BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: RJ op 12 November 2006, 23:34:11
-
Hoi,
Weet er iemand hoe de losinstallatie van een bollenwagen (met cement) eruit ziet? Ik weet dat de wagens bovenaf onder luchtdruk gevuld worden en dat ze ook weer m.b.v. lucht worden geleegd.
Op internet kan ik helaas geen foto's vinden.
Mvg,
Robert-Jan
-
Wat bedoel je precies met "los installatie": Leiding systeem wat aan/onder de bollenwagen zit of leiding systeem wat op een losterrein staan waar bollenwagens geloosd worden?
m.v.g.
-
Hey,
De wagens worden onder luchtdruk gelost.
Ze worden gewoon onder grote luchtdruk leeg gespoten.
Ik geloof zelfs dat de 14 kub per silo binnen 15 seconden leeg is.
Ergens op het internet staat een website over deze wagen met alle details.
Misschien onder google te vinden?
Mvg, Marcel
-
Ik bedoel het systeem op het terrein waar ze gelost worden.
Marcel, ik heb echt uren gezocht, maar ik kan die site niet vinden. Dus als je hem weet te vinden, hoor ik het graag.
Edit: Kunnen bollenwagens van beide kanten ontladen worden, of slechts vanaf een kant?
-
Hey,
Volgens mij kan je de wagen aan alle kanten laden en lossen.
Als je maar goede slangen hebt die naar een silo gaan.
En een goede compressor.
maar ik ga eens even zoeken.
Mvg, Marcel
-
Het ligt puur aan welke stof er gelost moet worden of er gebruik gemaakt wordt van luchtdruk. Bij vliegas wel, maar bij soda niet, omdat dit van zichzelf een zware stof is. Kleppen open en de zwaartekracht doet de rest.
Vliegas werd doorgaans van onderaf geladen (met een grote slang uit bijv. vrachtwagen) dmv luchtdruk. De overtollige lucht werd door het pijpje wat zich in het midden van de wagen bevindt afgevoerd.
Voorbeelden van losinstallaties zijn te vinden bij de glasfabrieken van Tiel en Maastricht, waar ooit wagens met soda vanaf Delfzijl werden aangevoerd.
Maar hoezo van beide kanten ontladen? De onderkant van de trechters bevinden zich in het midden van de wagen (van voren gezien). Het is dus een onderlosser en geen zijlosser zoals een Fals.
Bovendien is het logistiek gezien erg onhandig (dus ook duur) om wagens te hebben die maar van 1 kant kunnen lossen. Dan zou je eerst wagens op een draaischijf moeten draaien of moeten driehoeken. En dat is niet te doen.
MfG, Arjan
-
Maar Arjan, als je naar de bollenwagens kijkt zie je dat het leidingenwerk maar aan 1 zijde uitkomt (zie marklin bollenwagen (http://www.maerklin.de/produkte/pdb/index.php?page=detail&detail&sCountryCode=de&bSetNew=1&bShowLogo=1&start=0&nr=46625&stichwort=ucs&baureihe=&spur=all&gruppe=all&untergruppe=all&epoche=all&merkmale=all&show=detail&iNeuheitenKatalogID=&katalog=all&sNeuheitenSpur=&bNeuheitenSearch=&fromSLIMSITE=&wishednumber=)).
Ik kan me de vraag dus best wel voorstellen.
-
Even ter aanvulling: mijn bollenwagons vervoeren, zoals op de gegevensplaatje staat: cement. Ze zijn van het type zonder de extra leidingwerk aan de zijkant van de bollen.
Bovendien is het logistiek gezien erg onhandig (dus ook duur) om wagens te hebben die maar van 1 kant kunnen lossen. Dan zou je eerst wagens op een draaischijf moeten draaien of moeten driehoeken. En dat is niet te doen.
Dat realiseerde ik me ook, maar de wagons doen vermoeden dat het maar vanaf een kant kon. :)
-
De NS bollenwagens waren :
-14m3 met lozing onderkant silo's en bediening losinstallatie zijkant wagen (beide kanten).
-15m3 lozing kopuiteinden (t.pv. bordes) ter hoogte van bordessen en bediening losinstallatie op een van de bordessen.
-17m3 lozing (t.pv. bordes) en bediening op ieder bordes apart.
Vullen gaat via de stortgaten boven op de silo's (m.b.v. zwaartekracht) of via leiding systeem onder de silo's (pneumatisch).
Lossen kan natuurlijk alleen via onderkant en ALLEEN pneumatisch.
Overigens zijn de Marklin bollenwagens gewoon bagger omdat ze totaal niet op schaal zijn. De enige echte is de Roco(ex-Rowa) bollenwagen!
m.v.g.
-
... en nou nog plaatjes van de laad- en losinstallaties s.v.p.
-
Juist 'DHG500' ;D
Ik rijd overigens N spoor, dus geen sprake van Marklin. :)
-
Overigens zijn de Marklin bollenwagens gewoon bagger omdat ze totaal niet op schaal zijn. De enige echte is de Roco(ex-Rowa) bollenwagen!
