BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Remco. op 24 July 2009, 23:41:20

Titel: Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: Remco. op 24 July 2009, 23:41:20
Hoi,

Omdat ik mezelf aardig kan vermaken met het proberen van het tekenen van realistische nederlandse baanplannen ( en daar toch eens van gedachten over wil wisselen ), zou ik graag hier het eea aan baanplannen bekijken. Verders lijkt het me wel leuk een soort van verzamelplek voor realistische baanplannen te maken hier ;D

Iedereen mag uiteraard een baanplan plaatsen, maar vermeld wel even aub welke schaal, maten en gebruikte merk/type rails ;D

Nou ik open hem dan maar ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation.jpg)

Soort: Kopstation
Formaat: Lengte van het kopstation tot en met de boog 6 meter
Rails: Rocoline 2.1 met 10 graden wissels.
Situatie: Een kopstation met een rangeerterrein. Het kopstation heeft 3 sporen voor trek duw combinaties en 2 sporen om kop
te maken. Lengte van de perrons minimaal 2 meter, maximaal 2meter50. Het rangeerterrein is uiteraard groter te maken zoals je zelf wilt :) De 2 doorgaande sporen helemaal op rechts kunnen uiteindelijk richting een schaduwstation waar weer gekeerd kan worden en geparkeerd kunnen worden.

De nadruk voor dit plan ligt op het kopstation en de 'inritten' naar het rangeerterrein. Het rangeerterrein zelf en de doorgaande sporen liggen er nu voor het idee maar kunnen uiteraard aangepast worden want het is nu nogal recht :)

Nou ben benieuwd!

Gr. Remco.
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: Th0mas op 24 July 2009, 23:50:34
Vind het ook wel leuk om echte baanplannen na te maken :). Zal binnenkort is wat uploaden..

Thomas
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: stig op 25 July 2009, 00:00:00
Wat is nu precies je bedoeling in deze. Je neemt namelijk al 2x het woord "realistisch" in de mond, maar dat is natuurlijk een discutabele kwalificatie. "Realistisch" is niet het eerste waar ik aan denk als ik dit sporenplan zie.

Is het de bedoeling een logisch schematisch correcte baanplan neer te zetten, waarin te zien is welke sporen er kunnen zijn, hoe de afhandeling van treinen verlopen zal en dergelijke. Er zit een uitleg bij, maar misschien is het handig de sporen aan te duiden en de wissels en dan precies te vertellen hoe het treinverkeer zijn weg vind.

Of is het de bedoeling een baanplan te presenteren welke een uitsnede uit de werkelijkheid had kunnen zijn. In dat geval krijg je onherroepelijk te maken met de lengtes van sporen, boogstralen en wisselhoeken welke je zult moeten gaan benaderen. De realiteit zul je snel vaarwel moeten zeggen.

Laat maar horen. ;)
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: Remco. op 25 July 2009, 00:07:27
Ok ja je hebt gelijk ;D

Laten we het houden op:

Een baanplan wat ( uiteraard ivm ruimte gecomprimeerd is ) met inachtname van bepaalde beperkingen van railgeometrie, zowel in overgangen van sporen naar rangeerterrein als terug naar het hoofdnet een realistisch verloop toont.

Hopelijk verduidelijkt dit iets :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: NS264 op 02 November 2009, 17:29:27
Mmmmmm,

Als ik de zolders links en rechts doortrek dan zou het gaan lukken, dan moet ik waarschijnlijk ook verhuizen etc. Maar laat je gedachten eens gaan bij sporenplan.nl en klik dan op Tiel. Ik wil je gedachten over dit traject wel eens weten. ik woon hier zelf en wil het in ho nabouwen heb al een en ander getekend ben alleen niet zo'n uploadtechneut'. Heb op mijn eigen zolder ruimte voor baanlengte van 5.5 meter diepte +- 70 cm ik wou het voornamelijk bij het station houden en de directe omgeving en dan wel royaal.
Zit nog maar net bij dit forum moet er nog ff inkomen.

