BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: arnout op 09 July 2009, 22:38:31
-
Goedenavond,
Ik zie op diverse foto,s uit CH stukken Spoorstaaf uit het balast steken van een cm of 30. steeds met 10m er tussen. Waar is dit voor?
Gr Arnout.
-
zoals hier?
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Schweiz_Bahn_Thurbo_FLIRT_757_0.jpg)
Als het strak om de 10m is heb je een mooie afstandsmakering (doel 1)
Mogelijk een verklikker van een kabelsleuf (doel 2)
Mogelijk een aanduiding voor het inspectiepad als er sneeuw ligt (doel 3)
Een verankeringspunt als de kabels en leidingen tijdelijk opgegraven en verbuisd gelegd worden. Dan heb je iets om ze tegenaan/aan vast te leggen (doel 4)
wie gaat ons het verlossende antwoord geven?
Bob
-
Zoals daar ja. Je geeft wel goede ideen.
Gr Arnout.
-
Of doel 5 (combinatie van doel 2 en 3) verklikker van de kabelsleuf (zie de deksels op de foto) als er sneeuw ligt.
Bob
-
Of misschien wel alle vijf... iemand het verlossende woord? Lokführer Bas?
-
Het antwoord dat ik ooit gehad heb is dat deze door de oude NS (toen alles nog NS was) gebruikt werden om de eigendomsgrens van het NS terrein af te bakenen. Dan is de bovenkant van de spoorstaaf wit geverfd. Tegenwoordig wordt er ProRail geen spoorstaaf meer rechtop in de grond gestoken.
Als iemand een beter antwoord weet, dan hoor ik het ook graag..
Gr Bart
-
afstanden langs het spoor worden net als langs snelwegen, om de honderd meter aangegeven.
groet Willem
-
idd, hectometerpaaltjes ten tijde van de oude NS. Om de 500 meter staat nog steeds een kilometerbordje, daar tussen werden ouwe spoorstaven gebruikt.
In bogen werd op het schouwpad aan de binnenboog ook deze staven gezet. Weg &Werken had een speciaal meetapparaat (soort grote waterpas) die met de ene zijde op de binnenste spoorstaaf werd gelegd en met de andere zijde op het paaltje. Zo kon op regelmatige afstanden worden gecontroleerd of helling en scheluwte van de boog nog juist lagen en de treinen er dus comfortabel door de boog gingen.
grtz,
Wim
-
Het antwoord dat ik ooit gehad heb is dat deze door de oude NS (toen alles nog NS was) gebruikt werden om de eigendomsgrens van het NS terrein af te bakenen. Dan is de bovenkant van de spoorstaaf wit geverfd. Tegenwoordig wordt er ProRail geen spoorstaaf meer rechtop in de grond gestoken.
Als iemand een beter antwoord weet, dan hoor ik het ook graag..
Gr Bart
Dat zou best kunnen, toevallig liep ik vandaag langs een oude baanwachterswoning bij Driehuis Westerveld waar ook een stuk witte spoorstaaf uit de grond steekt.
-
Het antwoord dat ik ooit gehad heb is dat deze door de oude NS (toen alles nog NS was) gebruikt werden om de eigendomsgrens van het NS terrein af te bakenen. Dan is de bovenkant van de spoorstaaf wit geverfd. Tegenwoordig wordt er ProRail geen spoorstaaf meer rechtop in de grond gestoken.
Daar hadden ze vroeger volgens mij mooie natuurstenen paaltjes voor (later opgevolgd door betonnen paaltjes).
-
Het antwoord dat ik ooit gehad heb is dat deze door de oude NS (toen alles nog NS was) gebruikt werden om de eigendomsgrens van het NS terrein af te bakenen. Dan is de bovenkant van de spoorstaaf wit geverfd. Tegenwoordig wordt er ProRail geen spoorstaaf meer rechtop in de grond gestoken.
Als iemand een beter antwoord weet, dan hoor ik het ook graag..
Gr Bart
Dat wit schilderen heeft een heel andere functie, want dat gebeurt ook met alle andere kleine objecten in het spoor zoals potjes, aansluitkasten, opstapjes ed, het is simpelweg om te zorgen dat je in het donker er je nek niet over breekt als je daar loopt.... ;)
-
Voor zover ik het weet waren die spoorstaven om de grond van het talud te verstevigen.
Waardoor er minder verzakkingen en verschuiving konden ontstaan. En oude gebruikte spoorstaven waren daar een goedkope oplossing voor. Het wit schilderen was inderdaad om te voorkomen dat personeel zich zou blesseren in de nacht en bij slecht zicht.
Ron
-
Nou we houden het maar op alle vermelde toepassingen. We zetten ze er wel bij in model als we zover zijn. baad het niet dan schaat het niet.
Gr Arnout.