BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Daniel. op 21 June 2009, 22:20:49
-
nu ik eindelijk plaats (en zomervakantie) heb, wil ik eens echt aan een baan gaan bouwen.
de plaats die ik daarvoor beschikbaar heb is dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaats_baanplan.jpg)
de rechthoeken zijn modules van 120*60 cm. ik heb besloten om met modules te bouwen omdat de baan voor de berging met kerstspullen komt te staan, en dus wel eens aan de kant moet.
de baan moet als thema nederland rond de jaren 70-80 hebben, en er moet van alles qua materieel op terecht kunnen.
als (zeer) ruwe schets heb ik dit gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schets_baanplan.jpg)
hier wil ik rechts een klein stationnetje hebben, waar materieel tot 4 bakken kwijt kan, en ik wil de module helemaal links als een afgeschermde 'schuifplank' gebruiken om materieel te stallen en te verplaatsen.
ik ben er nog niet uit wat er tussen moet komen, dus laat de ideeen maar komen!
-
ik ga mij nu vooral met het ontwerpen richten op de stationsmodule.
ik wil een middelgroot kopstationnetje, voor zo'n 2 a 3 sporen. als ontwerp heb ik al dit geschetst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_15.jpg)
hier is het rode het stationsgebouw, en het grijze de perrons.
de 2 perrons links zijn voor reizigers, en het perron rechts voor de post, en wat lichte goederen voor een fabriekje in de buurt.
nu vroeg ik mij af op het realistisch is dat deze 2 zaken in 1 gebouw plaatsvinden, en hoe ik het beste de 2 perrons kan 'koppelen'', door middel van een brug of door de perrons te verbinden achter de kopsporen?!
-
Het eerste wat ik kan zeggen is dat je sporenplan er tot nu toe beheerst uitziet: je bent niet van plan de boel helemaal vol te leggen. Over de goederen kan ik je helaas niet helpen... daar heb ik weinig tot geen verstand van
1 tipje voor je baanplan: leg op minstens 2 plekken overloopwissels neer (een stel wissels dat het mogelijk maakt dat een trein van spoor kan wisselen in verband met een ongeval of werkzaamheden) Het verlevendigd het plan een beetje.
-
Beste Daniel
Er zijn zeker stations geweest met een kleine goederen afdeling maar dit is meestal heel erg klein,
De meest stations hadden vaak een aparte goederen loods met een apart spoortje.
de meest kopstations zijn inderdaat achter de kopsporen met elkaar verbonden als het een doorlopend baantje is voldoet een spoorwegovergang.
Wel een leuk baantje met een mooi thema.
weet je al of je ook bovenleiding gaat maken? of alleen diesel?
groet Bas
ps. ken je Anyrail ?? dat is een gratis te downloaden programma waar je makkelijk zelf je baan kan ontwerpen.
-
Anyrail is gratis te downloaden, maar om het te gebruiken voor het ontwerpen van een grotere baan (meer dan 50 railstukken) moet 39 euro betaald worden.
Groeten,
Marco
-
ik ken anyrail, maar daar kan ik niet mijn hele baanplan in kwijt, en ik ben er ook niet echt goed in, en dit is alleen een ruwe schets.
ik denk dat ik het voorlopig nog niet geelectrificeerd (ofzo ;D) laat, maar er soms toch stieken een 1000 1100 of een mat 46 door heen druk (bovenleiding plaatsen kan altijd nog)
voor de stationsmodule heb ik het volgende bedacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schets_baanplan_2_1.jpg)
hier is het zwarte spoor digitaal, en de bruine analoog (ik vind het zonde van het geld om al mijn rangeer locs te digitaliseren)
en hoe los ik het op met het achteruit rijden van getrokken treinen? bestaat dit niet, en kan je alleen met 2 loks aan beide zeiden rijden?
-
ik snap wat je bedoelt maar het is ook goed mogelijk om met sommige systemen anoloog en digitaal op één baan te laten rijden heb je dus niet 2 aparte banen nodig.
