BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dave81 op 15 June 2009, 10:23:40
-
Hallo allemaal,
zoals sommigen al hebben gelezen ben ik nu bezig om mijn baan met Koploper aan te sturen.
Na wat externe hulp ( dank aan Karst ) loopt dit nu redelijk.
Er is alleen 1 vreemd ding.
Koploper raakt met regelmaat een loc "kwijt"
Het gaat om de loc 22184 "Orland Di Lasso" van Trix,een loc vanuit fabriek voorzien van geluidsdecoder.
Heel bizar, loc rijd goed, maar blijft volgens Koploper in een blok staan ( willekeurig)
Het programma ziet wel dat er een bezetmelding is waar ze rijd, maar niet dat het deze loc is.
Het probleem, de loc kachelt vrolijk door en er worden geen wissels omgezet, en de loc stopt ook niet als het volgend blok bezet is. ???
Bij mijn andere loc's is dit ( nog ) niet gebeurd.
Als iemand een briljant idee heeft,hoor ik het graag!!
MVG Dave
-
Wat zegt Koploper over de loc zodra je hem 'kwijt' bent ? Dat hij nog aan het rijden is of dat hij stil staat ?
En is het altijd op dezelfde plek op de baan of niet ?
Gr. Remco.
-
Lijkt mij een gevalletje verkeerd ingevulde volgorde van bezet meldpunten, in het blok waar koploper de trein toont in het blok.
De volgorde die je opgeeft bij onderhouden blokken moet wel de volgorde zijn als de volgorde waarop de trein ze tegenkomt als hij uit een bepaalde richting komt.
Mvg
Wim.
-
In het loc scherm staat hij stil...
Het is compleet willekeurig, soms gaat het een tijd goed, soms blijft hij aan de gang.
De plaats verschild ook steeds.
MVG Dave
-
@ Wim
Karst heeft het voor mij nagelopen, dat zit wel goed.
Het is ook maar 1 loc die het doet ( de Trix)
De andere 2 zijn van Roco en heb ik zelf voorzien van loksound.
Dus het lijkt me niet dat dat het probleem is.
( maar je weet het nooit )
Zover ik kan zien zitten de punten wel goed.
MVG Dave
-
Lokwindow openen en onder in het lokwindow staat op welk melderpunt wacht, om verder te kunnen gaan met de afhandeling van de rijopdracht.
Als dat overeenkomt met de baan is het goed. Verder kun je het Logwindow openen en kijken of de centrale de terugmeldinfo ontvangt. Maar meestal is het gewoon dat de melderpunten in de verkeerde volgorde zijn opgegeven.
Dat het soms wel werkt kan heel goed, want als de trein de eerste het punt niet in de juiste volgorde vind, dus voorbij rijdt en het daarna daar achter wel tegenkomt zal het volgende te verwachten melderpunt wel het juiste punt zijn in de volgende ronde dat de trein het blok passeert.
Mvg
Wim.
-
@ Wim
Karst heeft het voor mij nagelopen, dat zit wel goed.
Heeft Karst ook daadwerkelijk op jouw baan de meldpunten in die volgorde gecontroleerd. Of heeft Karst alleen de Database bekeken op mogelijke fouten. In testmodes zal iedere database werken namelijk.
Verder moet je een log maken van het gegevens die koploper ontvangt en verzend. En die moeten overeenkomen met de situatie op de baan. Overigens zal het niets te maken hebben met het type decoder, een stroomverbruiker of een doorverbinding naar massa op een meldpunt is voldoende. Dus een wagon zonder decoder zal het ook doen.
Mvg
Wim.
-
@ Wim,
duidelijk, dus dat ga ik even nalopen, en kijken wat er gemeld word wanneer de loc "kwijt" is.
Blijft alleen vreemd dat alleen de Trix loc het doet, vreemd toeval.
Karst heeft hem goed ingesteld voor mij, hij heeft mijn backup gehad, en het was hem duidelijk waar wat zit.
Ik begin het programma beter te snappen nu, maar veel is nog mistig voor mij ;D
Bedankt voor de reactie!
