BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 14 June 2009, 22:13:07
-
Ik ben al tijden opzoek naar informatie over internationale treinen in de jaren`50.
Waar mijn interesse naar uit gaat is de situatie van voor de declassering.
Ik heb van IvotB al het e.e.a. aan informatie gehad, waarvoor dank (y)
Wat nu niet geheel duidelijk is, is het DB logo.
Wanneer werd die geplaatst bij de duitse rijtuigen, graag met een specifiek jaartal ;D
Grts,
Dennis
-
Hoi Dennis,
Volgens de Trix-catalogus is het DB-logo (bijgenaamd "DB-keks") in 1955 ingevoerd.
grtz. Carlo
-
Welk logo stond er dan in b.v. 1952 op de rijtuigen?
Grts,
Dennis
-
Stond er toen niet gewoon de tekst "Deutsche bundesbahn" op locs en treinstellen? De V200 heeft dat in ieder geval gehad en ik heb een aantal liliputwagens voor de rheingold in de jaren 50 waar dat ook zo op staat. Een precieze samenstelling van zo'n trein moet ik ergens zien te vinden. Ik ga dit draadje volgen want het is interresante materie (helemaal de treinen die via arnhem reden).
Sander
-
Op de blauw F-trein rijtuigen stond volgens mij soms heel simpel gewoon DB of DEUTSCHE BUNDESBAHN voluit geschreven.
Groeten, Xander
-
De eerste na-oorlogse Rheingold wagens (Schurzenwagen in blauw uitgevoerd) en o.a. in model van Matrix, waren op de zijkant voorzien van de tekst (in 'zilver') Deutsche Bundesbahn. Volgens mij zijn deze wagens in te zetten rond 1953.
grt,
Marcel
beetje late reaktie, anderen waren mij al voor
-
De Rheingold is bekend, die heb ik ook in model.
Nu vond ik in de trix 2009 catlogus een interessant model.
Onder nummer 23383(en 84 en 85) sneltreinruitgen zonder db logo maar wel van de db.
er wordt vermeld dat deze rijtuigen van voor dedeclassering zijn van 1956, dit was dus een europese maatregel??
Alleen zitten bij dze modellen de klasseborden laag, ik heb geen idee waneer deze in duitsland omhoog zijn gegaan???
-
Ik doel op deze rijtuigen.
http://www.trix.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Schnellzugwagen.&nr=23383&picname=23383.jpg
Mooie modellen, maar zijn ze inzetbaar???
Grts,
Dennis
-
Volgens mij zijn dat "Hechte" rijtuigen. Ik betwijfel ten zeerste of die überhaupt in NL kwamen.
-
De Duitse Hechte rijtuigen kwamen bij wijze van hoge uitzondering wel eens in Nederland.
Bij internationale treinen in de jaren 1930-1940 werden meestal eenheidsrijtuigen Bauart 1928 t/m 1937 ingezet.
Vooral Liliput levert dergelijke rijtuigen (http://www.liliput.de/index.php?option=com_artikel&link=99&hk=1&uk=7&a_id=280&link1=1&limit1=0&seite_a=0).
In de jaren '50 werden de Schurzenrijtuigen (http://www.liliput.de/index.php?option=com_artikel&link=99&hk=1&uk=7&a_id=248&link1=1&limit1=100&seite_a=6)gebruikt voor internationaal vervoer. In het blauw werden de gebruikt voor de naoorlogse Rheingold.
Gerard
-
Vooral Liliput levert dergelijke rijtuigen (http://www.liliput.de/index.php?option=com_artikel&link=99&hk=1&uk=7&a_id=280&link1=1&limit1=0&seite_a=0).
Gerard
Deze rijtuigen zijn zogenaamde "Eilzugwagen". Vrij vertaald: sneltreinrijtuigen voor binnenlands verkeer. Deze kwamen dus in de regel niet de grens over. Uitzondering bevestigd de regel. ;) Liliput heeft deze rijtuigen sinds een jaar of 35 in het programma en zijn intussen aardig gedateerd. Dat is goed te zien in de detaillering van de rijtuigen. Bij Roco (44546-44549) en fleischmann (5675-5676) zijn ze ook verkrijgbaar. Dit zijn niet precies dezelfde types, maar dat zie je niet op 2 meter afstand. 8) De Roco-rijtuigen zijn van midden jaren '80. In mijn opinie kunnen ze nog goed mee. Fleischmann bracht de rijtuigen pas kort geleden uit. Deze zien er goed uit, alleen zijn de luchters op het dak meegegoten en niet, zoals bij Roco, losse delen.
Groet,
Basilicum
-
Een aanvulling:
De rijtuigen, die Gerard bedoelt, zijn zeker de "28ers". Alleen verwijst zijn link naar een Eilzugrijtuig, vandaar mijn reactie. :) In deze link (http://www.liliput.de/index.php?option=com_artikel&link=99&hk=1&uk=7&a_id=229&link1=1&limit1=120&seite_a=7) vond ik een 28er. Deze rijtuigen zijn herkenbaar aan de rechte uiteinden van de daken. Ook Roco levert versies van deze serie (45660 e.v.).
Groet,
Basilicum
-
Dank voor de informatie.
Jammer dat ik weer uitkom bij de blauwe schurzenwagens.
Hier heb ik al een trein van(de D10), en ik zou graag voor de afwisseling een andere trein willen hebben.
Heeft iemand dan een idee van een andere trein om na te bootsen.
Ik heb twee philotrain ovaleramers(derde klas) die ik graag internationaal zou willen inzetten.
Helaas kom ik na lang zoeken er nog steeds niet achter met welke rijtuigen moet doen.
Mijn eerste voorkeur lag bij franse rijtuigen alleen is mij door kenners verteld dat daar geen goede modellen zijn voor mijn tijdperk.
Daarom dacht ik aan duitse, die markt is zo groot ;D
Een trein naar scandinavie lijkt mij ook wel wat maar daar kan ik ook niets vinden voor mijn tijdperk????
Graag hoor ik van andere als er iedeeen zijn.
Grts Dennis(die ook nog van tijdperk kan veranderen ;D ;D)
-
Je zou opzoek moeten gaan naar de samenstelling van trein 134/135 Amsterdam-bazel SBB via luxemburg.
In deze trein liep volgens het boekje 'De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen' een Cd10 7100.
Dit kan dan zowel een ovaalramer als een bolkop zijn volgens mij.
Martijn
-
Dat klinkt interessant.
Een mooi zwitsers model wil ik ook wel hebben ;D
Iemand die meer weet?
Grts,
Dennis