BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mark Verheulen op 17 July 2009, 12:02:06
-
hallo iedereen ik zal me even voorstellen ik ben mark verheulen
en ik ga de modelbaan genaamd markendam (lekker origineel) bouwen
genoeg geklets hierbij het ontwerp van het station (rest komt nog)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_paint_1.jpg)
en ik ben ook nog bezig geweest met een proefstukje ballast
reacties en kritiek zijn welkom (wel beetje aardig)
foto's :D :D :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0001_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0004.jpg)
meer volgt nog
mvg mark
-
Er valt nog niet veel te zien,
maar het begin is er ;),
Ben beniewd naar verdere foto's !
-
ja weet ik khad anyrail gedownload maar mocht niet meer dan 50 stukkies gebruike
echt flauw >:( >:(
;D
dus ga ik maar met paint aan de slag
-
Oke, succes verder ;)
-
Dan koop je toch een licentie, die 40 euro is dat dubbel en dwars waard
heb het programma zelf ook.
Ik zou aan de rechter kant nog een overloop wissel maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_paint_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_paint_1_1.jpg)
zo kan je met treinen die van rechts komen ook kop maken op her onderste spoor.
MVG, wesley
-
oke maar ik zal proberen straks het baanplan te
uploaden ben druk bezig met painten ;D
mark
-
hallo allen
hierbij het voorlopige sporenplan als het beter kan
zeg het dan gewoon.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_14.jpg)
meer fotos komen nog van verbouwing
(schuiven met bed, kast, vitrine, luie stoel)
en natuurlijk de opbouw van de plaat later daar
meer over.
mvg mark
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_14_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_14_1.jpg)
Is dit misschien een idee? Het zou je treinbewegingen aardig uitbreiden...
-
hallo iedereen tis weer tijd voor een updateeeeeeeeeee
mijn baanplan is aardig gewijzigd ik heb nu optimale trein bewegingen
en daar ben ik erg blij mee :D :D :D
hieronder de plaatjes
het baanplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_16.jpg)
meer volgt
-
leuk plan.... gaat het allemaal nog passen? Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt... maar ga je het wel redden met twee keerlussen?
-
ow was ik vergeten ik ga een module baan bouwen
en ik heb dan nog 2 bakken met rails die ik er tussen
kan doen als ik mijn baan ergens anders ga opzetten
maar daar ben ik nog niet over uit hoe ik die bakken ga
inrichten.
mvg mark
zal vanavond wel proberen dat er ook op te zetten
-
hallo iedereen
na een lange vakantie 8) eindelijk weer terug in nederland
en dus ook weer op het forum. :)
ik heb (alweer) ;D een verandering aangebracht in het
sporenplan van het station.
plaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station2_3.jpg)
zo als het nu is ga ik het ook houden want anders ben ik over
een jaar nog niet verder
mvg mark
-
hallo iedereen
hier ben ik weer ik heb nog een subtiele aanpassing
gedaan aan het baanplan..
jawel hoor een goederenstation!
zo kunnen alle goederen ook ff ergens worden geparkeert
als ze niet nodig zijn ;D
plaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationneprut.jpg)
zo dat was het weer ik ga maandag hout halen bij de gamma
dus dan spreek ik jullie weer en kan ik verder met mijn baan
want ik als modelspoorder kan er niet tegen om niks met model
treinen te doen.
(dan wordt ik depressief) ;D ;)
mvg mark
-
hallo ben ik weer aangezien ik toch niets anders
te doen heb ga ik maar even wat vertellen over
de spoordijk waar het station komt.
ik heb vandaag een soort van sjabloon getekend
en dat ga ik morgen uitzagen met een decoupeer
zaag ook voor de bochten moet ik nog het een en
ander zagen :)
en (zeg het gewoon nog een keer) ik ga maandag
hout halen voor de baan en dan kan ik eindelijk be
ginnen!
dat was het wel zon beetje :)
mvg mark
-
... ... modelbaan genaamd markendam (lekker origineel) ... ...
Och, als het maar op 'dam' eindigt... (y) 8)
Ik wacht nog op de volgende nl baan die Diedeldam gaat heten.
-
ja het is eindelijk zover na ik weet niet hoelang (eeuw?) niet aan de baan te hebben gewerkt eindelijk de rails gelegd
en stootblokken gebrouwd (staat in een ander draadje).
verder ga ik deze week een begin maken met de ballast.
hieronder fotos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0018_1.jpg)
de goederenoverslag later hier meer over
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0019.jpg)
de oostelijke wissestraat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0022_1.jpg)
vogelperspectief
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0020_1.jpg)
overzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0021.jpg)
de westelijke wisselstraat (lekker simpel)
mvg Mark
BTW de fotos zijn niet echt scherp
-
geen antwoord? :( :(
had wel verwacht dat iemand zou reageren. :'(
mark
-
Niet huilen Mark. ;D Gewoon lekker doorbouwen. (y)
Groet Jaap
-
Nou, vooruit dan maar ;D ;)
- Je baanplan is niet realistisch. Het dient geen enkel doel en is niet zinvol.
- Waar gaat de bocht naar toe? Als dit een schaduwstation oid is dan heb je niet veel ruimte. Als het weer terugkomt in het station is het uiterst ongeloofwaardig.
. Met alle respekt; de gebruikt rail kan in mijn ogen echt niet meer, hiervoor zijn inmiddels de veel betere (en stillere) K- en C-rail te krijgen. M-rail is echt not done. Misschien heb je niet veel geld, daardoor vind ik je keuze wel begrijpelijk, maar dan liever iets langer doorsparen voor iets beter railmateriaal.
- Spaanplaat is eigenlijk niet geschikt om op te bouwen. Water wordt direct opgenomen waardoor het zwelt. Als je zo de ballast er langs gooit en nat verlijmd zal dit zeker gevolgen hebben voor de plaat.
De kritiek die ik heb is oprecht en opbouwend. (y) Ik hoop zeker dat je door bouwt en er ook iets mee doet! :)
-
was alleen maar om even de aandacht te trekken hoor ;D
mark
-
Maar ga je er ook iets mee doen? Want dat is toch de bedoeling van dit draadje? Jij bouwt, en wij geven commentaar, kritiek, whatever.