MVG Dave
-
Hoi,
...Karst heeft het voor mij nagelopen, dat zit wel goed....
;D Maar ik ben natuurlijk ook niet onfeilbaar ;D ;D
Waar ik nog even aan zat te denken: Er is laatst een draadje geweest waarin ook een Trixdecoder problemen gaf. Volgens mij had Wim daar de oplossing door ergens een 10K weerstandje te plaatsen.
En nog iets. Ik heb op Rail 2009 bij Hans Sprinter gezien, dat een Trix loc moeilijk ging doen ( en DCC commando's miste... ) onder invloed van iets anders op de baan ( weet niet meer wat: een andere loc of een rijtuig )
Als analyse middel kun je de Koploper Communicatie eens aanzetten tijdens het rijden. Je moet dan wel het vinkje 'Communicatie locomotiever' aanzetten.
Uit je beschrijving lijkt het me dat je Loc ( of de EcOS ) een stopopdracht mist.
In de logging zou je dan moeten kunnen zien of KL die opdracht wel verstuurt denkt te hebben.
Grtzz,
Karst
@Wim,
Als Dave het aangesloten heeft zoals het getekend is ( ga ik maar even vanuit :) ), klopt de boel ;)
-
Dat gaan we ook nog is nalopen, maar je hbet t vast wel goed gedaan ;D
Het vreemde is wel, ik heb ingesteld dat de loc moet fluiten waneer deze weg rijdt.
Dit is in Koploper ingesteld, dit doet ze altijd bij het wegrijden, dus ook wanneer "koploper"haar kwijtraakt.
???
Computers .... hahaha
MVG Dave
-
Verder een weetje Trix decoders zijn een ware ramp. Bij de minste of geringste kortsluiting verliest de decoder zijn adres. In komt in een soort default adres te staan dacht uit mijn hoofd 78.
Maar gaat het hier om een echte Trix decoder?
Mvg
Wim.
-
Als het een probleem is met terugmeld punten zou ik niet verwachten dat het maar bij 1 lok is. Die andere loks rijden toch over dezelfde terugmeld punten? die zouden daar dan ook "zoek" moeten raken voor koploper.
Hoe werk je met terugmelding?
Als dit via reedcontacten is kan het natuurlijk wel dat het magneetje niet goed zit en ergens inderdaad on contact overslaat. Terwijl andere loks dit probleem niet hebben.
Als het volledig stroomdetectie is lijkt het mij moeilijk dat dit lok afhankelijk is. Of deze lok moet zo weinig stroom verbruiken dat de terugmelder dit niet ziet als gebruiker?
Groet,
Roelco
-
Terugmelding is met stroomdetecie Roelco,
Ik dacht ook aan te weinig stroomopname, vandaar die 10K tip. Echter lijkt KL de loc wel te detecteren ( loc rijdt en KL geeft ook nog eens aan waar :o )
Grtzz,
Karst
-
Dat gaan we ook nog is nalopen, maar je hbet t vast wel goed gedaan ;D
Het vreemde is wel, ik heb ingesteld dat de loc moet fluiten waneer deze weg rijdt.
Dit is in Koploper ingesteld, dit doet ze altijd bij het wegrijden, dus ook wanneer "koploper"haar kwijtraakt.
???
Computers .... hahaha
MVG Dave
Het kan natuurlijk ook nog een wissel zijn welke niet omgaat, dus dat de trein het volgende blok niet binnen rijdt en de lok in dat volgende blok plaatst. Ook dan blijft voor Koploper de trein gewoon in het blok waar die volgens koploper is.
Mvg
Wim.
-----Blok waar de trein is ------------- volgende blok, het meldpunt wat verwacht wordt, zal de lok in het volgende blok plaatsen.
-
Karst, oorzaak van de Trix decoder op Rail was een diode: 1N4004.
Zonder elco zorgt deze ervoor dat een Trix decoder in de rangeerstand komt en niet meer vooruit te branden is.
Oorzaak dmv scoop uitgezocht en opgelost: Gewoon een elco na de Diode, zodat de 4004 niet de spanningspiek van de loze ruimte in de diode "terugdumpt" naar het voedende net, maar beperkt.
