BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: elmander35 op 15 June 2009, 23:14:12
-
Ik ben bezig met het bouwen van scenes.
De volgende scene heb ik op railplan gemaakt met Anyrail.
De bedoeling is een Kopstation met overkapping. Ik heb een railplan gemaakt met een wisselstraat.
Op spoor 1 zal de ICE van de NS aankomen. Spoor 2 tm 5 zullen de stoptreinen binnen komen, en op Spoor 6 de intercity. Ik heb Spoor 1 tm 4 met elkaar verbonden. Dus de treinen die op Spoor 1 en 2 binnenkomen kunnen ook naar Spoor 3 en 4. Vanuit Spoor 5 en 6 kunnen treinen ook naar Spoor 4. Vanuit Spoor 4 kun je alle kanten uit, namelijk naar ieder Spoor. Spoor 4 kan dan ook gebruikt worden door alle stoptreinen en zal fungeren als het centrale spoor. Tussen Spoor 5 en 6 zit een kleine opening maar die fix ik wel.
De naam voor dit station ben ik nog niet over uit, dus dat komt wel goed.
Opmerkingen en ideeen voor veranderingen zijn uiteraard van harte welkom
Als het baanplan fout prove is zal ik beginnen met de bouw en daar een verslag van op deze site zetten (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_6_sporen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_6_sporen_1.jpg)
Dit is het voorlopige baanplan (klik op de foto voor groter model)
-
Als ik jou was zou ik in ieder geval op de sporen waar je stoptreinen wilt laten stoppen nog een wissel leggen zodat je een "Spoor 3 A/B" effect krijgt zodat je 2 korte stoptreinen aan één perron kunt laten stoppen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_6_sporen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_6_sporen_2.jpg)
-
Zal het perron daadoor niet TE kort gaan worden dan denk je ?
-
Ricardo,
Op zich een leuk station, alleen kan ik nu weinig zeggen over de mogelijkheden.
Hiervoor zou je de aansluiting ook moeten tekenen.
Nu heb je alleen spoor 4 waar bje op binnen kunt komen en vertrekken.
Tinus.
-
Zal het perron daadoor niet TE kort gaan worden dan denk je ?
hmm...ja dat zou nog wel een probleem kunnen zijn. Maar áls je de mogelijk hebt om het te doen heb je wel wat meer mogelijkheden.
-
Ricardo,
Op zich een leuk station, alleen kan ik nu weinig zeggen over de mogelijkheden.
Hiervoor zou je de aansluiting ook moeten tekenen.
Nu heb je alleen spoor 4 waar bje op binnen kunt komen en vertrekken.
Tinus.
Tinus,
Dat kun je zelf invullen natuurlijk. Ik bouw de scene. Je kan het zo doen.......
Spoor 1 en 2 komen in een ovaal uit op 5 en 6. Spoor 3 en 4 komen ook uit op de overige sporen en vormen zelf een middenovaal voor stoptreinen. Dus dan kunnen in feite 4 sporen in een ovaal liggen. Dus de intercity kan uitkomen op het stoptreinspoor en andersom. Snap je het nog haha 8)
De buitenovaal van spoor 1 en 2, en spoor 5 en 6 kan fungeren als een HSL lijn, en de binnenovaal dan als stoptrein
-
hmm...ja dat zou nog wel een probleem kunnen zijn. Maar áls je de mogelijk hebt om het te doen heb je wel wat meer mogelijkheden.
Dat klopt , je hebt dan inderdaad wat meer mogelijkheden. Het is best een goed idee maar wat ik al eerder zei heb ik dan een te kort spoor op die plek om er een a en b perron van te maken. Ik kan de kruiswissel van spoor 3 ook helaas niet opschuiven, want dan kom ik niet meer uit op de wissels van spoor 1 en 2.
Ik heb eens goed gekeken maar ik kan dat wel misschien met spoor 6 doen. Daar kan dan misschien een a en b spoor gemaakt worden. Ik ga het eens uitproberen. Bedankt voor de tip mensen (y)
-
Ik heb geprobeerd om tussen spoor 5 en 6 in het midden van het perron 2 wissels te leggen om het effect a en b te creeeren, maar dan moet ik tussen spoor 4 en 5 een kruis leggen en dan kom ik niet meer uit tegen de kruiswissel aan :o
Dus die optie is helaas onhaalbaar, maar het was een idee om uit te proberen.
Weet trouwens iemand of je Pico rails samen kan pakken met Roco zonder bedding ???? ???
-
ik gok dat dit schaal N wordt??
-
ik gok dat dit schaal N wordt??
Nope word HO ;)
-
ok?
zijn de lengte van de perrons dan nog wel lang genoeg qua schaal op de werkelijkheid?
want in h0 zou een schaal perron van 2mtr in werkelijkheid maar 160mtr zijn terwijl dit in schaal N het dubbele zou zijn.
dit verklaard dan ook waarom mijn gedachte uit ging naar een schaal N baanplan.
wellicht dat in mijn ogen 160mtr perron te klein lijkt en dat ik het verkeerd inschat, maar goed...verder vind ik dat je baanplan er goed uitziet en hoop er snel wat foto's van te zien zodra je er mee begonnen bent. ;)
-
Voor de beeldvorming: de perrons in Amerpoort zijn 1meter35 = +- 120 meter. Niet erg groot dus, maar ruim voldoende voor 3 1:87 rijtuigen en een loc ( Bijv. Electrotren 1300 + 3 x ICR van LSM = 110 cm )
Wat je kunt doen is met treinstellen of trek duw rijden en dan aan de kopse kant een spiegel plaatsen voor het visuele effect :)
Gr. Remco.
-
Op zich een leuk idee, (y) maar...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_6_sporen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_6_sporen_1.jpg)
Zoals nu is geprojecteerd, kunnen er alleen treinen overlopen van spoor 1 naar 2 bij binnenkomst en niet omgekeerd :( en
kunnen er alleen treinen overlopen van spoor 3 naar 4 bij binnenkomst en niet omgekeerd. :(
Aangezien er gesproken wordt over een kopstation, zal er na het vertrek van spoor 1 resp 3 nooit meer een trein binnenlopen, als er gewoon rechts gereden wordt.
Verder ligt er een overloopsporr van spoor 4 naar de sporen 5 en 6. Maar van spoor 3, het parallelspoor van dit sporen paar, is geen enkele verbinding gepland met de sporen 5 en 6.
Bovendien vind ik het erg onlogisch, dat er op korte afstand 2 rechtse overloopwissels liggen van spoor 3 naar spoor 4 en niet één omgekeerd van spoor 4 naar spoor 3. :'(
Tip: Vervang het meest links gelegen rechtse overloopwissel tussen de sporen 3 en 4 door een links overloopwissel en voeg ook zoiets toe tussen de sporen 1 en 2, desnoods door toepassing van meegebogen wissels in de hoofdbaan.
Kortom: het is nog lang niet wat het worden moet, lijkt mij zo.
Er valt nog heel wat uit te docteren.
Verders wordt er enerzijds gesproken over een kopstation, (y) anderzijds over ovalen. ???
Iets klopt hier niet. Wat wordt het nou? ???
Maarrrr...
Succes met het plannen en veel plezier, (y)
Groeten, Ruurd