Alleen vind ik het jammer dat je bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet... Als ze dat niet zouden hebben, zou ik er zeker enkele kopen. Maar met die dikke naad laat ik ze liever links liggen...
-
Klein verzoekje van mij voordat het oorspronkelijke doel van dit topic vergeten wordt:
Bollenwagens in model bespreken, kunnen we beter doen in een modelspoorvraagbaak.
-
...bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet... ...
Hear hear!
Daar ben ik het helemaal mee eens. Uit baldadigheid heb ik bijna de neiging om er met fijn penseel een ritssluiting van te maken of er van evergreenstrips een scharniertje op te plakken!
-
Ik geloof zelfs dat de 14 kub per silo binnen 15 seconden leeg is.
Mvg, Marcel
Hoe wil je dat doen ???
14m³ door een leiding/slang hooguit van ø 100 mm, dat lukt je met water niet eens in 15 seconden (heb zelfs twijfels aan 15 min).
In Rh nr 3 van 1983 en Rm 116 heeft een artikel gestaan over de bollenwagens, daar stind ook een lossing bij vanuit zo'n wagen in een bulktankwagen op een losweg.
@ NS1100 ...bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet...
In Rm heeft de laatste maanden een serie atikelen gestaan van de hand van Len, hoe hij dit probleem heeft aangepakt (na behandeling zie je er geen barst meer van ;D)
Voor de foto liefhebbers, ik heb (nagenoeg) alle arikelen over NS-goederenwagens uit genoemde railbladen als pdf-bestandjes op mijn PC staan, dus als je er een afschriftje van wilt stuur maar een PM.
-
Hey,
Er heeft ooit een website online gestaan waar dit systeem volledig werd uitgelegd.
Inmiddels heb ik onder google alle zoek opties die ik kon bedenken geprobeerd, maar niets gevonden.
Of het echt in 15 sec. zou gaan, geheugen laat je wel eens in de steek.
Maar het was ongelooflijk snel.
Maar zeker geen 15 min. , omdat je cementpoeder of kalkpoeder met grote kracht eruit blaast.
Kijk maar naar water, is er ook zo uit onder druk.
Mvg, marcel
-
@ NS1100 ...bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet...
In Rm heeft de laatste maanden een serie atikelen gestaan van de hand van Len, hoe hij dit probleem heeft aangepakt (na behandeling zie je er geen barst meer van ;D)
Sorry :-[ :'(betrof een ketelwagen model maar de methode lijkt met ook bruikbaar voor een bolletje 8)
-
14m³ door een leiding/slang hooguit van ø 100 mm, dat lukt je met water niet eens in 15 seconden (heb zelfs twijfels aan 15 min).
Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. De New York Central Railroad, bijvoorbeeld, had sloten naast de spoorbaan. Op die manier konden ze water opnemen tijdens de rit, bij 80 mijl per uur (bijna 130 km/u). In de Niagara Class 4-8-4 werd 45 m³ water 'binnen enkele seconden' (bron: Trains of the world) ingenomen. Er ontstond dusdanig veel druk dat er speciale kleppen moesten worden aangelegd om het barsten van de tender te voorkomen (wat inderdaad schijnt te zijn voorgekomen).
Zie ook hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Track_pan (http://en.wikipedia.org/wiki/Track_pan)
- Peter
-
Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. De New York Central Railroad, bijvoorbeeld, had sloten naast de spoorbaan. Op die manier konden ze water opnemen tijdens de rit
Ik heb wel eens in een tijdschrift een foto gezien die aantoont dat een dergelijk principe ook in Frankrijk werd toegepast (met dien verstande dat de trog niet naast maar midden tussen de spoorstaven lag). Het water werd als het ware "opgeschept" met een soort trechter. Dat kon (net als in de USA blijkt nu ;D) met behoorlijk hoge snelheden.
Precieze getalletjes heb ik er echter niet bij, dat was dan ook niet het onderwerp van het artikel. Het zal wel om enorme hoeveelheden gaan echter: wil zoiets rendabel zijn dan moet er binnen die paar seconden dat de trein aan het "scheppen" is (ik weet niet precies hoe lang zo'n ding is, maar langer dan een minuut "scheptijd" zal niet aan de orde zijn) de tender toch wel voor een aardig deel zijn gevuld.
-
Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. De New York Central Railroad, bijvoorbeeld, had sloten naast de spoorbaan. Op die manier konden ze water opnemen tijdens de rit, bij 80 mijl per uur (bijna 130 km/u). In de Niagara Class 4-8-4 werd 45 m³ water 'binnen enkele seconden' (bron: Trains of the world) ingenomen. Er ontstond dusdanig veel druk dat er speciale kleppen moesten worden aangelegd om het barsten van de tender te voorkomen (wat inderdaad schijnt te zijn voorgekomen).
- Peter
De Central had de sloten ook tussen de spoorstaven op de zgn Waterlevel route. Gewoon een soort periscoop laten zakken en de tender liep vol. In de winter werd het water verwarmd, schepijs werkt nl niet.
