BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: AEvolution op 16 July 2009, 18:20:01
-
Ok, here goes. Na 16 jaar zonder modelbaan was het wel weer tijd voor en nieuwe baan. Na vorig jaar te zijn verhuisd naar een ruimere woning had ik eindelijk de mogelijkheid mijn oude hobby op te pakken. Tussen het verbouwen door heb ik nog net voldoende tijd weten te vinden om met Anyrail een baanplan in elkaar te flansen.
Eerst maar eens de plaatjes;
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/versie1.jpg)
Laag 0 Klik voor een grotere versie. (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/versie1.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/versie1_laag-1.jpg)
Laag -1 en -2 Klik voor een grotere versie. (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/versie1_laag-1.jpg)
Thema
Het thema is een haven- en industriestad, in een heuvelachtig gebied langs een rivier ergens in Duitsland. Een middelgroot station, waar zowel intercity als lokale treinen stoppen. Naast het station liggen een paar opstelsporen, een lokloods en een werkplaats. Er is een haven en industrie gebied, met voldoende mogelijkheden om te rangeren. De stad heeft een oude binnenstad, die door de economische groei is uitgebreid met veel moderne nieuwbouw. (Nog uit de tijd van voor de crisis ::)) Het station is hoger gelegen dan het paradevak en de haven.
Afmetingen
U-vorminge baan in een ruimte van 3.0m x 3.2m (Exacte afmetingen op tekening) Twee mansgaten om overal goed bij te kunnen.
Tijdperk
Vooral tijdperk V en Vl, maar een enkele trein uit tijdperk lV is ook niet uitgesloten.
Railsysteem
Fleischmann Piccolo en N Roco
Besturing
Nog niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk digitaal met Multimaus.
-
Welkom Raphael. Imposante voorraad rails op je baan met een gigantisch rangeergebied in de haven. Heb je echt nog wel ruimte voor huizen en dergelijke?
Ik vraag me wel af of je genoeg ruimte hebt om je sporen onder elkaar door te laten lopen. De blauwe keerlus, met voor de daling nog een aftakking naar de haven, moet wel vrij snel onder de stationssporen doorgaan. Het kan zijn dat de stationssporen al hoger liggen, maar dat kan ik uit de tekening en je verhaal niet opmaken. Als je een stijgingspercentage van 3% hanteert, dan heb je toch zeker een meter of twee nodig om sporen te laten kruisen, of een meter waarbij het ene spoor daalt en het andere stijgt natuurlijk.
Die zelfde opmerking geef ik je ook graag mee voor de twee gele sporen bovenin die een daling inzetten naar niveau -1 en -2 en daar onder de twee rechter havensporen door moeten. Al lijkt het me dat als je de gele sporen na de wissel linksbovenin al laat dalen dat je dan toch best een eind kunt komen.
Veel succes met plannen en bouwen! We zien je handelingen graag tegemoet.
Mvg,
Martin
-
Hey,
Vind het ook een mooi baanplan, heeft wel wat.
Maar wat ik me alleen afvraag, zou er tijdens het bouwen geen dip gaan komen?
In de zin van komt er ooit een einde aan, ben je daar niet bang voor?
Mvg, Marcel
-
ik zou als ik jouw was de drieweg wissels er wel uit halen... daar krijg je later spijt van.
-
Welkom Raphael. Imposante voorraad rails op je baan met een gigantisch rangeergebied in de haven. Heb je echt nog wel ruimte voor huizen en dergelijke?
Ik vraag me wel af of je genoeg ruimte hebt om je sporen onder elkaar door te laten lopen. De blauwe keerlus, met voor de daling nog een aftakking naar de haven, moet wel vrij snel onder de stationssporen doorgaan. Het kan zijn dat de stationssporen al hoger liggen, maar dat kan ik uit de tekening en je verhaal niet opmaken. Als je een stijgingspercentage van 3% hanteert, dan heb je toch zeker een meter of twee nodig om sporen te laten kruisen, of een meter waarbij het ene spoor daalt en het andere stijgt natuurlijk.
