BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Spruit op 16 July 2009, 13:26:45
-
Ik wil een groot deel van mijn Peco wissels gaan uitrusten met servo aandrijvingen.
( Yep toch overstag gegaan voor het zachte stille en vloeiend stellen van de wissels )
Wat is echter hierbij met jullie ervaring aanbevolen.
Hoor / lees de namen Fulgurex, toirtoise, Conrad aandrijvingen etc maar wat is het verschil, kwaliteit, gemak van inbouwen en hoe functioneert dit en sluit je dit aan.
Voorlopig wil ik ze nog met Fleischmann wisselschakelaars omzetten maar tzt ( loop volgend jaar) moet dit dmv Koploper gaan.
Veel vragen dus...hopelijk ook veel practische tips
Greetz
Peter
-
De namen die je noemt zijn geen servo's, maar "gewone" motoraandrijvingen.
Echte servo's hebben ze o.a. bij Conrad, maar er zijn meer leveranciers.
Als je een echte servo met schakelaars wil omzetten, dan moet je per servo ook nog aanstuurelektronica hebben. Ook dat levert Conrad, maar als je later digitaal gaat sturen dan is dat weggegooid geld, want dan kun je beter decoders kopen die servo's kunnen aansturen.
-
Ik ben toevallig net bezig met het vervangen van Roco ondervloeraandrijvingen door servo's.
Ik gebruik de servo's en decoders van Uhlenbrock. Deze zijn via DCC aan te sturen, in mijn geval met een Intellibox. Koploper zit dan weer aan de IB.
Wat mij het meest verbaasde was de kracht van deze kleine motortjes. Ze zijn perfect geschikt hiervoor, en niet zo duur. Het schakelen van de puntstukken (hartstukken ? ;) ) doe ik met een microswitch die door het servomotortje wordt bediend. Zie ook hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20454.msg309990.html#msg309990).
David.
-
Servo decoder van Uhlenbock de 67800 met een servo van Conrad bijvoorbeeld, of met de Servo van Uhlenbrock de 81420 bijvoorbeeld. Er zijn ook bouwpakketje voor servo decoders te koop. Ook kun je misschien eens contact opnemen met Karst Drenth, ook hij heeft nog iets in de koker.
Voor een bouwpakket met puntstuk polarisatie KLIK (http://www.mbtronik.de/)
Het overige wat jij noemt zijn geen servo's, maar motorische aandrijvingen.
Mvg
Wim.
-
ik heb ook peco wissels ;D, en ik ga deze ook aandrijven met servo's ,ik heb uhlenbrock aangeschaft en ik heb €75,00 betaald voor 4 servo's en 1 decoder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4151_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4151_1.jpg)
alleen moet ik nog ff uitpuzzelen hoe ik alles moet instellen , maar dat doe ik als de temperatuur een beetje is gezakt op zolder, is nu echt geen lolletje
groet stefan ;)
-
Hey, Stefan,
Voor een voorbeeld van mogelijke bevestiging, klik hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20580.msg311791.html#msg311791).
Ik zie dat je ook de Uhlenbrock decoder hebt gekozen. Ik had die van ESU, dat ding is redelijk eenvoudig (zonder computer of andere digitale zaken) in te stellen EN met handschakelaars te bedienen. De Uhlenbrock ken ik wat dat betreft niet.
Groet,
Gerard
-
Het ligt eraan hoeveel je nodig hebt, maar je kunt hiervoor vrij scherp shoppen bij www.lokshop.de of anw modeltreinen.
De Uhlenbrock decoder is zowel los, als via de programmeerrail van de centrale te programmeren. Ik raad je dan ook aan het zaakje zo aan te sluiten dat je de decoder makkelijk aan de draden van de programmeerrail kunt leggen, om eventueel de servo ook na montage iets bij te kunnen regelen. Bijvoorbeeld met een stekker.
Voordat je de servo's monteert, natuurlijk ook even testen op de juiste decoderuitgang. Er gebeurt gemakkelijk een miniramp als je een reeds gemonteerde servo aan een verkeerd geprogrammeerde decoderuitgang zet. Hij zal dan immers (afhankelijk van hoe de decoder is ingesteld) als een wilde een kant op kunnen gaan draaien.
Wees ook tijdens het programmeren van reeds gemonteerde servo's zeer op je hoede. Het is mooi dat je alles achteraf nog digitaal kunt bijstellen, maar ik heb het ook wel eens (gelukkig bij iemand anders :P ) aardig fout zien gaan.
Als alles uiteindelijk goed werkt, heb een prachtige aandrijving voor niet te veel geld.
David.
-
De namen die je noemt zijn geen servo's, maar "gewone" motoraandrijvingen.
Echte servo's hebben ze o.a. bij Conrad, maar er zijn meer leveranciers.
Als je een echte servo met schakelaars wil omzetten, dan moet je per servo ook nog aanstuurelektronica hebben. Ook dat levert Conrad, maar als je later digitaal gaat sturen dan is dat weggegooid geld, want dan kun je beter decoders kopen die servo's kunnen aansturen.
Wat is naar jullie mening het interessantes ? De gewone electrische motor aandrijving of de servo... Wat is trouwens het verschil hiertussen ? Sh..t weet hier dus echt niet veel van. Toch nog een gat in mijn kennis ;D
Peter
-
ik heb ook peco wissels ;D, en ik ga deze ook aandrijven met servo's ,ik heb uhlenbrock aangeschaft en ik heb €75,00 betaald voor 4 servo's en 1 decoder
Dan heb je teveel betaald :( Servo decoder kost je 25euro55 bij Anw, de Servo's 9euro30 dus totaal 62euro75.
@Peter:
Ik ben tevreden met mijn servo's hoor ;D Doen het prima!
Gr. Remco.
-
Mbt de decoders
Als je beetje kunt solderen prul je die zelf in elkaar
http://members.home.nl/robert.evers/
http://www.daveshobbyhoekje.nl/
Zo zijn er nog wel tich varianten...
Wat is naar jullie mening het interessantes ?
Als je wissels e.d. rustig om wilt zetten gebruik een servo, vooral de
wisselmotor van Conrad maakt een bak herrie bij het omgaan..
Hier staat ook wat servo inbouw pret (Duits!!)
http://www.forsten-online.de/navi/05-de.htm
Robert
-
De gewone electrische motor aandrijving of de servo... Wat is trouwens het verschil hiertussen ?
Een "gewone" motoraandrijving bestaat uit een motor met een mechanische vertraging. Dat kan zijn met tandwielen, of wormoverbrenging of schroefspindel, of een combinatie daarvan.
Die motor stuur je aan door er gelijkspanning op te zetten. Moet hij de andere kant op, dan wissel je de plus en de min om. heel basic dus.
Een servo is een motor met een tandwieloverbrenging, een potentiometer en een stukje elektronica. Naar de servo gaan 3 draden: 2 draden zijn de plus en de min van de voeding, de spanning is meestal 5 volt. Over de derde draad gaat een pulssignaal naar de servo. De lengte van die puls bepaalt de positie waar de servo naar toe draait. En om te weten wat die positie is zit die potentiometer er dus in.
Het voordeel van een servo is dat je na inbouw de postie van de beide eindstanden nog elektronisch kunt aanpassen, dat doe je dus door de pulslengte van de eindstanden in te stellen.
-
ok Klaas...... dat is duidelijk en verstaanbaar uitgelegd voor een leek als ik.
Dan denk ik dat ik zeker eens met de servo's ga experimenteren.
als ik zo de prijs lees die Remco aanhaalt valt dit nog redelijk goed mee ook
tx
Peter