BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: vervallen op 19 June 2009, 15:23:11
-
Beste leden,
van de week helaas weer een paar dagen in het ziekenhuis gelegen maar wel, met uitzicht op het spoor. Nu mijn vraag:
het viel me plotseling op dat er een [of meerdere] stammen van ICK rijtuigen reden, is jullie hier iets meer van bekend. Is dit regulier of een toevallige constatering.
Uiteraard kon ik geen foto's maken maar het heeft me wel nieuwsgierig gemaakt.
Regelmatig zie ik ook ander materieel dan de bekende DD serie's, namelijk IRM, vlaflip etc.
Wie vult me aan?,
groeten,
FREDERICO
-
Hoi,
Het zijn ICL-rijtuigen en die rijden sinds deze week in de spits op de Flevolijn, ik meen dat het twee stammen horen te zijn. ICK is inmiddels volledig buiten dienst en van ICL zijn dit ook de laatste twee omlopen die ze nog hebben.
groet,
Jean-Pierre
-
Ik woon langs de Flevolijn en het was me ook opgevallen. Alleen in de ochtend en avondspits. Zal is opletten en een foto maken.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0022.jpg)
Voor mooi net te laat. Meer weet nu hoelaat hij langs komt. 17:25 tussen Almere Buiten en Almere Oostvaarders. Zal maandag optijd klaar staan.
-
Mooie foto. ;)
-
Sinds 14 juni rijden er twee composities van ICL/Avmz-rijtuigen in de (spits)treinserie 14300 (Schiphol - Lelystad Centrum). 's-Ochtend twee treinen Lelystad -> Schiphol, 's-avonds twee treinen Schiphol -> Lelystad.
Martijn
-
Van de laatste dagen van ICL TD inzet heb ik (gelukkig) nog enkele platen geschoten:
O.a. deze:
(http://www.stationamerpoort.nl/gallery/d/56-2/NS1733ICLNS1844.jpg)
NS 1733 met ICL en NS 1844 op weg naar Amsterdam vanuit Amersfoort ter hoogte van Soest
Date: 06/12/2009
Gr. Remco.
-
DANK VRINDEN DANK, (y)
het blijkt dus niet zomaar een enkeltje te zijn maar meer regelmatig, hij was me s'morgens vroeg opgevallen. Je weet wel dan maken ze je [met liefde] bijna in de nacht wakker voor een prik en een paar metingen, zodoende was het me opgevallen want de verpleging trekt dan meteen het gordijn open.
Later in de middag zag ik em weer terug.
Maar nu ben ik weer thuis en van uit huis is de spoorbaan niet te zien.
OKE bedankt en veel modelbouwtreinenplezier [drie keer woordwaarde] ;D
Gegroet,
FREDERICO
-
Ik woon langs de Flevolijn en het was me ook opgevallen. Alleen in de ochtend en avondspits. Zal is opletten en een foto maken.
Frederico is weer thuis en kan de Flevolijn van huis uit niet zien.
Vandaar maar even tijdens de hond uit laten een half uurtje langs de spoorbaan gaan zitten. Vandaag is het zaterdag en is het aanbod beperkt. Toch nog wat verschillend types kunnen vastleggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0007_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0012.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0018_2.jpg)
Wat me verder opviel is dat bij een aantal sprinter er een fiets symbool op de deuren staan. En niet bij iedere
sprinter.
-
Is het niet zo dat het op 1 kopbak wel, en op de andere niet staat ??? (kan het mis hebben)
-
@ Spoorrelais
mooie plaatjes en een mooi plekkie, waar is dat?
Ik heb geen hond want daar ben ik allergiesch voor
[en een hele hoop andere dieren en stoffen]
dus dan moet ik alleen op pad en dat mag ik nu nog niet.
DUS foto's WELKOM,
gegroet,
FREDERICO
-
Frederico,
Het is tussen Almere Buiten en Oostvaarders. Een van de weinige plekken in Almere waar nog geen geluidswal staat. Zo uit mijn hoofd KM20.5.
Daar is nog een klein braak stuk liggend terrein met een paar bulten zand.
Andre
-
Wat me verder opviel is dat bij een aantal sprinter er een fiets symbool op de deuren staan. En niet bij iedere
sprinter.
Ik dacht dat dat fiets symbool alleen op de tweetjes stond en niet op de drietjes. Kan het alleen nergens terug vinden..
-
Die worden nu aangebracht naar ik meen. ;)
-
Vandaag bezig geweest met de voorbereidingen van mijn vakantie. De vorige vakantie deed mijn videocamera niet meer wat hij moest doen. Na een en ander te hebben schoongemaakt lijkt alles weer te werken zoals het hoord. Even een half uurtje in het keukenraam gezet gaf na montage het volgende filmpje van de Flevolijn.
http://www.youtube.com/watch?v=8BEOJSvyy90
Klik op de link voor het resultaat.