Verder met dat achteruitrijden, twee loks is wel een beetje zonde (of mooi natuurlijk) maar ik maak snel ff een schetsje want anders kan ik niet uit leggen wat ik bedoel....
-
Nu de sporen tussen het perron liggen is er mogelijkheid om via een kruiswissel naar andere spoor te rijden en dus een locomotief weer voor de trein te zetten
( Er van uitgaande dat anoloof en digitaal samen gaan heb ik het goederen spoortje er ook aan geplakt)
hopelijk kun je hier iets mee..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_16.jpg)
Bas
-
@ bas, ik denk niet dat het met de kruiswissel gaat werken, omdat dat al gouw zo'n 50 cm in beslag neemt, om de loc te keren, en dat is bijna mijn halve perron, dus zou ik met max 2 bakken kunnen rijden, wat wel erg kort is.
en 2 locs is op zich niet zo zonde, omdat ik aardig wat locs heb, die toch niet allemaal hen eigen stammetje kunnen hebben, en omdat het digitaal is, heb je qua aansturing ook geen moeilijkheden.
en je zegt dat je analoog en digitaal tegelijkertijd op 1 baan kan rijden, maar dat is toch niet mogenlijk? dan moeten die 2 delen dan toch electrisch gescheiden zijn?
daniel
-
Da dagikook...
Groet, Ruurd
-
??
-
en je zegt dat je analoog en digitaal tegelijkertijd op 1 baan kan rijden, maar dat is toch niet mogenlijk? dan moeten die 2 delen dan toch electrisch gescheiden zijn?
daniel
Tenzij je baan gaat aansturen met DInamo.
Google maar eens op Dinamo of dinasys
Groeten,
Patrick
-
Ik snap de verwarring, maar met bijvoorbeeld de piko digi fern( een simpele en goedkope afstandsbediening) is met code 0 een analoge locomotief aan te sturen op een digitale Baan (ook met bijv. fleischman en andere merken is dit mogelijk).
Maar wel 1 analoge locomotief per stroom circuit (omdat je maar een keer code 0 kan gebruiken).
voor een niet te grote baan werkt het prima, en als je Bijv. twee stations hebt, maak je 2 aparte stroom ciruits en kun je dus 2 anologe locomotieven laten rijden
Het geheel is wat beperkt maar handig als een nieuw loc hebt die nog niet digitaal is want dan kun je er wel alvast mee rijden.
groet bas
-
waar je wel op moet letten bij het rijden met een lok aan beide kante van de stam (bij verschillende loks met verschillende snel heden!!!!) dat de duwende lok in een bocht de rijtuig uit de rails drukt. verder vind ik het een leuk idee maar misschien een idee om wat meer industrie er bij te doen.
gr Ivo
-
@ivo, als ik de duwende lok langzamer laat rijden, trekt de voorste loc alle rijtuigen, toch?
en ik vind ook dat er wat te weinig industrie is, dus ben ik bezig met een aangepast baanplan, ik zal hem hier zo posten.
-
als ik de duwende lok langzamer laat rijden, trekt de voorste loc alle rijtuigen, toch?
Dan kan je beter de loks zodanig instellen dat ze beide even hard rijden. Zie CV2, 5 en 6 van de decoders om ze een zelfde snelheidskarakteristiek te geven.
Dan in dubbeltractie aansturen en je hebt geen centje pijn.
Gr.
Eric
-
eric, weet jij of dit ook met de lokmaus 2 kan?
-
hier mijn nieuwe baanplan, ik heb 3 niveaus, niveua -0,5, 0 en 0,5:
niveau -0,5
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau__05_1.jpg)
niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_0_2.jpg)
niveau 0,5
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_05.jpg)
de bedoeling is dat er uiterst rechts een heuveltje komt (6 a 7 cm, dus 1:1 zo'n 5 meter, dus dat zou kunnen) waar de hoofdlijn 'inrijd', en zo in een schaduwstation terechtkomt.
het goederenlijntje gaat echter de hevel op, waar een fabriek, overslag oid komt.
ook wil ik hier de hoofdlijn en de goederenlijn electrisch scheiden, maar ze wel door middel van een schakelaar kunnen laten contactmaken, (dus dan wel eerst de travo weghalen), maar stel dat een buurjongentje (of ik in een verstrooide bui )ofzo de schakelaar indrukt, wat zal er dan gebeuren als de 2 travo's contactmaken, gaan ze dan stuk?
en natuurlijk, welk baanplan vinden jullie beter?!
