BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Richard van Dijk op 10 July 2009, 13:15:17
-
Mensen ik heb nu een deel van mijn schaduwstation gelijmd en nu kom ik tot de ontdekkening dat ik misschien wel mijn wissels had moeten isoleren. Ik rij N met peco en digitaal.
De situatie is als volgt:
Er liggen 7 wissels aan elkaar. Hierdoor krijg ik een 8 sporig schauwstation. Had ik nu tussen elke wissels een isolerende raillas moeten doen of is dit niet nodig. Volgens mij wel. Als het zo is, wat is volgens jullie de beste methode om dit achteraf te doen. De andere helft van mijn schaduwstation moet ik nog gaan leggen dus daar ben ik op tijd mee.
Groetjes Richard
-
Of dit nodig is hangt af van hoe je alles wilt aansluiten.
Geen man overboord: je kunt de rails altijd even met de Dremel doorzagen.
David.
-
dat valt volgens mij wel mee.
Ik ga er even van uit dat je ook een blokindeling gaat maken
De wissels zullen vermoedelijk binnen 1 blok vallen, dus hoef je ze onderling niet te scheiden.
En anders kan je met een dremel oid toch de raillasjes weer doorzagen?
Jeroen
-
IK wil de hartstukken gaan schakelen. Was ik even vergeten er bij vermelden.
sorry.
Richard
-
als je de hartstukken gaat schakelen dan neem ik aan dat je electrofrog wissels heb met metalen hartstukken. In dat geval zul je de 2 uitgaande rails uit het hartstuk moeten isoleren, dus zorgen dat het hartstuk geen verbinding heeft met de doorgaande rails. Heb je dit niet gedaan dan valt er niets te schakelen aan het hartstuk. Dat kan je gewoon nog met de dremel doen als als het al ligt, maar het beste is wel omdat in het railtje te doen wat aansluit op de rail die loopt uit het hartstuk want je loopt anders kans om de draadbrug door te slijpen en dan werkt je schakeling van het hartstuk niet meer.
als je de juiste hartafstand van 2 naast elkaar gelegen sporen gelijk wil houden dan past daar bij deze pecorails precies een rechthoekige 9 v batterij tussen de bielzen, kun je echt hele mooie dubbelsporige trajecten en schaduwstations mee maken
succes Ferry
-
regel bij de wissels is dat bij hartstuk aan hartstuk de wissels geisoleerd moeten worden. Staat ook in de handleiding van de wissels.
Erik
-
En gebruik een Roco zaagje of iets vergelijkbaars. De meeste slijpschijfjes laten veel te grote sleuven achter, zeker voor spoor n.
-
Hoi Henk.
Waar kan ik zo'n zaagje vinden?
Bedankt voor jullie hulp.
Richard
-
Bij de modelspoorwinkel. (y)
-
De klassieker (http://www.roco.co.at/index.php?id=15&Anfangsposition=27&artikelnummer=10900) van Roco. Geen modelspoorder kan zonder. ;D
-
Peco heeft 2 soorten wissels.
Insulfrog, die kun je zonder meer tegen elkaar leggen en er valt aan het puntstuk niks te schakelen, hoef je dus ook niet te isoleren.
Electrofrog, die hebben een schakelbaar puntstuk, en moet je achter het puntstuk altijd in beide spoorstaven isoleren. Dus niet alleen als ze puntstuk tegen puntstuk liggen, maar altijd.
Enne, geen hartstuk alsjeblieft, dat is een fout woord.
-
Mijn dank voor deze informatie.
Dus dan gaan we de railstaven maafr door slijpen. en op die manier de pntstukken voorzien van stroom.
Groeten Richard
-
Hoi Richard,
Als je de rails doorgeslepen hebt met de dremel, dan vullen wij deze sleuf met twee komponenten lijm.
Voordeel is dat je:
a) de structuur van de rails hersteld
b) je ziet de isolatie (bijna) niet meer
c) door werken van de rails (uitzetten) komen de staven toch niet bij elkaar
d) geen getik van de wielen over de sleuf ;D .
De opmerking dat de Dremel slijpschijf voor N een veel te grote sleuf geeft is niet helemaal correct, met een diamant schijf is het meer een kier dan een sleuf.
Groetjes,
Rik
-
De klassieker (http://www.roco.co.at/index.php?id=15&Anfangsposition=27&artikelnummer=10900) van Roco. Geen modelspoorder kan zonder. ;D
Als er atlas op staat werkt het ook,
(http://www.atlasrr.com/Images/Track/Trackphotos/400.gif)
Groeten Jeroen
-
...dan vullen wij deze sleuf met twee komponenten lijm.
Ik gebruik tegenwoordig gewoon houtlijm om de sleuf te vullen. Als dat droog is is het ook isolerend, en het werkt makkelijker dan tweecomponistenspul.
Als er atlas op staat werkt het ook,
Logisch, want Atlas=Roco
-
Enne, geen hartstuk alsjeblieft, dat is een fout woord.
En daar mogen jullie fijn over doorkletsen in dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21033.0.html).
Hier wil ik alleen nog on-topic berichten zien!