosteren met een staaf die heet genoeg is voor loodvrij :P.
-
loodvrij-zilversoldeer is idd funest voor de soldeertip.
Bij Reichelt wordt het netjes verteld, zie link van karst.
citaat van Reichelt:
Speziell bei der Verwendung von bleifreien Loten kann es zu einer verstärkten Oxidbildung auf der Oberfläche der Lötspitze kommen. Diese Oxide müssen gezielt entfernt werden, da sie sehr schnell zu einer schwarzen unbenetzbaren Trennschicht führen.
Lang leve harskern-soldeer met lood. ;D
mvg,Peter
-
Peter,
Zoals reeds hierboven gezegd heb je vermoedelijk loodvrij-soldeer. De temperatuur van je bout moet je niet hoger zetten dan 380 a 400 graden. Gebruik je hem langere tijd niet terwijl hij wel aan staat, zet dan de temperatuus lager. Dit verlengt de levensduur aanzienlijk.
Is het toch zover gekomen dat je punt donkergrijs ziet en geen tin meer aan neemt, dan kan je door vrij veel tin er op te smelten de punt meestal weer redelijk schoon branden. maak gedurende dit 'schoon branden' de punt regelmatig schoon op een vochtige (geen drijf-natte!) spons. Indien er plekken zijn die dan wel tin beginnen aan te nemen, is dat de plek om vanuit te gaan werken om de bout weer schoon te maken.
mvg,
Robin
-
Klinkt erg veel moeite voor een tip van 6-7-8 euro...
-
Doe ik qua gebruik misschien iets verkeerd?
Ik maak netjes voor en na elke verbinding de bout schoon met de vochtige (zeg maar gerust zeiknatte) spons,
Een natte spons koelt de soldeertip af waardoor er barstjes in tip komen (krimp en uitzet door plotseling koelen), waar vervolgens weer aanslag in kan komen, met als resultaat dat de tip helemaal onbruikbaar wordt. Mijn advies is om geen sponzen te gebruiken, maar vergulden krullen, werkt uitstekend en je haalt er de aanslag ook goed mee weg.
Hier een voorbeeld:http://mdaelektronica.nl/nl/dept_19.html (http://mdaelektronica.nl/nl/dept_19.html)
Even scrollen naar beneden.
Verder is in dit draadje ook al veel gezegd:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16205.15.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16205.15.html)
Prettige zondag iedereen gewenst. :)
Met vriendelijke groeten,
Richard
-
Ik koester mijn oude rolletjes harskern-soldeer met lood. Ik heb het in verschillende diktes en moet er niet aan denken m'n printplaatjes te roosteren met een staaf die heet genoeg is voor loodvrij :P.
Dat is natuurlijk pure onzin, heb er inmiddels al 1,5 kilo loodvrij soldeer door heen gejaagd, en nog steeds met hetzelfde stiftje. Het stiftje wordt sneller vies, en kun je gewoon met een vochtige spons weer schoon krijgen, geen kletsnatte. Ik gebruik gewoon een weller magnestat met nummer 7. Wat funest is voor de punt is het gemixt gebruik van loodhoudende en loodvrij soldeer. Verder moet je er even mee leren werken.
Mvg
Wim.
-
Mijn 'losse opmerking' is gebaseerd op mijn ruime ervaring met loodhoudend en loodvrij solderen. Dit laatste is bedacht omdat lood schadelijker is voor mens en milieu en daarom te begrijpen, maar het nieuwe soldeer vloeit gewoon minder goed en hecht zeker niet aan je objecten en printsporen zoals de loodsoldeer dat deed. Dus al heb je nog zo'n goede bout, het resultaat zal even strak zijn.
Bessel
-
Ik heb het net even nagekeken: omdat mijn tin op was heb ik heel kort andere tin gebruikt. Die blijkt geen harskern te hebben. De tin die ik normaal gebruik (en nu ook weer) heeft dat wel.
Ik zal proberen de soldeerpunt met wat soldeervloeitstof opnieuw te vertinnen. Hopelijk heb ik 'm niet voorgoed verpest met die tijdelijke tin (die ik nu direct heb weggegooid).
Dank voor alle tips!
-
Peter,
Zoals Richard ook al zei, geen natte spons gebruiken.
De punt koelt veel te snel af.
Ik gebruik gewoon een oude theedoek op schoot om mijn punt af te vegen.