(Ik had een gelijkrichter in een personenrijtuig gemaakt met 1N4004's om ook op analoog nog de rijtuigverlichting aan te kunnen hebben) Ik denk niet dat dat hier mee te maken heeft ben ik bang.
Hans
-
Hoi,
Ja, dat was het :) ( en is en 'leco' een elko ? :) )
Zou kunnen zijn dat er iets anders aan de rails zit dat op zo'n manier stoort ?
Grtzz,
Karst
-
Het weerstandje zit gewoon rechtstreeks over de voeding van de decoder, rood en zwart. De voeding die rechtstreeks van de rails komt dus.
Mvg
Wim.
-
@Karst, type fout, tekst wat aangepast ;D
-
Hm, wellicht iets inductiefs aan dit specifieke baanvak? iig iets electronisch?
Wellicht een idee om twee aansluitingen van de bezetmelder om te draaien,
om het effect daarvan te checken? Oid?
Ik had dus problemen met de piek uit een diode die werd terug gedumpt op het net.
Kun je een memmoryscoop hangen op dit blok?
Hans
-
Maar ik denk dat we weer veel te diepgraven, het volgende punt wat koploper verwacht in het volgende blok, dat ontvangt hij niet.
Kan twee oorzaken hebben, of de volgorde klopt niet wat in de database staat in dat betreffende blok, of de lok neemt een andere route, en komt het meldpunt helemaal niet tegen. Of het digital systeem werkt niet naar behoren, kan goed als het een CS of een ESU is.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Volgens Dave staat de Loc in Koploper stil. ( Moet te zien zijn in het rijwindow !! )
Dus voorlopig hou ik het op een wat minder goed functioneren digitaal systeem.
@Dave
Kun je bovenstaande checken ? Dus: Rijwindow van de 'Orlando' voorzetten en kijken wat daar gemeld wordt alstie weer kwijtgeraakt wordt ?
En, je zegt dattie wel fluit ( alsof ie vertrekken wil ) Maar rijdt de loc dan gewoon ergens terwijl dan gefloten wordt ???
Grtzz,
Karst
-
Al die hele technische electronische toestanden gaan mijn brein te boven ;D
Maar ik heb verder geen electronica in/ tussen de rails.
Rijd idd met een ECOS, hiervoor nooit problemen mee gehad.
Ga vanavond of morgen is kijken wat ik met jullie ideen kan doen.
Moet nu met de hond naar de dierenarts, dus vanmiddag geen tijd meer.
ieg iedereen harstikke bedankt voor het meedenken!
MVG Dave
-
Karst, volgens mij blijft volgens koploper de lok in een bepaald blok staan, terwijl de lok wel over de baan rijdt, koploper zal na een tijdje de melding geven dat de lok stilstaat,(meestal na 90 sec) omdat hij het volgende te verwachten meldpunt niet ontvangt, volgens mij is dat het hele verhaal.
Mvg
Wim.
-
Zou kunnen, maar 't is ff gissen Wim,
Laten we even wachten op Dave's bevindingen ;)
Grtzz,
Karst
-
Dit lees ik in het openingsbericht
Heel bizar, loc rijd goed, maar blijft volgens Koploper in een blok staan ( willekeurig)
Het programma ziet wel dat er een bezetmelding is waar ze rijd, maar niet dat het deze loc is.
Het probleem, de loc kachelt vrolijk door en er worden geen wissels omgezet, en de loc stopt ook niet als het volgend blok bezet is.
Lok rijd dus over de baan, alleen koploper is hem kwijt.
Mvg
Wim.
-
Dat is het eigenlijk ook wel een beetje wat Wim in zijn laatste antwoord zegt.
Alleen heb ik de "staat onterecht stil melding" maar 1x gehad.
Dit kan ook komen dat ik de boel binnen 90 sec op de noodstop heb.
Wanneer de tr weg rijdt fluit deze, niet tijdens het rijden.
Dat doet hij dus gewoon, maar blijft volgens het loc window op snelheid 0, en in hetzelfde blok.
