BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bert van Gelder op 20 June 2009, 23:19:56
-
Hallo (model)spoorders,
Ik vraag me af hoe, bij het grootspoor, de draaistellen aan het frame van lok of rijtuig worden bevestigd. Als je namelijk de foto's ziet in de bladen lijkt het altijd alsof de bovenkant glad is, maar er moet natuurlijk iets van een verbinding zijn. Zeker als er wat vermogen moet worden overgebracht.
Kan iemand daar een uitleg over geven, of zijn er foto's of tekeningen van?
Alvast dank, gr,
Bert
-
Kom en schotel. Op het draaistel een kom, onder de bak een schotel die in de kom past. Soms een z.g. lummelbout, een gladde pen die door de kom zakt en daaronder door een brede splitpen geborgd wordt. Was b.v. bij mat '46 gebruikelijk. Verder nog zijopleggingen waardoor de bak niet opzij kon kantelen.
Groet,
Dolf.
-
Als je het precies wil weten moet je er eigenlijk eens tussen kruipen. ;D
Bij modern materieel is er vaak geen sprake meer van een echt zichtbaar draaipunt. De bak ligt d.m.v. spiraalveren of rubberpakketten op het draaistel. Die zijn vaak zichtbaar aan de buitenkant van de loc, kijk b.v. eens naar de 1600, de 6400 of de class 66.
De trek/duwkracht in de lengterichting wordt opgenomen door een stang die tussen bak en draaistel is aangebracht. Soms zit deze stang heel laag, onder het niveau van de assen, om te zorgen dat het draaistel niet gaat "steigeren".
De beweging in zijdelingse richting wordt beperkt door terugstelveren en schokdempers.
-
Zoek in de bibliotheek eens een boek op electrische treinen in Nederland deel 1,2 of 3 of over de electrische locomotieven.
Staat redelijk uitgebreid beschreven.
Henk
-
Op deze foto
(http://lh3.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/SUQJvZ_h04I/AAAAAAAAQck/vArhnOBVDgU/s400/PC138766.JPG)
Kun je de pennen zien
(http://lh4.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/SUQJJaFywuI/AAAAAAAAQYI/ZMLKPx9Qnsg/s400/PC138739.JPG)
Een draaistel van een 1600/1700/1800
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/lycos/china2.jpg)
Bij de grensovergang naar van Mongolie naar China worden de rijtuigen opgetild waarnaar de draaistellen er gemakkelijk onderuit gerold kunnen worden
-
Bij de grens Frankrijk - Spanje met de Talgo merk je er helemaal niets van, hooguit dat hij heel langzaam rijdt.
Henk
-
Daar wordt de spoorwijdte aangepast naar breedspoor. En dat gaat wat moeilijk bij 100+ km/h ;D
Gr.
Eric
-
Hallo (model)spoorders,
Ik vraag me af hoe, bij het grootspoor, de draaistellen aan het frame van lok of rijtuig worden bevestigd. Als je namelijk de foto's ziet in de bladen lijkt het altijd alsof de bovenkant glad is, maar er moet natuurlijk iets van een verbinding zijn. Zeker als er wat vermogen moet worden overgebracht.
Kan iemand daar een uitleg over geven, of zijn er foto's of tekeningen van?
Alvast dank, gr,
Bert
Bij ICM met Lemniskaat.
-
Hallo allen,
Bedankt voor de reakties!
Ik probeer regelmatig onder een trein te duiken (Klaas), maar na 20 seconden gaat 'ie weer verder.. Dat schiet niet op..
Op de foto's van Bob zie ik iets wat op pennen lijkt, bedoel je de omhoog stekende punten aan de zijkanten, in het midden? Ik neem aan dat daar dan een veer- en demperpakket aan zit, die aan de andere kant aan het frame zit..
Uit het bericht van Pucki begrijp ik dat de wagen/lok wel op het draaistel rust (misschien met een taatslager?), terwijl ik van Klaas begrijp dat deze min of meer boven het draaistel zweeft en middels stabilisatie- en trekstangen aan elkaar gemonteerd zijn.
Wat Lemniskaat betreft: Google komt met een wiskundige term aanzetten..
Bedankt Henk, ik ga eens achter de boeken aan..
Vriendelijke groet,
Bert
-
Ik probeer regelmatig onder een trein te duiken (Klaas), maar na 20 seconden gaat 'ie weer verder.. Dat schiet niet op..
Hier op het rangeerterrein staan wel eens locs een weekend over langs een voor pulbliek toegankelijke weg. Die kun je dus op je gemak bestuderen zonder dat je kans loopt je kop te verliezen.