BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Rockerbox op 17 June 2009, 16:58:10

Titel: Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
Bericht door: Rockerbox op 17 June 2009, 16:58:10
Beste (ver)bouwers,

Ook ik wil mijn Lima 1310 uit 1969, na 40 jaar in een schoenendoos te hebben doorgebracht, klaar maken voor de 21e eeuw. Nu ben ik overgestapt naar 3 rail en gebruik Fleischmann Profi koppelingen. Om niet het wiel opnieuw uit te vinden hieronder graag jullie oplossingen. Ze zijn er, zo als Dhr van Ree die in een draatje gewag maakt van zo'n constructie.

Alvast Bedankt

Rino
Titel: Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
Bericht door: TonM op 17 June 2009, 19:43:43
Rino,

Gewoon een Symoba N-koppeling met NEM-schacht eronder lijmen en daar een Profi-koppeling insteken.

Zo dus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2115.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2115.jpg)

(Een beetje donker, maar als je inzoomt laat het genoeg zien.)

Grtz,
Ton
Titel: Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
Bericht door: Rockerbox op 18 June 2009, 12:19:14
Ton bedankt voor je foto, zo te zien heb jij en korte dissel en ik heb lange dissels     (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01520.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01519.jpg)

Zo te zien heb jij de oude dissel vervangen, en ik zag het eerst niet, en niet alleen een NEN-schacht gemontreerd maar een kortkoppelmechaniek met NEN-schacht.
Toch?

Rino

 
Titel: Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
Bericht door: henk op 18 June 2009, 12:55:14
Ja, Ton heeft de hele dissel eraf geknipt en een klein Symoba mechaniek onder de bodem gelijmd. Heb ik ook gedaan. Werkt prima.
Titel: Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
Bericht door: TonM op 18 June 2009, 13:51:02
Rino,

Ik ben inderdaad een beetje kort door de bocht gegaan met mijn beschrijving, maar het is zoals Henk schrijft.
- Meegegoten koppeling van het draaistel verwijderd en kopse kant van het draaistel afgevlakt.
- Symoba kortkoppelmechaniek onder de bodemplaat gelijmd. Er zijn 2 soorten mechanieken van Symoba: de grote (HO) en de kleine (N). De N-versie heeft als voordeel dat hij kleiner is en dus makkelijker ergens op of in te passen en hij werkt ook bij HO-materieel prima.
- NEM-schacht op de juiste hoogte vastgezet aan het Symoba mechaniek en het stokje van het mechaniek onder de schacht afgeknipt.

Lijmen heb ik gedaan met secondelijm en na vele jaren zit het nog steeds muurvast.

Groeten,
Ton
Titel: Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
Bericht door: Rockerbox op 18 June 2009, 14:07:06
Ton bedankt,

Ik heb het makkelijk zo je ziet is de dissel bij mij niet aangegoten maar geschroefd en ik zit er aan te denken om een Symoba startset aan te schaffen voor €32 incl porto door heel Europa, heb je 6 disselbakken 3 starreverbindingen 6 paar verscillende NEM-schachten en een afstelhulp. Zie link.
http://www.symoba-schniering.de/preise.htm
Zo goeiekoop heb ik het nergens gevonden.


Rino