BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Ntreintjes op 10 November 2006, 21:53:36

Titel: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Ntreintjes op 10 November 2006, 21:53:36
Hallo iedereen,

ik heb een sein gekregen, Viessmann 4411 N Bloksein, en wilde graag weten wat ik nog meer nodig heb om dit sein werkend te krijgen.
De baan is een ovaal waarop ik 4 blokken wil maken.

Ik heb de handleiding doorgenomen, maar wordt hier niet veel wijzer van.
Wel begrijp ik dat ik een relais nodig heb (5551) en meerdere seinen ::) .
Maar hoe zorg ik ervoor dat de trein stopt als een blok bezet is ?

Ik rijd overigens analoog en snap weinig van electra ed. (Sorry  :-[ :-[)

Richard
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Wim Ros op 10 November 2006, 22:34:14
Door de rijstroom uit te schakelen met dat relais als het sein op rood staat.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Ntreintjes op 11 November 2006, 09:44:01
Bedankt voor uw antwoord.

Ga vanmiddag de relais halen en proberen.

Moet de rijstroom over het hele blok uitgeschakeld worden of alleen een gedeelte?
Dit vraag ik voornamelijk omdat er ook treinstellen zoals de koploper zullen rijden en trek en duw materiaal. En het motorrijtuig achteraan rijdt.

Richard
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Ntreintjes op 11 November 2006, 18:03:56
Beste iedereen,

ik heb het relais 5551 gekocht maar heb nu problemen met het aansluiten.
Is het met dit relais mogelijk het sein continu te laten branden??
En in de handleiding staat ook iets als een drukknop bij het woord Groen, heb ik dit ook nog nodig?

klik (http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5551-01-NL.pdf)

Het enige wat me nu lukt is om het sein even op rood te laten springen als ik er spanning op zet met een contactrail.

Ik kom er niet meer uit.

Richard
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 November 2006, 19:38:18
Richard, vertel eens eerlijk: heb je het spulletje precies zo aangesloten als het schema in de handleiding?
En hoe schakel je eigenlijk, met een contactrail of met een schakelrail?
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Ntreintjes op 11 November 2006, 20:34:14
hoi

ik heb alles aangesloten zoals in de handleiding, heb dit 3x opnieuw gedaan.
Schakelen deed ik met een contactrail van minitrix.

Richard
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 November 2006, 21:57:34
Richard,

ik begin te vermoeden wat je verkeerd hebt gedaan.
Op het aansluitschema zitten aan de bovenkant van het relais 2 blauwe en 1 gele draad.
Die rechtse blauwe, die in het schema via een drukknop naar de bruine gaat, hoe heb je die aangesloten? Zit daar een drukknop tussen, of zit hij direct aan de bruine, of zit hij helemaal nergens aan?
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Ntreintjes op 11 November 2006, 22:27:28
@Klaas

hij zit direct aan de bruine vast.
Maar als ik het goed begrijp moet er dus nog een drukknop tussen ?

Richard
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 November 2006, 00:04:10
Direct aan de bruine.... ja, daar had ik al zo'n bruin vermoeden van. ;D

Dat relais heeft twee spoelen. De ene stuurt hem in de A-stand, de andere in de B-stand. Eenmaal gestuurd blijft het relais in die stand staan.
Maar als die ene draad rechtstreeks aan de bruine zit, dan blijft de rechtse spoel constant onder spanning staan.
Als je dan de linkse spoel even spanning geeft, dan klapt het relais even om, maar zodra je die spanning wegneemt wint de rechtse spoel en schiet hij direct weer terug.

Er moet dus inderdaad een drukknop tussen, of een andere schakelrail. Maar in ieder geval niet rechtstreeks aan de bruine.

Even een vraagje, die Minitrix schakelrail, weet je daar een artikelnummer van?

PS: je weet nu wel gelijk wat het schemasymbool van een drukknop is. ;)
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Ntreintjes op 12 November 2006, 10:05:04

Even een vraagje, die Minitrix schakelrail, weet je daar een artikelnummer van?

PS: je weet nu wel gelijk wat het schemasymbool van een drukknop is. ;)


Het nummer van Minitrix contactrail is 14979.

Die drukknop was wel even denken, kwam daar niet uit, bedankt.

Richard
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 November 2006, 15:50:57
Richard,

nog een experimentje waardoor je hopelijk wat inzicht krijgt in wat dat relais doet:

Zet de hele schakeling op zoals in de handleiding staat, behalve die twee blauwe draden. Die sluit je alleen aan aan het relais. De andere einden pak je beet, in elke hand één, en tik ze om beurten tegen de bruine. Misschien roep je dan wel "eureka"!
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Ntreintjes op 12 November 2006, 17:48:56
Ik begin het door te krijgen.
Veel dank voor het helpen, ga volgend weekend weer verder met de seinen.

Richard
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: jvdhulst op 26 January 2007, 21:43:42
Hallo,

Ook ik heb net het universeel relais van Viessmann gekocht, en ik zat ook te twijfelen over de drukschakelaar.

Ik wilde dit relais gebruiken om stroom aan/uit te zetten op spoor 1 en 2. Met andere woorden als loc 1 aankomt op spoor 1, stuurt deze via een reedcontact een puls, haalt de stroom van spoor 1 en zet stroom op spoor 2, hierdoor gaat loc 2 rijden. Bij binnenkomst van loc 2 op spoor 2 gaat het omgekeerd.

Aangezien ik dit automatisch wil laten verlopen wil ik eigenlijk niet zo'n druk schakelaar ertussen hebben. Kan ik in plaats daarvan een 2e reed schakelaar (onder het andere spoor) gebruiken?

Graag jullie raad, want ik wil het relais niet kapotmaken.
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 January 2007, 23:50:03
Kan ik in plaats daarvan een 2e reed schakelaar (onder het andere spoor) gebruiken?
Ja, dat kan. Je moet wel aan één ding denken: als de trein het reedcontact heeft geactiveerd wordt hij afgeschakeld, maar hij moet dan wel een klein beetje doorrollen totdat het reedcontact weer "los" komt.
Anders worden bij binnenkomst van de volgende trein beide spoelen van het relais tegelijk geactiveerd en dan weet het relais niet meer wat hij doen moet. In het gunstigste geval gaat het relais heen en weer staan klapperen tussen de beide standen, in het ongunstigste geval wordt een van de spoelen niet meer afgeschakeld en gaat in rook op.
Titel: Re: Viessmann en Blokbeveiliging
Bericht door: jvdhulst op 27 January 2007, 00:22:51
Top, bedankt.