-
Nou, vooruit dan maar
- Je baanplan is niet realistisch. Het dient geen enkel doel en is niet zinvol.
- Waar gaat de bocht naar toe? Als dit een schaduwstation oid is dan heb je niet veel ruimte. Als het weer terugkomt in het station is het uiterst ongeloofwaardig.
. Met alle respekt; de gebruikt rail kan in mijn ogen echt niet meer, hiervoor zijn inmiddels de veel betere (en stillere) K- en C-rail te krijgen. M-rail is echt not done. Misschien heb je niet veel geld, daardoor vind ik je keuze wel begrijpelijk, maar dan liever iets langer doorsparen voor iets beter railmateriaal.
- Spaanplaat is eigenlijk niet geschikt om op te bouwen. Water wordt direct opgenomen waardoor het zwelt. Als je zo de ballast er langs gooit en nat verlijmd zal dit zeker gevolgen hebben voor de plaat.
De kritiek die ik heb is oprecht en opbouwend. Ik hoop zeker dat je door bouwt en er ook iets mee doet!
even antwoorden:
het baanplan is nog niet af de bochten worden nog via een onderdoogang aangesloten.
de rails; ik ben nog maar 13 en heb niet zo veel geld te besteden en ik had al bakken vol
met m-rails en in mijn ogen is het niet zo'n probleem.
de onderbouw van spaanplaat heb ik totaal geen probleme mee tot nu toe en als ik eerlijk
ben ik heb er nog niks van gemerkt dat het krom trekt want om ballast uit te sparen doe
ik eerst een laag karton onder de ballast. en dat werkt prima.
-
Oke, maar ik zou dan nog maar eens kritisch naar je baanplan kijken. Want wat ik denk dat je wilt zal een lastige worden.....
-
ik ga er zeker wat mee doen maar dat moet even wachten ivm school werk (krantenwijk)
en als ik dan thuis kom dan ben ik een beetje uitgeput en dan wordt er niet aan de baan
gewerkt.
in de vakantie gaat er wel vaart in komen maar ik heb er simpel gezegd geen tijd voor
ik moet namelijk een heleboel leren voor school en dan is het zo weer avond.
mark
-
.... de gebruikt rail kan in mijn ogen echt niet meer, hiervoor zijn inmiddels de veel betere (en stillere) K- en C-rail te krijgen. M-rail is echt not done. .....
Hoi Ronald (en Mark),
fijn dat je erbij zegt dat het in jóuw ogen niet meer kan; ik was al bijna terug onder de steen gekropen waar ik vandaan kwam..... :'(
Jouw werk wordt enorm gerespecteerd en gewaardeerd om het hoge realiteitsgehalte; dat is ook niet van de een op de andere dag ontstaan.
Kiezen voor M-rails kan inderdaad om budgettaire redenen zijn maar ook uit acceptatie dat er stevige compromissen wat betreft realiteit worden gesloten (zullen we nog eens een discussie starten over de pukkels tussen de dwarsliggers 8)). Je stellingname ervaar ik dan ook als erg hard naar een mede forumlid dat enthousiast zijn eerste schreden publiek maakt. Misschien prettiger om eerst eens te vragen wáárom Mark voor M-rails kiest?
Naast mijn H0m diorama waarin ik wèl een goede benadering van de werkelijkheid (ooit, in 1917) probeer te bereiken ben ik voornemens een lekkere speelbaan te bouwen waarin ik ongegeneerd gebruik maak van M-rails. Dat vraagt aandacht om goede spoorligging, voeding en geluidsdemping (ik heb inmiddels zakken vol rubber montageblokjes). En aangezien ik er geen beurzen mee af zal lopen zal niemand daar ooit last van hebben (alhoewel, het is nu een publiek geheim en daar kan je je aan ergeren; forget it! ;D).
No hard feelings hoop ik, ik wil alleen een beetje opkomen voor de initiatieven van Mark.
Overigens wel een bijzonder goed punt te wijzen op de absorberende eigenschappen van spaanplaat!
(http://i50.twenga.com/juegos-y-juguetes/figuras/ho-marklin-m-7171-tp_4345290672799768592.png)
-
@ ronald halma
wat bedoel je dan met lastig ik vindt het geen probleem zo
mark
-
zoals ik al zij misschien heb je er overheen gelezen:
ik gebruik een laag karton die ik vastlijm op het spaanplaat
en dan trekt het helemaal niet krom.
mark
-
Bob:
Jouw werk wordt enorm gerespecteerd en gewaardeerd om het hoge realiteitsgehalte; dat is ook niet van de een op de andere dag ontstaan.
Kiezen voor M-rails kan inderdaad om budgettaire redenen zijn maar ook uit acceptatie dat er stevige compromissen wat betreft realiteit worden gesloten (zullen we nog eens een discussie starten over de pukkels tussen de dwarsliggers Cool). Je stellingname ervaar ik dan ook als erg hard naar een mede forumlid dat enthousiast zijn eerste schreden publiek maakt.
Ik schreef dan ook:
Misschien heb je niet veel geld, daardoor vind ik je keuze wel begrijpelijk, maar dan liever iets langer doorsparen voor iets beter railmateriaal.
Ook ik ben eens begonnen met de zooi die ik van m'n oude heer kreeg. Maar de kritiek was zeker niet hard of neerbuigend bedoeld, ik ben altijd erg begaan met de jeugd en doe daar echt m'n best voor om hen verder te helpen. Zij zijn het die ons ouwe lullen straks opvolgen.
No hard feelings hoop ik, ik wil alleen een beetje opkomen voor de initiatieven van Mark.
Overigens wel een bijzonder goed punt te wijzen op de absorberende eigenschappen van spaanplaat!
