BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: J. Brans op 26 June 2009, 00:04:03
-
Na lang tekenen en wikken en wegen welke baan ik zou gaan maken, is hier dan het baanplan waar ik aan ga beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fictief_Engels_spoor_brans.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fictief_Engels_spoor_brans.jpg)
Het tijdperk en plaats zal zijn engels en vanaf de jaren 70 tot nu.
Het is een grote lus met onderin een klein station en bovenin een kopstation. Een deel van de lus zal als brugof verhoging gebouwd worden.
In het midden is ruimte en zijn alvast 2 wissels voor naar een toekomstig schaduwstation.
De rails zal zijn Peco code 55 en voor dit gedeelte heb ik alles al binnen.
Ik heb gekozen voor een lus omdat ik met treinen wil rijden en geen groot bouwer van scenerys ben. Ook het voordeel van een lus is dat ik alleen maar op 2 plaatsen een keerlus systeem moet inbouwen. Dat is op de uitrit van het kopstation en bij het naar boven buigende wissel van de opstelsporen rechts onder.
Ik heb het zo getekend dat mocht ik uitgekeken zijn op het engelse materiaal, dan kan ik overstappen op rechtsrijden.
Ik zal digitaal gaan rijden en uiteindelijk via de pc de baan besturen.
-
Hier is hetzelfde plaatje, maar dan een kwart slag gedraaid. Blijkbaar kent het forum alleen een breedte limiet van 800 pixels. ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fictief_Engels_spoor_brans_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fictief_Engels_spoor_brans_1.jpg)
Ik zal in de toekomst verder gaan in, wat zijn we aan het bouwen.
-
Ziet er al best goed uit!
Heb je al engels rijdend matriaal?
Ik weet dat mijn vader ook erg gek is op engels matriaal
en is 1 keer op ebay opzoek gegaan (spoor n) en nu staat zij halve kamer er vol mee.
*ik heb het ook maar een stuk of 3-4 wagons
Maar verder succes met bouwen (y)
-
Ik heb 2 loks (een class 47 en een class 66) bij mijn bestelling gedaan om de baan proef te rijden. Later komen er nog meer.
Belangrijkste op dit moment voor mij, is dat de baan gebouwd wordt en dat hij goed rijdt.
-
Hier een update en meteen een vraag.
Vanwege de loopruimte ben ik toch naar een rechte tafel gegaan en heb vanuit het peco setrack planbook 2 trackplans samengevoegd tot 1.
Na de nodige aanpassingen, originele plans waren voor een tafel van ruim 5 meter lang en gebruikten setrack 80 rails en wissels, ben ik begonnen met het plaatsen van de rails.
Hier is het baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Jeroen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Jeroen.jpg)
(klik voor een groter beeld)
Zoals het er nu uitziet zal ik voornamelijk passagierstreinen gaan rijden, maar ik heb in het midden nog ruimte voor een niet al te groot goederenemplacement.
Ik heb nog wel een probleem.
In het baanplan zitten twee crossover wissels (Peco SL-E383F). In de verpaking zit een mooie beschrijving hoe deze aangesloten moeten worden op een 4 polige schakelaar. Maar ik wil digitaal gaan rijden, oftewel met wisseldecoders ??? , hoe sluit ik hier de rails nu elektrisch aan.
Ik heb al met een multimeter de verschillende mogelijkheden bekeken, maar (volgens mij) tenzij alle 4 de wissels tegelijk schakelen krijg ik kortsluiting als ik de rails vast aansluit.
Heeft iemand deze al eens aangesloten op zijn digitale baan?
-
Vraagje: is de tafel van alle kanten bereikbaar? 122 cm is vanaf 1 kant namelijk slecht bereikbaar.
Verder is het nogal recht-toe-recht-aan. De sporen een beetje diagonaal leggen, net scheef ten opzichte van de tafelrand, of in een flauwe boog maakt het geheel wat spannender.
-
De tafel staat op wielen, dus mocht er wat gebeuren kan ik deze verschuiven.
De sporen diagonaal leggen, heb ik aan gedacht, maar dan kom ik met de huidige ideeën gewoon lengte en breedte te kort.
Ik had voor mezelf een minimum radius van 350mm in gedachten en ik wil in de toekomst ook nog iets met het middenterrein doen.
-
Het hoeft niet gelijk dwars over de plaat te komen, een paar centimeter scheelt al een jas. En flauwe bogen (flexrails) kunnen altijd.