Terwijl hij dus wel optrekt naar de max snelheid op mijn baan, met de optrekvertraging van Koploper.
En dat is dus het vreemde.
De blokjes worden wit ( alsof er gewoon een wagon opstaat bv,)
Dus de Ecos meld wel dat er iets rijd.
Maar hij blijft dus doorgaan, en klapt dus rustig tegen een andere loc aan, die ergens staat/rijdt.
Of komt tot kortsluiting op een verkeerd staande wissel, die dus niet omgezet word.
Ik snap er niks meer van...
MVG Dave
-
De snelheid in je rijwindow is nul zeg je en de trein gaat wel rijden!
Een brakke decoder dus. Of een instelling die niet goed staat in de decoder. Het herkennen en het mogen rijden op een analoge spanning staat aan.
CV29 op waarde 2 programmeren, dat is alleen werken op digital met 28 of 128 stappen.
Maar toch klopt er iets niet in je verhaal. De melding dat de lok stilstaat na 90 sec komt alleen als er een rijweg is actief is voor de lok, dan kan de snelheid in het rijwindow eigenlijk geen nul zijn.
Mvg
Wim.
-
@ Wim
dat was het,denk ik!
Analoog staat nu uit, loc stond op 128 nu op 28 stappen,
gaat nu al een paar minuten goed!!
Vanavond of morgenavond langer testen, moet nu weg.
Hartstikke bedankt allemaal (y), en ik laat het weten als het nog is gebeurd!
MVG Dave
-
Helaas ....
ging weer mis...
Als laatste bezetmelder stond 1.7 in het locwindow ( blok 3)
Trein rijd netjes door naar blok 2 en stopt ( verplicht station)
Rijd na een paar sec wachten normaal verder naar blok 8.
wissel gaat niet om, korstsluiting, noodstop.
Toen alles opgeschreven wat hierboven staat.
Bijgevoegd slecht plaatje van de baan met paint :-[
Maar geeft ieg wel weer hoe het ligt.
De loc ( natuurlijk weer de Tr) reed van rechts naar links.
Blijf het vreemd vinden, ging een kwartier goed, had deze route ook al een paar keer gehad en ineens bats gaat t weer mis :'(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bezetmelders.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bezetmelders.jpg)
Schema
Ik stop ermee voor vandaag, hoop dat iemand een briljant idee krijgt....
MVG Dave
-
worden bezetmelders 1.6; 1.4 en 1.2 (blok 2) niet geactiveerd?
In locwindow zouden deze moeten staan, zeker als hij stopt in blok 2. :)
Hoe kun je trouwens van blok 2 naar blok 8? Dit moet dan toch blok 7 zijn?
En wat doet melder 1.16? Geeft dit geen probleem met de wissel en combinatie met 1.15?
-
Je hebt dus gewoon een probleem met de S88 melders en de ECoS, en daar ben je niet de eerste in die dat heeft, en de laatste zul je daar ook niet in zijn.
De oplossing die zal ESU aan moeten dragen. Het is één van de Bugs.
Mvg
Wim.
-
Wat niet verklaart dat dit alleen bij de trix lok gebeurd, en dat z'n twee roco loks (ook met sound decoder )wel goed worden afgehandeld.
Ik verwacht niet dat de S88 melders en de ECoS fouten maken afhankelijk van de lok/decoder van de lok. (De S88 terugmelders zijn zich zondermeer al niet bewust van loks of decoders )
Misschien afhankelijk van het adres van de decoder? makkelijk te testen, 1 van de roco loks het adres van de trix lok geven, en anders om. (maar zou wel heel vreemd zijn )
Of misschien dat de roco loks het probleem wel hebben, maar nog niet vaak genoeg de probleem route gereden hebben waardoor het nog niet is opgevallen bij die loks?
-
Rjr, wat heeft een decoderadres nu te maken met wel of geen s88 trigger. Zie hier het verband totaal niet.
Alom bekend lees het forum er maar op na, en niet alleen dit forum maar ook het forum van de buren 3-rail, ECoS en terugmelders het is een ramp.
