BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rmul op 26 June 2009, 23:31:33
-
Goeienavond,
Woensdagmiddag stond ik in Belgie op station heide te wachten en zag ik een thalys voorbij komen met op het dak van een van de middelste rijtuigen een grote, zwart/grijze hoge bult zoals je die ook wel eens op stoomlocs ziet.
Weet iemand wat dat was en waar het voor dient?
Alvast bedankt,
Mul
-
Onder die bult zit een ontvanger voor internet via de sateliet ;)
-
Onder die bult zit een ontvanger voor internet via de sateliet ;)
Das een flink ding dan :o
-
Idd een flinke bult :D
-
Ik zag hem vandaag rijden, in Amsterdam.
Ik vond het bij die ik zag nog wel mee vallen.
Groetjes,
Rutger 8)
-
Dat ligt er aan wat je groot noemt :P
Ik schat die van woensdag op zeker 3/4 meter hoog.
Het viel in ieder geval nogal op ;)
-
Op Bahn TV heb ik een reportage gezien van de ontwikkeling van die bult. Het ding zit nokvol met waanzinnig veel besturing van de satelietschotel. Alle bewegingen van de trein moeten gevolgd worden en moet de stand van de schotel worden aangepast. Niet alleen bij bochten en wissels, ook bij langere rechte stukken staat de sateliet voordurend onder een andere hoek t.o.v. de trein.
Sander
-
.... zeker 3/4 meter hoog.
Ja, dat klopt wel met wat ik op Bahn TV zag. Tussen 60 en 70 cm zou ik schatten.
Sander
-
@ Santerdam
Dat verklaart de grootte wel ja, zou ik de bult bijna klein gaan vinden ::)
-
De bult is inderdaad relatief klein. De besturingselectronica zit namelijk in 'n fikse kast in de trein zelf. De bult bevat alleen mechanica.
Overigens zit er ook nog eens veel electronica voor de internet verbindingen in de trein. Van alles om communicatie te bufferen en verbindingen 'vast te houden' op het moment dat een viaduct of tunnel wordt gepasseerd.
Sander
-
Of je noemt het een koepel (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10842.msg162486.html#msg162486)
-
Hey,
In de scheepvaart worden deze ook gebruikt.
Alleen de kap is dan wit.
Binnen in zit dan gewoon een schotel antenne die beweegbaar is opgesteld.
Zowel horizontaal als verticaal, zodat die de sataliet kan volgen.
In het geval van de thalys, zal hetzelfde principe zijn denk ik.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden.
Mvg, Marcel
-
Als we nou gewoon een kabeltje aansluiten op het centrale punt van het internet, hoeft er geen koepeltje op :-X
Maar wel een lange kabel (y)
-
het heeft niks met internet te maken, het is gewoon een R2-unit die als het treintel beschadigd raakt druk piepend met knipperlampjes aan over de trein gaat rijden en met zo'n robotarmpje onduidelijk gaat zitten lassen. Als ie op zn vaste plek zit speelt ie bovendien voor ATB.
-
Dat het nu pas opvalt ;D....dat ding zit er al maanden op! ;)
Groetjes,
Martijn
-
't is ook moeilijk te missen. Het is een spuuglelijke verstoring van de verder zo mooie strakke lijn van de trein. >:(
Carlo
-
Is zelfs al een draadje van, van maaaaaanden geleden.
-
Is die bult eigenlijk al niet achterhaald?
Het barst in de trein van internettende mensen met een eigen draadloze verbinding.
-
Alleen die eigen draadloze verbinding vind de snelheid van de trein niet zo grappig. Dan moet ie elke 2 seconden gaan zoeken naar een nieuwe accespoint ;D
-
Van accespoints is geen sprake in de trein of de auto. Gaat gewoon via UMTS of GPRS. Mij lijkt inderdaad dat de bult achterhaald is.
Gr, Ben.
-
weleens in de trein gebeld? dan is ie om de haverklap zn verbinding kwijt, en das dan nog es in een laffe virm, in een thalys op volle snelheid bellen wordt helemaal een ramp, lijkt me dus niet zo heel erg achterhaald.
-
Konden ze die bult niet gewoon in dat rode deel op het dak van de 1e en laatste wagon stoppen? Of zit dat alvol met electronica? Het lijkt mij ook niet erg aerodinamish ???
-
Een sateliet hangt niet pal boven je. Je moet horizontaal gezien soms onder een heel vlakke hoek opzij kijken. Dat kan niet als je de schotel 'in de trein' inbouwt, je hebt echt een koepel (dome) nodig.
Sander
-
Van accespoints is geen sprake in de trein of de auto. Gaat gewoon via UMTS of GPRS. Mij lijkt inderdaad dat de bult achterhaald is.
Ook met UMTS en GPRS heb je verbinding nodig met een zendmast. Als jij met grote snelheid reist zal dus heel vaak en heel snel overgedragen moeten worden naar een volgende mast. Zal er dus op neer komen dat je verbinding meer bezig is met overschakelen dan daadwerkelijk data voor jou versturen. Het lijkt mij gewoon een mooie service van NShispeed en consorten dat ze een stabiele internetverbinding bieden in de trein.
-
Als jij met grote snelheid reist zal dus heel vaak en heel snel overgedragen moeten worden naar een volgende mast. Zal er dus op neer komen dat je verbinding meer bezig is met overschakelen dan daadwerkelijk data voor jou versturen.
Technisch is dat geen probleem hoor. Ik heb nooit last van het verliezen van de verbinding. Reikwijdte van de masten overlappen ruim.
