BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Erik op 10 November 2006, 11:27:24
-
Hallo
Hallo allemaal ik kan dus niet kiezen tussen een bezetmelder en een bloksysteem.
Het volgende is mijn treinen komen van een lager nivo op het zichtbare gedeelte en nu wil ik vlak voor mijn station iets maken dat de treinen eventjes wachten tot ze in het station binnen kunnen rijden.
Ik rij 2rail digitaal met de multimuis maar alleen de treinen rijden digitaal al de rest verlichting en wissels worden bediend met schakelaars.
Wie o wie kan mij verder helpen want ik heb via google paar dingen opgezocht maar ben niks wijzer opgeworden ???.
Mvg
Erik-Jan
-
Aangezien je de multimaus gebruikt en je alleen de treinen digitaal gaat rijden lijkt het mij dat je aangewezen bent op het bloksysteem. Volgens mij heb je met bezetmelders te maken met een systeem waar je de terugmelding aan doet, en die het treinenverloop voor je regelt. Aangezien jij handmatig de treintjes stuurt kan dit niet.
Maar goed. Ik ben ook maar een digi-beginner, dus misschien *** ik wel uit m'n nek.... ;D
- Paul
-
Erik-Jan,
als ik jou de woorden bezetmelder en bloksysteem zie gebruiken als vergelijking dan krijg ik het idee dat je niet goed snapt waar je het over hebt.
Een bezetmelder is niks anders dan een stukje elektronica die meld of dat stuk spoor bezet is of niet.
Logisch gezegd: een bezetmelder "meet"of er een stroomverbruiker (motor, lampje enz enz) op een bepaald (stuk) spoor staat.
Een bloksysteem kan bestaan uit bezet- en terugmelders.
Om antwoord op je vraag tegeven: Jij kan inprincipe van beide gebruik maken.
mvg,
Sander
-
Volgens mij zijn er een aantal merken (Lenz?) die rem of stopgeneratoren maken, en ik heb ooit ook iets gelezen over een systeem met diodes waardoor je een (digitale) trein kunt laten stoppen voor een sein. Maar zover ik weet werken dit soort systemen alleen met bepaalde decoders, en als je die nu net niet hebt kan het wel een dure grap worden....
Even zoeken bij de fabrikanten van digitale systemen dus.
En....er zijn mensen die zelf dingen als een decoder bouwen met gebruik van een microcontroller (van b.v. Atmel), wellicht is er iemand die hier iets voor kan maken: DCC signaal uit de centrale erin, microcontroller zet alle snelheidsinformatie naar 0 bij een rood sein, en laat het ongewijzigd door bij een groen sein, DCC eruit, klein boostertje eraan en dit naar de stopsectie.
Albert
-
Ik heb vanmiddag even naar mijn modelbouwinkel gebeld en die zeiden als je een bezetmelder wil gebruiken dan kan dat alleen als je een pc erbij gebruikt , en dat gaat dus niet want ik heb totaal geen plaats voor een pc.
Erik-Jan
-
Dat is onzin.
Bezetmelder (stroomdetectie) is ook zonder een pc prima te gebruiken om een en ander te laten schakelen.
mvg,
Sander
-
Oja :D en is het ook mogelijk om zoiets zelf te bouwen of is dat niet mogelijk want dat zal dan voor mij de eerste keer zijn als ik zoiets in elkaar ga solderen.
Want nogmaals alleen de treinen rijden digitaal en bijna alle wissels zijn voorzien van elektrice aansluitingen en die worden gevoed door een simpele analoge trafo van FL* .
Erik-Jan
Wie o wie kan en wil mij verder helpen met zijn eerste bezetmelder?
-
Ik heb gekeken bij verschillende internetshops maar ik weet niet goed welke ik moet nemen is er dan nog een andere alternatief hievoor.
Bijvoorbeeld om zo bezetmelder zelf te maken zoja wat zijn de gevaren hiervan en de totale kost prijs.
Erik-Jan
-
Hoi Erik-Jan,
Kun je iets vertellen over de condities waaronder binnenrijdende treinen voor het station moeten wachten? b.v. als er een (of meerdere) spoor(en) in het station bezet zijn.
Als je daar uit bent, kunnen we kijken wat een geschikte methode is. Het constateren van bezette sporen in b.v. een station kan mbv een bezetmelder gaan. Probleem hier is dan dat er nog een schakelingetje gemaakt moet worden dat de binnenrijdende trein stop zet. en weer laat rijden als er geen bezette sporen meer zijn.
Een product wat je hiervoor zou kunnen gebruiken is b.v. Art.-Nr. 43 400 van Uhlenbrock. ( http://www.uhlenbrock.de/3/4/1/3/I13727EB-001.htm!ArcEntryInfo=0007.0.I13727EB )
En dan wel de 2e op de pagina, die met relaisuitgangen. Dit lijkt vreemd omdat het een analoog en geen digitaal product is, maar aangezien je niet met een PC als besturing rijd, is het schakelen gewoon analoog, net als je wissels en lamjes.
-
Mijn station bestaat uit 3 sporen misschien 4 maar de 4e gaat naar een andere nivo maar dat doet er even niet toe.
Oke ik kan gewoon zo ulhenbrock bezetmelder pakken maar als het goed is moet ik dat de rails isoleren waar de trein moet stoppen klopt dit?
En als de trein weer verder mag rijden dan bedien ik dat gewoon met een schakelaar kan dat?
Erik-Jan
die al wat ietsje wijzer is geworden.
-
Ja dit klopt.
In zekere zin...
De trein zal daar niet abrupt/direct/ineens stoppen.
Hij geeft in dat stukje geisoleerde spoor alleen door dat ie zich daar bevind. Vanaf daar moet je andere elektronica hebben die de trein laat stoppen en weer verder laat rijden.