Als de lok en decoder uitgesloten moeten worden als schuldige, even een weerstand van 10k over de stroomafname van de lok. Dan weet je een ding zeker, dat de trein voldoende stroomverbruikt.
Mvg
Wim.
-
Rjr, wat heeft een decoderadres nu te maken met wel of geen s88 trigger. Zie hier het verband totaal niet.
Niets naar mijn idee, maar hoe verklaar je dan dat het alom bekende probleem wel optreed bij z'n trix lok, en niet bij z'n twee roco loks?
Merk van de lok heeft toch zeker ook niets met dit probleem van ECoS en terugmelders te maken, maar hij ziet wel verschillend gedrag afhankelijk van welk merk lok het is.
Dit verschil zal toch ergens in moeten zitten?
-
Stroomafname, het feit hoelang de trein is en hoe de secties aangesloten zijn die voor het meldpunt ligt.
Kan nog van invloed zijn. Dus de melders via een stroomdetector aangesloten en de secties zonder stroomdetectie rechtstreeks op de ESU.
Kan ook een mogelijke bron van ellende zijn. Dus een klassieke aansluit error van detectie sporen en sporen zonder detectie.
Mvg
Wim.
-
Ik heb idd een foutje in de tekening gemaakt :-[
blok 7 en 8 omgedraait.
Vind het inderdaad vreemd echt alleen de Tr loc heeft het.
Ik test nu met 2 locs en de Roco heeft dit probleem 0 x gehad.
De bezetmelding vind wel plaats want de blokken waar de loc rijd/ staat kleuren de lijnen blauw en het blokje wit.
Dit lijkt me dus geen Ecos probleem.
Koploper raakt het adres van de loc kwijt, de loc zelf blijft volgens koploper staan, maar waar deze rijd word wel bezetgemeld.
Maar dus niet herkend door Koploper.
zou het dan toch zin hebben om die weerstand te plaatsen?
En het locadres veranderen zou dat zin hebben?
Het is ieg een vreemd probleem, want tot dusver hebben we (voornamelijk jullie ik snap er helemaal niks meer van ;D ) nog niet de oplossing kunnen vinden. :'(
Ik denk dat ik meneer Haagsma is een mailtje ga sturen, misschien heeft hij dit probleem vaker gehoord.
Jullie tot zover weer enorm bedankt voor t meedenken (y)
MVG Dave
-
@ Wim
Ik heb de baan compleet gedecteerd, met behulp van Viessmann S88 5233.
MVG Dave
-
Helaas ....
Als laatste bezetmelder stond 1.7 in het locwindow ( blok 3)
Trein rijd netjes door naar blok 2 en stopt ( verplicht station)
Dus samengevat:
*Trix wordt gezien in blok 3 en als laatste door bezetmelder 1.7
*In blok 2 wordt de lok blijkbaar al niet meer herkent.
*En verder ook niet meer.
*Bezetmelders functioneren wel alleen weet koploper niet wat er daar op dat moment rijd....
Mijn vraag: heb je je niet vergist in de rijweg van blok 3 naar blok 2? Staat er niet per ongeluk blok 1? In dat geval wacht hij op bezetmelders 1.5 ; 1.3 en 1.1. Maar die komen niet omdat de trein verder rijd op een ander dan verwacht spoor.....
Of staan toch de bezetmelders verkeerd om?
Vreemde is dan alleen dat hij wel stopt in blok 2 maar dat kan misschien met een blok verderop te maken hebben??
Heb je al eens de gang andersom geprobeerd: van blok 8 naar 2 naar 7?
-
En heb je de spookmeldingen geactiveerd in Koploper?
Grtz Rob
-
Koploper raakt het adres van de loc kwijt, de loc zelf blijft volgens koploper staan, maar waar deze rijd word wel bezetgemeld.
Maar dus niet herkend door Koploper.
En dat is nu juist iets wat niet tot de mogelijkheden behoord, want, dan moeten de duizende gebruikers van Koploper hier ook last van hebben.
Geloof me dit is jouw probleem en niet een probleem van iemand anders.
Weet je wat je doet, stuur je database eens naar mij op, of plaats die op het koploperforum.