Alleen af vegen voor gebruik, dus gewoon``vies`` in de standaard zetten.
Succes,
Grts,
Dennis
-
Toch raar dat alle fabrikanten van soldeerbouten dan een spons meeleveren.....
-
Ja inderdaad, ik dacht het juist goed te doen door altijd netjes af te vegen aan het sponsje :(
Maar dat moet dus niet begrijp ik :)
Waar is het sponsje dan wel voor, vraag ik me af ?
Gr. Remco.
-
Spons werkt prima,
Even zeiknat onder de kraan maken, en dan helemaal uitknijpen totdat ie alleen nog maar vochtig is.
Het idee is, dat de spons een licht 'schurend' effect heeft. Het water doet er niet toe, alleen om de spons niet te laten verbranden. ;)
En... dat wat Dennis doet met een oude theedoek, doe ik met een oude T-shirt ;)
Grtzz,
Karst
-
Dat doe ik op m'n werk met een poetsdoek, want de sponsjes zijn altijd kwijt... ;D
-
Sinds ik, net als Richard, een krullenspons gebruik heb ik nergens meer last van.
Eerder had ik ook het door Peter beschreven probleem, nu ik de krullenspons gebruik is dat voorbij.
gr,
Bart
-
De spons heeft 1 "ruwe" zijde, deze moet je gebruiken.
En die krullenspons is volgens mij een vrij nieuw verschijnsel.
Ik heb jaren lang (van 1980-1990)in een electronicawinkel gewerkt en die krullenspons nog nooit de revue zien passeren.
Maar het lijkt me wel handiger als die spons, die altijd droog staat als je hem nodig hebt.
mvg Peter
-
Opnieuw vertinnen is niet gelukt helaas.
'k Heb direct een vervangende soldeerstift besteld.
Ook heb ik de krullen besteld, hopelijk helpt het :)
-
Als het dan toch niet meer lukt , dan zou ik het eens voorzichtig met een pannensponsje proberen (kan je zowel koud als warm proberen)
-
Ja ik weet het, en heel oud draadje. Maar voor mij niet helemaal helder
Ik heb een velleman soldeerstation met een nieuwe punt. Ik wil de punt vertinnen, maar de soldeer loopt er vanaf in bolletjes. Ik gebruik Sn60Pb38Cu2 soldeer, gevuld met flussmittel.
Wat doe ik in hemelsnaam fout? Welke temperatuur moet ik gebruiken? En Welke temperatuur kan een printplaatje hebben ? Ik probeer wat daarop te solderen en moet dat dus voorverwarmen, maar wanneer vernietig ik dingen?
-
Welke temperatuur moet ik gebruiken
Solder; Sn60Pb38Cu2; wire; 1.5mm; 0.25kg; Melting point, 183°C.
-
Het smeltpunt ligt inderdaad iets boven 180 graden, maar om vlot te solderen moet de bouttemperatuur toch een stuk hoger liggen. Mijn soldeerstation staat op 340 graden.
-
Ok top, betekent te heet stoken ook dat je niet kan vertinnen?
-
…Mijn soldeerstation staat op 340 graden.
Idem.
-
Martijn, ik kan hier vandaan niet zien waarom het vertinnen niet lukt. Maar is dat erg belangrijk? Ik bedoel, lukt solderen wel?
-
Ik heb een velleman soldeerstation met een nieuwe punt. Ik wil de punt vertinnen, maar de soldeer loopt er vanaf in bolletjes. Ik gebruik Sn60Pb38Cu2 soldeer, gevuld met flussmittel.
Mijn ervaring is dat die dingen een paar minuten moeten warmen, dan even gaan roken en dan 'gebruiksklaar' zijn. Geen idee wat er precies van die punt verbrand, maar dat heb ik met m'n Wellers ook: bout wel op temperatuur, maar een nieuwe punt moet echt even uit zichzelf roken voor ik 'm kan vertinnen. Vaak verkleurt de punt dan ook in een beetje regenboog-variaties.
Wat doe ik in hemelsnaam fout? Welke temperatuur moet ik gebruiken?
Zelf soldeer ik op 370 graden als ik me niet vergis (Weller Magnastat, temperatuur wordt bepaald door de punt). Ook m'n regelbare station staat vaak op die temperatuur.
En Welke temperatuur kan een printplaatje hebben ? Ik probeer wat daarop te solderen en moet dat dus voorverwarmen, maar wanneer vernietig ik dingen?
