BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Paul VT 11.5 op 21 July 2009, 22:13:00
-
Een deel van mijn baanplan wordt straks ingevuld met M* K-rail. (hieronder rood weergegeven)
Hoewel niet tegelijkertijd, zal hier ooit 2-rail maar ook 3-rail digitaal materieel over gaan rijden.
Normaliter kun je voor terugmelding bijv. de S88SD16-n of de Viesmann 5233 toepassen.
Zoals ik de leveranciers info interpreteer (en ik sluit niet uit dat ik er naast zit) gaat men bij toepassing
van de genoemde modules uit van het gebruik van of het 2 rail- of het 3 rail systeem.
Ik heb in ieder geval niet gelezen dat e.e.a. naast elkaar kan worden gebruikt.
Mijn vragen zijn nu of het mogelijk is om bijvoorbeeld een S88SD16-n module hybride toe te passen
mits consequent aangesloten of moet ik strikt gescheiden modules (voor 2r en voor 3r)
toepassen of anders?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KB_24112008_2_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KB_24112008_2_1.gif)
Greetz, Paul
-
Strikte scheiding in modules is niet nodig, strikte scheiding op de ingangen van de modules wel. Denk bijvoorbeeld hoe een stroomdetectie module geschikt gemaakt wordt voor toepassing met een keerlus module. Bij een aantal ingangen worden de stroomdetectie componenten weggelaten waardoor alleen een melder overblijft is op de betreffende poorten.
Sander
-
Mijn vragen zijn nu of het mogelijk is om bijvoorbeeld een S88SD16-n module hybride toe te passen
mits consequent aangesloten of moet ik strikt gescheiden modules (voor 2r en voor 3r)
toepassen of anders?
Als je 3-rail DCC gaat rijden zou het heel theoretisch kunnen (maar wel LEVENSGROTE kans op kortsluiting), mits je een multiprotocol centrale gebruikt en materieel *NOOIT* van een 2-rail naar een 3-rail sectie rijd.
Maar ik zou deze hele opzet nooit volgen. Een wagon die van 2-rail in 3-rail sectie rolt of omgekeerd en je hebt een zeer wel mogelijk een sluiting.
Waarom die twee stukken niet gewoon helemaal isoleren van elkaar als je toch per se beide systemen wilt gebruiken?
-
@ Sander:
Even kijken of ik je goed begrijp: met strikte scheiding bedoel je dat de ene poort
alleen reageert op stroomdetectie (2r) en de volgende poort (na aanpassing) alleen op contact etc ? (r3)
@ JAB:
Je hebt gelijk dat het een "tricky" combi is. Maar als eea enigszins uitvoerbaar mocht blijken te zijn,
is er strak alleen maar DCC (2r en 3r). Ook geen multiprot. centrale. Wel een MM icm een Xpressnetli en Kopl.
Wagons zijn het probleem niet volgens mij. Deze zijn inmiddels allemaal omgebouwd voor 2r.
(en dus ook geschikt voor 3r) Wat idd niet samen gaat zijn de M* locs ivm kortsluiting vanwege de niet geïsoleerde assen.
Dwz als je deze niet op een geïsoleerde sectie afstelt bij gebruik van 2 rail locs. (Ombouwen daarvan naar 2r heeft
voor mij (kostentechnisch) geen zin. Er komt echter wel een dcc dec in. Weg doe ik ze dus niet.)
Deze locs zijn dus “veroordeeld” tot het rood gearceerde deel.
Het waarom: de afwisseling. Het lijkt mij toch leuk om tzt ergens vanuit het schaduwstation eens een andere loc oid
helemaal de andere kant op te kunnen sturen. Maar dat moet wel (technisch) kunnen en dan niet ten koste van alles.
Ik was dus niet van plan om alle terugmelders dubbel uit te voeren als dat een gevolg is van deze keuze.
Dan idd alles totaal geisoleerd en maar geen 2r materieel die kant op. Maar misschien is het idee van Sander
uitvoerbaar, dwz als ik hem goed begrepen heb?
Greetz, Paul
-
Paul,
Waarom niet gewoon ook op het 3-rai deel stroomdetectie toepassen ? Gewoon in de rode draad aan de middenrail. Makkelijk te isoleren, en je hebt hetzelfde moduul overal, zelfs gemixt inzetbaar.
Grtzz,
Karst
[Edit]
Ander voordeel van deze methode is, dat je geen massa kwijtraakt zoals bij contact melding, toch de helft van de wielen als je pech hebt...
[/Edit]
-
Paul, ja je hebt me goed begrepen.
Maar, evenals Karst, vraag ik me af of je niet beter overal stroomdetectie kunt toepassen.