Mvg
Wim.
-
@ Wim
Ik stuur hem graag naar u op, maar hoe prop ik m in een pb tje?
Want ik snap er echt niks van.
MVG Dave
-
@ Ben
dit was het voorbeeld van de laatste keer, het gebeurd willekeurig ergens op de baan.
MVG Dave
-
@ Wim
Ik stuur hem graag naar u op, maar hoe prop ik m in een pb tje?
Want ik snap er echt niks van.
MVG Dave
Gewoon via de normale email.
Mvg
Wim.
-
??? natuurlijk
door al dat gedoe was ik even de weg kwijt ;D
ik heb hem naar u toe gestuurd!
MVG
Dave
-
Oke,
Je rijdt op alle sporen in tweerichtingen. Daarbij vraag ik me af hoelang is het meldpunt 1.08 bijvoobeeld in cm.
Mvg
Wim.
-
@ Wim
Ongeveer een meter of 3
MVG Dave
-
Dave,
Er zit niets anders op dan het log window te openen en die weg te laten schrijven.
En dan te samen met het rijwindow van de lok te kijken en te volgen wat er nu precies gebeurd.
In het rijwindow staat het blok wat bezet gemaakt moet worden, om een stapje verder te komen.
En daarin gaat dus iets niet goed, en dat is een relatie tussen de lok de melder en de ECoS. Die laatste is verantwoordelijk voor de melding richting koploper.
Je zult er dus je vinger achter moeten krijgen waar en wanneer het fout gaat.
Mvg
Wim.
-
DB verder OK Wim ? :P ;D
Grtzz,
Karst
-
Op wat deadlocks na kan ik er weinig aan ontdekken Karst.
Mvg
Wim.
-
@ Wim
Ongeveer een meter of 3
MVG Dave
En hoelang is punt 1.07 dan? Ook 3 meter?
Mvg
Wim.
-
log window zit bij algemeen?
Zoek m morgen anders wel even ( nu geen zin meer om de boel op te starten ;D )
En ik neem aan dat ik dan in t weggeschreven log kan zien wat er wel/ niet is gebeurd?
Blijf het nog steeds vreemd vinden dat alleen de Trix t heeft, raar ding.
Ik ga t morgenavond bekijken, zo lekker slapen, morgen weer vroeg op en aan de arbeid :(
1.07 is ongeveer een anderhalve meter ( ligt een bocht in vandaar dat ik m niet precies weet)
MVG
Dave
-
Dave, dan kun je dat blok toch nooit in 2 richtingen berijden. Voor het berijden in 2 richtingen is het de bedoeling dan beide punten evenlang zijn, in dit geval beide een lengte van 40 tot 50 cm, en het deel er tussen naar keus met of zonder detectie.
Mvg
Wim.
-
Ok dat wist ik niet,
Ik kan in het stuk van 3 meter nog wel een scheiding maken.
Moet dit dan ook precies even lang zijn als 1.07, of mag het een cm of 10 20 schelen.
En moet ik alles opnieuw aansluiten, of kan ik hier bezetmelder uitgang 2.03 gewoon tussen zetten?
Word nog een klus omdat ik niet overal goed bij kan ( weet t stom )
Hopen dat dat het probleem is!
MVG Dave
-
Op wat deadlocks na kan ik er weinig aan ontdekken Karst.
Had ik met de 'testdrive' ook al gezien. Maar dat kun je evt. met wat variabele routes/ richtingsverboden wel oplossen. ;)
Dave, dan kun je dat blok toch nooit in 2 richtingen berijden. Voor het berijden in 2 richtingen is het de bedoeling dan beide punten evenlang zijn, in dit geval beide een lengte van 40 tot 50 cm, en het deel er tussen naar keus met of zonder detectie.
Als de treinen volledig in de beide blokdelen passen, lijkt mij dit geen probleem. Of... ik heb iets fundamenteels gemist ;) Ben met je eens, dat twee secties aan het eind fraaier is.
Grtzz,
Karst
-
Denk dat de trein eerst komende in punt 1.07 niet langer mag zijn dan de lengte van het meldpunt plus wat uitloop. Dus staat hij ongeveer 3 meter voor het einde van zijn blok stil.