Oh, zeker niet. Maar nogmaals; hij vraagt om een reactie, en ik ben niet meer dan eerlijk en oprecht. Mark zijn leeftijd stond niet in zijn profiel hoewel ik vermoedde dat hij nog jong was. Nogmaals, wat ik gezegd heb was oprecht en niet neersabelend bedoeld. Maar veel jeugd heeft tegenwoordig wel een bijbaantje of wat extra geld (van verjaardagen e.d.) beschikbaar voor aanschaf van wat nieuws.
wat bedoel je dan met lastig ik vindt het geen probleem zo
Mark, als ik je goed begrijp wil je een onderdoorgang maken naar waar je vandaan komt met je rails. Ik bedoel met lastig dat je daar niet veel vrije ruimte voor hebt. Niet meer en niet minder. Snap je dat?
-
Zoals ik al zij misschien heb je er overheen gelezen:
Nee hoor Mark, ik heb er niet overheen gelezen. Spaanplaat is gewoon minder geschikt. Maar dat is mijn mening. Het kan je echter in een later stadium van je baan in moeilijkheden brengen. Helaas is dat een les die ik en vele anderen voor jou in het verre verleden al gemaakt en beleefd hebben.... ;)
-
"bedankt" voor alle kritiek ik kan er zeker wat mee :)
ik ga eens kijken wat ik nou kwijt been aan k-rails
als ik deze baan opnieuw wil leggen.
maar ik denk dat ik daar wel uit kom als ik alles wat
ik nu heb verkoop en 2 maanden wacht dan heb ik zo
iets van 200 euro wat ik kan uitgeven.
mark
special thanks to: ronald dat je me op de M-rails wees ik twijfelde zelf ook al maar ik had een extra zetje nodig
en die heb jij gegeven.
-
Nogmaals Mark, de M-rail is zeker bruikbaar, maar de andere alternatieven zijn beter en betrouwbaarder. Rustig kijken of het haalbaar is voor je, tijd genoeg. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. ;)
-
dat snap ik ;D
mark
-
Wat spaanlaat betreft, dit geld ook enigzins voor MDF, dat kan ook
errug dorstig zijn :P
Gelukkig is daar grondverf voor waarmee het probleem van de
poreuze structuur te verhelpen is...
Spaanplaat heeft wel weer het nadeel dat het erg breekbaar is...
Met vriendelijke groet,
Tis
-
nog steeds geen problemen mee gehad en ik heb er al aardig wat houtlijm en zo opgekwakt
mark
-
er is na eurospoor een heleboel gebeurd aan de modelbaan veel groen
leven in de brouwerij gebracht (niet heel veel).
foto's komen nog (moet ik nog maken) ;D
wel kan ik dit even laten zien namelijk het definitieve sporenplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tjoeketjoeke.jpg)
Mark
-
ik ga nu even foto's maken over een kleine 15 minuten meer
Mark
-
zoals beloofd pics:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC13338.jpg)
sfeerplaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC13339.jpg)
nog eentje (de goederenwagons op de achtergrond zijn eurospoor aanwinsten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC13347.jpg)
gat ;) in aanbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC13356.jpg)
zoek de verschillen :) sorry voor de bibberige foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC13363.jpg)
een overzicht van het stationsgebied annex stortplaats ;D(zoals je ziet is er nog veel te doen)
dat was het voor nu
Mark
-
geen reacties??!
Mark
-
je weiland is een verrassend sfeerplaatje zomaar ineens.
Wat die spaanplaat betreft, kan het wel handig zijn er op z'n minst een grondlaag op aan te brengen (grondverf is al genoemd) voordat je erop gaat kliederen. Want spaanplaat zelf is natuurlijk gen solide materiaal.
En realisme met rails..... ik ben zelf nu koppig een baantje aan het maken met Fleischmann profirails, dat wordt door de echte modelbouwers ook verfoeid.
Je bent lekker op zoek en aan het weilandje te zien ben je van plan er wat moois van te maken. En wie weet stap je toch nog over op andere rails.
Wat je baanplan betreft... in je ideeën zagen we eerst iets van twee keerlussen die meteen weer uitkomen op je station. Waarom was je eigenlijk afgeweken van het ovaal? (kan namelijk ook een handig schaduwstation worden). En het lijkt nu ook alsof je de keerlus ook in de beschikbare ruimte niet goed bij elkaar krijgt weer.
Succes met de baan en de entourage. Je bent volgens mij erg enthousiast, dat is leuk. En leuk moet het ook zijn. (y)
-
het is een tijdje geleden dat er een update is geweest.
in die tijd is er IETS gebeurt, wat dat IETS is lees je....
In het volgende bericht.
Mark
-
Zondag 11.00 uur
er rijden geen treinen meer naar of door zevezanden (zo heet de baan nu Moet alleen nog de naam van het topic veranderen).
het is veradelijk stil.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0038.jpg)
perrons zijn verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0040.jpg)
baanwachters huisje en de overweg... ook verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0042.jpg)
naast het station staat een enorm monster ::) ;D en het had honger.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0039.jpg)
het weiland er is niks aan de hand denken de koeien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0043.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0044.jpg)
toen opeens was hun eten verdwenen maar daar hield het niet op..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0045.jpg)
de koeien schrokken zich wild en verdwenen toen zelf ook!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0046.jpg)
toen gooide het monster het hek okm en at het op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0048.jpg)
toen het gras ook.
het monster verdween toen maar ik ging door met slopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0052.jpg)
het park: weg.
de reden dat ik opnieuw ben begonnen is simpel 1 in nederland vind je niet snel een tunnel.
2 sommige mensen op dit forum hadden de zelfde mening als ik.
3 het plaatje klopte gewoon niet.
maar maak jullie geen zorgen we beginnen opnieuw beter mooier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0066.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0065.jpg)
nog een paar plaatjes van de status van de baan op dit moment.
Mark
-
zou iemand dit bericht aan de moderators kunnen melden:
ik zou het fijn vinden als de naam van dit topic wordt verandert in, zevezande in HO
alvast bedankt
Mark
-
Reacties zijn uiteraard welkom ;)
Mark
-
Heey Mark,
Ik ben benieuwd naar de nieuwe baan van je! :)
De vorige plaatjes zagen er fraai uit vond ik en de M rails waren netjes van roest voorzien. :) (y)
Is het niets om met C of K rails te beginnen of is dat gewoon te duur dat je bij de oude vertrouwde M blijft? :)
Groetjes van nog een NS 3railer,
Antal
-
ik kan wel overstappen op K-rails maar dat doe ik niet
vanwege geld geld geld ;) :)
Mark
-
Ik snap het ja en als je later gaat werken kan je altijd nog overstappen. ;)
Je bent voor je leeftijd erg fraai bezig ga vooral zo door. ;)
Groetjes,
Antal
-
Hoi Mark,
ik wil toch ook even reageren. Ik heb dit hele topic doorgelezen. Ik heb geen kritiek voor je alleen maar tips.