-
Mooi filmpje, leuke achtergrondmuziek! Misschien één tip; persoonlijk zou ik de fragmenten heel geleidelijk laten overvloeien, dan valt het verschil in wolkenlucht best mee, en is het net alsof het echt allemaal achter elkaar gebeurt.
MVG, Robin
-
Dat is nu super, alweer een paar reactie's op een eenvoudige vraag.
@Spoorrelais
Mooi dat filmpje, dan kan ik thuis toch naar treinen kijken.
Groeten,
FREDERICO
-
Zal morgen de ICK voor je proberen te filmen. Zet de camera gewoon aan als ik thuis kom. In de avondspits komt er genoeg langs. Zal meteen de tip van Robin uitproberen.
Andre
-
ICL!!!!! ;D :P ;D
Deze rijden geloof ik in opdracht van Schiphol op de flevolijn, vandaar ook dat er waarschijnlijk veel capaciteitsoverschot is. ::)
-
@ Laurent,
wat is het verschil eigenlijk??
ICK ??? ICL ???
Spoor ze,
FREDERICO
-
ICK staat voor InterCity korte termijn. Dat waren die oude Duitse rammelbakken die opgeknapt waren om een paar jaar dienst te doen. Inmiddels buiten dienst gesteld.
ICL staat voor InterCity lease. Dat zijn geleaste duitse rijtuigen.
Kijk op wikipedia maar eens bij ICK (http://nl.wikipedia.org/wiki/ICK) en ICL (http://nl.wikipedia.org/wiki/ICL)
GR.
Eric
-
Simpel gezegd; ICK rijdt niet meer, ICL nog wel ;D
-
Zal morgen de ICK voor je proberen te filmen. Zet de camera gewoon aan als ik thuis kom. In de avondspits komt er genoeg langs. Zal meteen de tip van Robin uitproberen.
In de avondspits komen de treinen bestaande uit Avmz/ICL op Lelystad Centrum aan om 17.34 uur en 18.04 uur.
Martijn
-
Komt aardig overeen met mijn bevinding. 17:25 door in Ooostvaarders. Ben 99% van de tijd rond 17:00 uur thuis. Dus dat moet morgen lukken. En als de brandweer me morgenavond thuis laat heb ik de tijd om een filmpje in elkaar te knutselen. Maakt mij niet uit ICK of ICL Ik film gewoon IC wat er voorbij komt. ;D
-
Die worden nu aangebracht naar ik meen. ;)
ff oftopic ze worden op meerdere materieel type,s aangebracht
zag gisteravond ook een virm met fiets stikkers op de deuren
-
@ Laurent,
wat is het verschil eigenlijk??
ICK ??? ICL ???
Spoor ze,
FREDERICO
ICK is verbouwd en vernederlandst. Ontstaan uit 150 Bm 235 rijtuigen. Verder is ICK, door het snelle in dienst stellen, slechts geschikt voor 140 of 160 km/h, want voor lange keuring/testen met o.a. de magneetremmen was geen tijd.
ICL is geleased en niet verbouwd, geschikt voor 200 km/h (doordat DB nog steeds eigenaar is) en rijdt in de treinen met enkele Avmz rijtuigen (totaal 10 stuks) als 1e klasse ertussen. Verder zijn er nog uiterlijke verschillen, maar die moet je weten en zien.
Overigens rijdt ICL praktisch altijd met 2 locs, 1 op de kop en 1 op de kont, terwijl ICK met 1 loc reed die in Venlo moest omlopen en in Den Haag achterbleef.
-
Hoi Jongens [en meisjes]
dat een zo'n simpele vraag zoveel fijne reactie's geeft,
toch wel leuk dit forum.
Ook wel zinnig zo'n verblijf in het Ziekenhuis..... :'(
Jammer dat er ook wel eens zo gez"ken wordt, :(
hou er wel plezier in allemaal hoor! :)
groeten uit zonnig Lelytown,
Frederico
-
Andre,
Super tof (y)
Frederico: Fijn, dat jij er tóch van kunt genieten (y) (y)
Toi toi toi,
Ruurd
-
Hallo allemaal.
Klik op de link
http://www.youtube.com/watch?v=wN6Ur6CD9tQ
Om het filmpje van de versterkingstreinen op de Flevolijn te zien.
Veel plezier.
Andre
-
Hij ziet er leuk uit!
