BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: oudenieuweling op 12 November 2006, 15:27:46
-
Hallo allemaal,
Toen ik nog een klein meisje was had ik een Märklin baan. Fast forward naar mijn 30ste en ik ben weer begonnen. Maar wat een mens allemaal vergeet! Ik was allang blij dat ik een locnummer had kunnen onthouden: 70. ::)
Mijn locs rijden digitaal, de rest gaat zeg maar nog analoog. Volgens mij nogal heel kostbaar om over te gaan op C-rails hoewel me dat een stuke practischer lijkt.
Maar ja, mijn wissels he? Ik geloof dat twee blauwe draadjes naar zo'n drukknoppen doosje moeten, en de gele naar de stroom maar ik krijg het niet voor elkaar. Moet het drukknoppendoosje ook aan de stroom? En in welk kleur gaatje van mijn (aparte) trafo moet die dan?
Al mijn gele draadjes gaan naar zo'n metalen blokje, en vandaar moet ook een draadje naar de lichttrafo, maar geen idee welk kleur gat.
Ik zit een beetje vast... ;D
-
Hoi Wilma,
Die schakelkastjes sluit je met het zij-ingangetje aan op de bruine ingang van de trafo. Je kunt ookj je wissels testen als je ze met de gele draad aansluit en de blauwe draadjes tegen de metalen rails houdt (niet de middenpuntjes!).
De gele draden sluiten aan op de gele (licht) aansluiting op de trafo.
veel sukses en plezier.
mvg
Mart1n.
-
Okee, dat is gelukt, alleen doen geen van de lichtjes van de wissels het. Ik heb intussen al mijn wissels getest direct aan de trafo om een defect in de draad ertussen uit te sluiten, maar dat had geen effect.
De wissels "wisselen" wel netjes. Zouden na 23 jaar gebruik/tig jaar opgeborgen liggen alle lampjes kaduuk kunnen zijn? En zo ja, wat dan?
-
Alle lampjes kapot zou wel erg toevallig zijn.
De gele draad is zowel voor de lampjes als voor de spoelen dus als de wissels om-gaan dan zouden de lampjes ook gewoon moeten branden.
Wat wel belangrijk is: de massa van de lampjes is de rails. Je moet dus wel de rails (op de gewone manier met een rode en bruine draad) op de trafo aansluiten...
Koen
-
Hoi Wilma,
Om lampjes te laten werken moet de massa van de rails aan de bruine draad (massa) van de transformator aangesloten zijn. De lampjes staan via de massa van de rails geschakeld.
Succes!
Iwan
-
Haha dan snap ik hem nu helemaal niet meer! Zie hier de issue: de treinen rijden over de gehele baan zonder problemen. Snel, langzaam... maakt niet uit. Bruin en rood zijn dus normaal aangesloten, anders zouden de treinen niet rijden. Maar de lichtjes van de wissels doen het niet. Ook op wissels rijden de treinen probleemloos door, dus... ???
-
Wilma, je schrijft in je eerste post dat je digitaal rijd en de rest analoog bestuurd.
Ik ben benieuwd wat voor digitaal apparaat je gebruikt: Delta, Mobile Station, 6021, iets anders?
Als je het doorgeeft kan ik wel eventjes een schematje maken hoe het compleet aangesloten moet zijn.
De combinatie digitale besturing/analoge wissels/toebehoren vereist namelijk wel een goede aansluiting...
Koen
-
Wilma:
Je rijdt digitaal want je geeft zelfs het locnummer. (70)
Je wissels schakelen wel maar de lampjes branden niet.
Ik denk dat je een draad (bruin) moet aansluiten tussen de bruine aansluiting van de trafo en de bruine aansluiting van je digitale apparaat. (6021, 6020 ?)
Anders zijn misschien toch alle lampjes stuk.
Gr, John
-
Wilma,
Ik zou zelf de spoelen scheiden van het lampje.
Dus het lampje apart aansluiten ten op zichten van de magneetspoelen.
Dus je krijgt dan 2x blauw/1x geel vervolgens voor het lampje 1x geel/1x bruin.