Over je rails. M-rails vind ik een goede keuze, nieuw worden ze wellicht niet meer gemaakt maar op beurzen kom je ze nog heel veel tegen. Zelf ik voor de C-rails gekozen toen ik begon aan mijn nieuwe baan. Toen ik mijn eerste baan had gekregen reden ze ook op M-rails. Persoonlijk heb ik mij nooit gestoord aan het lawaai.
Het lawaai wat de trein op de rails produceert is een persoonlijke kwestie. Van mij mag een trein op de modelbaan best lawaai maken dat doen ze in het echt immers ook.
Als je misschien later toch wilt overstappen op K-rails of C-rails hoef je niet alles wat je nu hebt te verkopen. Marklin heeft overgangsrails in het assortiment hiervoor.
Voor de rest, ga zo door. Ik vond dat weiland met die wagons er echt heel leuk uit zien. Doe vooral wat jij leuk vind en probeer de tips die je door dit forum krijgt in je baan te verwerken. Je leert immers van je fouten en van anderen.
Succes!!
Dennis
-
dat weiland komt terug in de nieuwe baan terug dus maak je geen zorgen.
Mark ;)
-
Over je rails. M-rails vind ik een goede keuze, nieuw worden ze wellicht niet meer gemaakt maar op beurzen kom je ze nog heel veel tegen.
Volgens mij heb ik daar ook nog een stapel van liggen
-
Hoi Mark,
Je weiland met koeien zag er perfect uit! Vanaf die foto had ik je veel ouder geschat. IK heb dan ook alle vertrouwen dat je nieuwe ontwerp een mooie baan zal worden! :)
hartelijke groet, AR
-
Hoi Mark,
Je weiland met koeien zag er perfect uit! Vanaf die foto had ik je veel ouder geschat. IK heb dan ook alle vertrouwen dat je nieuwe ontwerp een mooie baan zal worden!
hartelijke groet, AR
dankjewel AR
btw: het weiland komt ook op de nieuwe baan terug.
heb vandaag na het slopen nog een nieuw station aangelegd.
ben benieuwd wat jullie er van vinden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0067.jpg)
de rechter kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0070.jpg)
nogmaals de rechter kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0071.jpg)
en de linkerkant.
nu van boven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0073.jpg)
de rechter kant weer.
(de foto,s zijn een beetje overbelicht zal ik straks nog eens proberen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0075.jpg)
het midden. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0076.jpg)
en de linkerkant. het gat was van de ex tunnel die er nooit is gekomen, wordt natuurlijk dicht gemaakt.
dat was het weer voor vandaag.
ik wil graag weten wat jullie beter vinden, het nieuwe station of het oude?! ik heb al een idee ::)
Mark
-
geen reacties!? >:(
Mark
-
Verwacht je binnen 1 uur en 18 minuten al een reactie dan?
-
hallo Mark,
dus grote veranderingen aan het doorvoeren! Kan we wat vertellen over wat je van plan bent te maken. bv sporenplan.
en misschien nu je toch opnieuw begint, je plank in de grondverf zetten heb je gelijk de juist ondergrond kleur te pakken. ;)
ga zo door. aan je t oude weiland te zien heb je er best wel kijken. 8)
-
Verwacht je binnen 1 uur en 18 minuten al een reactie dan?
ja ;D
Mark
-
een heel kleine update de foto's die ik gisteren had gemaakt waren overbelicht dus bij deze betere foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0077.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0078.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0079.jpg)
(ik heb jullie de stationssporen bespaard want dat is toch maar recht toe recht aan)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0083.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0084.jpg)
dat was het weer!
Mark
-
Hallo Mark,
Leuk bouwproject. :)
De wisselstraat aan de linkerkant kan nog mooier, volgens mij. Ik heb een schetsje voor je gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0076aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0076aangepast.jpg)
Het voordeel hiervan is, dat de treinen zich niet zo erg door al die bochten hoeven te slingeren. Bovendien worden de sporen worden langer.
Succes!
Basilicum
-
ik snap het maar dan moet ik eerst een "nieuwe" wissel kopen op marktplaats ;D
ik wou dat al gaan doen.
Mark
-
hallo iedereen even een fotoloze :) update
ik ben nu bezig met isolatie onder de rails te leggen.
ik ben benieuwd naar het verschil.
vanavond of over een half uur meer ::)
Mark
-
zoals beloofd foto's want daar zijn we allemaal dol op (hoop ik) ;D
het grootste deel van het station is gedaan en ik heb ondertussen
ook nog een 2de perron op maat gezaagd.
Foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0085.jpg)
vers gesneden stroken isolatie ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0088.jpg)
ingelijmd en wel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0089.jpg)
de andere kant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0091.jpg)
daar houdt de rails en isolatie voor nu op :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0092.jpg)
en dit was er over na een boel plakken en snijden
dat was het weer
morgen gaan we verder met de isolatie en we gaan een begin maken met ballasten.
Mark
-
we zijn weer een beetje verder het laatste deel van het station isolatie gelegd en het idee van basilicum doorgevoerd
ben er best wel blij mee ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0093.jpg)
het onderwerp ;)
Mark
-
Ben je daar nou eerder je bed voor uit gegaan om 's morgens vroeg nog een stukje track te leggen?
Edit: Maar het ziet er wel weer leuk uit ;)
-
Goed gedaan, Mark.
Groet,
Basilicum
-
ja, had wat tijd over dus doe ik dat even voor dat ik naar school moet en nee ik ben niet eerder me bed uitgekomen
Mark
-
heb weer wat gepruts :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0096.jpg)
met of zonder? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0100.jpg)
wat vinden jullie ervan?
