BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 07 July 2009, 11:23:14

Titel: Restauratie 2205
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 July 2009, 11:23:14
Kwam net een mooie fotoreeks tegen van de restauratie van de 2205. Mooie detailfoto's voor de liefhebbers.
http://pics-by-j.fotopic.net/c1722040.html (http://pics-by-j.fotopic.net/c1722040.html)
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Richard Snijder op 07 July 2009, 11:28:28
Mooie Foto´s (y)
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Remco vM op 07 July 2009, 13:06:30
Zo hoort een 2200 er uit te zien ;D

fraaie plaatjes, gaat een mooie loc worden als ze klaar zijn (y)
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Marc tramt op 07 July 2009, 13:12:39
Een dieselloc moet er natuurlijk niet té fraai uit zien. Een werkpaard als een 2200 moet ietwat vuil en streperig zijn.  :P
Wel top; zo'n restauratie natuurlijk.
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Daan! op 07 July 2009, 13:24:56
kijk, daar kunnen een hoop nog wat van leren!
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: laurent op 07 July 2009, 13:54:09
Zozo, ziet er goed uit! Er zijn volgens mij nog best wat 2200's bewaard gebleven:
4 bij de VSM
2 bij de SHD
3 bij SMMR
2 bij het NSM

Verder heeft Eurailscout er nog 3, maar die zijn vern**kt.
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Simon Stenneberg op 07 July 2009, 14:13:58
kijk, daar kunnen een hoop nog wat van leren!

In 2005 heeft de stichting Museum Materieel Railion (toen nog stichting 2225) de 2278 ook al erg mooi opgeknapt.
Nu zijn er dan in ieder geval weer 2 rijvaardige geel/grijze 2200'en. Van mij mogen meer diesels deze kleuren (weer) krijgen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/050925_simpelveld_8731.jpg)

De 2278 tijdens de Dieseldag van de ZLSM op 25 september 2005 (eigen foto, staat ook op www.smmr.nl)

Voor foto's van de restauratie van de 2205:
http://www.historischdieselmaterieel.nl/index.php?set_albumName=Revisie_2205&id=DSCN6838&option=com_gallery&Itemid=26&include=view_photo.php

Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Bas van Heiningen op 08 July 2009, 08:02:10
Dit geeft de vrijwilliger weer moed  (y)
Fijn om te lezen dat onze inspanningen beloond worden.  :) :)
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: alex1212 op 08 July 2009, 11:50:56
Even een vraagje aan de " Experts " die hier zitten.

Mijn Roco modellen hebben Blauwe zwaailichten , op de foto hieronder zitten rode.

Weet iemand hoe het zit met blauwe en rode zwaailichten.
of werden ze beide gebruikt, en anders in welke periode zijn deze verwisseld.

gaarne vernemend,
Groet,
Jan
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Bas van Heiningen op 08 July 2009, 11:58:40
Toen de zwaailichten geplaatst werden waren deze blauw. Later zijn deze rood geworden, omdat de blauwe zwaailichten alleen voor behouden zijn/waren aan de officiële hulp diensten. Volgens mij was dit begin jaren 80. maar ik kan mij vergissen.

groet,
bas
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: JAB van Ree op 08 July 2009, 11:59:26
Even een vraagje aan de " Experts " die hier zitten.

Mijn Roco modellen hebben Blauwe zwaailichten , op de foto hieronder zitten rode.

Weet iemand hoe het zit met blauwe en rode zwaailichten.
of werden ze beide gebruikt, en anders in welke periode zijn deze verwisseld.

In eerste instantie werden er blauwe lampen gebruikt, vanaf halverwege jaren '60 voor hippels en sikken, eind jaren '60 voor 2200/2400. Rond 1985-1986 vanwege mogelijke verwarring met hulpdiensten moest dit veranderd worden naar rood.
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: alex1212 op 08 July 2009, 12:05:37
Top (y)

Beide heren bedankt.

Groet,
Jan
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Rick op 08 July 2009, 16:16:21
Niemand heeft iets te zeggen over het ontbreken van het NS logo?
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: KroKo op 08 July 2009, 16:19:53
Nee, is toch zo klaar als een klontje.
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: basdouma op 08 July 2009, 18:25:12
Niemand heeft iets te zeggen over het ontbreken van het NS logo?

ja dat het wel erg kaal is, meer niet.
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: JAB van Ree op 08 July 2009, 18:35:36
Niemand heeft iets te zeggen over het ontbreken van het NS logo?