Vanaf de andere kant staat hij dan ongeveer 1,5 meter voor het eind van het blok stil. Als je seinen zou plaatsen dan staan ze 20 cm van elkaar af denk ik ieder aan een kant van het spoor.
Mvg
Wim.
-
Had ik met de 'testdrive' ook al gezien. Maar dat kun je evt. met wat variabele routes/ richtingsverboden wel oplossen. ;)
Ik zou dat gewoon met de deadlock optie oplossen, die is er tenslotte voor.
Mvg
Wim.
-
Vanaf de andere kant staat hij dan ongeveer 1,5 meter voor het eind van het blok stil. Als je seinen zou plaatsen dan staan ze 20 cm van elkaar af denk ik ieder aan een kant van het spoor.
Fraai is idd anders. Maar toen Dave de baan bouwde ging hij nog van analoog uit ;) Misschien kan die het nog mooi maken.
Ik zou dat gewoon met de deadlock optie oplossen, die is er tenslotte voor.
Ja, vergeten. Ik verdring de term deadlockpreventie altijd. Omdat er in de Operating System wereld theorien bestaan, die aantonen dat deadlock preventie niet kan. Simpelweg, omdat het dan niet zou voorkomen. En... als het voorkomt, kun je het niet detecteren, want dan zit je in een deadlock ::) :-\ :P
Grtzz en truste,
Karst
-
Yep, daarom moet je het ook voorkomen, dus een stapje terug kijken.
Maar dit probleem is makkelijk op te lossen.
Door blok 1 en blok 7 in een tweerichting groep op te nemen (1) en blok 8 en blok 2 in een tweerichtinggroep (2). Dan staan de treinen daar nooit meer met de koppen naar elkaar.
Mvg
Wim.
-
De enige juiste oplossing Willem ! ;D (y)
Ik dacht dat je er nooit mee zou komen ;)
Want daar zijn ze inderdaad voor, die tweerichtingsgroepen ;D
Grtzz,
Karst
srry, beetje melig :)
-
geeft niets Karst tis ook allang bedtijd. Maar dit is niet de oplossing voor het probleem van Dave, daar zit iets anders achter.
Mvg
Wim.
-
Zo stelletje nachtbrakers ;D
ik lig te slapen en mis bijna een hele pagina ;D
@ Wim
die 3 meter is geen probleem qua stoppen, dit ligt geheel in een tunnel.
Alleen blok 1 2 6 7 en 8 kan je zien, de rest ligt uit zicht.
Dus maakt mij niet uit waar de trein daar stil gaat staan.
Maar super dat jullie je nachtrust opofferen om een oplossing te vinden (y)
MVG
Dave
-
Alleen wel jammer voor jouw dat er nog steeds geen oplossing is.
Ondanks dat er verbeteringen mogelijk zijn ( maar zoals je zelf al aangeeft, zit het in de tunnel, dus niet echt een probleem ) blijft het probleem onverklaarbaar.
De lengtes van de bezetmelders lijken groot genoeg om de lok goed te detecteren.
Het probleem van de S88 met de ECoS lijkt ook wat minder erg dan hier voorgedaan, tenminste, voor zover ik heb kunnen vinden. Er zijn wel wat problemen te vinden, maar in de meeste gevallen ook een oplossing anders dan de makers van de ECoS vragen om een nieuwe versie.
Heb dit systeem verder zelf niet, dus heb er geen ervaringen mee
Ook verklaren de gevonden problemen op geen enkele wijze dat het probleem bij jouw maar met 1 lok voorkomt. Die problemen zijn terugmeldingen algemeen waar dus elke lok last van kan krijgen.
Is het mogelijk om op het moment van het probleem een screenshot te maken van je rijwindow van die lok, een screenshot van je baanplan overzicht. Als het mogelijk is een stuk van de logfile waar de trein commando's in staan.
En een beschrijving van wat de lok op dat moment echt doet.