Mark
-
Heey Mark,
Als je de foto's iets scherper kan maken kunnen we er misschien een beter oordeel over geven.
Als ik het zo zie heb je het erg mooi gedaan heerlijk in een Nederlandse style. (y)
Groetjes,
Antal
-
Ondanks dat de foto niet geheel scherp is zeg ik MET. Het smoelt net even ietsje beter.
-
Ondanks dat de foto niet geheel scherp is zeg ik MET.
volgens mij heb je een foutje gemaakt in je bericht
snap het niet??
Mark
-
Mark,
Hij bedoelt zeker met buffers op het stootblok! ;)
Groet, Marc
-
ik snap het :P
hier wat scherpere foto's en een klein projectje tussendoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0101.jpg)
...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0102.jpg)
...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0104.jpg)
weet niet of het historisch correct is maar dat maakt mij niet uit :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0105.jpg)
idem..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0106.jpg)
en bij elkaar.
Mark
-
morege ;) gaan we verder met ballast en perrons enzo ;)
Mark
-
Hoi Mark, foto's nog steeds niet helemaal scherp. Denk dat je iets minder moet inzoomen ;)
-
nee komt door de camera die is uit het jaar nul en inzoomen heb ik bij deze foto's niet gedaan
gebruikte eerst een betere maar die lag aan de oplader ;) (is inmiddels alweer opgeladen)
Mark
-
gisteren na een bezoekje aan kuijpers aan het klo*jen geslagen :)
ik heb een gedeelte van de baan geballast en afgewerkt met groen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0111.jpg)
aah wat mooi...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0112.jpg)
schakelkasten (dat waren de aankopen 6 stuks, 4 vrijbalken, een baantelefoon)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0114.jpg)
...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0115.jpg)
...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0116.jpg)
een overzichtje
dat was het weer
Mark
-
Leuk om te volgen, maar dat de foto's niet scherp zijn is jammer. Het ligt denk ik niet aan de camera, want sommige foto's zijn wel scherm. Ik denk dat je een statief moet gebruiken. En niet te dicht op het onderwerp zitten. Wat daarnaast kan helpen is je camera de tijd geven om scherp te stellen. Te snel 'klikken' kan er voor zorgen dat je foto dan wazig wordt.
Maarten
-
ik zal het onthouden..
Mark
-
inmiddels is de trein uit nieuwkoop aangekomen, en omgelopen naar het opstelspoor wachtend op de volgende inzet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0122_1.jpg)
aankomst
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0126.jpg)
omlopen..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0127.jpg)
wachten op de volgende inzet
Mark
-
Kijk eens aan, we krijgen nu ook treinverkeer tussen Nederlandse stations (y)
Groet,
Ruud
-
yep (y)
Mark
-
na al het werk wat ik al gedaan heb ::)
wil ik ook bovenleiding op mijn baan, ik hoef niet te weten waar je het kan kopen of iets dergelijks
maar waar en hoe de bovenleidingsportalen moeten komen staan.
Mark
edit: ik kan in de NEM normen nergens iets vinden over de afstand tussen 2 portalen weet iemand hier dat? vast wel
-
Hoi. In Nederland op de vrije baan: 70 meter. Maar dat ga je in h0 niet redden..
Gr, Bert
-
en hoeveel is dat dan in model heb zo gauw geen rekenmachinen kunnen vinden
Mark
-
ongeveer 80 cm.
-
Mark,
heb je nog meer nederlands materieel??
Johan
-
en hoeveel is dat dan in model heb zo gauw geen rekenmachinen kunnen vinden
Nooit gehoord van hoofdrekenen of het gewoon ouderwets op een papiertje uitrekenen. :-X
Of zijn de rekenlessen tegenwoordig al afgeschaft op school. :'(
Gr.
Eric
-
Rekenlessen zijn volgens mij niet afgeschaft maar tegenwoordig is zowat een zakjapanner wel verplicht ;D
-
we zijn qua scenery een klein beetje verder, het me aan het eerste huis gewaagd en een hek geplaats bij de opstelsporen omdat ik geen zin heb in preisermoes ::) niet zo smakelijk namelijk. en een overweg tussen de 2 perrons.
foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0035.jpg)
eerst een close up van een van de segmenten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0036.jpg)
een overzicht van alles wat is "omhekt" ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0037.jpg)
overweg vind het best goed gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0038_1.jpg)
wat vinden jullie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0041.jpg)
en we zijn een beetje verder met ballasten
Mark
-
had ter vervanging van mijn eigen brouwsels 4 stuks artitec stootblokken gehaald
alleen kwam er net pas achter dat de zwarte verf Revell Nr. 5 meer op een lap rubber leek dan op verf >:(
had het potje niet goed dicht gedaan :-\ dus dat wordt weer een fietstocht naar Kuijpers.
Heb ook nog flexibele muurplaten gekocht met baksteen motief Heki Nr. 70122 voor de perrons.
mvg. Mark
-
zo.. even dit draadje uit het stof sleuren.
het is jullie vast al opgevallen dat de laatste tijd niets is gebeurd. ::)
maar er is genoeg te doen, hierbij even een waslijstje
ballastbed afmaken
gras zaaien
perronzijkanten
seinen bestellen
stootblokken in de verf zetten
stationsgebouw uitzoeken/kopen
stratenmakers aan het werk zetten
geld uitgeven ;)
bovenleiding maken van stireen
stationsplein/omgeving
Mvg, Mark (die het komend jaar druk heeft)
-
Ik ga dit topic zeker volgen het komende jaar. Ziet er goed uit waar je mee bezig bent (y)
Dus veel pica's please ;)
Gr Bob
-
doen we (y)
mvg, Mark
-
dan doen we maar een wat nieuwe foto's in dit draadje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0042_1.jpg)
het laadperron een beetje aangekleed voor de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0043_1.jpg)
close up.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0044_1.jpg)
dan het reizigersperron in vogelvlucht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0048_1.jpg)
met wat bankjes en volk erbij.
en tot slot eentje die er gewoon bij moest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0045_1.jpg)
gelijk maar even een jaartje dienst erop gekwakt.
(wat is ie mooi (vies) he..