Die zelfde opmerking geef ik je ook graag mee voor de twee gele sporen bovenin die een daling inzetten naar niveau -1 en -2 en daar onder de twee rechter havensporen door moeten. Al lijkt het me dat als je de gele sporen na de wissel linksbovenin al laat dalen dat je dan toch best een eind kunt komen.
Veel succes met plannen en bouwen! We zien je handelingen graag tegemoet.
Mvg,
Martin
De stationssporen liggen inderdaad hoger. Het paarse spoor kan daardoor gemakkelijk onder het station door kruisen. het gele spoor blijkt inderdaad een probleem :-\ Juist doordat het station hoger ligt, heb ik extra veel lengte nodig om onder de havensporen door te komen. Veel meer dan waar ik nu op gerekend had. Terug naar de tekentafel dus! Ik ben al bezig met een nieuwe variant, waarbij het station er veel gelikter uit ziet en de rest van het baanplan veel rustiger is geworden. Het rangeerterrein is in dat plan veel kleiner, want dat was in het oude plan inderdaad ieeeetsjes aan de grote kant ;D
Hey,
Vind het ook een mooi baanplan, heeft wel wat.
Maar wat ik me alleen afvraag, zou er tijdens het bouwen geen dip gaan komen?
In de zin van komt er ooit een einde aan, ben je daar niet bang voor?
Mvg, Marcel
Nee, daar ben ik eigenlijk niet bang voor. Ik werk maar 32 uur en heb daardoor redelijk veel vrije tijd. Voor mij zit de lol vooral in het ontwerpen en het bouwen en minder in het rijden. Ik zou het zelfs jammer vinden als mijn plan binnen het jaar te bouwen is ;)
ik zou als ik jouw was de drieweg wissels er wel uit halen... daar krijg je later spijt van.
Waarom als ik vragen mag ??? Ik kon hier niets over vinden op het forum. Zijn de driewegwissels onbetrouwbaar, of zorgen ze voor meer ontsporingen?
Ik wil om mijn baanplan te versimpelen ook wat boogwissels gebruiken. Ik weet dat de boogwissels van Fleischmann een te krappe radius hebben. Welke boogwissels zijn wel goed te gebruiken, ook in combi met Fleischmann Piccolo rails?
-
Ze zijn niet onbetrouwbaar, maar eerder onrealistisch. Ik had ze ook in mijn baanplan zitten, maar nu ik weet dat ze in het echt (bijna) niet voorkomen ben ik blij dat ik ze eruit heb gehaald. Ik gebruik ze nu voor mijn schaduwstation.
Maar als je je daar niet aan stoort dan kun je ze zeker blijven gebruiken, het lost vaak wel het ruimte probleem op.
edit: Als ik me niet vergis heeft minitrix r3/r4 boogwissels in het assortiment, maar deze hebben geen bedding zoals fleischmann rails. Die kunnen gewoon gecombineert worden met fleischmann rails
-
Na 4 maanden brainstormen heb ik besloten het over een compleet andere boeg te gooien. In het oude baanplan zaten een aantal knelpunten waar ik niet meer uitkwam. Het nieuwe ontwerp is nu een kopstation. Het paradevak is als hondenbot uitgevoerd, zodat ook doorgaand verkeer mogelijk is. De baan is nog steeds 3m x 3,2m
Thema
Het thema is nog steeds een middelgrote haven- en industriestad, in een heuvelachtig gebied langs een rivier ergens in Duitsland. Door de heuvelachtige scenery is het mogelijk extra ruimte te creeren voor het ondergelegen schaduwstation.
Het kopstation bestaat uit 6 sporen voor reizigersverkeer, zowel stop- als intercity treinen. Daarnaast zijn er een aantal goederensporen en een laadspoor voor een posttrein. Naast het station ligt de werkplaats, met een draaischijf met ringloods en een apparte werkplaats met tankplaat voor diesellokken.
Op de andere poot van het baanplan ligt een haven- en industriegebied. Hier zijn een containerterminal, een machinefabriek en een chemische fabriek te vinden. Ieder met een eigen aansluiting op het spoor.
