BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Richard van Dijk op 10 July 2009, 13:15:17

Titel: Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: Richard van Dijk op 10 July 2009, 13:15:17
Mensen ik heb nu een deel van mijn schaduwstation gelijmd en nu kom ik tot de ontdekkening dat ik misschien wel mijn wissels had moeten isoleren. Ik rij N met peco en digitaal.
De situatie is als volgt:
Er liggen 7 wissels aan elkaar. Hierdoor krijg ik een 8 sporig schauwstation. Had ik nu tussen elke wissels een isolerende raillas moeten doen of is dit niet nodig. Volgens mij wel. Als het zo is, wat is volgens jullie de beste methode om dit achteraf te doen. De andere helft van mijn schaduwstation moet ik nog gaan leggen dus daar ben ik op tijd mee.

Groetjes Richard
Titel: Re:hulp nodig!!!!!!
Bericht door: David Hoogvorst op 10 July 2009, 13:22:40
Of dit nodig is hangt af van hoe je alles wilt aansluiten.
Geen man overboord: je kunt de rails altijd even met de Dremel doorzagen.

David.
Titel: Re:hulp nodig!!!!!!
Bericht door: everh003 op 10 July 2009, 13:24:04
dat valt volgens mij wel mee.

Ik ga er even van uit dat je ook een blokindeling gaat maken

De wissels zullen vermoedelijk binnen 1 blok vallen, dus hoef je ze onderling niet te scheiden.

En anders kan je met een dremel oid toch de raillasjes weer doorzagen?

Jeroen
Titel: Re:hulp nodig!!!!!!
Bericht door: Richard van Dijk op 10 July 2009, 13:38:34
IK wil de hartstukken gaan schakelen. Was ik even vergeten er bij vermelden.
sorry.

Richard
Titel: Re:hulp nodig!!!!!!
Bericht door: mat '69 op 10 July 2009, 14:11:46
als je de hartstukken gaat schakelen dan neem ik aan dat je electrofrog wissels heb met metalen hartstukken. In dat geval zul je de 2 uitgaande rails uit het hartstuk moeten isoleren, dus zorgen dat het hartstuk geen verbinding heeft met de doorgaande rails. Heb je dit niet gedaan dan valt er niets te schakelen aan het hartstuk. Dat kan je gewoon nog met de dremel doen als als het al ligt, maar het beste is wel omdat in het railtje te doen wat aansluit op de rail die loopt uit het hartstuk want je loopt anders kans om de draadbrug door te slijpen en dan werkt je schakeling van het hartstuk niet meer.

als je de juiste hartafstand van 2 naast elkaar gelegen sporen gelijk wil houden dan past daar bij deze pecorails precies een rechthoekige 9 v batterij tussen de bielzen, kun je echt hele mooie dubbelsporige trajecten en schaduwstations mee maken

succes Ferry
Titel: Re:hulp nodig!!!!!!
Bericht door: KroKo op 10 July 2009, 14:20:55
regel bij de wissels is dat bij hartstuk aan hartstuk de wissels geisoleerd moeten worden. Staat ook in de handleiding van de wissels.

Erik
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: henk op 10 July 2009, 14:35:57
En gebruik een Roco zaagje of iets vergelijkbaars. De meeste slijpschijfjes laten veel te grote sleuven achter, zeker voor spoor n.
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: Richard van Dijk op 10 July 2009, 14:38:22
Hoi Henk.

Waar kan ik zo'n zaagje vinden?
Bedankt voor jullie hulp.
Richard
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: RJ op 10 July 2009, 14:39:34
Bij de modelspoorwinkel.  (y)
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: henk op 10 July 2009, 14:43:46
De klassieker (http://www.roco.co.at/index.php?id=15&Anfangsposition=27&artikelnummer=10900) van Roco. Geen modelspoorder kan zonder.  ;D
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 July 2009, 17:29:00
Peco heeft 2 soorten wissels.
Insulfrog, die kun je zonder meer tegen elkaar leggen en er valt aan het puntstuk niks te schakelen, hoef je dus ook niet te isoleren.
Electrofrog, die hebben een schakelbaar puntstuk, en moet je achter het puntstuk altijd in beide spoorstaven isoleren. Dus niet alleen als ze puntstuk tegen puntstuk liggen, maar altijd.

Enne, geen hartstuk alsjeblieft, dat is een fout woord.
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: Richard van Dijk op 10 July 2009, 21:10:36
Mijn dank voor deze informatie.
Dus dan gaan we de railstaven maafr door slijpen. en op die manier de pntstukken voorzien van stroom.

Groeten Richard
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: DE2225 op 12 July 2009, 07:06:24
Hoi Richard,

Als je de rails doorgeslepen hebt met de dremel, dan vullen wij deze sleuf met twee komponenten lijm.
Voordeel is dat je:
a) de structuur van de rails hersteld
b) je ziet de isolatie (bijna) niet meer
c) door werken van de rails (uitzetten) komen de staven toch niet bij elkaar
d) geen getik van de wielen over de sleuf  ;D .

De opmerking dat de Dremel slijpschijf voor N een veel te grote sleuf geeft is niet helemaal correct, met een diamant schijf is het meer een kier dan een sleuf.

Groetjes,

Rik
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: Jeroen1975 op 12 July 2009, 07:26:02
De klassieker (http://www.roco.co.at/index.php?id=15&Anfangsposition=27&artikelnummer=10900) van Roco. Geen modelspoorder kan zonder.  ;D


Als er atlas op staat werkt het ook,

(http://www.atlasrr.com/Images/Track/Trackphotos/400.gif)


Groeten Jeroen
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 July 2009, 14:25:20
...dan vullen wij deze sleuf met twee komponenten lijm.
Ik gebruik tegenwoordig gewoon houtlijm om de sleuf te vullen. Als dat droog is is het ook isolerend, en het werkt makkelijker dan tweecomponistenspul.

Als er atlas op staat werkt het ook,
Logisch, want Atlas=Roco
Titel: Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
Bericht door: Peter van der Leek op 12 July 2009, 20:50:23
Enne, geen hartstuk alsjeblieft, dat is een fout woord.
En daar mogen jullie fijn over doorkletsen in dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21033.0.html).

Hier wil ik alleen nog on-topic berichten zien!