Welke temperatuur een printplaat kan hebben verschilt enorm. Pertinax is bijvoorbeeld niet zo geschikt voor langdurig (of herhaaldelijk) verhitten en gaat dan snel zogenaamd delamineren: de koperlaag laat dan los van het substraat.
Bij te heet stoken wordt het spul al snel duidelijk bruin.
Pertinax is vaak bruin of geel.
Afhankelijk van de kwaliteit is zelfs eenmaal hersolderen bij sommige printen al funest. Andere kwaliteiten overleven dat wel.
Epoxy-printplaat is in alle kleuren van de regenboog leverbaar tegenwoordig, maar toch (vaak) gewoon groen. Veel beter bestand tegen hersolderen, kan flink heet gestookt worden en verbrand erg moeilijk bij gebruik van een bout (Een heteluchtstation heeft er minder moeite mee de boel te laten verkolen).
Maar ook epoxyprintplaat is vroeg of laat aan de beurt met delaminatie.
Hoe heet je kan stoken is oefenen. Koop een stuk banenprint of iets dergelijks in de elektronicazaak en een paar lekkere dikke weerstanden, naast gewone kwart-Watt weerstanden. Ga gewoon eens oefenen met die in en uit de print solderen, dan krijg je een idee hoe en wat. Zo heb ik het geleerd.
Veel apparatuur slopen en daar onderdelen van desolderen (toegegeven, dat is tegenwoordig amper nog interessant, de meeste TV's zijn gebakken lucht) hebben me veel ervaring gebracht met diverse printsoorten.
Om je vraag nog te beantwoorden: ja, als je bout écht te heet staat (boven de 380 graden voor loodhoudend soldeer, boven de 400 voor loodvrij) verbrand je vloeimiddel (harskern of flux) vrijwel direct en verliest het zijn reinigende werking. Dat maakt het vertinnen van je bout ook moeilijk.
Vaak merk je zoiets onmiddelijk omdat het tin bij het raken van de bout nogal agressief begint te roken en vaak allemaal spetters vloeimiddel werpt.
-
Dank allen
@ Klaas. Nee, dat is dus het frustrerende. Alles loopt er in bobbeltjes vanaf. Ik ben echt nog lerende en heb vast al een decoder gesloopt, maar dat is leergeld.
Ik ga met de tips aan de gang, iig qua temperatuur.
-
Ik gebruik dit soldeer station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-In-1-800W-Led-Digitale-Soldeerstation-Heteluchtpistool-Rework-Station-Elektrische-Soldeerbout-Voor-Telefoon-Pcb-ic-jpg-Q90-jpg-6124a1d2674e6.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-In-1-800W-Led-Digitale-Soldeerstation-Heteluchtpistool-Rework-Station-Elektrische-Soldeerbout-Voor-Telefoon-Pcb-ic-jpg-Q90-jpg-6124a1d2674e6.webp)
Doe ongeveer een jaar met een punt zonder te vertinnen.(zit elke dag wel een uur of 2 te solderen)
Vertinnen doe ik niet eens de punten zijn dusdanig goedkoop (ongeveer 50 cent per stuk in china) dat ik ze gewoon vervang.
Dit zijn eigenlijk punten voor loodvrije tin maar ik gebruik gewoon tin met lood.
Wat ik wel doe is reinigen met een natte spons en een soort koper wol.
-
Dank allen
@ Klaas. Nee, dat is dus het frustrerende. Alles loopt er in bobbeltjes vanaf. Ik ben echt nog lerende en heb vast al een decoder gesloopt, maar dat is leergeld.
Ik ga met de tips aan de gang, iig qua temperatuur.
Ik heb dus exact hetzelfde probleem met mijn soldeerstation Martijn dus heel benieuwd naar het verdere verloop ;D
-
Even op internet zoeken naar deze:(https://images.beneluxspoor.net/bnls/csm-tippy-01-9392da511c-612801fc44088.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/csm-tippy-01-9392da511c-612801fc44088.jpg)
Zoeken onder: Tippy stannol.
Soldeerbout warm stoken en dan de punt door dit spul wrijven zodat het spul een beetje smelt. Het spul even laten bruisen op de soldeerpunt en dan met doekje afwrijven (opletten dat je de vingertjes niet verbrandt).
Dit spul reinigt je soldeerpunt en legt een nieuwe beschermlaag op je soldeerpunt. Werkt ook bij een nieuwe soldeerpunt.