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/051009zichtbaar.jpg)
Niveau 0 klik voor grotere versie (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/051009zichtbaar.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/051009schaduw.jpg)
Niveau -1 en -2 Klik voor grotere versie (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/051009schaduw.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/051009.jpg)
Totaal Klik voor grotere versie (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/051009.jpg)
-
Railplan ziet er zeker ook zo imposant uit als het eerste railplan. (y)
Ben benieuwd naar de uitvoering als het in rails ligt.
-
Ziet er op het eerste gezicht uit als een prima plan!
Mooi (y)
mvg,
Sander
-
indrukwekkend, zowel in omvang als wisselaantal! Je hebt 4 in/uitgaande treinen in het kopstation, 2 per vertakking, en die gaan op het smalste stuk over 3 sporen. Denk dat je daar wat kan verbeteren, zeker als je evt. computerbesturing wil gaan gebruiken maak je hier een belemmering (of uitdaging) die niet echt nodig is. Met een kleine aanpassing kan je met deze wisselstraat ook over 4 sporen binnenkomen/uitgaan en dan zitten de bewegingen elkaar een stuk minder in de weg. Je hebt nu het kopstation en paradespoor evenwijdig aan elkaar en aan de tafel getekend maar wat afwijking onderling (schuin gelegd station of lichte kromming in het paradespoor) maakt het een stukje realistischer.
succes Ferry
-
Hoi,
Als ik in eerdere berichten van jou lees, zie ik dat het jou meer om het bouwen gaat dan om het rijden, dus in dat geval, zou ik toch gaan kijken naar een mogelijke baan in de richting van het eerdere ontwerp.
Een kopstation en zeker als vandaaruit ook gerangeerd moet worden naar het havengebied, zal toch veel meer inzet van je rijden gaan vragen dan van het bouwen.
Daarnaast vind ik kwa totaalplaatje iets in de trant van het eerste ontwerp toch in zijn geheel wat mooier overkomen.
Mogelijk kun je in dat ontwerp het station zelf wat verkleinen naar minder perronsporen (in je kopstation heb je ook minder perrons verwerkt tenslotte) en daardoor in het geheel wat ruimte winnen om betere hellingen te maken.
Verder ook niet onbelangrijk, mis ik in dit ontwerp de ruimte voor de mangaten, welke je toch echt nodig zult hebben om overal bij te kunnen.
Mvg
Spoor65
-
Aan de hand van onderstaande commentaren heb ik weer het nodige gesleuteld aan het baanplan;
- Station ligt nu in een boog ipv gewoon recht.
- Goederensporen zijn veplaatst. Het station krijgt daardoor een betere aansluiting op de achtergelegen stad.
- Het tweede schaduwstation is komen te vervallen.
- Er is extra lengte spoor toegevoegd vanuit het station richting het schaduwstation, zodat deze meer vrije hoogte heeft onder de tafel.
- Er zijn 2 extra in/uitgaande sporen bijgekomen.
Hoi,
Als ik in eerdere berichten van jou lees, zie ik dat het jou meer om het bouwen gaat dan om het rijden, dus in dat geval, zou ik toch gaan kijken naar een mogelijke baan in de richting van het eerdere ontwerp.
Een kopstation en zeker als vandaaruit ook gerangeerd moet worden naar het havengebied, zal toch veel meer inzet van je rijden gaan vragen dan van het bouwen.
Daarnaast vind ik kwa totaalplaatje iets in de trant van het eerste ontwerp toch in zijn geheel wat mooier overkomen.
Mogelijk kun je in dat ontwerp het station zelf wat verkleinen naar minder perronsporen (in je kopstation heb je ook minder perrons verwerkt tenslotte) en daardoor in het geheel wat ruimte winnen om betere hellingen te maken.
Verder ook niet onbelangrijk, mis ik in dit ontwerp de ruimte voor de mangaten, welke je toch echt nodig zult hebben om overal bij te kunnen.