Mvg, Mark
-
Die Frico-wagen heb je wel heel heftig geweatherd ::). Vaak geldt bij weatheren: less is more.
Groet,
Ruud
-
dan gaat ie naar de wasstraat en beginnen we gewoon opnieuw toch ;)
Mvg, Mark
-
Met poeders gedaan dus :) Heel verstandig :D
Groet,
Ruud
-
dan zijn we weer een beetje verder.
ik heb niet stil gezeten de laatste tijd de camera had alleen kuren, maar hij doet het weer dus
lekker veel...
pictures! :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0001_3.jpg)
de nieuwe plan D van roco 1ste klasser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0002_1.jpg)
restauratie..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0004_3.jpg)
een van de 2de klassers..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0005_2.jpg)
en de andere 2de klasser
ik heb ze dus alle vier :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0008_1.jpg)
postbode belde laatst aan met een leuk pakketje. nummer 1 en 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0009_2.jpg)
en 3 en 4
de seinen zijn van henckens art.2001 en art.2012
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0010_1.jpg)
nog even de perrons geverfd (2 van de 3) beetje wazig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0011_1.jpg)
laadperron
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0012_2.jpg)
close up
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0013_1.jpg)
had hem nog bewerkt met de tandenborstel maar zie geen verschil. Hardnekkig poeder >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0014_1.jpg)
leuk doorkijkje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0015.jpg)
heb ook nog het ballast afgemaakt (vergeet niet dat dit M-rails is! :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0016_1.jpg)
en de laastste foto van de hondekop, heb hem een beetje gepimpt zoals je ziet pantos zwart gemaakt neus een stipje verf en het ziet er al een stuk beter uit dan standaard :)
dat was het weer voor deze keer tot de volgende keer ;)
Mvg, Mark
edit: het verf dillema:
had ter vervanging van mijn eigen brouwsels 4 stuks artitec stootblokken gehaald
alleen kwam er net pas achter dat de zwarte verf Revell Nr. 5 meer op een lap rubber leek dan op verf >:(
had het potje niet goed dicht gedaan :-\
is inmiddels opgelost zoals je op een paar foto,s ziet. ik kan ook daar nog even een foto van maken als dat jullie handig zou lijken.
-
Het vordert gestaag, zie ik... (y)
Kleine tip voor je (wazige) foto's:
Zet je camera op een statief, of iets anders wat goede steun biedt, en gebruik de zelfontspanner.
Dan worden de foto's wat scherper... ;)
Met flits worden foto's vaak fletser, en zonder flits is het weer moeilijk om je camera zo lang stil te houden.
Succes met bouwen en fotograferen!
Groet,
Ronald
-
oke bedankt
Mvg, Mark
-
Nou, zoals Ronald al zei het vordert gestaag...
Nou, nu niet meer :P heb het hele baanplan omgegooid.
ivm: weinig rangeermogelijkheden, te lange rechte stukken.
samengevat, gewoon te weinig variatie.
het nieuwe baanplan is een stuk gevarieerder (neemt ook meer ruimte in)
hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_zevenzanden_HO.jpg)
de rails ligt inmiddels al vast en kan binnenkort beginnen met ballasten.
hoop dat jullie genoeg zijn bijgepraat :)
Mvg, Mark
Edit: Lang geleden he :)
-
Dus als ik het goed gelezen heb wordt dit je 3e project :o
groeten klaas
-
Ja, goed gelezen Klaas.
Het was bij "project 1" zo dat ik in het begin het een mooi plan vond, maar op den duur veranderde dat...
"project 2" ging precies hetzelfde, dus zijn we nu hier.
Heb wel 1 ding met mezelf afgesproken en dat is nu niets meer veranderen. (y)
Mvg, Mark
-
Dus je probeert het nu zo te doen dat je niks meer gaat veranderen.
Dit wordt dus het definitieve plan.
We zullen het afwachten ::)
groeten klaas
-
Dat klopt,
ga nu niets meer veranderen anders komt het nooit af :P
Ik ga overigens vandaag "weer" ::) een begin maken met ballast.
dus misschien vanavond update
Tot dan,
Mvg, Mark
-
Succes mark
en sterkte met de nieuwe opbouw
we wachten de foto's wel weer af
groeten klaas
-
Kun je lang wachten, ;D
nee hoor, geintje.
Mvg, Mark
-
wat is lang wachten ???
een dag, een week, een maand of een jaar ;D
of is het een paar uren ;D
grtz klaas
-
Tot vanavond,
hopelijk
Mvg, Mark
-
Nou,
het werd niet vanavond ;D
maar nu, het eerste deel van de baan in ingestrooid en wat aangekleed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0018_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0019_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0020_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0021_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0022_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0023.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0025.jpg)
nou dat was dat later meer ;)
Mvg, Mark
-
Hoi Mark,
leuk baantje. Ik weet niet hoe realistisch je het wilt hebben, maar je hebt verkeerde seinen gebruikt. normaal hangen de zwarte kappen met de lampen naar binnen toe vanaf de paal gezien en bij jou hangen ze naar buiten.
Johan
-
pfieuw, heb wat gemist blijkbaar :P
mooi baantje :P
-
Johan,
ik weet het ik had ook linkse seinen besteld maar om een of andere reden kwam het precies verkeerd om in plaats van
4 linkse seinen kreeg ik 4 rechtse.
heb ook toen een mailtje gestuurd maar nooit antwoord gekregen.
Mvg, mark
-
Begint er serieus goed uit te zien!
Groet,
Ruud
-
Ik ben blij dat te horen van een van de "meesters" hier op het forum. :)
Bedankt!
Mvg, Mark
-
Hallo Mark,
linkerseinen, zijn seinen die links van het spoor worden geplaatst en hebben de lampen dus rechts van de paal. Je hebt dus precies gekregen wat je besteld hebt. Normaal moet je rechtse seinen bestellen. Linkse seinen worden soms gebruikt bij dubbel enkelspoor of daar waar rechts geen plaats is.
groet Marc
-
Noodseinen seine seinen
die gebruikt seine
als gewone seinen kapot seine ..... toch :D
-
toch...
nou nee ??? snap er geen bal van :D
-
vertaling:
noodseinen zijn seinen die gebruikt zijnworden als de gewone seinen kapot zijn .....toch :D
-
Noodseinen seine seinen
die gebruikt seine
als gewone seinen kapot seine ..... toch :D
Ah, nu snap ik hem wel kwestie van goed lezen :)
Mvg, Mark
-
als je het snel leest zie ik t eerder.
nt zls dtt, kn j k btr snl lzn.