Daarnaast zou ik dan niet op de noodstop drukken, maar koploper laten zoals het is, zeker op het moment van de screenshots, eventueel de trein er handmatig afhalen als je een botsing krijgt, en zien of koploper met de melding komt dat de trein niet reageert. Als koploper de snelheid van de lok op 0 heeft verwacht hij geen reactie meer van deze lok, en krijg je de melding dus nooit. Als de lok volgens koploper nog wel moet rijden, en hij wacht op een terugmelding, dan zal de melding uiteindelijk wel komen.
( en in deze hoek lijkt nog wel een probleem in koploper te zitten, Ik had van het weekend hetzelfde dat een lok rond bleef rijden, steeds alle bezetmelders netjes teruggaf aan koploper, ook de bezetmelder die koploper verwachte, gezien in de logging van koploper zelf. Maar binnen koploper kwam de lok nooit in het volgende blok. Vervolgens alles uitgezet, restart van koploper, en toen werkte het wel, zelfde lok, zelfde rondje ging toen prima )
Alleen bij mij is dit nu 1 maal voorgekomen. En ook dit is moeilijk terug te brengen naar die ene lok waarbij jij het probleem hebt.
-
Hoi,
Ik heb nog eens je database systematisch van voor naar achter doorgespit.
Eigenlijk om twee twee-richtingsgroepen aan te maken, maar... wat zag mijn oog...
Er zat nog een verbinding tussen blok 2 en 3 die fout was:
'uit' 3 'naar' 3 in blok 2 stond zonder 'loc-keren'. KL dacht dus van 2 naar 3 te rijden, terwijl de loc van 2 naar 8 reed omdat de rijrichting niet gekeerd werd !
Is me de eerste paar keer niet opgevallen :-[
Ik vermoed dat het nu goed is. De testdrive loopt nu als een zonnetje, ook geen deadlocks meer ;D
De database is inmiddels weer naar Dave onderweg ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst, en dat geldt dan ook van uit 8 naar 8 in blok 2.
Dit verklaard denk ik waarom koploper de Trix kwijt raakt.
Mvg
Wim.
-
Beide heb ik gefixt ;)
Dus ik denk dat we vanavond een gelukkige Dave hebben.
Bizar toeval dan wel, dat het alleen de Trix 'overkwam' :-\
Grtzz,
Karst
-
Tja, van wie was die wet ook al weer?
Maar dit lost ook gelijk een ander probleem op wat ik eerst niet kon verklaren. Maar had hier vannacht niet meer verder naar gekeken.
Mvg
Wim.
-
Ik ga het straks denk ik nog wel even proberen!!
Ik laat het jullie weten!
tot straks ;D
Dave
-
Dave, er zit nog iets in de database wat niet goed is. Het ging hier net weer fout. Een trein was van richting verandert zonder te keren.
In Blok 6 tabblad 8
Naar blok7 is er geen vinkje bij keerlok
Naar blok 8 is er geen vinkje bij keerlok.
Deze twee vinkje moeten even gezet worden.
Mvg
Wim.
-
Is al gedaan ;)
Had ze allemaal stuk voor stuk nagelopen Wim, toen ik eenmaal de eerste ontdekt had :)
Grtzz,
Karst
-
Prima, dan zal Dave zijn Trix niet meer kwijt raken, en als hij dat wel doet, dan staat hij gewoon op zijn baan. ;)
Mvg
Wim.
-
@ Wim , klopt die stonden al aan.
Ik zal de database die Karst heeft aangepast ook nog even naar u doormailen.
@ Karst en Wim
(y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
Het rijdt nu al 20 minuten zonder 1 probleem (y) ;D
Dus vanuit Arnhem hartstikke bedankt!
Vind het echt super dat jullie zoveel tijd aan mijn "Trossingen" hebben besteed
Ik ben weer een gelukkig mens ;D
MVG een hele blije Dave ;D
-
@ Wim , klopt die stonden al aan.
Ik zal de database die Karst heeft aangepast ook nog even naar u doormailen.
Dave, bedankt, maar dat had je niet hoeven doen, had hem zelf al aangepast. ;)
Suc6 ermee.
Mvg
Wim.