Ook handig dat het vandaag onbewolkt was, dat maakt het overvloeien een stuk onzichtbaarder :)
Op een gegeven moment was de eerste SGMm voorbij, en ik dacht dat er een beetje ongelukkig in het beeldmateriaal geknipt was, maar toen kwam na een seconde of wat al weer een DDM over het zelfde spoor ;D
MVG, Robin
-
@ Spoorrelais
Inderdaad daar is het allemaal om begonnen, geweldig werk man... (y)
Vertel me even hoe ik die filmpjes op mijn eigen computer kan zetten, want van joutoube heb ik geen verstand.
Dan kan ik ze als pauzefilmpjes gebruiken.
Hartstikke bedankt,
groeten,
Frederico
-
Frederico,
Om het makkelijk te maken:
Hier (http://keepvid.com/save-video.mp4?http%3A%2F%2Fv6.lscache4.googlevideo.com%2Fvideoplayback%3Fip%3D0.0.0.0%26sparams%3Did%252Cexpire%252Cip%252Cipbits%252Citag%252Cburst%252Cfactor%26itag%3D18%26ipbits%3D0%26signature%3D4E43897B4DFAA47B4F4067A35EB62E6915AC869C.C24D1DD960E5D0EEBB3B777E404A523123DDE0BC%26sver%3D3%26expire%3D1245884400%26key%3Dyt1%26factor%3D1.25%26burst%3D40%26id%3Dc0de94afa083f6d4) heb je een bestandje ervan op hoge kwaliteit (bijna 15MB).
MVG, Robin
-
Wat schokkrig, maar niet meer met echte haperingen op Full screen.
Erg grappig zijn de momenten in het begin van de fietsers bij de tunnel (y)
Groet, Ruurd
-
Leuke filmpjes. Was wel even verbaasd om ook ICR te zien.
Hierbij enkele foto's van de ICL. Heb er achteraf spijt van dat ik geen filmpje gemaakt heb. Ik heb met name het 1e klas rijtuig op de foto gezet. Heb nl geen snars verstand van Duits materieel, maar ik hoopte 'm zo in model te kunnen herkennen. Hoop nl ooit nog eens deze trein in model neer te zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02962.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02962.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03317.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03317.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03325.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03325.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03326.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03326.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03328.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03328.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03329_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03329_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03578.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03578.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04741.jpg)
-
Verder zijn er nog uiterlijke verschillen, maar die moet je weten en zien.
Meest opvallend is dat ICK allemaal schuiframen heeft en ICL ook vaste ramen. Ook is het dak verschillend.
Aan de binnenzijde zijn de verschillen veel groter. ICK (2e klas) is het klassieke DB sneltreinrijtuig met zespersoonscoupés, ICL is omgebouwd volgens het Interregio-concept.* In het rijtuig zitten naast coupés ook twee open afdelingen met zijgang. Daarnaast is ICL heel ruim ingericht met slechts 5 stoelen per raam.
*Over dit concept is overigens een lezenswaardig Duitstalig boek verschenen:
Bodack, K.D. (2005). InterRegio: Die abenteuerliche Geschichte eines beliebten Zugsystems. Freiburg: EK-Verlag GmbH.
-
Ik wens je veel succes met het samenstellen van een trein, op de tweede foto is een Avmz zichtbaar en deze versie is niet verkrijgbaar. Nog afgezien van de kleurstelling.
Zie dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19190.15.html) topic, ik ben echter wel in de fout gegaan met de titel, want bij Goederenmaterieel gaat alles na de hoofdletter op alfabet :P :-X
-
Wat ook wel redelijk opvallend is aan de buitenkant van de Avmz rijtuigen zijn de schorten.
Met schorten bedoel ik dan het grijze plaatmateriaal aan de onderkant van het rijtuig.
De ICK heeft dat niet waardoor je rechtstreeks tegen de apparatuur kan kijken.
Bimdz rijtuigen hebben ook geen schorten, maar de ICK rijdt normaal niet samen met de Avmz rijtuigen en de Bimdz wel. ;)
Op railfaneurope.net staan gedetaileerde foto's van alle rijtuigen, voor wie geintreseerd is.
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/Avmz/pix.html
M.v.g.
Mark
PS: veel beterschap gewenst, Frederico.
-
@ iedereen
Wat een leuke inbreng allemaal! (y)
Wel leuk eigenlijk vijf dagen geleden een berichtje geplaatst, ik dacht een beetje onbenullig en nu al meer dan 1500 hits.
Zo zie je maar weer dat simpele vragen op dit forum serieus worden benaderd daar ben ik zeer blij om,
mijn broer Robert niet maar die heeft niks met treinen ;).
Keep on the good work of zoiets,
groeten,
Frederico
-
@ Esperopt: kijk ook even in dit draadje..
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4421.msg64286.html#msg64286
mvg
Sander.
-
Niet van mij, maar dit filpje vond ik op Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=9dLaWcsVn4s
Zo zag de Flevolijn er uit rond 1994.
Andre