Daniel
-
eric, weet jij of dit ook met de lokmaus 2 kan?
Ken zelf alleen de MultiMaus maar ik denk dat dat met een Lokmaus 2 ook wel zal lukken.
Voor multitractie moet je beide loks met CV19 (Consist adres) op hetzelfde adres zetten. In plaats van te luisteren naar CV1 (kort adres) of CV17/18 (lang adres) luisteren ze dan naar het adres in CV19.
Zoek het even op in de handleiding voor de zekerheid.
Gr.
Eric
-
iemand nog een opmerking over het baanplan?? :)
-
wat dacht je hier van:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorplan_beneluxnet.jpg
Links het kopstation met eronder opstel sporen. Daaronder een fabriek, meer naar recht bij het andere grijze vlak tussen de sporen kun je misschien nog een andere overslag maken en helemaal rechtsonder kun je dan je schaduw station maken.
gr Ivo
Edit: raster grote is 10 bij 10 cm
-
Leuk baanplan, maar ik heb het hout voor de mijne al gezaagd ;D
toch bedankt,
Daniel
-
Beste Daniel,
2 dagen geleden:
en natuurlijk, welk baanplan vinden jullie beter?!
Daniel
Om 14.52. Om 20.58:
iemand nog een opmerking over het baanplan?? :)
En er komt een (leuk) voorstel. Daarna vandaag:
Leuk baanplan, maar ik heb het hout voor de mijne al gezaagd ;D
toch bedankt,
Daniel
In 2 dagen tijd..... waarom vraag je om reacties voor een baanplan terwijl je er blijkbaar niet naar luistert en je plan al getrokken hebt en niet open staat voor andere plannen? Daarvoor vraag je toch dit forum?
Ik snap dat je een beperkte of vast bepaalde ruimte hebt, maar dan kun je andere ideeën best aanpassen aan je eigen situatie. Toch?
'T is maar een suggestie..... ::) ;)
-
@ Daniël, ik sluit me bij m'n naamgenoot aan, maak eerst eens een gedegen baanplan en maak er desnoods meerdere en ga ze dan posten en gun je mede forumgenoten eens tijd om het e.e.a. te bekijken.
Pas als het baanplan naar je wens is kun je een begin gaan maken met de onder-en bovenbouw.
Niemand heeft zover ik weet binnen enkele dagen het ideale baanplan en kan hij beginnen met bouwen en het liefst zo snel mogelijk klaar, want het materieel is er inmiddels en dan moet het rijden ook.
Als ik naar mij zelf kijk heeft het mij een jaar gekost voordat ik het baanplan had wat ik voor ogen had, en nog een jaar voordat er überhaupt een trein reed.
Ben nu inmiddels 3 jaar verder en de baan is verre van af.
Kortom, geduld is een schone zaak en een gemiddelde modelbaan is nooit af, zelfs verre van dat.
Grt, Ronald.
-
't kwam wel een beetje suf over van mij, maae van dat hout zagen bedoelde ik niet letterlijk, ik wilde zeggen dat ik al een een fase verder was met het ontwerpen, en hem nu in delen in anyrail aan het zetten ben, en de foutjes er aan het uit halen ben.
de ideeen voor baanplan zijn uiteraard niet pas 2 dagen geleden ontstaan, maar ben het nu aan het verfijnen.
ik sta uiteraard nog open voor suggesties, maar het baanplan van ivo vind ik persoonlijk niet zo leuk, omdat je vanuit het schaduwstation direct het station inrijdt.