BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: breitenstein op 14 June 2009, 21:19:40
-
Ik volg al langer de discussies en adviezen over de keerlusproblemen. In mijn ontwerp zitten ook twee keerlussen, maar niet zoals ik in de voorbeelden terugvind. Om het een en ander duidelijk te maken heb ik het baanplan bijgevoegd. Het rode gedeelte is zichtbaar. De rest wordt verborgen. Het baanplan is gebaseerd op station Breitenstein (ÖBB, Oostenrijk) en er wordt LINKS gereden. In het baanplan heb ik in het "zuiden" twee kruisingen ingepland, zodat de treinen niet alleen rondjes rijden, maar ook uit dezelfde richting kunnen terugkomen. Dit zijn kruisingen, geen engelse wissels. Ze kunnen allebei maar vanuit één richting worden bereden. Ik ken de verschillende mogelijkheden om het keerlusprobleem op te lossen (zoals de "ultieme keerlus"). Mijn vraag is of ik dit systeem hier ook kan toepassen en hoe ik dan de aansluitingen zou moeten doen.
Het eerste plaatje toont een overzicht van de gehele baan; het tweede plaatje het schema van de wissels: een trein kan van spoor 4 naar 2 en een trein kan van spoor 3 naar spoor 1.
NB: Rails zichtbaar deel en kruising "zuid" Tillig (met Tortoise aandrijving); niet zichtbaar Piko A-gleis; Lenz Digital; nog geen Koploper
Groet, Casper
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht100609export.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_zuid_150609_100_1.png)
-
Het lijkt een beetje op de situatie die ik had (zie topic 'Complexe keerlus').
Ik ga er even vanuit dat je digitaal rijdt.
Je kunt dit oplossen met 4 keerlusschakelingen zoals aangegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht100609export_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht100609export_3.png)
Voordeel: alle mogelijke vrijheid in het rijden, zolang er maximaal 1 trein in elk aangegeven stuk zit.
De ultieme keerlusschakeling van Wim Ros is m.i. een goede keuze als je dit wilt. Deze werkt feilloos, en als je vragen hebt is Wim zeer behulpzaam. Als je ook bezetmelding wilt in de keerlus, dan heeft Wim daar ook een geschikte schakeling voor.
Een andere (goedkopere) mogelijkheid is werken met kortsluitdetectie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht100609export_4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht100609export_4.png)
Je kunt bijvoorbeeld het aangegeven deel helemaal isoleren, en aan een Uhlenbrock Power3, of een Lenz LK100 leggen. Groot nadeel is dat je dan maar 1 trein in het aangegeven deel mag hebben. Voor mij bleek dit nadeel na een jaar op deze manier te hebben gereden zo groot dat ik voor de keerlusoplossing heb gekozen.
David.
-
David,
Bedankt voor je snelle reactie; het is dus inderdaad anders dan ik dacht, ik zal geen twee, maar vier keerlusdetecties nodig hebben. Maar in iedere door jou getekende sectie kan toch één trein?
MVG
Casper
-
Yep, iedere keerlus, ongeacht het type, kan altijd maar 1 trein tegelijk afhandelen.
Mvg
Wim.
-
Het mooie van deze oplossing is, dat als je met de PC gaat rijden, je vrij goedkoop drie bezetmelders per keerlus erbij krijgt. In dit geval dus 12 stuks.
Je moet ze nog wel aan een S88-N aansluiten, maar daar passen ze met z'n allen op. Voor details even kijken op http://people.zeelandnet.nl/rosoft/ (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/).
David.