Groeten, Alexander
-
Het gaat niet om het volume, maar om het gewicht dat getransporteerd moet worden. Een europese tank moet meestal onder druk gezet worden meer dan 2 bar. 2,5 in de regel. Amerikaanse tanks hebben een werkdruk van 1 of 2 bar. De beperkende factor is het luchtvolume van de pomp en het leidingwerk. Met een pomp van 20m3/min en een tank van 30 ton doe je er zo'n 25-30 minuten over.
Ik zie een 17m3 tank. Dat is zo'n 12,5t x2 (bolletjes) is 25t. Reken maar uit.
Overigens moet de operator handmatig een drie-weg klep bedienen. De gecomprimeerde druk wordt verdeeld over de tank (de lucht boven het cement, zo snap je meteen dat zo'n tank nooit nokkie vol kan zitten) en lucht dat direct in de pijp wordt geblazen naar de opslagsilo. Vergis je overigens niet in de filtercapaciteit die aan het eind van de lijn zit (de lucht moet naar buiten en het cement graag in de silo)
-
via de zoek functie dit draadje gevonden.
Als ik het goed begrijp werden de bollenwagens van boven beladen. Weet iemand of dit overdekt werd gedaan ? Dit lijkt me de meest logische optie maar je weet maar nooit.
Verder was ik benieuwd of iemand me kan vertellen tot wanneer de bollenwagens in gebruik waren ?
Gr,
Marc
-
Kijk eens in het draadje Ombouw/pimp en dan Pimp mijn Bollewagen. Heb je beslist geen Railmagazine voor nodig. :)
SK
-
Het water oppikken in volle vaart, gebeurde ook in Engeland, met iets tussen de wielen gesplaatst, als mijn geheugen mij tenminste niet in de steek laat.
Dirk Bolt
-
Het laden van aardappelmeel ging in 1978 in Veendam van boven af, zie plaatje.
(http://www.spoorinfo.nl/images/Ucs.jpg)
www.spoorinfo.nl/images/Ucs.jpg
Het laatste vervoer is een paar jaar geleden gestaakt, de laatste bollenwagens zijn inmiddels afgevoerd net zoals de spinkorrelwagens van Bon (tbv vervoer Emmen (ooit AKU) - Duitsland via Bentheimer Eis.) die op basis van de bollenwagens waren gebouwd.
Modelspotter
-
Eind december jl reden de bollenwagens voor het laatst.
-
Nee, Tim, de tijd vliegt.... ;) Het was al een jaar eerder!
GG
-
Iemand zit hier oude draadjes te reanimeren. ;D
-
Weet er iemand hoe de losinstallatie van een bollenwagen (met cement) eruit ziet? Ik weet dat de wagens bovenaf onder luchtdruk gevuld worden en dat ze ook weer m.b.v. lucht worden geleegd.
Op internet kan ik helaas geen foto's vinden.
hello
kijk hier ::) voor het Belgische model
http://www.photos-de-trains.net/forums/viewtopic.php?t=5882
-
Geweldige link naar een alleraardigste wagen, bedankt en merci. Dat is nou eens een uitdaging voor een modelbouwer, de vingers jeuken reeds. Maar het roept wel een hele grote vraag op en wel het volgende: mij is altijd geleerd dat dit soort wagens door Werkspoor gebouwd werd vanaf 1958 voor NS, en op de Belgische wagen lees ik heel duidelijk La Brugeoise et Nivelles 1964. Werd deze wagen in licentie gebouwd en om hoeveel wagens zou het dan gaan ? Er is veel informatie te vinden over de Nederlandse wagens maar kan iemand eens in het kort wat over de Belgische wagens vertellen ? Dit is te leuk om te laten liggen...
-
Inderdaad zijn deze wagens gelijk aan elkaar of is dat alleen de eerste indruk?
Groet,
Jeroen
-
Heb er ergens wat over gelezen... maar waar??
-
Zoekend op Type 2000G2, zijnde één der opschriften, komen er wel wat tijdschriften bovendrijven waar wat over instaat, maar dat zijn voor Nederlanders geen makkelijk toegankelijke bronnen. Hopelijk ligt dat voor meelezende Zuiderburen anders.
Wat deze wagen extra interessant maakt, naast het spaakwiel, is de soort lading die in verschillende opschriften vermeld staat: dolomiet en thomasslakken. Toch heel anders dan de Nederlandse wagens met kalk, soda en aardappelmeel.
-
;D Google eens met deze woorden: cement AND bollenwagon AND lossen, dan zie je hoe vrachtwagens en schepen mbv perslucht gelost worden.
Schrijf de ENCI eens met je vraag. Zij zijn tenslotte de cement specialisten van Nederland.
Groetjes
Wil
PS: Om je zoek opdracht te verfijnen typ je AND tussen de woorden. Met "cement AND bollenwagon AND lossen" waren er maar drie resultaten.