BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jan van den Berg op 18 July 2009, 17:10:19
-
Hoi forum leden,
Ik heb een vraag omtrend een Fleischman sprinter 4471 volgens de verkoper de Firma Harlaar is deze digitaal voorbereid.
Maar er zit een 6 polige conector op en zo ver ik weet zijn bij locs en treinstellen met 8 polige uitgerust.
wie kan mij vertellen hoe dat zit.
Graag jullie antwoord,
Met vriendelijke groeten,
Jan van den Berg
-
De Enigste Sprinter die Digitaal voorbereid is de Gele Citypendel 4471 ;)
-
Een voorbereiding kan zijn of 6 polig (NEM651) of 8 polig (NEM 652)
Verreweg het meeste komt de NEM652 voorbereiding voor. Fleischmann heeft echter in meerdere treinstellen de NEM651 gebruikt. De NEM651 interface is terug te vinden op oa. het motorschild (4472) of boven op de printplaat (4471)
Klopt dus prima :)
Gr,
Bart
-
Dag Jan,
Er zijn wel 6 polige decoders, maar dat wist je zelf denk ik ook wel. Het aansluiten van een decoder met 8 pootjes kan ook, maar dan moet je wel even wat trucen.
Je zou even hier kunnen kijken hoe ik dat heb opgelost (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/prj_ma_inbouw_sprinter.php). Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is, maar het kan dus wel. Inmiddels heb ik de verlichting ook in het motorloze gedeelte ingebouwd. Een achtpolige decoder heeft dan als voordeel dat je de rijtuig verlichting zelf separaat kunt schakelen (met blauw en groen).
Gerard
-
D Fleischmann treinstellen met een 6 polige decoderconnector nemen de + af van de rails, dus je hoeft de blauwe draadf dan niet aan te sluiten.
Jos.
-
Dag Jan,
Er zijn wel 6 polige decoders, maar dat wist je zelf denk ik ook wel. Het aansluiten van een decoder met 8 pootjes kan ook, maar dan moet je wel even wat trucen.
Je zou even hier kunnen kijken hoe ik dat heb opgelost (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/prj_ma_inbouw_sprinter.php). Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is, maar het kan dus wel. Inmiddels heb ik de verlichting ook in het motorloze gedeelte ingebouwd. Een achtpolige decoder heeft dan als voordeel dat je de rijtuig verlichting zelf separaat kunt schakelen (met blauw en groen).
Gerard
dag Gerard.
Ik heb op je site het is goed bekeken en het is voor mij duidelijk. Maar ik zie dat als ik binnenverlichting in de motorloze bak wil maken dat ik dan doorverbindingen moet maken ?.
met vriendelijke groeten,
Jan van den Berg
-
Jan,
Denk het niet, het treinstel is digitaal voorbereid dan steken er meestal meer dan 2 draadjes over naar de andere bak voor de aansturing van de verlichting
Groet Ronald.
-
Jan,
Er steken via de connector vier draadjes over naar de andere bak. Ik heb geprobeerd - omdat er zes aansluitingen op die connector zitten - om de blauwe en de groene ook via die connector te laten verlopen, maar de aansluitpuntjes waren te klein voor mijn ogen... :-\
Wat ik toen heb gedaan is de blauwe en de groene draad buiten de connector om laten oversteken als vaste verbindingsdraden. De bakken kunnen nu niet meer worden gesplitst zonder de draden eerst door te knippen of los te maken, maar hey, wie wil dat?
Gerard