Dat is waar Karst op doelt.
mvg,
Sander
-
Inderdaad, de plek waar de trein moet stoppen moet dan geisoleerd worden.
Overigens ook de plek(ken) waar de bezetmelder(s) komen moeten worden geisoleerd.
Als je het zo wilt maken dat een trein automatisch stopt en weer doorrijdt als er een spoor vrij is, heb je verder geen schakelaars nodig.
Misschien is het handig dat je een tekeningetje van je sporenplan maakt en daarbij aangeeft welke sporen invloed moeten hebben op het inrijspoor waarop gestopt moet worden.
Overigens heeft Conrad zo'n ding in 4 voudige uitvoering en is nog iets goedkoper ook.
ELEK.RAILBEZETMELDER GBM-1 4VO
Bestnr.: 217326 - 89
Als je met je plannetje klaar bent wil ik wel een schakeling voor je bedenken en een schema tekenen
-
Ik heb even in paint mijn station beetje bewerkt.
Het groote blauwe vlak is het station de 2 dikke rode strepen daar moet een bezetmelder komen.
En de 2 sporen aan de linkerkant die naar het schaduwstation gaan komen 1 nivo lager bij elkaar.
Nu even mijn volgende vraag heb ik nu een keerlus in sporenplan zitten??
Erik-Jan
Schema
http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/Hetstation-2.jpg
-
Dat hangt ervan af hoe je sporen in het schaduwstation lopen.
Als jij zegt dat die 2 sporen die naar het schaduwstation gaan op elkaar komen dan heb je ene keerlus ja.
mvg,
Sander
-
En op deze manier?
Ik heb alleen op het donker blauwe gedeelte nu een bezet sectie
gemaakt en de trein komt van links boven en gaat zo naar beneden en
vlak voor de bocht moet hij even stoppen om de treinen voor te laten
gaan die aankomen of vertrekken vanuit het station.
Erik-Jan
Hier opnieuw een plaatje :-[
http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/Schema.jpg
-
Mooie tekening ;)
Heb je de sporen naar het schaduw station al aangesloten ? Zo ja, heb je dan kortsluiting ? Zo nee, dan heb je geen keerlus :)
Dus als ik je tekening goed begrijp, wil je een in- en uitrij beveiliging op je station maken? Waarbij vanaf rechtsboven tot net voor de meegebogenwissel en dan tot in het station ter hoogte van de rechtse wissel als detectie baanvak moet gaan gelden?
M.a.w. als er ergens in het rechterdeel een trein rijdt/staat mag de trein die van blauw komt niet kunnen rijden?
-
Dat klopt inderdaad.
Dus als een trein op het donker blauwe gedeelte van links boven naar beneden rijd en er rijd net een trein weg naar rechts dan moet de trein op het donker blauwe gedeelte wachten.
En even over de kortsluiting ik heb me baan paar keer getest en zonder problemen tot nu toe want het station is nog niet helemaal klaar maar daar komt dit weekend hopelijk verandering in.
Erik-Jan
-
Ik heb even op de site van conrad gesurfd en ik woon in Antwerpen dus heb ik de siet conrad in belgie gepakt en ik kwam dit tegen.
http://www1.be.conrad.com
RAIL BEZETSMELDER
Bestnr.: 197319 - 89
Is dit hetzelfde als deze print ELEK.RAILBEZETMELDER GBM-1 4VO
Bestnr.: 217326 - 89
Zoja dan zijn ze hier nog stukken goedkoper ;)
Erik-Jan
-
Mooi, bouw hem dan eerst maar af. Blijf steeds testen, zodra je kortsluiting hebt (zonder treinen op de baan) zit je in de problemen en heb je een keerlus gemaakt :(
Een 'keerlus' krijg je als de 'linker' rail ergens de 'rechter' raakt. Je kunt dit nagaan door, denkbeeldig, met je vinger over de rechter (in de rijrichting gezien) rail te gaan en als je dan op een gegeven moment op je uitgangspunt terugkomt en je vinger 'zit' dan op de 'linker' heb je een 'keerlus'
-
RAIL BEZETSMELDER
Bestnr.: 197319 - 89
Is dit hetzelfde als deze print ELEK.RAILBEZETMELDER GBM-1 4VO
Bestnr.: 217326 - 89
Het is er idd wel een, maar hij lijkt me zo op het eerste gezicht niet direct geschikt voor digitaal bedrijf. Zou ik het schema even echt voor moeten uitpluizen. Wat mij doet 'schrikken' is dat er een wiselstroom trafo aangesloten moet worden, die dan ook aan de 'digitale' stroomkring hangt. Meestal niet zo'n goed idee :(
-
Karst, wat is nu het probleem met die Conrad bezetmelder??
Als je de product beschrijving leest, is je vraag toch al beantwoord.
De spoorbezettingsmelder meldt de bezettingstoestand van vier afzonderlijke, van elkaar onafhankelijke baanvakken. Er wordt geschakeld tussen de trafo en het gewenste baanvak, waarna alle zich in het baanvak bevindende elektrische verbruikers worden gemeld. De analyse vindt plaats in vergelijking met de massa, waarbij een zeer geringe stroom voldoende is. Er kunnen ook digitale terugmeldingsdecoders (bijv. Märklin S 88) rechtstreeks worden bijgeschakeld. De terugmeldingsuitgangen zijn belastbaar met max. 250 mA. Universeel inzetbaar bij alle systemen (gelijkstroom, wisselstroom en digitaal).
In de laatste regel lees je 'Universeel inzetbaar bij alle systemen (gelijkstroom, wisselstroom en digitaal).'
Dus wat en waar is het probleem?
Mvg
Wim.