BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dwarsligger op 25 July 2009, 11:43:23

Titel: Trix koploper
Bericht door: Dwarsligger op 25 July 2009, 11:43:23
Heren,

Kan iemand mij misschien vertellen wat de functie van de stroomafname op het niet gemotoriseerde deel van de koploper is. In analoog bedrijf lijkt dit geen toegevoegde waarde te hebben (verlichting e.d. werkt namelijk ook als dit deel niet is geplaatst).
Heb wat last van inhouden/doorslippen van het treinstel in krappe bogen en bij oprijden helling en denk er over de stroomafname lipjes weg te buigen om zo wat minder weerstand te hebben.
Titel: Re:Trix koploper
Bericht door: santerdam op 25 July 2009, 13:16:23
Afhankelijk van de rijrichting schakelt de stroomafname om, zodat altijd de voorste stroomafnemer gebruikt wordt. Het is van belang bij digitaal bedrijf, de detectie (Je wilt toch met Koploper gaan werken, zie ander draadje). Ook bij analoog bedrijf speelt het een rol, de blokbesturing.

Het werkelijke probleem zou wel eens de te krappe bogen kunnen zijn en een te steile helling. Stroomafname wegbuigen zal dat niet oplossen, met veel geluk wordt het een fractie minder.

Sander

Titel: Re:Trix koploper
Bericht door: Dwarsligger op 25 July 2009, 14:32:24
Stelde deze vraag namens iemand anders vandaar het analoge rijden.
Dacht eerst ook dat het i.v.m. eventuele blokbesturing gedaan was maar bij "achteruit rijden" wordt gewoon stroom afgenomen vanaf het gemotoriseerde deel en rijd het stel veel te ver door.

De krappe bogen en de steile helling zijn niet te verhelpen vandaar het idee van de te verbuigen van de afnemers.

m.v.g
Rob