Vergelijk het met bellen in de auto. Ook als je 180 rijdt (wat ik overigens niet zo vaak doe in Nederland 8)) heb je geen last van wegvallen van de verbinding met het GSM netwerk. Met snelle verbinding als UMTS is dat niet anders.
Gr, Ben.
-
180 is nog altijd iets anders dan 300+. In nederland is de dekking idd vrij ruim bemeten maar in frankrijk wordt dat toch al wat anders.
-
Ben, in Nederland overlappen de masten inderdaad ruim. In het buitenland, met name in een bergachtige omgeving, is dat zeker niet zo. Daar is veelal alleen bereik langs snelwegen goed verzorgd. Met een spoorlijn in 'vrij gebied' wordt niet zo veel rekening gehouden bij de prioriteitsbepaling van masten. Verder merk je dan dat je naast overschakelen naar een andere mast ook vaak provider wisselingen krijgt, dat verloopt niet altijd vlekkeloos.
Sander
-
weleens in de trein gebeld? dan is ie om de haverklap zn verbinding kwijt, en das dan nog es in een laffe virm
floriz had het over VIRM
-
ja of wat voor nederlands ding ook, bellen in een trein geeft altijd gehik en gedoe.
-
Eeeh, eigenlijk niet Floris, echt niet. Niet gekker dan gewoon hier aan de gracht.
-
oh, nouja, ik loop hier in huis gerust een kwartier met iemand te lullen maar in de trein is de verbinding er altijd binnen 3 minuten wel uitgeklapt. kan eraan liggen dat mn telefoon schraal is.
-
Zou zo maar kunnen. Alleen tunneltjes willen weleens roet in het eten gooien, maar ja daar kan die R2D2 satelietontvanger ook geen potten meer breken.
Volgens buienradar onweert het hier. Even naar buiten kijken of het klopt.
-
ik heb er eigenlijk ook nooit problemen mee gehad. Wel als ik bijv in Drenthe zat.
-
Konden ze die bult niet gewoon in dat rode deel op het dak van de 1e en laatste wagon stoppen? Of zit dat alvol met electronica? Het lijkt mij ook niet erg aerodinamish ???
Dat ie daar niet zit zegt al genoeg eigenlijk. ;) Daar wordt de koeling van de trein verzorgd.
-
mag zelf nog wel eens op dat ding rijden, en hierbij een foto waarbij de bult goed te zien is
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_7.jpg)
-
i.v.m. een minivakantie even weg geweest :)
Maar nu zie ik al die berichtjes en wil ik even iedereen bedanken voor het bijdragen aan het uitbreiden van mijn kennis (y)
-
Verder merk je dan dat je naast overschakelen naar een andere mast ook vaak provider wisselingen krijgt, dat verloopt niet altijd vlekkeloos.
Ik heb nog wel eens de neiging om mensen tijdens het vliegen in mijn (jaren 50 technologie) vliegtuig te vragen hun telefoon uit te zetten. Niet voor mijn navigatieapparatuur maar voor hun batterij: ze kunnen toch niet bellen. Met 200 km/u (of sneller) is er in mijn ervaring geen één mast waar je snel & effectief een GSM/GPRS verbinding mee kunt leggen die ook nog eens tot dataoverdracht (bellen, mailen) leidt. (UMTS en andere protocollen heb ik geen ervaring mee, overigens: in de VS schijnt het zeer wel mogelijk te zijn om vanuit een laag, hard vliegend vliegtuig te bellen: de helden van 9/11 in Pennsylvania bijvoorbeeld.)
-
ja, al wordt daar door de hoge heren complotzoekers ernstig aan getwijfeld.
-
Twee bultjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9384_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9384_3.jpg)
SK
-
Sobat, zijn dat wel domes voor satelietontvangers ? Het lijken me eerder radar domes, mogelijk doppler radar voor weerswaarnemingen. Het verschil is dat de Thalys bult een 180 graden koepel heeft en deze domes zijn 270 graden.
Sander
-
Precies weet ik het niet, maar je kan, gezien de uitrusting van het schip, wel eens gelijk hebben. Deze bak leg bij ons voor de deur dus ik dacht, gezien enkele berichten terug, even een plaatje maken van de koepels :)
SK
Voor een goede indicatie hier het complete schip in de Waalhaven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9385_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9385_3.jpg)
-
Het zou me niet verbazen als een van die domes een radarsysteem bevat ten behoeve van het helicopterdek. Een approach radar voor landingen bij slecht weer/zicht.
Sander
-
Kijk ook eens op die Wagenborg coaster BB achter. Dat is wel degelijk een communicatie dome! ;)
-
Ik zag toevallig een advertentie in een Satellite magazine over Satelliet TV op Zee.
Dit dome van de Thalys lijkt er wel erg op.
Kijk hier maar eens:
http://www.cobham.com/about-cobham/avionics-and-surveillance/about-us/satcom/concord/products/tv-at-sea.aspx
Groeten,
John van Staaijeren
-
Komt dat niet allemaal uit 1 dezellfde fabriek???
-
Zo bijzonder is zo'n dome ontvanger toch niet, een beetje RV (amerikaans voor camper) heeft er tegenwoordig ook eentje voor radio en TV ontvangst en eventueel ook High Speed Internet.
(http://rvbasics.com/rv-press-release/images/Alpine-Coach-Motorhome-exterior.jpg)
hier is het de zwart bult boven de kabine
-
Rijdt die ook 300 km/u? ;)
-
Misschien als je 'm op de trein zet. Maar uit zichzelf zal ie niet veel harder gaan dan 90Mi