Tja, het is jammer, maar NSR heeft bepaald dat alleen zij en NSM dat logo mogen gebruiken. Of we het leuk vinden doet er niet toe, het mag niet...
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Rick op 08 July 2009, 18:49:31
Ik weet het, maar in dit geval is het toch historisch verantwoord. Toch had ik wel meer commentaar erover verwacht (zal wel komen doordat dit geen model is). ;)
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Menno 1846 op 08 July 2009, 19:07:17
So damn pretty!
Wees welkom in Friesland zou ik zeggen.
Kom gerust eens langs!!
Zou echt fantastisch zijn om zo'n lekkere brullende 2200 hier weer eens te horen,zien en ruiken!!
Suc6 met het project verder.
Greetz:Menno
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Tedo op 08 July 2009, 19:21:34
Mooie loc geworden! En dan te bedenken dat deze voor naar de NMBS te gaan een jaar of drie aan z'n lot is over gelaten te Blerick.
Overigens in goed gezelschap van een andere toekomstige museumloc, de 2225!
Alleen het nummer op de huifneus zit wat scheef; even opnieuw plakken?
En hierna de bruine 2275?
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: basdouma op 08 July 2009, 19:24:46
Ik mag het hopen (y)
(Is het niet mogelijk met een een hele histosche erts trein op te knappen  :-X)
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: JAB van Ree op 08 July 2009, 19:28:21
Ik mag het hopen (y)
(Is het niet mogelijk met een een hele histosche erts trein op te knappen  :-X)

Hoezo "historisch" ? Alsof de meesten het verschil zien tussen de kolenboer die nog iedere dag rijd en die van 20 jaar terug... meeste opschriften zijn toch door roest en vuil onleesbaar :D

Maar goed, SHD laat hiermee zien toch inderdaad goed werk te kunnen afleveren, al is schilderen nog wel iets anders als technisch onderhoud. Nou nog een stam kloppende plan E's :D
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Bas van Heiningen op 08 July 2009, 19:56:40
Voor zowel de bruine 2275 (die bruin blijft) en de plan E´s het zit in de planning dat er aan gewerkt gaat worden.
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: basdouma op 08 July 2009, 20:06:48
Okee je hebt wel gelijk JAB. 
Liever plan E als zo'n erts trein. :P
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Remco vM op 08 July 2009, 20:19:35
Zeker nooit een ertstrein voorbij horen brullen  ;)

maar goed ff serieus, dat zal niet te verwezelijke zijn voor een stichting, vier 2200'en en dan ook nog erts trein erachter, schijnt toen al niet helemaal gezond geweest te zijn voor de 2200 :-[

Maar een kloppende trek-duw met Plan E's is zeer zeker een aanwinst  (y)
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: basdouma op 08 July 2009, 23:45:47

Maar een kloppende trek-duw met Plan E's is zeer zeker een aanwinst  (y)

Dat bedoelde ik...

En hoezo nog nooit een ertstrein voorbij horen brullen  >:(  ;)   niet et 2200'en in ieder geval  :(
Daar ben ik te jong voor.

Bas
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: Remco vM op 09 July 2009, 00:14:35
Die 6400'en brullen niet  ;)

al word er tegenwoordig steeds meer kolen met een class 66 gereden, die kunnen er ook wat van  ;D
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: basdouma op 09 July 2009, 11:46:41
Daar heb dan weer wel ervaring mee  (y)

Trouwens nog even terug komend op die zwaailichten wie weet of er ook locs tot het einde geheel zonder zwaailichten hebben gereden?
En of deze dan ook tot eind jaren 80 in te zetten zijn?
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: timtrein op 09 July 2009, 12:00:06
Volgens mij niet, die zwaailichten zijn op alle locs aangebracht die in dienst waren.
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: basdouma op 09 July 2009, 18:18:38
Ik wist het niet zeker ivm dat ik hier in een oude Railmagazine plaatjes zie van een geel grijze 2403 zonder zwaailicht, Deze foto is alleen gemaakt in 1976.
Titel: Re:Restauratie 2205
Bericht door: JAB van Ree op 09 July 2009, 20:10:41
Inderdaad... in  het Diesellokomotieven in NL boek pagina 203 de 2443 in 1976 ook zonder, en pagina's daarvoor steeds meer. Dus tot zeker halverwege 70's lijkt het niet overal te zijn.