Sander
-
Paul : denk je dan ook aan wagons met verlichting? Waar de stroomafname veer op de wielen ook een kortsluiting kan veroorzaken bij het passeren overgang 2r/3r ?
Echt, het lijkt me het beste de twee gewoon geheel fysiek te scheiden. Wel zelfde centrale, eventueel melders mixen, maar dat er nooit een lok/wagon van ene naar andere systeem kan rollen. Of eventueel een geheel stroomloze sectie die altijd langer is dan langste trein...
-
Karst, Sander,
Bedankt. Ik ga er nog even op broeden. Had ik nog niet aan gedacht.
Ik zat te veel te denken over de verschillen en niet aan de overeenkomsten.
Als er verder geen "beren" zijn, zou dit hem wel eens kunnen zijn.
Greetz, Paul
-
Paul,
Als je het voor elkaar krijgt de stroomdetectie via de 'linker' rail en dus niet de middenrail te laten lopen, kun je zelfs overwegen om de 'Plus' ( rood ) schakelbaar te maken op de 'rechter' rail ...
Dus 'rechterrail' naar keuze aan bruin of rood. Dan kun je ook met je 2r locs daar rijden... ;)
Grtzz,
K
-
Paul : denk je dan ook aan wagons met verlichting? Waar de stroomafname veer op de wielen ook een kortsluiting kan veroorzaken bij het passeren overgang 2r/3r ?
Echt, het lijkt me het beste de twee gewoon geheel fysiek te scheiden. Wel zelfde centrale, eventueel melders mixen, maar dat er nooit een lok/wagon van ene naar andere systeem kan rollen. Of eventueel een geheel stroomloze sectie die altijd langer is dan langste trein...
JAB:
Er is geen probleem mee om deze delen volledig electrisch te scheiden mbv een stroomloze sectie.
Maar dat er nooit een lok/wagon van de ene naar de andere kant rolt, is niet te vermijden.
Het blijft door mensen (mij) bediende techniek. Vwb de wagons met verlichting:
Ik heb er net even snel één gepakt en op een stuk k- rail gelegd: de pukkels blijven mooi vrij, ook op een wissel.
Behalve bij ontsporingen. Dit kan leiden tot kortsluiting. Dat kan echter op elke baan gebeuren.
Slaat de versterker/centrale af en begin je opnieuw of mis ik nu wat?
Greetz, Paul
-
Volgens mij zijn beren zoogdieren en worden die niet uitgebroed...
Ik heb in een grijs verleden ook al eens aan 3-rail/2-rail combisysteem gedacht, maar ben helemaal overgestapt op 2 rail-systeem.
Eén van de zaken die ik hiervoor wilde uitwerken, was de detectie van het tractiematerieel, zodat het baanvak automatisch om zou schakelen van 2rail <--> 3rail.
Dat heb ik niet meer uitgewerkt, omdat ik er niet de tijd meer voor had.
Paul, succes met je ideeën,
Groeten, Ruurd
-
Toch is dit "broedsel" het idee/planstadium al ruim gepasseerd en zit ik in de uitvoering
mede dankzij de kritische opmerkingen van andere forumleden.
Echte showstoppers zijn er tot nu toe niet. Digitaal werkt het e.e.a al.
Het lijkt nu zelfs vrij simpel ook geautomatiseerd werkend te krijgen
mbv terugmelders op de manier zoals boven aangegeven.(zie de reacties)
Greetz, paul
-
Paul, Als je het voor elkaar krijgt de stroomdetectie via de 'linker' rail en dus niet de middenrail te laten lopen, kun je zelfs overwegen om de 'Plus' ( rood ) schakelbaar te maken op de 'rechter' rail ... Dus 'rechterrail' naar keuze aan bruin of rood. Dan kun je ook met je 2r locs daar rijden... ;)
Grtzz, K
Dat gaat wel lukken denk ik zo. 8)
Dank. Greetz, Paul
-
Als je het voor elkaar krijgt de stroomdetectie via de 'linker' rail en dus niet de middenrail te laten lopen, kun je zelfs overwegen om de 'Plus' ( rood ) schakelbaar te maken op de 'rechter' rail ...
Hier had ik een andere variant op bedacht. In 3-rail bedrijf zitten beide spoorstaven op massa (bruin) en de stroomdetectie op de middenrail.
voor 2-railbedijf schakel je dan 1 spoorstaaf om van bruin naar middenrail. Dan zit die staaf automatisch in de detectie.
-
Yep ! :)
Ook een ( waarschijnlijk simpeler ) oplossing ;)
Grtzz,
Karst
-
Dank! Kan haast niet eenvoudiger.. (y)
Greetz, Paul