BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Basilicum op 19 July 2009, 19:54:43
-
Bij het opruimen van mijn bureau vandaag, kwam ik een afdrukje tegen van het forum van Eisenbahn Kurier. Aan de datum te zien, zal de nieuwswaarde wel gedaald zijn...
Het bericht (http://www.eisenbahn-kurier.de/foren/phorum-3.4.3a/read.php?f=13&i=11979&t=11979#reply_11979) gaat over het slijpblokje van de Roco-railreinigingswagen "Roco-Clean", zoals 47461. Als het slijpblokje versleten is, kan deze vervangen worden met een nieuwe: Roco 40019. Adviesprijs is €11,40 (bron = Roco (http://www.roco.cc/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=40019&bezeichnung=&bahnverwaltung=&epoche=&stromsystem=&spur=&merkmale=0&detail_artikelnummer=40019)). Piko maakt tegenwoordig een vergelijkbaar blokje met een adviesprijs van €3,15 (bron = Piko (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=16&child_id=0&id=56115)). Als je de gaatjes opboort van 3mm naar 3,5mm, past deze zo onder de Roco-wagen. Dat scheelt toch ruim €8,-. Doe er je voordeel mee. :)
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Basilicum,
Bedankt voor je tip, de mijne was aan vervanging toe. Het prijs verschil is wel erg groot en daar haal ik gaarne het boormachine voor te voorschijn.
-
Hallo,
Nog een kleine tip.....
Verwijderl de veertjes onder het poetsblokje van de wagon.
Het eigen gewicht is eigenlijk ruim voldoende om de rails schoon te houden en het blokje slijt niet zo snel.
Bovendien hoeft de lok dan minder "zwaar" te tekken kun je dan de poetswagen constant in je combinatie laten meelopen. (y)
Willem.
-
Dat van die blokjes is wel handig. Die veertjes laat ik er wel altijd onder. Heb nu 4 van die wagens in mijn bezit.
1 omgebouwd onder een bagage wagen van de roco donderbus zodat hij ook met de personen treinen meerijd.
De rest als goederenwagen. Rijden continue mee. Maar wel met veertjes er onder.
Bij 1 ben ik een veertje kwijt, en die wagen doet duidelijk minder dan de andere.
-
Bij mij past het Piko schoonmaakblokje zonder aanpassing onder m'n Roco clean car, vraag me alleen af of de Piko wel net zo dik is qua poetsblok....?
-
De tip van Willem om de veertjes eraf te halen zal ik van de week eens proberen.
-
Nu we het toch over poetsblokjes hebben (even of topic):
Als ik in een R4 - R3 gebogen wisselset van het buiten- naar het binnenspoor rijd, dan ontspoort de loco poetswagen. Consequent, altijd.
Heeft iemand anders dat probleem ook? En wat doe je er aan? zijkanten ook schuin maken of zo?
Gerard
-
Heb zelf het probleem tot nu toe nog niet mee gemaakt en heb bochtwissels met een nog krappere radius.
Je zegt dat de wagen consequent ontspoort, maar heb je al eens goed gekeken waarom en/of waarop dit gebeurd.
Gaarne wat meer info, kunnen we meer en beter met je meedenken.
bijvoorbaat dank
-
Dag Dion,
Je hebt natuurlijk gelijk, ik gaf wat weinig info als houvast. Doordat je me er op wees heb ik goed moeten kijken, en hieronder zie je wat er is gebeurd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7252820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7252820.jpg)
De flens van de roco clean wagon heeft de tong van de wissel aan de buitenkant genomen, waardoor hij uiteindelijk begint te ratelen.
Omdat dit de enige wagon is met dit verschijnsel vermoed ik nu dat het toch door het blokje komt. Dit oefent (bedoeld) wat druk uit op de rails, waardoor er wrijving ontstaat en de wagon wat lastiger "de bocht om wil".
Wellicht dat dit met wat meer veerdruk onder de wissel op te lossen is?
Gerard
-
Hallo Gerard,
is je probleem al opgelost?
als je de wagen in de andere richting over het wissel laat lopen, gebeurt dit dan ook?
Als nu niet de eerste maar de tweede as (zelfde dus) ontspoort zou je eens kunnen kijken naar de wiel afstand, zie de NEM normen.
Als dit ook niet afdoende is, maak dan eens een filmpje uit dezelfde hoek. Waarbij je trein langszaam voorbij komt rijden.
Groeten,
Christoph
-
Hey Christoph,
Bedankt voor je meedenken.
Ik rijd inmiddels met een schoonmaaktrein (http://www.youtube.com/watch?v=m8gR_SGx2OA) waarbij de rococlean voorop rijdt. Dat gaat goed. Het lag waarschijnlijk aan een tegenbocht voor de gebogen wissel (denk ik).
Gerard
-
Ahh, mooi om te horen dat je probleem inmiddels is opgelost.
Jammer dat de machinist weinig ziet zo ::) ;D
Zo wil ik ooit ook mijn reinigingstrein laten rijden, alleen komt de Roco poetswagen dan tussen de loc en de stofzuiger wagen.
Groeten,
Christoph
-
Christoph,
De volgorde bij mij is inmiddels - vanaf de kop van de trein:
1. RocoClean om het vuil los te schrapen
2. Dapol om de rommel op te zuigen en eventuele restanten weg te vegen (viltje)
3. G1206'en in dubbeltractie als opduwers
4. Een container wagon met materiaalhok en directiekeet
Gerard
EDIT :: EDIT :: EDIT :: WAUW, DIT WAS MIJN 1000-ste BERICHT... APPLAUS VOOR MIJ ... ;D
-
en nog steeds geen uit de rails lopende rococlean?
-
;D Zie post nummertje 10...
Vanuit de heup, Overlord? :D
Gerard
-
Getroffen en ter aarde neergestort :-X :-X
Soms lees ik echt over dingen heen, zal wel met de leeftijd te maken hebben ;D
-
ik heb het idee dat het eerder aan de werking van een kortkoppelmechaniek ligt, ga maar eens na wat er gebeurt bij een stroef lopende wagen in een bocht... die wordt door het mechaniek naar buiten gedrukt.
-
Dit gaat zeker over H0 ??? ::)
-
Dit gaat zeker over H0 ??? ::)
Welke andere ? ;D
Gerard