BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: ajk op 20 June 2009, 10:26:26
-
Hallo,
Na 25 jaar weer begonnen. (reden: zoontje van 4 jaar vond de rails die ik in doosjes op zolder had opgeslagen).
Heb Roco BR215 (rood grijs) met 3 silberlingen, en ben begonnen met simpel dubbelspoor rondje waarbij de trein middels een lus van binnenspoor naar buitenspoor kan en visa versa. Recent aantal umbau rijtuigen gekocht 2e hands.
Afgelopen week begaf mijn Fleischmann trafo het.
Mooi excuus om de Roco digitale startset met TEE V11,5 te kopen! Toen ik indertijd mijn interesse verloor voor treinen was die V11,5 er net en ik vond hem toen en nu nog steeds prachtig.
Mijn vragen.
Welke stoomlocs hebben met umbaurijtuigen gereden, in hetzelfde tijdperk als de TEE V11,5 ? Hebben de silberlingen ook in hetzelfde tijdperk gereden?
Is de Roco BR215 om te bouwen naar digitaal of kan ik kostentechnisch beter een nieuwe digitale versie kopen?
mvg ajk
-
ik weet dat de Br 78 hebben met Umbau rijtuigen gereden.
dat is alles wat ik weet
-
Je kan gaan voor de 01,03,38,41,50,64,78,94 gaan en er zullen vast nog wel andere series met deze rijtuigen gereden hebben.
De 01 en 03 reden met deze rijtuigen in de laatste jaren van hun bestaan de stoptreinen over de "schiefe ebene".
Martijn
-
Kijk hier eens: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4308450
Een 23 met Silberlingen, als je op deze site verder zoekt kom je genoeg tegen wat voor Umbaurijtuigen kan staan.
Elke loc kan omgebouwd worden naar digitaal, neem alleen wel gelijk een goede decoder b.v. ZIMO MX64, Tran DCX 51, Kuehn T125, LocPilot V3.
Koos Jabaaij.
-
Één van de mooiste combinaties met umbau rijtuigen vind ik een midden instapper BDylf457 met 4 Umbau 3 assers er achter(een AB3yg en 3x B3yg dus zonder bagage afdeling) geduwd door de 65 018 of een andere loc uit de serie 65 012 t/m 018. Deze combinatie reed tussen Düsseldorf en Essen via Ketwig( huidige route S6) en hier werden ook Br78ers met wendezugsteuerung(keertreinbestuuring) voor ingezet, de 65 012 t/m 018 hadden dat vanaf hun aflevering.
Er zijn meer trek/duw combinaties inzetbaar met 3assige umbau rijtuigen, ga uit van een silberling DBnf738 of een midden instapper BDylf457 met 2 tot 6 umbau 3assers steeds zonder bagage afdeling want die zit al in het stuurstandrijtuig, geduwd of getrokken door een Br78, Br38.10-40 of een Br64 en in het Saarland ook locs Br23. Denk bij diesellocs aan locs Br280(V80), 211/212(V100), Br215 en Br216(V160). Bij Electrische locs kom je uit op Br140(E40), Br141(E41) en Br144(E44).
Alleen de umbau 3assers waren in trek/duw treinen inzetbaar, alleen een deel van de 3assers had daar bekabeling voor, de 4assers niet. Daar komt bij dat de umbau 3assers niet harden mochten als 90km/u waardoor de inzet steeds meer naar de zijlijnen verschoof zeker toen de silberlinge in dienst kwamen. Bij de eerder genoemde treinen kan als stuurstandrijtuig ook een Bylf437 in de trein zitten, in dat geval bevind er zich een Umbau 3asser met bagage afdeling type BD3yg in de trein.
Wat umbau 4assrs betreft, die kan je met bijna alle locs, zelfs een Br103 inzetten en ook in combinatie met vele type rijtuigen. Denk aan div. type 4assige rijtuigen uit de jaren 20 en 30, de midden instap/yl rijtuigen, silberlinge en zelf Bm rijtuigen. Ook al dit soort rijtuigen in één trein behoord tot de mogelijkheden. Houd wel de verhouden tussen 1e en 2e klas in de gaten en als het geen trein met koerswagens is, is 1 bagage afdeling of bagage rijtuig( een MDie, MDyg bij voorbeeld of een Dm902 of eentje uit de jaren 20 of 30) voldoende.
Groetjes Michiel