Gr NS2400
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: henk op 02 November 2009, 17:47:56
Ja ja, je bedoelt dat er sprake is van een correct sporenverloop.
Kan ik je om te beginnen de aloude boekjes van H.F. Enter aanraden, vooral de boekjes 'Moderne modelspoorwegen reizigersvervoer' en 'Moderne modelspoorwegen goedernvervoer'.  Die man benadrukte met haast religieuze ijver dat er logica in sporenverloop zit en dat modelbouwers diezelfde logica zouden moeten toepassen. Los van de vraag of je het daarmee eens bent, zijn het nog altijd nuttige werkjes omdat er verder weinig over die logica wordt gepubliceerd.
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 02 November 2009, 17:59:17
Ik ken maar 1 club die daadwerkelijk een realistisch baanplan aan het maken zijn.
M&S club ZVL.
Zij bouwen het het sporenplan van Sas van Gent na.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_sas_van_gent.jpg)
bron: sporenplan.nl

(http://communities.zeelandnet.nl/data/modeltrein/upload/fotos/beurs07-1.JPG)
bron: M&S club ZVL
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: henk op 02 November 2009, 18:13:01
Ho ho, vergeet Bernd niet.  :o ;D

Bij exact nabouwen krijg je natuurlijk altijd een correct sporenplan, maar dat bedoelt Remco volgens mij niet. Hij wil ook fantasiesporenplannen zo ontwerpen als ProRail dat had gedaan.
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: Remco. op 02 November 2009, 18:16:47
Nee precies Henk, nabouwen is vrij 'gemakkelijk' mits je de ruimte hebt ;D

Maar inderdaad een 'fantasie'baan maar dan zoals het echt zou zijn :) Met inachtname van beperkingen die er soms nu eenmaal zijn :)

Ik heb in ieder geval even je 2 boekentips genoteerd! Die kende ik nog niet :) Die zijn her en der wel te krijgen zag ik zo net al even :D

Gr. Remco.
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 02 November 2009, 18:24:17
bedoel je zoiets  ???
Kruiningen (http://onlinebestanden.zoeffie.nl/baanplannen/Kruiningen.pdf)
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: NS264 op 02 November 2009, 21:48:45
idd,

die boekjes kende ik ook niet, had alleen die boekjes van schuitema en co met thema's voor spoorbanen, daar schoot je ook niet veel mee op. Da's meer van hoe kan ik zo veel mogelijk rondjes maken op 2m2. Het prettige van ouderwets tekenen is dat je snel kan veranderen.
Verder vind ik het ook moeilijk te beslissen welk spoor blijft en welke vervalt. je weet niet wat nuttig is in de praktijk dan ontwerp je wat en dan laat je net het verkeerde spoor weg. Als je de richtlijnen van de normen aanhoudt loop je weer vast met de ruimte die je hebt. Heb in mijn plan heel wat lengte ingekort en weggelaten. Maar ben er niet zo zeker van of het juist is.(plan Tiel]
Het is een hele kunst dat te bepalen in model en dan ook nog zo dat het uiteindelijk in model ook klopt. Soms leg ik de baan gewoon uit om te kijken of het klopt, gelukkig geen tapijt in huis :(

Gr NS2400
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: Jeronimos op 28 May 2010, 14:15:11
Er zijn er echt wel meer die realistische baanplannen bouwen. Manuel moet er ook meer van weten.
Want hij bouwt (bouwde) tezamen met Albert Platvoet 2 voormalige stations (dat wel) uit Enschede na:
http://www.zuiderspoor.nl/
en een club (ook weer uit Enschede) bouwt Hengelo Enschede en Oldenzaal na
http://www.tmsc.nl/


Edit: of station Uden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27957.msg428753.html#new)
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: MR op 28 May 2010, 16:06:28
bedoel je zoiets  ???
Kruiningen (http://onlinebestanden.zoeffie.nl/baanplannen/Kruiningen.pdf)

Daar wordt al gesteld dat voor emplacementen geldt dat des te moderner ze zijn, hoe oninteressanter ze worden. Realistisch baanplannen worden pas leuk als ze op het verleden betrekking hebben. En bij het graven in het verleden kom je ook de stoomtrammaatschapijen tegen die wel een verdienstelijk inspiratiebron kunnen zijn. Bijvoorbeeld, om bij Kruiningen in de buurt te blijven Hansweert-Vlake (http://www.etchmodels.com/PSDHV.htm)

Groet,

Marco
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: Jos B. op 28 May 2010, 19:32:20
Zoals het Maastricht waar ik (nog) steeds niet aan begonnen ben.
En dat barst van boven tot onder van de concessies om het een beetje op de zolder te laten passen.


Jos.
Titel: Re:Realistische Nederlandse baanplannen
Bericht door: sneek op 28 May 2010, 19:57:06
Dat lijkt me dan een moment om tot het inzicht te komen dat je iets onmogelijks wilt bouwen.
Want waarom dan te groot willen als je zoveel concessies moet doen, waardoor een weergave in weinig meer lijkt op het voorbeeld?

Zoek het wat kleiner, bijvoorbeeld een diesellijntje met de stationnetjes Goor en Delden in de jaren '80; wat goederenverkeer, rangeren, armseinen.
Zomaar een voorbeeld, maar er zijn ideetjes genoeg te vinden op internet.

grtz,
Wim