BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Krijn Schaap op 18 June 2009, 11:55:59

Titel: Wanneer cijfer bak bij sein
Bericht door: Krijn Schaap op 18 June 2009, 11:55:59
Ik ben inmiddels aan het bepalen hoeveel NL seinen ik nodig ga hebben voor mijn baanplan, maar aangezien er keuze is tussen seinen met en zonder cijferbak, vroeg ik me af of er 'richtlijnen' zijn voor wanneer deze gebruikt worden.
Titel: Re:Wanneer cijfer bak bij sein
Bericht door: Deka op 18 June 2009, 12:22:38
Marc Pieters heeft op zijn webite het nodige over lichtseinen geschreven. Daaruit wordt je vast wel wijzer. Lokatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/ (http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/). Succes ermee.
Titel: Re:Wanneer cijfer bak bij sein
Bericht door: Krijn Schaap op 18 June 2009, 12:50:58
Wat de cijfers beteken wordt daar inderdaad uit duidelijk, alleen niet wanneer er wel/niet zo'n cijferbak geplaatst wordt onder een sein.
Titel: Re:Wanneer cijfer bak bij sein
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 June 2009, 13:04:09
Een cijferbak is nodig als er na het sein een snelheidsbeperking kan zijn. B.v. omdat de trein over een afbuigend wissel gaat.
Het cijfer brandt dan alleen als het wissel afbuigend ligt, als het rechtdoor staat is het cijfer uit.

Maar let op, als de snelheidsbeperking altijd geldt, dan wordt die niet door een cijferbak, maar door een bord aangegeven.
Titel: Re:Wanneer cijfer bak bij sein
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 18 June 2009, 15:01:24
Om Klaas aan te vullen; het sein dat bij bepaalde rijwegen een snelheidsbeperking kan opleggen heeft dus een cijferbak( behalve als de snelheidsbeperking 40km/u is, dan krijg je namelijk groen knipper zonder cijfer).

Ook het sein dat daaraan vooraf gaat heeft een cijferbak( ook bij een snelheidsbeperking van 40km/u) om de snelheidsbeperking aan te kondigen.

Daarnaast worden seinen met cijferbak gebruikt als de 2 daarop volgende seinen korte op elkaar staan dan de remweg afstand bij baanvak snelheid. Vooorbeeldje; Bij station Rosmalen ligt een overweg, doogaande treinen naar Nijmegen krijgen normaal gesproken groen en dan gaat de overweg dicht als de trein een contact activeerd. Stopt een trein richting Nijmegen op Rosmalen dan is het sein (a) rood en werkt dat contact niet. De baakvak snelheid is daar 140km/u maar het sein daarvoor (b) dat dan geel moet tonen staat op remweg afstand bij 130km/u. Er moet dus al eerder aangegeven worden dat er geremd moet worden omdat sein a op rood staat. Het sein b word daarom vooraf gegaan door het seinbeeld geel 13 dat sein c dan toont. Als machinist kom je vanaf S'Hertogenbosch Oost met de stoptrein richting Rosmalen dus het volgende tegen: Geel 13 - Geel - Rood.

Dit soort situaties kom je ook heel veel tegen met lagere snelheden, en zo'n geel 13 vind je o.a. t.h.v. van Utrecht Overvecht op het noordelijke spoor richting Blauwkapel.

Groetjes Michiel