BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hasenwald op 23 June 2009, 10:22:26
-
Hallo,
Wie heeft er ervaring met Fleischmann armseinen 6205 in combinatie met LDT decoders, type S-DEC-4-DC?
Ik wil graag weten of de armen mooi gelijkmatig bewegen
Verder zie ik op de LDT site een aansluitschema van dit type seinpaal en ik begrijp er niet alles van.
Onderstaand de link naar het PDF.
http://www.ldt-infocenter.com/page/page_278.zip (http://www.ldt-infocenter.com/page/page_278.zip)
Twee vragen hierover:
1. 10 Ferritperlen zur Unterdrückung von Störungen durch endabgeschaltete Weichenantriebe.
Wat zijn ferritperlen en is het noodzakelijk?
2. Op de tekening staat een grijze draad met twee diodes getekend. Moet ik de grijze draden van 4 seinen bijelkaar pakken en moeten die vervolgens allemaal op dezelfde aansluiting? En moet ik dan 4 x 2 diodes hebben of alle grijze draden maar 2 diodes?
Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft of het mij kan uitleggen.
Groet, Enrico
-
Ik heb geen ervaring met de Fl* armseinen maar volgens mij zijn dat seinen met een spoelaandrijving ala de wissels. Ze gaan dus met een klap om. Daar veranderd de decoder niets aan. Wil je mooi natuurgetrouw omschakelen met eventueel naveren dan zul je naar servoaandrijvingen moeten gaan en een aansturing die dat naveren kan regelen.
Ferritperls zijn ferrriet kralen. Google daar maar eens op. Die onderdrukken stroorsignalen. Of ze noodzakelijk zijn, ik zou het niet weten. Dan zou je je wissels ook allemaal van een ferrietkraal moeten voorzien in de gemeenschappelijke draad.
Alle grijze draden kun je inderdaad bij elkaar pakken. Het nut van trwee zenerdiodes in serie zie ik zo gauw even niet.
Gr.
Eric
-
Hallo Enrico,
De diodes die getekend zijn in het schema zijn bedoeld voor de de verlichting van het sein.
De spanning op de verlichting kan te hoog worden waardoor de lampjes defect gaan (of in ieder geval minder lang mee gaan).
Deze diodes zijn zenerdiodes, die de eigenschap hebben om een beplaade spanning te maken indien je ze omgekeerd aansluit (dus in sper).
In dit geval worden deze gebruikt om de aangesloten spanning te reduceren.
Deze twee staan in serie en zijn in richting tegengesteld aangesloten.
Dit is gedaan om zowel de postive als de negatieve spanning te verminderen.
De zenerspanning (in het schema 5,1V) bepaald hier de vermindering van de aangesloten spanning.
Als de diodes zwaar genoeg zijn kun je dit voor meerdere seinen gebruiken.
Je zult dan moeten letten op de maximale stroom die je gebruikt.
Het opgegeven type kan overigens maximaal 215mA hebben.
De ferriet kralen hoef je bij gebruik van dit sein naar mijn idee niet te gebruiken, volgers mij is deze wisseldecoder voldoende ontkoppeld voor deze stoorsignalen.
Indien je wat oudere types gebruik (die dus meer stroom verbruiken) is het raadzaam om deze wel toe te passen, omdat de stoorsignalen dan "heftiger" kunnen zijn, waardoor de decoder defect zou kunnen gaan of van slag kan raken.
Willem
-
beste medespoorders,
nog even iets m.b.t. het naveren van armseinen; ondergetekende is oud genoeg om zich nog de armseinen in zijn toenmalige woonplaats Oss te herinneren ;D, en daarbij viel me altijd op dat de arm van de inrijder aan de zijde Den Bosch wel degelijk met een abrupte beweging omhoog kwam en dito weer naar beneden d.nderde, waarbij het naveren maar heel beperkt was (kan me eigenlijk niet herinneren dat het naveerde, wel dat de hele paal soms wiebelde). Waarom weet ik dat zo goed: het voorsein van de uitrijder naar Nijmegen, dat eronder gemonteerd was, had namelijk wel een hele langzame beweging. Een doorgaande trein kreeg dus altijd eerst een "tjak"-hoofdsein en een "zzzz"-voorsein als jullie snappen wat ik bedoel. M.a.w. een plotselinge beweging van een armsein hoeft niet onnatuurlijk te zijn.
Om even aan te geven hoe "tjak" een hoofdsein van stand veranderde: wachtende op een doorgaande goederentrein zag ik bovengenoemd sein op een avond een onbedoeld licht vertonen, namelijk een gele vlam van de in brand staande gashouder van de seinverlichting. Tegenwoordig zou het hele baanvak Den Bosch - Nijmegen door de brandweer gesloten worden, maar toen mocht je op 15 meter van de brandende gasfles nog rustig toekijken 8) :o... Sterker nog, het treinverkeer ging gewoon door en de brandweer moest maar opzij als er wat aankwam. Toen op een gegeven moment er weer een trein uit Den Bosch kwam, werd het sein, brandend of niet, weer op veilig gezet met de bekende klap. Het gebarsten seinglas kwam in stukken naar beneden. Een beetje p.ssig keken de brandweermannen wel richting seinhuis.....
grtz. Carlo