BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Lokpaint op 07 July 2009, 00:58:17
-
Hier ist'íe dan.
Speciaal voor alle "hollanders" ;D om de diversiteit van het duitse materieel eens iets beter te begrijpen.
Een prijs is er niet mee te verdienen, wel een hoop eer natuurlijk ;D ;D
Als eerste twee loks serie 110. De opdracht is simpel; zoek de verschillen.
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/PICT0001.jpg)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/PICT0008-4.jpg)
Bart
-
De cabinenummers staan anders.
De een heeft een handgreep op de neus (en een naast de buffer). Ook zit er een treeplankje.
De ander heeft een stuurstroomkabel op de neus.
De stra's zijn anders van kleur (sleepstuk).
Het nummer...
Ruitenwissers bij de een, ontbreken nog bij de ander.
-
en niet te vergeten de jalouziën/ roosters [type Klatte?] bij de onderste lok.
Erich
-
Hi Bart :)
-> (fehlenden) Regenrinnen oberhalb der Führerstandstüren :P
-> Revisionsdatenfeld nicht identisch :P
Gruss,
Sven
-
- De eerste is een hobby model, de tweede niet. Dit is te zien aan dat model 1 meegegoten ruitenwissers heeft, en model 2 los opgezette.
- Kabine nummer is ook in hoogte verschillend, de ene boven de front handrails, de ander ruim eronder.
- Zoals door Laurent aangegeven, het nummer: 110 248-2 (boven) om 110 216-9 (onder).
- Opschriften rechts van de op de zijkant geplaatste nummer zijn anders ten opzichte van elkaar.
- Boven de linker buffer zit bij model 1 een plankje, model 2 heeft dit niet.
- Als men links van het trappetje op het draaistel kijkt, zal men merken dat model 1 daar een pot heeft. Zelf weet ik niet waarvoor dit dient.
Ga ik nu door voor de koelkast?
Paul.
-
Ik hoef geen koelkast ofzo, kroket is ook voldoende! ;D
De één heeft wel en de ander geen HS kabel + aansluiting.
-
- De eerste is een hobby model, de tweede niet. Dit is te zien aan dat model 1 meegegoten ruitenwissers heeft, en model 2 los opgezette.
Hoi
Nee hoor, de eerste is al een stuk ouder. De los opgezette ruitenwissers kwamen pas later op de roco modellen.
De meeste verschillen zijn wel genoemd,roosters, UIC trapjes nummertjes e.d;D
Een beetje achtergrondinformatie.
De roosters met ronde hoeken zijn vervangen door rechthoekige exemplaren. Deze hebben een beter doorstroming, en zijn gemakkelijker te demonteren om ze te reinigen.
De omlopende trap aan het front werd als lastig ervaren bij het reinigen van de ramen. Deze zijn er toen ook afgehaald.
Het zilveren dak dat beide loks bij de aflevering hadden is ook weg. De vroegere omlopende regengoot neigde door te roesten. Deze is verwijderd, en de blauwe kastkleur tot op het dak doorgetrokken. Boven de deuren kwamen later gummi regengootjes te zitten, maar deze waaiden er in het begin nogal eens vanaf.
Op het onderste plaatje is nog een restant van de vroegere stalen regengoot blijven staan, dit kwam ook voor.
Ronde 2 ;D
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/PICT0001-3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/62594.jpg)
Bart
-
Kleur DB logo.groet Bram.
-
En een raampje is dicht gemaakt
Zowel de dakopbouw als de draaistellen lijkt een andere kleur, maar dat zal wel komen doordat je het model van Verschillende kanten bekijkt.
Bas
-
Panotgraafkleur. Bovenste is geheel rood, onderste alleen het geleidende deel met de bovenleiding niet.
Daarnaast vind ik de kleur van het onderste deel wel verschillen, maar dat zal wel door de belichting komen.
Buffer van de bovenste is deels blauw.
-
Zowel de dakopbouw als de draaistellen lijkt een andere kleur
Je bent warm..
Het gaat niet om de kleur overigens.
Bart
-
Er mist een soort van rooster 'bak' op het dak...
-
vorm dan: die frutsels tussen de draaistellen anders en die kasten op het dak.
( of heeft dat ook met de verschillende kanten te maken nogal onduidelijk )
-
Het ontbreken van een rooster op het dak heeft er mee te maken dat de onderste een 140 is, zonder weerstandsrem
-
Aha, nu weet ik het zeker. De bovenste is een hobby model. Dit i.v.m. de meegegoten handgrepen naast de cabinedeur.
-
Het hobby model is op basis van de oude mallen, zoals het onderste model (te herkennen aan de oude pantografen). De huidige hobby modellen hebben veel mooiere pantografen, maar hebben nog wel de oude kap met aangegoten handgrepen. Overigens heeft de bovenste ook de oude pantografen, dus misschien is de bovenste wel gemaakt op basis van de onderste?
-
Het ontbreken van een rooster op het dak heeft er mee te maken dat de onderste een 140 is, zonder weerstandsrem
Juist.
Het zijn beide hobbymodellen, de bovenste is een 139, de onderste een 140.
Beide eigenlijk technisch identiek, de 139 heeft als extraatje een weerstandsrem, zoals de 110. Vandaar ook een paar extra roostertjes in het dak.
Volgende..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/63704.jpg)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/P1000182.jpg)
Eentje zie ik zelf al..de kleur ;D
Bart
-
Het ontbreken van de handgrepen onder de cabine ramen en de treeplanken bij de bovenste loc en de regen goten aan het dak bij de onderste loc, aan die bügelfalte locs is enorm veel versleuteld in de loop van de tijd.
Iets zegt me dat de bovenste niet correct is door het ontbreken van die dingen.
Wat trouwens ook wel leuk is bij de blauwe Br110's is dat er 2 kleuren blauw in gebruik waren de ene wat lichter als de andere welk AW de afwijkende blauw kleur gebruikte en welke de "goede" weet ik zo even niet. Ik ben daar ooit eens wat over tegen gekomen bij een foto van een 110 die beide kleuren blauw had.
Groetjes Michiel
-
Hoi
De bovenste is correct. Dit is een rheingoldlok in aflevertoestand. Deze hadden geen treeplanken of handgrepen aan de voorzijde.
Later kwam er nog een serie rheinpfeilloks, die dit weer wel hadden.
De onderste is ook aflevertoestand, het belangrijkste verschil zoek ik echter nog ;)
Wat het blauw betreft, in aflevertoestand waren de 110's altijd staalblauw. (behalve E10 477)
Het lichtere blauw werd bij revisies na 1968 wel eens toegepast, dit was toen de nieuwe huisstijlkleur. De naam van het blauw geeft ook al aan waar dit het meest gebruikt werd..Freimannblau. AW münchen-freimann dus ;D
Bart
-
Op die kleine plaatjes is dat moeilijk te zien, maar ik denk de speciale 160 km/h draaistellen van Henschel.
Erich