BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: GW op 04 July 2009, 20:39:18
-
Vandaag ben ik bezig geweest om magneetjes onder mijn Fleischmann Sprinters te bouwen.
Zie deze link voor details. (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/prj_spr02_magneetje.php)
(http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/prj_spr02_07_secondenlijm.jpg)
Gerard
-
Misschien een rare vraag,waarom magneet op draaistel?
Ik heb helaas al ervaring mee gemaakt dat magneet ontsporing veroorzaakte.
Op maat gesneden/gekinpt dubbelzijdig plakband en de magneet zitten onder treinstel bak.
-
Op maat gesneden/gekinpt dubbelzijdig plakband en de magneet zitten onder treinstel bak.
Dan loop je naar mijn idee het risico dat een magneet naast je reedrelais komt in een boog
een magneet onder een draaistel zit altijd in het midden van de rails
Mvg
Henk
-
Inderdaad Henk. Zoals Gerard het doet werkt het altijd perfect.
Groet Jaap
-
Ja Dennis,
Ontsporingen door deze constructie zij inderdaad de reden voor al het gepruts... 8)
En de magneetjes kwamen - als ik ze onder de bak plaatste - in kleinere boogstralen soms naast de magneetjes terecht, waardoor de werking onbetrouwbaar werd.
Zoals Henk en Jaap ook zeggen: deze manier werkt altijd (hoewel het idd wat meer werk is).
Gerard
-
Knuppel, hoenderhok ;D
reden temeer om van de reedrelais af te stappen :-X
Toch veel succes! ;)
Hans
PS het is een citypendel, geen sprinter. 8)
-
Zoals Henk en Jaap ook zeggen: deze manier werkt altijd (hoewel het idd wat meer werk is).
Dag Hans,
En waarom dan van reedcontacten afstappen, het werkt op deze manier erg betrouwbaar. Maar inderdaad, dit is wel off topic, start gerust een discussie in een ander draadje als je dit een belangrijk onderwep vindt.
Gerard
-
Gerard, het was maar een plaagstootje. ;D
Ieder moet het doen zoals hij het zelf wil, en voor de een is dat met reedcontacten,
voor de ander met stroomdetectei, en een derde werkt met lichtsluisjes.
Als je doel wordt bereikt, en je hebt plezier met de middelen, gewoon doorgaan.
Het einddoel is een modelbaan met rijdende treinen, en dat wordt bereikt. (y)
Hans :)
-
Zo is het maar net Hans. (y)
Groet Jaap
-
Ik heb ze vroeger ook gebruikt, reedcontacten en een magneetje.
Het voordeel boven andere systemen was, dat als je een lok of rijtuig (Voorzichtig ) over de reedschakelaar beweegt , je kon horen of er geschakeld werd, je hoorde nl -Ping- Ping - ;D
vr Peter
-
Gerard, het was maar een plaagstootje. ;D
Wees gerust, zo had ik hem ook opgepakt hoor... :)
Ik wilde alleen voorkomen dat dit draadje werd vervuild. Dat is niet gelukt, dit is alweer het zesde off-topic bericht. ::)
Gerard
-
hallo henk
Nou ik gebruik de marklin magneten en die zijn vrij groot en sterk en ik heb ze meestal onder de wagons hangen,ik wissel nog flink van loc voor de trein.
-
Op een [proef]baantje van mij wilde ik ook met reedcontacten werken.
Niet in de midden maar rechts en links in/naast het spoor, zodat je de magneetjes ook links en rechts kon plakken.
De personentreinen gingen dan bijv. rechtdoor en goederentreinen bogen af bij een wissel.
Alleen mijn Hamo loks [o.a.BR194] had geen magneetje nodig, die schakelde ieder contact door z'n eigen magnetische veld in het motordraaistel :'(
Erich