Mvg
Spoor65
Het bouwen is voor mij inderdaad erg belangrijk. Maar dat maakt het rijden daarmee niet minder belangrijk. Ik heb een voorkeur rangeren. Vandaar de keuze voor een baan met industie en haven, waar nu een kopstation aan is toegvoegd.
De mansgaten zijn in het nieuwe ontwerp niet meer nodig. Ik ga een oude kast uit de kamer slopen, zodat deze 50cm breder wordt. Ik heb hierdoor genoeg ruimte om de tafel vanaf 2 kanten te benaderen.
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/24-totaal.jpg)
Baanplan totaal (KLIK) (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/24-totaal.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/24-zichtbaar.jpg)
Niveau 0 (KLIK) (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/24-zichtbaar.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/24-verborgen.jpg)
Schaduwstation (KLIK) (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/24-verborgen.jpg)
-
Naar aanleiding van reactie van spoor65 ben ik verder gaan puzzelen. Ik heb een derde ontwerp gemaakt en daar ben ik zelf verreweg het meest tevreden over (y) De haven komt nu veel beter tot zijn recht. Ook met de hoogtes en hellingen komt alles nu goed uit en heb ik zelfs ruimte gevonden voor een enkelsporig lokaalspoor. De havens liggen 9cm lager dan het station. Het schaduwstation ligt op -15cm en het lokaalspoor station ligt op +15cm.
En ook niet onbelangrijk; Het aantal wissels in dit plan is 34 ten opzichte van 78 in het plan met kopstation ;D
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/171109zichtbaar.jpg)
Klik voor grote versie (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/171109zichtbaar.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/171109schaduw.jpg)
Klik voor grote versie (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/171109schaduw.jpg)
-
Ik heb toch nog twee vraagjes over het laatste ontwerp;
1) Onder de draaischijf loopt een spoor naar het schaduwstation. Hier heb ik ca 8cm vrije hoogte aangehouden, maar is dit voldoende ivm de inbouwdiepte van de draaischijf?
2) Ik ben nog niet tevreden met de aansluiting van het havenspoor op de hoofdbaan. De havens moeten vanuit beide richtingen vanaf de hoofdbaan bereikbaar zijn. Hoe kan dit beter?
-
Het dubbelspoor richting je schaduwstation links onder loopt nu in het niet zichtbare deel vanaf de bovenzijde. Als je dit nu grotendeels wel in het zichtbare deel legt, dus tot de ingang van je schaduwwisselstraat, kan je de overloopwissels ook meer die richting op halen. Dan ontstaat er een uitwijk of wachtspoor vanuit de hoofdbaan die kan aftakken richting de haven. Als je ooit computergestuurd gaat rijden kan je de treinen vanaf die plek ook over laten gaan van handmatig naar automatisch. En het kost je geen wissel meer of minder, je had ze al ingetekend.
grt Ferry
-
De aansluiting van de haven op de hoofdbaan zou ik zelf vanuit 1 richting maken.
Dus van hoofdbaan rechts naar haven links.
Maar dan zou het ook heel mooi zijn als er een keerlus achter het schaduwstation licht,
zodat de treinen ook weer terug kunnen.
Tinus.
-
Bedankt voor jullie antwoorden. Hier kan ik wat mee. (y) Ik duik de komende dagen achter de tekentafel om te kijken hoe jullie ideeen uitkomen.
Inmiddels heb ik de inbouwdiepte van de draaischijf gevonden. Die bedraagd 25mm.
-
Ik ben flink aan het stoeien geweest met de aansluiting van het havenspoor op de hoofdbaan. De havens zijn daarbij deels op de schop gegaan. Er is extra ruimte ontstaan voor een appart schaduwstation, alleen voor goederentreinen. Om ruimte te maken is het schaduwstation van de hoofdbaan een stuk ingekort.
Edit; Ik heb het station uitgebreid met een goederenoverslag. Een mooie opvulling voor een loos stuk ruimte. (y)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/poging28.jpg)
Klik voor grotere versie (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/poging28.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/poging28schaduw.jpg)
Klik voor grotere versie (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/poging28schaduw.jpg)