(net zoals ditte, kan je ook beter snel lezen)
-
Hallo,
ik ben er weer laatste tijd wat geballast.
ik zie nu dat het foto's uploaden wat sloom gaat :-\
maar daar moet je mee leren leven, ;) hier wat foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14297.jpg)
de noorzijde van het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14301_1.jpg)
zelfde plek maar dan de andere kant. (beetje onscherp) :-\
dat was het wat betreft vorderingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14299.jpg)
gewoon een leuke foto (y)
Mvg, Mark
-
Nou,
na alle reacties op de vorige foto's, ::)
bedacht ik dat het weer eens tijd is om te laten zien wat ik heb gedaan.
(Uploaden gaat nog steeds sloom, :-\)
bij deze:
Allereerst, de eerste preisertjes gesingaleerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14390.jpg)
sommige rusten uit na de lange reis, en sommige hebben haast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14393.jpg)
een luchtfotograaf zag het allemaal gebeuren en besloot het vast te leggen..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14394_1.jpg)
stelletje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14397.jpg)
ruzie..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14399.jpg)
de tunnel in naar huis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14398.jpg)
de tunnel ingang.
Nou is dat niet het enige wat er gebeurd is.
ben ook begonnen met de bovenledings portalen te bouwen in styreen.
het zijn de oorspronkelijke DIN-masten die onder andere terug zijn te vinden tussen Geldrop en Eindhoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14400.jpg)
sommige portalen zijn wat verder af dan de anderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14401.jpg)
vanuit een andere hoek..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14402.jpg)
..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14403.jpg)
vanaf de andere kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14404.jpg)
alleen nog een kleurtje en isolatoren en dan zijn ze klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14405.jpg)
de afspanmast aan het einde van het iets langere spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14406.jpg)
overzicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14409.jpg)
en nog even de westzijde van het station met wat nieuwe ballast.
Nou, dit was em weer.
Mvg, Mark
-
Niemand? :-\
Mvg, Mark
Edit: srry, ik ben af en toe wat ongeduldig ;)
-
Na anderhalf uur verwacht je al een reactie?! Een beetje geduld aub...
Ik heb wel een opmerking: volgens mij zouden er in het echt boven 2 opstelsporen nooit dubbelportalen staan, die zouden altijd enkel uitgevoerd worden.
Verder ziet het er leuk uit :)
-
Niemand? :-\
Mvg, Mark
Tuurlijk wel Mark,
Maar er staat zoveel te lezen op het forum. ;D
Ik zou zeggen, ga vooral door met bouwen ziet er weer een stuk fraaier uit.
Groet,
Oskar
-
Hoihoi,
Flinke slingers voor de passagiers als je eroverheen boemelt, toch een goed effect verkregen met het degelijke M-spul. Krijg zowaar spijt dat ik het weggedaan heb.
Ga zo door (y) (y)
Gr Koen
-
Peter,
in het draadje van Dennis (roco37)
staan een paar foto's van 2 opstelsporen die ook dubbelsporige masten hebben.
waarom zouden er eigenlijk enkelsporige masten moeten staan?
Mvg, Mark
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EEUUUE8D-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IR3OXFQ6-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-S4WSLKAT-D.jpg)
-
Je hebt gelijk Mark, ik kan zo geen goede voorbeelden in 1:1 vinden die mijn gevoel ondersteunen.
-
geen probleem vond het gewoon raar :)
Mvg, Mark
-
Hallo allemaal,
Laaste week de rails opgepoetst ( M-rails vindt het leuk om te roesten :-\ ) Maar nu glimt alles weer als een gek.
Ook heb ik nog een stuk uit het eilandperron moeten halen, het zorgde voor een aantal onstporingen.
En het is ook tijd voor een feestje want het ballastbed is af! ;) (bijna dan)
Hier wat foto's:
BTW: de perrons zijn nog niet klaar 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14426.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14427.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14428.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14429.jpg)
dit was het weer qua perrons
nu verder met het ballastbed.
een paar detailfoto's van de "vers" geplaatste vrijbalken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14430.jpg)
het dwergsein heb ik zelf gemaakt van wat styreen en een een sateprikker
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14431.jpg)
wederom 2 dwergseinen maar het gaat natuurlijk om de vrijbalken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14432.jpg)
in ze eentje ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14433.jpg)
en als allerlaatste foto een overzicht van het oostelijke deel van het station
waarop de vrijbalken goed te zien zijn.
Mvg, Mark
PS: wat is het rustig op het forum :)
-
Het is ook mooi weer, 8) Heb een deur buiten staan schilderen maar lees nu weer mee hoor. Ik zie aan de modelbouwtechnieken die je beheerst dat je dit vaker doet? zo maar even een dwergseintje tussendoor.... ???
Groeten Koen
-
Helemaal niet eigenlijk, begon als een probeerseltje en het zag er goed uit,
dus dacht maak er nog een paar. Ik ben blijkbaar goed in scratchbuilden ;D
En even voor de goede orde, ik ben pas 14 jaar oud. 8)
Mvg, Mark
-
Dan heb je nog een lang modelspoorleven voor je (y)
Gr Koen
-
En even voor de goede orde, ik ben pas 14 jaar oud. 8)
Dan doe je leuk mee. (y)
Ben 35 en leer nog steeds bij.
Maar ja dat is het leuke van deze hobby, je leert constant bij.
Succes verder met je 3e project.
groeten klaas
-
Hoi Mark.
Ik heb dit hele bouw spectakel van A tot B door gespit.
Ik ben zeker onder de indruk,wat de opzet van je baan betreft.
Het steekt erg lekker in elkaar,ziet er voor jou goed uit,maar.
Ojee,daar komt een maar.
Met wat kleine dingen oogt het nog beter voor je zelf.
