BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: rpdebeer op 16 June 2009, 15:09:35

Titel: Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: rpdebeer op 16 June 2009, 15:09:35
Ik heb nu een analoge baan met 4 stransformatoren. De baan in gescheiden met isolatie stukjes. De wissels zijn zo gemaakt dat ze denkend zijn en ook heb ik seinen op mijn spoor. Daarvoor zijn er ook isolatie stukjes gebruikt.

Hoe kan ik nu mijn spoor digitaliseren aangezien ik met al die isolatiestukjes zit? Moet ik er 1 grote baan van maken? Werken de seinen dan nog wel?

Overigens vind ik het leuk om mijn seinen gewoon analoog te blijven besturen evenals de wissels. Het gaat mij er alleen om dat ik meerdere treinen op 1 spoor kan laten rijden met de voordelen van digitaal.

Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Bruce!!! op 16 June 2009, 15:25:05
Zelf heb ik de (electrische) wissels en de seinen op een aparte trafo aangesteloten en het rails op digitale spanning staan

Maar met isoleer stukjes had ik eerst ook gedaan om van elkaar af te rijden..!
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Kieft01 op 16 June 2009, 16:20:56
Ik heb nu een analoge baan met 4 stransformatoren. De baan in gescheiden met isolatie stukjes.
Hoe kan ik nu mijn spoor digitaliseren aangezien ik met al die isolatiestukjes zit? Moet ik er 1 grote baan van maken? Werken de seinen dan nog wel?


Hang er vanaf hoeveel treinen je tegelijk wilt laten rijden. Eén trafo digitaal kan zo'n 5 loks aan. Wil je meer dan moet je de rails ook scheiden met isolatie. Dat moet aan beide zijden van de rails.
Wil je niet meer dan kun je de bestaande baanscheidingsvakken overbruggen door er een draad te over heen te solderen. Dus er dan één baan van te maken.

Werkende seinen analoog en de rails digitaal lijkt me een lastiger verhaal.
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 June 2009, 16:46:40
De wissels zijn zo gemaakt dat ze denkend zijn en ook heb ik seinen op mijn spoor. Daarvoor zijn er ook isolatie stukjes gebruikt.
Denkende wissels moet je bij digitaal sowieso niet meer hebben.
Hoe worden de seinen aangestuurd, en waarvoor dienen de isolatiestukken bij de seinen?
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 17 June 2009, 16:32:29
Werkende seinen analoog en de rails digitaal lijkt me een lastiger verhaal.

Er zijn volgens mij wel schakelingen die op basis van de stand van een sein een digitaal signaal op de baan zetten waardoor elke loc (op dat stuk baan) stopt. Met dat soort schakelingen er tussen, kun je dus digitaal rijden en toch gewoon 'analoog' je seinen blijven besturen.
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Kaj Noppen op 17 June 2009, 18:28:51
Er zijn volgens mij wel schakelingen die op basis van de stand van een sein een digitaal signaal op de baan zetten waardoor elke loc (op dat stuk baan) stopt. Met dat soort schakelingen er tussen, kun je dus digitaal rijden en toch gewoon 'analoog' je seinen blijven besturen.

Enige wat ik toendertijd heb kunnen vinden was dat er stukken zonder spanning worden gezet. Bovendien is een signaal sturen wat "alles" stopt erg lastig. Er is, zover ik in de specificaties van DCC heb zitten neuzen, wel iets van een broadcast naar alle adressen. Alleen luisteren niet alle decoders daarnaar...

Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Wim Ros op 19 June 2009, 14:56:24
Er zijn volgens mij wel schakelingen die op basis van de stand van een sein een digitaal signaal op de baan zetten waardoor elke loc (op dat stuk baan) stopt. Met dat soort schakelingen er tussen, kun je dus digitaal rijden en toch gewoon 'analoog' je seinen blijven besturen.

