BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Wijshake op 13 July 2009, 12:53:11
-
Hallo allen,
Een kennis van mij is bezig om z'n tweede DE-3 van MK te bouwen. De eerste is blauw geworden met rode banden en gele 1e klasse strepen (de uitvoering van de laatste jaren). De tweede moet olijfgroen worden, in te zetten in de zelfde periode. De volgende vragen komen nu op:
- Welke stelnummers hebben hun laatste jaren (na pakweg 1957) nog in het groen gereden (met 1e en 2e klasse)?
- En als vervolg hierop: hebben deze stellen bij de eerste klasse afdeling ook een gele streep gekregen (zoals o.a. de oude electrische stellen WEL hebben gehad)?
De lijsten van MK geven onvoldoende houvast op dit vlak. Gevoelsmatig zou ik denken dat een olijfgroene DE-3 met rode banden wel gele 1e klasse strepen gehad zou moeten hebben... maar een bewijsfoto heb ik nog nergens gezien. Er zullen niet veel olijfgroene DE-3's de eindstreep hebben gehaald, de meesten zijn wel blauw geschilderd (maar niet allemaal dacht ik...). Weet iemand het antwoord?
Alvast bedankt voor de reacties
Peter
-
Peter,
In het boek 'Dieseltreinen in NL"van Carel van Gestel et. al staan diverse foto's (Albers, V.d. Meene, Ankersmit) van DE-3'en met 1e klasse streep, helaas allemaal zw/w. Je zou bijvoorbeeld eens contact op kunnen nemen met de heren om te vragen of zij hierover iets gedocumenteerd hebben. Is denk ik de kortste weg.
Grn, WT
-
Dank je wel voor de tip WT.
Zijn er hier nog anderen die erover iets gevonden hebben...dan wel zelf een stel in deze kleuren hebben uitgevoerd?
Alvast bedankt.
Peter
-
Hallo Peter,
Onderstaande link is van Centraal station van P. Klarenbeek moet je eens kijken onder diesels van de NS
een heel interessante website. Hij is redelijk bijgewerkt en allemaal getekende modellen.
http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/index.html
grt. Marc
-
Hallo Marc,
Thanks, dat is idd een leuke site.
Het geeft echter geen uitsluitsel over de gele 1e-klasse streep. Er staat overigens ook nog een frivole (blauwe) kleurstelling op met gele snorren (maar die heeft in werkelijkheid niet bestaan)...
Groets
Peter
-
Volgens NJ van Wijck Jurriaanse "Spoorwegen in Nederland" deel 8, blz. 88 kreeg in 1957 al het reizigersmaterieel een gele streep boven de eerste klasse, of het nu groen, blauw of rood was (nee Ivo, turquoise was toen al weg ;)). Dat die gele streep niet altijd direct aangebracht werd, zie je op o.a. op blz. 40 van het boek Dieseltreinen in Nederland, waar de blauwe 165 in 1959 met een groene mD in Geldermalsen staat, zónder gele streep. Ook op andere bladzijden zie je meerdere DE-III rond 1959 zonder streep. Of dit groene of blauwe stellen zijn is moeilijk te zien, maar het is zeker dat er bakken zijn die groen de eindstreep hebben gehaald. Gezien het feit dat de stellen op hun laatste wielen reden en er zeker geen haast werd gemaakt met het aanbrengen van de gele strepen, is het denkbaar dat er groene stellen zijn die uitgediend hebben zonder de gele streep.
groet, Carlo
-
Turquoise met zandgele 1e klas band is weer een nieuwe plan D variant ;D
Maar even on topic. Ik heb 3 boeken, Dieseltreinen in Nederland, Blauwe Engelen en Rode Duivels en Dieselend door Nederland (die zeldzaam schijnt te zijn) erop nageslagen. Ik weet zeker dat ik geen enkele groene mat 34 ben tegengekomen met gele streep. Voor zover dat te beoordelen is zijn de gele strepen alleen te zien op dieselblauwe stellen. Ook zie ik geen enkel groen stel meer na zeg 1959 op de foto staan. Het enige is de groene motorbak tussen 2 blauwe kopbakken, waar eerder al aan werd gerefereerd.