Ik zal ze voor je noemen,mischien kan je er iets mee,of niet het is jou baan tenslote.
Daarin ben je vrij.
1 de bovenzijdes van de perrons gebruik daar betonverf voor,geen hoogglans.
Nu glimt het on natuurlijk.
2 het perron is wat aan de hoge kant.
Daar bedoel ik de verhouding,Trein-perronvloer mee.
Wees krities voor je zelf,bekijk op je gemak wat je bouwt meer keren.
Probeer verschillende matrialen om daarvan een perron te bouwen.
Neem fotos van de realitijd,kijk daarnaar als leidraad voor jezelf.
Hoe steekt alles in elkaar,en waarom is het zo gedaan.
3 bedding tussen de de rails is mooi van kleur,maar als je bij de echte spoorwegen gaat kijken.
Heeft de bedding niet deze vlake platte structuur,ik mis een beetje het spoortaluut.
4 De foto,s die je maakt zijn soms onscherp.
Neem gerust wat tijd om mooiere foto,s te maken,wees niet gauw tevreden,met het resultaat.
Probeer het maar eens.
Sucses,ik kijk wel met je mee.
Als je vragen hebt stel deze gerust.
Martin.
-
Hallo Martin,
Ik beschouw deze baan net zoals jij niet perfect.
Maar Dit is dat ook mijn eerste modelbaan. De perrons bijvoorbeeld,
de perronvloer die glimt alleen op de foto's in het echt glimmen die
helemaal niet. Ook de bedding tussen de rails in bij lange na niet vlak
dat komt wederom door de hoek van de camera. je moet ook niet vergeten
dat dit M-rails is en dus sterk verouderd.
Bedankt voor de tips, en ik zal kijken wat ik er mee kan doen.
Mvg, Mark
-
Hoi Mark.
Het hoeft ook niet perfect te zijn.
Als jij er maar tevreden mee bent,vindt ik dat fijn om te lezen.
Ik ben vroeger ook met M rails van Marklin begonnen.
Dat was mijn eerste kennis making met het modelspoor gebeuren.
Nu ben ik bezig met een N spoorbaan,dat is wat rails en treinen betreft,wel kleiner.
Die dwergseintjes en vrijbalken,maken het.
Er kwam ook nog iets van bovenleiding,was dat een plan, of zeg je,ik doe het lekker zonder bovenleiding.
Wat je bij de seinen en wissels ook nog kunt maken,kabelgoten naar de schakelkasten toe.
Martin.
-
Nou is dat niet het enige wat er gebeurd is.
ben ook begonnen met de bovenledings portalen te bouwen in styreen.
het zijn de oorspronkelijke DIN-masten die onder andere terug zijn te vinden tussen Geldrop en Eindhoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14400.jpg)
sommige portalen zijn wat verder af dan de anderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14401.jpg)
vanuit een andere hoek..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14402.jpg)
..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14403.jpg)
vanaf de andere kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14404.jpg)
alleen nog een kleurtje en isolatoren en dan zijn ze klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14405.jpg)
de afspanmast aan het einde van het iets langere spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14406.jpg)
overzicht.
kijk eens (y)
Mvg, Mark
-
Hoi Mark.
Ja,die masten had ik al gezien.
Maar je kunt er ook voor gekozen hebben wel masten maar geen rijdraden.
Dat wordt wel vaker gedaan.
Ook geen onaardig idee.
Ze zijn trouwens wel erg wel mooi gemaakt.
En de wat voor electronica achter deze modelbaan.
Gewoon lekker met trafo,s of zit er nog iets anders in het vat.
Dit als je met meerdere treinen gaat rijden.
Wij haden onze baan vroeger in 3 aparte stroomkringen.
Konden we met 3 trein tegelijk spelen.
Jammer dat toen nog geen digitale foto,s bestonden.
Die luxe hebben we nu wel.
Martin.
-
Hallo Martin,
Ik gebruik het Mobile Station van M*, lekker simpel maar het werkt wel (y)
Dus ook geen draden hocus pokus bij mij ;D
Mvg, Mark
PS: zit inmiddels een kleurtje op de portalen als die droog zijn zal ik wel wat foto's plaatsen.
En voor koen maak ik dan wel een paar close ups van de dwergseintjes.
-
Na een lange periode van radiostilte, zijn we weer even bezig geweest.
Het derde perron is bijna klaar.
Plaatjes:
(klikbaar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14703.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14703.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14704.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14704.jpg)
Het andere eind, 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14708.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC14708.jpg)
Mvg, Mark
-
Hallo allemaal,
Ik heb al een tijdje niets meer in mijn eigen draadje gepost.
Dat komt doordat de modelbaan inclusief onderbouw gesloopt zijn..
Reden hiervoor is (onderanderen), dat de stroomafname van
Locomotieven en treinstellen op geweatherde M-rails Bagger is....
we zijn dus opnieuw begonnen.
De nieuwe modelbaan wordt een module baan met een 4 of 5 sporig schaduwstation.
Het zichtbare gedeelte word een paradebaan met een flauwe boog erin.
hieronder alvast een plaatje om een idee te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp_modulebakken_inc_opstelling_en_deel_van_de_rails_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp_modulebakken_inc_opstelling_en_deel_van_de_rails_1.jpg)
De modulebakken gaan worden gemaakt van 12 mm dik multiplex, en worden 120 cm in de lengte en 61 cm in de breedte. Daarop de contouren van het landschap in piepschuim, lees: http://www.floodland.nl/aim/info_polders_piepschuim_1.htm, Site van Huib Maaskant.
Zijn er nog vragen?
Mvg, Mark
-
Mark, hoe ga je de bvl-afspanning bij het kortere spoor doen? Volgens mij kan je daar beter net als bij het lange spoor een afspanmast aan het einde van het spoor zetten en voor het spoor ernaast een enkelspoorsmast.
Maarten
-
Maarten,
Het enkelspoortje is aan beide kanten tot en met het wissel niet zichtbaar.
alleen het dubbelsporige gedeelte blijft zichtbaar voor publiek. Ben namelijk van
plan om (ooit) op Eurospoor te gaan staan.
Mvg, Mark