BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: everh003 op 06 July 2009, 19:45:08

Titel: Spoor- en bloknummering
Bericht door: everh003 op 06 July 2009, 19:45:08
Bij het bekijken van sporenplannen valt me vaak de spoornummering op.

Naast spoor 1 en 2 etc, zie je ook bijv . een spoor 21, terwijl er geen 21 sporen zijn.
Zijn er normen/regels die spoornummering regelen?

Aansluitend, is het handig om je bloknummering gelijk te houden aan de spoornummering?

Jeroen
Titel: Re:Spoor- en bloknummering
Bericht door: Bart Mestrom op 06 July 2009, 20:10:02
Als je in 1:1 bedoeld. Dat kan.

Even een ander voorbeeldje:

Sittard heeft de stationsporen 20,1,2 en 3. Daarnaast liggen er nog wat andere sporen.

Er zullen wel sporen gelegen hebben die afgebroken zijn of buiten dienst

Anders zou ik het niet weten.
Titel: Re:Spoor- en bloknummering
Bericht door: Julius op 06 July 2009, 20:30:09
Of er echt regels voor zijn weet ik niet, maar kopsporen in een niet-kopstation hebben vaak - maar niet altijd - een afwijkende nummering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan spoor 35 in Nijmegen. Een hoog nummer kan ook een andere betekenis hebben, bv. in Arnhem: spoor 20 is daar het verlengde van spoor 2.
Titel: Re:Spoor- en bloknummering
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 July 2009, 20:48:04
Normaal begint de spoornummering met 1 voor het spoor bij het hoofdgebouw. Maar soms liggen er sporen aan de "verkeerde" kant van spoor 1, die krijgen dan vaak een nummer in de 10 of 20. Bij grotere stations krijgen sporen die naar het eerstvolgende knooppunt lopen ook een eigen nummer, b.v. in de 50. Of de sporen naar een PTT-laadpunt krijgen eigen nummers.
Rond Hilversum zie je spoornummers in de 900. Dus allerlei varianten zijn mogelijk.
Op http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/) kun je al die bijzondere situaties zelf opzoeken. Kijk b.v. eens naar de stations Haarlem, Dordrecht, Eindhoven en Zwolle. Maar er zijn vast nog wel meer bijzondere spoornummeringen te vinden