Yep en zijn ding noemen ze een remgenerator. De LG100 van Lenz, alle DCC decoders luisteren daarnaar.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 June 2009, 15:00:26
Alleen luisteren niet alle decoders daarnaar...
Volgens de voorschriften van de NMRA moeten ze er naar luisteren.
Een decoder die niet naar het broadcast adres luistert mag het stempel DCC niet dragen.
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: rpdebeer op 23 November 2009, 11:06:11
Waarom mag je geen denkende wissels hebben bij een digitaal spoor? hoe zorg je er dan voor dat de treinen niet tegen elkaar aan botsen?

Seinen zorgen ervoor wanneer deze op rood staat dat op een bepaald geen stroom meer staat, daarvoor moet je dus je spoor isoleren. Aangezien ik mijn seinen en wissels analoog wil houden vraag ik mij af hoe je dit moet doen. Ik ben al lang bezig met dit verhaal maar kom er niet uit.

Ik wil ongeveer 5 treinen aan kunnen sturen. Een trein moet automatisch stoppen bij een rood sein. De wissels wil ik analoog houden. Er zijn toch wel meer personen die hun wissels en seinen analoog hebben?
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Wim Ros op 23 November 2009, 11:25:07
Met een rem-booster dus, dat is i.p.v. de stroomloze delen bij een sein, of tengevolge van een denkend wissel.
Maar mijn mening is alles digital, of alles analoog, maar niet van beide walletjes willen eten.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: rpdebeer op 24 November 2009, 11:26:50
Als ik alles digitaal doe heb ik mijn wissel doosjes voor niets aangeschaft.....

Hoe werkt zo'n rem-booster. Hoe weet een trein of hij voorrang heeft of niet? En hoe moet ik mijn seinen aansluiten?
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: knar46 op 24 November 2009, 13:26:21
rpdebeer,
je hebt je leeftijd niet ingevuld in je profiel en dat zou antwoorden wat gemakkelijker maken. Het credo van de techneuten onder ons (o.a Wim en Klaas) is: digitaal dan helemaal. Op mijn Fleischmann baan werkte (en werk) ik met reedcontacten en relais om mijn seinen (met stopsectie) en wissels (zelfdenkend) te sturen en de treinen te laten vertrekken zodanig dat de treinen (6 op de baan met 3 stations) ongestoord kunnen rijden. Wissels en seinen worden separaat gevoed. Ik ben op latere leeftijd digitaal gegaan (Lenz) vanwege de eigenschappen van de decoders: gereguleerde begin- en afremsnelheid en met name cruise control. Aan de besturing van mijn baan is echter niets veranderd. Het werkt uitstekend en heren techneuten: ik weet dat ik het digitale gebeuren niet optimaal benut (wellicht verre van dat) maar ontneem mij de vreugde van mijn hobby (al 57 jaar beoefend) die ik op mijn manier beoefen svp niet. Ik lees met interesse de draadjes over bezetmelders, digitaal beveiligen etc maar begin er zelf niet aan en heb bewondering voor mensen die dit allemaal wel kunnen verwezenlijken.   
Mvrgr
Theo alias Knar46       
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Automatic-rock op 24 November 2009, 14:49:50
Yep en zijn ding noemen ze een remgenerator. De LG100 van Lenz, alle DCC decoders luisteren daarnaar.

Mvg
Wim.


Hoi Wim,

Kan je het dan zou maken dat de remgenerator alleen de treinen in een bepaald baanvak laat stopen? Of staat dan de hele baan stil?
Ik wist niet dat deze dingen bestonden, maar het klinkt wel interessant! :)

Mvg, AR
Titel: Re:Isoleerstukken , seinen e.d.
Bericht door: Remunj op 24 November 2009, 14:58:05
rpdebeer en AR,

Kijk hier bij Lenz (http://www.lenz.com/manuals/index.htm) eens in de manual van de LG100. Daar wordt het principe uitgelegd met schema's.

Misschien dat het dan duidelijker wordt.

Gr.
Eric