Het is jammer dat ik niets meer van M heb liggen anders had ik het even uitgetekend.
Misschien dat iemand dit even kan doen om het geheel wat duidelijker te maken.
-
Riny: ik wil wel wat uittekenen maar wacht eerst even af welk digitaal systeem Wilma gebruikt zodat ik het zo goed mogelijk kan doen.
Koen
-
Ik heb een 6020 en een 6036 voor de besturing/rood/bruine draad. Dan nog een trafo 60052. En zo'n oude blauwe trafo 6631 (geloof ik) waar mijn licht/wissels op aangesloten worden/zijn. Misschien moet ik die ook nog eens vervangen, maar da's dan toekomstmuziek.
Voor de nieuwe trafo had ik een oud kolere ding van 30 jaar oud (een keer overgenomen voor een prikkie, had dus zelfs "winst" bij die inruilactie) en daar deden de wissel lampjes het ook niet op.
-
Je hebt toch wel je treinsturing en je wisselgebeuren appart gehouden hea? ;)
-
Ik zou niet weten hoe ik dat samen zou KUNNEN doen, laat staan dat ik dat gedaan heb.
Heb intussen ook even alle verschillende aansluitrailsjes geprobeerd, bij allen rijden de treinen, maar nooit doen de wissellampjes het.
Basically zit de treinbesturing en aansluitrails op de moderne kastjes, en de wissels op een oude blauwe trafo. Geen verbinding ertussen o.i.d.
-
Hmm, ik had plaatjes van de verschillende digitale systemen maar ik kan ze niet meer vinden.
Hoe het bij een MS/CS moet weet ik wel maar ik weet niet precies hoe het zit bij een 6021/control 80f.
Ik denk dat het op de volgende manier moet:
(http://www.nederlof.net/image/dump/schema.gif) (http://www.nederlof.net/image/dump/schema.gif)
(klik op plaatje voor een vergroting)
Mischien kan hier iemand uitsluitsel over geven?
Koen
-
Muahahaha! Dat werkte!
Dankje!
-
Dat is mooi!
Als je nog meer accessoires hebt zoals seinen, elektronische overweg, stootjuk met verlichting, etc kan je ze allemaal op de blauwe trafo uit mijn schema-tje aansluiten...
Koen
-
koen
die bruine draai
van die blauwe travo rechts.
moet die ook aan de rails??? ???
-
Ja, dat zie je toch ;)
Dat is de massadraad die moet aan de rails zodat er spanning door de lampjes en spoelen kan...
Koen
-
Hallo Koen,
Heb je toevallig ook het schema voor m-rails/wissels in combinatie met mobile station (met bijbehorende trafo) en de delta controller 6604 als booster(met bijbehorende trafo) en een aparte trafo voor aansluiting van de wissels en lampjes.
Op het internet staat wel het een en ander maar is niet eenduidig. Moet je in deze situatie nu wel of niet de lampjes van de wissels isoleren en apart aansluiten of gewoon de bruine draden aansluiten zoals bij je eerdere schema?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Wim
-
Wim
Dat werkt precies hetzelfde als in het schema wat ik in dit draadje gepost hebt... Wilma gebruikt een Control 80f, jij een Mobile Station. Dat maakt niet uit. Je sluit de analoge trafo gewoon daarnaast aan.
Lampjes isoleren kan wel maar heeft bij M-rails alleen zin als je lampjes en wissels op aparte trafo's aan gaat sluiten. Het hoeft dus zeker niet.
Wat gewoon belangrijk is is dat je de bruine draad op de rails en schakelboxjes aansluit en de gele op de gele draad van de wissels/seinen/stootjukken/etc.
De rode draad moet je nergens aan aansluiten.
Is dit een beetje duidelijk?
Koen
-
Hallo Koen,
Het werkt inderdaad. Bedankt. :D Omdat ik de extra trafo niet vertrouwde(zo'n oud blauw ijzeren ding, maakte nogal lawaai) heb ik na zorgvuldige overweging het gewaagd om voorlopig hiervoor de trafo die de stroomvoorziening van de deltabooster verzorgd te gebruiken. Geen enkel probleem.
Wim