Blijft de vraag dus open: er zijn groene geweest tot de sloop, maar die zien we op foto's zo snel niet terug. In de boeken kom je ook kleurenfoto's tegen, maar ook alleen blauwe mat '34 met gele streep.
Dus doorzoeken maar! Of kiezen voor een olijfgroene met rode biezen zonder streep, een blauwe zonder kan ook en ook met.
mvg,
Ivo
-
Peter,
Ik denk dat ik het antwoord heb. Omdat ik je vraag nog eens las, begreep ik dat je ook nummers wilde van treinstellen die nog in het groen hebben gereden.
Een begin van het antwoord vind je op pagina 100 van het boek Dieseltreinen in Nederland. Daar staat de 163 in het blauw met een groene motorwagen mD 157 gedateerd oktober 1967. Daar kun je uit afleiden dat de 157 tot het laatst groen is geweest, maar de ABk en Bk 157 staan er niet op dus dat is een beetje raden. De baknummers van de 157 vind je op pagina 32 en zijn ABk 157 = 105.006, mD 157 = 102.027 en Bk 157 = 101.013. Deze nummers staan op de bakken bij de revisieopschriften. Dat weet ik nog van de Kleinspoor set opschriften voor de plan U.
In hetzelfde boek vind je nog een leuke variant. Op pagina 39 staat bovenaan dezelfde 157 met proefsnor op 14 maart 1959 en ook in het groen. Dat groen leid ik af van de combinatie met het dak. De in blauw uitgevoerde waren zonder uitzondering allemaal uitgevoerd met een middelgrijs dak. Vergelijk de foto's op die pagina's maar eens.
Maar het mooiste moet nog komen: op pagina 126 van het boek Dieselend door Nederland staan 2 foto's van de 156 op 25 juli 1965 bij de bekende sloperij Koek. En de 156 is zonder enige vorm van discussie groen met aluminium daken én de gele 1e klas streep zit er niet op. Dus ik zou gewoon de 156 maken in olijfgroen met aluminium dak en zonder gele streep. Het enige rare aan deze foto's is dat de motorwagen weer blauw is. :)
mvg,
Ivo
-
Ivo,
Dank voor al je spit- en zoekwerk! Ik heb ook de nummerlijsten van MK (via de site) er nog eens bijgepakt.
De ABk 105.006 heeft tot het eind in stel 157 dienst gedaan, tesamen met de Bk 101.026. Daar is een bakwisseling geweest, nadat het stel enige tijd buiten dienst heeft gestaan (vanaf 1958 ongeveer). Buiten dienst 4-63 en in de file staat te lezen dat hij in 1956 nog groen was, maar in 1959 blauw was (met idd de gele wing).
De Bk 101.013 heeft dienst gedaan in stel 171 (met Bk 101.026), dus met twee Bk's. Ik kan me daar ergens een foto van herinneren. Uit dienst 12-57. De Bk 101.026 ging toen over naar de zojuist genoemde 157 en hield het daar - in het blauw - tot 4-63 uit.
Die lijst staat overigens op: http://www.mkmodelbouwstudio.nl/DE3nummerlijst.xls
Jij schrijft dat de 157 groen was met proefsnor (14 maart 1959), maar dat klopt dan niet met de informatie van de site van MK. Ik moet je zeggen dat ik 'm zelf ook alleen als blauwe versie met proefsnor ken (van de foto's). Maar blauw met een zilveren dak lijkt me ook wat vreemd....
We zijn weer een stukje wijzer geworden, maar het lijkt er inderdaad op, dat een (olijfgroene) DE-3 niet met gele eerste klasse strepen heeft gereden. Tot eenzelfde conclusie was Carlo (Dpc Fo) ook gekomen (ook dank uiteraard!!!).
Groet,
Peter
-
Peter, sorry, helemaal je vraag vergeten te beantwoorden... :-[
Ik ben het ook niet tegengekomen: olijfgroen met gele bies.
Treinstel 169 had ook een proefsnor (en een gele bies boven de 1e klas).
De 171 met zijn 2 Bk's kreeg ook nog een tegenhanger: de 167 met 2 Bk's.